Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö sinuakin kun et saa ravintolassa palvelua suomeksi?

Vierailija
04.09.2026 |

Ulkomailla saa arvuudella että saako turistina palvelua englanniksi kun taas Suomessa suomalainen saa palvelua vain englanniksi. Maailma on vinksallaan.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa kyllä. Mutta minkä sille voi, että suomalaiset elelevät mieluummin tukirahoilla kuin menevät töihin,

No höpö höpö! Kun olin työtön, minulla ei yksinkertaisesti ollut varaa muuttaa vaikkapa Helsinkiin. Olin Saarijärvellä Keski-Suomessa työttömänä, kunnes työllistyin Jyväskylään 60% työajalla. Aluksi kuljin kolmena päivänä viikossa edestakaisin Saarijärveltä Jyväskylään ja takaisin. Sitten kun olin saanut säästettyä vähän rahaa, sain vuokrattua asunnon ja sain myös kelalta muuttoavustusta, kun muuton syy oli työpaikka. Se muuttoavustus ei auta, jos ei ole muutakin rahaa muuttoa varten. En osaa edes sanoa, montako sataa työpaikkaa ehdin hakea. Tietysti se otti päähän, jos jossain hampurilaispaikassa pääsee haastatteluun asti ja ne muut ryhmähaastattelussa on 16-18 v. ja haastattelun jälkeen saat viestin, että valitettavasti tällä kertaa emme valinneet sinua. Minkäs sille teet. Kolmekymppinen ei ole enää teini, eikä etenkään neljä- tai viisi- tai kuusikymppinen. Toisaalta hienoa, että nuoria halutaan työllistää, mutta pitkäaikaistyötöntä se ei lämmitä.

Vierailija
62/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SDP/vasemmisto ei halua poistaa työttömiä kehitysmaalaisia maasta, vaan tyytyy leikkaamaan kaikilta. Minusta olisi tärkeämpää lähettää wolttikuskit ja taksikuskit takaisin turvallisiin maihinsa.

Ennen vasemmisto ei hyväksynyt mamutusta, se vastusti sitä vimmatusti, nyt se on sen pääasia.

Mikä on muuttunut?

Silloin ennen vasemmisto edusti duunareita jotka olivat töissä. Nyt vasemmisto edustaa veronimijöitä, jotka eivät käy töissä, vaan saavat erilaisia tukia. Siksi vasemmisto haluaa lisää veronimijöitä maahan jotta se saa lisää äänestäjiä.

Montakos te perskokkareet olette poistaneet? Teidän aikananne on lähinnä tullut lisää niitä.

Ukrainalaiset ei ole muuttajia. He ovat pakolaisia. Älä sotke asioita.

Ukrainassa yli 40 miljoonaa ihmistä elää ihan normaalia elämää. Miksi sieltä pitäisi lähteä pakoon? 

Juurikin siksi että eivät elä normaalia elämää. 

Yli 40 miljoonaa elää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi puhun aina ruotsia ravintolassa. 

Vierailija
64/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SDP/vasemmisto ei halua poistaa työttömiä kehitysmaalaisia maasta, vaan tyytyy leikkaamaan kaikilta. Minusta olisi tärkeämpää lähettää wolttikuskit ja taksikuskit takaisin turvallisiin maihinsa.

Ennen vasemmisto ei hyväksynyt mamutusta, se vastusti sitä vimmatusti, nyt se on sen pääasia.

Mikä on muuttunut?

Silloin ennen vasemmisto edusti duunareita jotka olivat töissä. Nyt vasemmisto edustaa veronimijöitä, jotka eivät käy töissä, vaan saavat erilaisia tukia. Siksi vasemmisto haluaa lisää veronimijöitä maahan jotta se saa lisää äänestäjiä.

Montakos te perskokkareet olette poistaneet? Teidän aikananne on lähinnä tullut lisää niitä.

Ukrainassa yli 40 miljoonaa ihmistä elää ihan normaalia elämää. Miksi sieltä pitäisi lähteä pakoon? 

Niin, rintamalinjojen ulkopuolella, kuten Länsi-Ukrainassa ja pääkaupunki Kiovassa ihmiset käyvät töissä, koulussa, yms elävät muutenkin ihan normaalia elämää. 

Ei elä. 

Ilmahälytyksiä voi olla 17 tuntia päivässä. Haluatko juosta pommisuojaan 10 kertaa päivässä. 

Vierailija
65/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. En ole käynyt koskaan ravintolassa, enkä aio käydä jatkossakaan. M67

Vierailija
66/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vähän stressaisi,jos palvelua ei saisi suomeksi.

Vierailija
67/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä saa palvelua suomeksi ihan suoraan kysymättä.

Vierailija
68/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tapahtunut minulle koskaan. Tosin en syö kebab-ravintoloissa. 

Ikeassakin on töissä henkilöitä, jotka eivät puhu suomea.

Siis syöttekö te Ikeassa? Ja kutsutte sitä ravintolaksi? En ole tuo jolle vastasit, mutta pliis, kuka laskee Ikean tai Bilteman ravintolaksi?

Vierailija
69/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä.

Vierailija
70/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa kyllä. Mutta minkä sille voi, että suomalaiset elelevät mieluummin tukirahoilla kuin menevät töihin,

No höpö höpö! Kun olin työtön, minulla ei yksinkertaisesti ollut varaa muuttaa vaikkapa Helsinkiin. Olin Saarijärvellä Keski-Suomessa työttömänä, kunnes työllistyin Jyväskylään 60% työajalla. Aluksi kuljin kolmena päivänä viikossa edestakaisin Saarijärveltä Jyväskylään ja takaisin. Sitten kun olin saanut säästettyä vähän rahaa, sain vuokrattua asunnon ja sain myös kelalta muuttoavustusta, kun muuton syy oli työpaikka. Se muuttoavustus ei auta, jos ei ole muutakin rahaa muuttoa varten. En osaa edes sanoa, montako sataa työpaikkaa ehdin hakea. Tietysti se otti päähän, jos jossain hampurilaispaikassa pääsee haastatteluun asti ja ne muut ryhmähaastattelussa on 16-18 v. ja haastattelun jälkeen saat viestin, että valitettavasti tällä kertaa emme valinneet sinua. Minkäs sille teet. Kolmekymppinen ei ole enää teini, eikä etenkään neljä- tai viisi- tai kuusikymppinen. Toisaalta hienoa, että nuoria halutaan työllistää, mutta pitkäaikaistyötöntä se ei lämmitä.

Osuuspankki petkuttaa kyttälaitoksen kanssa hyvässä yhteistyössä, niin ettei missään tapauksessa saisi tätä avustusta...neekerilähetystä vaan maahan rapakon takaa töihin sieltä. Eivät vain osaa kieltä!

Vierailija
71/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kerta kun en ole saanut palvelua suomen kielellä oli 80-luvulla Loviisassa. Vanha kirjakaupan rouva ei suostunut puhumaan suomea, vaikka todistettavasti kielen osasi.

Vierailija
72/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Op tekee työsopimuksen niin, ettei puoli vuotta täyty ja hullun nasse-juopon laittaa työpariksi. 

Vierailija
73/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tapahtunut minulle koskaan. Tosin en syö kebab-ravintoloissa. 

Ikeassakin on töissä henkilöitä, jotka eivät puhu suomea.

Siis syöttekö te Ikeassa? Ja kutsutte sitä ravintolaksi? En ole tuo jolle vastasit, mutta pliis, kuka laskee Ikean tai Bilteman ravintolaksi?

On siellä tavaraosastoillakin henkilöitä töissä, jotka eivät puhu suomea.

Vierailija
74/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minua puhutellaan englanniksi suomessa, vastaan suomeksi koska olen suomessa. Vastaan suomeksi vaikka ymmärtäisin englanninkielisen ulkkarin puheen. Kihisen avustavia englantilaisia apusanoja väliin jos ulkakri ei kehtaa ymärtää. 

Vierailija
75/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa muussa maassa noihin purilaismestoihin otetaan mielellään kaiken ikäisiä, Suomessa on ihan perseestä ikärasismi.

Vierailija
76/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää. Hesoissa törmäsin tähän jossain japsiravintolassa Kampissa. Tää on Suomi. Suomessa puhutaan suomea. Mitä luulette, kävisikö esim. ranskalaisille, että ravintolassa tarjoilija ei ymmärrä ranskaa? Totta kai Suomessa pitää saada virallisella kielellä palvelua

Vierailija
77/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on muuttunut?

Niin, rintamalinjojen ulkopuolella, kuten Länsi-Ukrainassa ja pääkaupunki Kiovassa ihmiset käyvät töissä, koulussa, yms elävät muutenkin ihan normaalia elämää. 

Ei elä. 

Ilmahälytyksiä voi olla 17 tuntia päivässä. Haluatko juosta pommisuojaan 10 kertaa päivässä. 

NOT my problem. Vie toisten työt.

Vierailija
78/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta joku juutalaisen kieroilemassa rahankiilto silmissään näitä rikollisesti synnyttämään lapsia. 

Vierailija
79/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Puhun viittä kieltä joten ei ongelmia. 

Kaikki ravintola-alan ulkkari työntekijät eivät ole mitään halpatyövoimaa vaan ihan normi perheellisiä Suomessa asuvia! Kuten vaikka oma vävyni, tosin hän puhuu sujuvaa suomea espanjan, englannin ja ranskan lisäksi. Harmi jos junttiasiakas osaa vain suomea ja savvoo

Vierailija
80/82 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää. Hesoissa törmäsin tähän jossain japsiravintolassa Kampissa. Tää on Suomi. Suomessa puhutaan suomea. Mitä luulette, kävisikö esim. ranskalaisille, että ravintolassa tarjoilija ei ymmärrä ranskaa? Totta kai Suomessa pitää saada virallisella kielellä palvelua

Pariisissa on edelleen ihmisiä, jotka eivät puhu ranskaa! Ottaisit vähän selvää asioista. Kun käytiin sushilla kesällä, sanaakaan ei puhunut ranskaa meidän tarjoilija. Paljon aasialaisia töissä. Vaateliikkeessä kansainvälisessä ketjussa oli myyjä, joka puhui englantia, mutta ei ranskaa. Tämä oli ihan keskustassa Champs Elyseellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä