Ärsyttääkö sinuakin kun et saa ravintolassa palvelua suomeksi?
Ulkomailla saa arvuudella että saako turistina palvelua englanniksi kun taas Suomessa suomalainen saa palvelua vain englanniksi. Maailma on vinksallaan.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Asun muutenkin englanninkielisessä maassa, joten Suomessa käydessäni minua itseäni ei haittaa puhua englantia. Olen silti sitä mieltä, että Suomessa pitäisi saada palvelua myös suomeksi, etenkin vanhuksille, jotka eivät välttämättä osaa englantia tämä saattaa olla hankalaa. Tosin tämä on hieman kaksipiippuinen juttu, sillä onhan se hyvä, että nämä ihmiset kuitenkin tekevät töitä, vaikka suomen kieli ei vielä sujuisikaan.
Mistä olet saanut käsityksen, että Suomessa ulkomaalaiset puhuvat englantia?
Kyllä ja kahvia tai muuta pientä ostaessa jostain juomakiskasta ei voi tilata suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
ei häiritse yhtään
Kyllä se oman maan kielellä pitäisi toimia.
Ulkomailta tulleet ei ikinä opi kieltämme, jos emme puhu sitä heille. On karhunpalvelus puhua englantia heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SDP/vasemmisto ei halua poistaa työttömiä kehitysmaalaisia maasta, vaan tyytyy leikkaamaan kaikilta. Minusta olisi tärkeämpää lähettää wolttikuskit ja taksikuskit takaisin turvallisiin maihinsa.
Ennen vasemmisto ei hyväksynyt mamutusta, se vastusti sitä vimmatusti, nyt se on sen pääasia.
Mikä on muuttunut?
Silloin ennen vasemmisto edusti duunareita jotka olivat töissä. Nyt vasemmisto edustaa veronimijöitä, jotka eivät käy töissä, vaan saavat erilaisia tukia. Siksi vasemmisto haluaa lisää veronimijöitä maahan jotta se saa lisää äänestäjiä.
Montakos te perskokkareet olette poistaneet? Teidän aikananne on lähinnä tullut lisää niitä.
Ukrainalaiset ei ole muuttajia. He ovat pakolaisia. Älä sotke asioita.
Ukrainassa yli 40 miljoonaa ihmistä elää ihan normaalia elämää. Miksi sieltä pitäisi lähteä pakoon?
Ei ole tapahtunut minulle koskaan. Tosin en syö kebab-ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Ikeassakin on töissä henkilöitä, jotka eivät puhu suomea.
Kyllä täällä maalla ihan suomeksi palvellaan kohtuu hinnoilla. Helsingin ongelma, ken siellä asuu, kestäköön.
Harmittaa kyllä. Mutta minkä sille voi, että suomalaiset elelevät mieluummin tukirahoilla kuin menevät töihin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei häiritse yhtään
Kyllä se oman maan kielellä pitäisi toimia.
ei ole mikään pakko
Vierailija kirjoitti:
Missä te oikein törmäätte tähän jatkuvasti, kun vähintään kerran viikossa pitää avaus asiasta tehdä?
Minä käyn ravintoloissa usein ja eri paikkakunnilla, enkä koskaan ole joutunut asioimaan englanniksi Suomessa.
Jaa. Viimeksi viime viikonloppuna Hilton Strand-hotellin Bro-ravintolassa oli täysin suomea puhumaton tarjoilija. Palvelu hoitui oikein hyvin englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SDP/vasemmisto ei halua poistaa työttömiä kehitysmaalaisia maasta, vaan tyytyy leikkaamaan kaikilta. Minusta olisi tärkeämpää lähettää wolttikuskit ja taksikuskit takaisin turvallisiin maihinsa.
Ennen vasemmisto ei hyväksynyt mamutusta, se vastusti sitä vimmatusti, nyt se on sen pääasia.
Mikä on muuttunut?
Silloin ennen vasemmisto edusti duunareita jotka olivat töissä. Nyt vasemmisto edustaa veronimijöitä, jotka eivät käy töissä, vaan saavat erilaisia tukia. Siksi vasemmisto haluaa lisää veronimijöitä maahan jotta se saa lisää äänestäjiä.
Montakos te perskokkareet olette poistaneet? Teidän aikananne on lähinnä tullut lisää niitä.
Ukrainassa yli 40 miljoonaa ihmistä elää ihan normaalia elämää. Miksi sieltä pitäisi lähteä pakoon?
Niin, rintamalinjojen ulkopuolella, kuten Länsi-Ukrainassa ja pääkaupunki Kiovassa ihmiset käyvät töissä, koulussa, yms elävät muutenkin ihan normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kebabravintoloideen turkkilaiset yleensä suomea osaavat, se on noiden ns. "tasokkaampien" paikkojen juttu nykyään että englanniksi pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun muutenkin englanninkielisessä maassa, joten Suomessa käydessäni minua itseäni ei haittaa puhua englantia. Olen silti sitä mieltä, että Suomessa pitäisi saada palvelua myös suomeksi, etenkin vanhuksille, jotka eivät välttämättä osaa englantia tämä saattaa olla hankalaa. Tosin tämä on hieman kaksipiippuinen juttu, sillä onhan se hyvä, että nämä ihmiset kuitenkin tekevät töitä, vaikka suomen kieli ei vielä sujuisikaan.
Mistä olet saanut käsityksen, että Suomessa ulkomaalaiset puhuvat englantia?
Koska itse olen tähän joitakin kertoja törmännyt Helsingissä ravintolassa ja vaatekaupassa, että asia on hoidettu englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kyllä. Mutta minkä sille voi, että suomalaiset elelevät mieluummin tukirahoilla kuin menevät töihin,
Laita kokeeksi itse hakemus johonkin ravintolaan suomalaisena, et kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä maalla ihan suomeksi palvellaan kohtuu hinnoilla. Helsingin ongelma, ken siellä asuu, kestäköön.
Oltiin Naantalin kylpylässä ja siellä ei ollut yhtään kokkia joiden kanssa olisi voinut keskustella Suomessa allergioistani. Joku sentään löytyi tulkkaajaksi.
No ei ärsytä, en oikeastaan edes huomaa asiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on muuttunut?
Juurikin siksi että eivät elä normaalia elämää.
Nämä vielä osaavat sitä englantia heikosti usein. En halua käyttää englantia palveluissa maassa, minkä kieli se ei edes ole. Enkä mene toiste, jos kerran erehdyin.
Ei ärsytä, osaan kyllä englantia. Se on joskus ärsyttänyt että tarjoilija tai baarimikko on hiljaa tai jopa tervehtii takaisin suomeksi ”Hei”, mutta ei sitten ymmärräkään suomea kun tilaan. Saisivat selkeästi tervehtiä englanniksi ja puhua itse ensin niin menisi se tilanne sujuvasti.