YLE: Työttömät aiheuttavat valtavat kustannukset kunnille
Näin paljon yksi työtön maksaa kunnalle vuodessa – kuntien lasku työttömyydestä räjähti käsiin. Kuntien sakkomaksut työttömyydestä voivat nousta tänä vuonna jopa 900 miljoonaan euroon, arvioi Kuntaliitto. Samalla työttömyys vähentää kuntien verotuloja.
Miten ne työttömät oikein kehtaavat toimia noin ilkeästi. Monen miljardin kustannukset tulevat Kelalle joka vuosi. Työn välttelyn ja säästämisen seurauksena kansantalous on mennyt jumiin. Edes nyt nousukauden aikana ei työnteko tai yrittäjyys kiinnosta. On tämä nykymeno aikamoistuta kyytiä. Ks.. https://yle.fi/a/74-20243460
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat loisia. M28
Tekoäly tekee sinustakin loisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä minä mietin että mikä järki näissä sakoissa on. Ei se että kunta maksaa valtiolle sakkomaksuja saa niitä työnantajia valitsemaan työttömiä töihin?
Ei tässä systeemissä olekaan mitään järkeä. Koko ajatus lienee syntynyt kuvitelmasta, että Suomessa on muka joku "työvoimapula" ja siksi kunnissa olisi työttömyyttä
Oikeasti työvoiman tarve on vähentynyt 2010-luvulta lähtien ja tulevaisuudessa työvoimaa tarvitaan vielä vähemmä tekoälyn ym. myötä.
Ensin ne siellä mietti, että vika on laiskoissa työttömissä, jotka eivät vaan viitsi hakea töitä, ja pätkäyttivät tämän neljän työpaikan pakkohaun, joka ei tuottanut toivottua tulosta. Sitten ne alkoi miettiä, että vika on sittenkin kunnissa, jotka ei työllistä työttömiään tarpeeksi tehokkaasti, ja laativat tämän sakotusjärjestelmän. Kenen vika se on seuraavaksi, ettei työttömät mene töihin? Tuleeko seuraavaksi yrittäjille joku keppi?
Ei työnantajia kiinnosta mitkään kuntien sakkomaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kunnat eivät sitten tarjoa töitä jos nyt olisi halpaa työvoimaa saatavana??
Mitä ja erityisesti MILLÄ RAHALLA? Sosialistinen Suomi on ajanut itsensä kaaokseen juurikin sillä että keksitään "töitä" töihin kykenemättömille ja palkat maksetaan OIKEIDEN yksityisellä sektorilla työskentelevien selkänahasta revityillä euroilla.
Sosialismin aiheuttamia ongelmia EI korjata sosialismia lisäämällä. Tämän nyt luulisi jokaisen ymmärtävän! Eikö niin?
Niin. Suomen työttömien määrä ja työllisyyteen liittyvät ongelmat taas korjaantuivat kokonaan, kun lopetettiin valtion TE-palvelut ja siirrettiin sekä työllisyysasiat että työttömät kuntien vastuulle. Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kunnat eivät sitten palkkaa töihin niitä työttömiä kuntalaisiaan? Turhaa kitinää kun ongelma ratkeaisi helposti ja kunta saisi vielä verotulojakin lisää.
Usea kunta, jonka talous on kuralla, tekee juuri tätä. Oman kunnan työnhakija, mahdollisesti hieman "alemnalla", mutta riittävällä oppiarvolla ei kelpaa, vaan pidetään rima niin korkealla, että lähimmästä yliopistokaupungista asti pitää jonkun akateemisen työttömän ottaa vasten tahtoaan virka vastaan jostain korpikylältä. Eihän tämä ole kenekään etu.
Lisättäköön vielä, että kunnan omien asukkaiden koulutusta on kyseinen kunta ihan itse enemmän tai vähemmän rahoittanut, niin onhan se outoa, että niiden ihan oman kunnan koulujen todistuksilla on kunnantalolla pelkkä vessapaperin arvo. Mitä tämä viestii tuollaisen kunnan taloudenpidosta yleisemmällä tasolla? En ainakaan itse yhtään ihmettele, miksi tappiokuntia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikin puolin olisi hauskempaa olla työllinen, vaan ilmaiseksi en kuitenkaan töitä tekisi, vaikka se väitteeni mukaan hauskaa olisikin. Puuttuu vain palkanmaksajia. Tai työnantajia.
Sen verran olen yrittämistäkin pohtinut, että tiedän äänitys studion perustamisen lähinnä kulueräksi kuin rahasammoksi. Kai vähän muutakin osaisin, mutta muistan lukeneeni jostain, että neljä viidestä yrityksestä ei kestä kahta vuotta tuottoisana, eikä minulla oikein noiden musiikkitouhujen lisäksi ole intohimoa muuhun.
Ite voisin tehdä jotain ilmaistöitä työttömyystukien varassa, jos saisi ruuan ja bussikuljetuksen töihin ja takas maksuttomana. Sitten tärkein on että voisi tehdä jotain yksinkertaista pilvessä. Silleen että joka tauolla voisi ottaa hatsit. Niin mikä ettei. Vaikka jotain risujen tai rosken keräämistä musiikkia kuunnellen polvet letkeesti notkolla olisi aika bueno.
Mutta noin muuten en kyllä suostuis.
Helpointa olisi tai ehkä imf kertoo meille että
- työttömyystukeen velvoitus työllistää. palkkatuki 1000-1500 kuussa. jos 12 kk työtön.
- amkt lopetetaan. tilalle kauppaopistot ja tekut, 2 vuotta
- sote alueet lopetetaan. kuluerä. perustettu kuntien ja valtion väliin.säästyy 5-10 miljardia
- kuntia yhdistetään. suomeen 40 kuntaa, minimi 100 000 asukasta.
- työterveys lopetetaan. lääkärit töihin kuntiin. yksityiset firmat ei tueta enää
- opintotuki lopetetaan. lainat kuten 1970-80 luvulla eli opiskele lainaksi, matala korko
- asumistuki lopetetaan
- puoluetuki ja edustajien eläketuki loppuu
- kaikki verovähennykset loppuu
- eläkeikä 60 vuotta. ei tarvi maksaa piilotyöttömille 55+ jotka eivät saa töitä. nuoret saa.
- yritystuet lopetetaan. ei miljonäärit tai suurtilalliset tarvi tukia.jos osaa työnsä.
Hallitus aiheutti valtavan työttömyyden, eli valtavat kulut kunnille.
Suomensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikin puolin olisi hauskempaa olla työllinen, vaan ilmaiseksi en kuitenkaan töitä tekisi, vaikka se väitteeni mukaan hauskaa olisikin. Puuttuu vain palkanmaksajia. Tai työnantajia.
Sen verran olen yrittämistäkin pohtinut, että tiedän äänitys studion perustamisen lähinnä kulueräksi kuin rahasammoksi. Kai vähän muutakin osaisin, mutta muistan lukeneeni jostain, että neljä viidestä yrityksestä ei kestä kahta vuotta tuottoisana, eikä minulla oikein noiden musiikkitouhujen lisäksi ole intohimoa muuhun.
Ite voisin tehdä jotain ilmaistöitä työttömyystukien varassa, jos saisi ruuan ja bussikuljetuksen töihin ja takas maksuttomana. Sitten tärkein on että voisi tehdä jotain yksinkertaista pilvessä. Silleen että joka tauolla voisi ottaa hatsit. Niin mikä ettei. Vaikka jotain risujen tai rosken keräämistä musiikkia kuunnellen polvet letkeesti notkolla olisi aika bueno.
Mutta noin muuten en kyllä suostuis.
Persutrollit on tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kunnat eivät sitten tarjoa töitä jos nyt olisi halpaa työvoimaa saatavana??
Mitä ja erityisesti MILLÄ RAHALLA? Sosialistinen Suomi on ajanut itsensä kaaokseen juurikin sillä että keksitään "töitä" töihin kykenemättömille ja palkat maksetaan OIKEIDEN yksityisellä sektorilla työskentelevien selkänahasta revityillä euroilla.
Sosialismin aiheuttamia ongelmia EI korjata sosialismia lisäämällä. Tämän nyt luulisi jokaisen ymmärtävän! Eikö niin?
Niin. Suomen työttömien määrä ja työllisyyteen liittyvät ongelmat taas korjaantuivat kokonaan, kun lopetettiin valtion TE-palvelut ja siirrettiin sekä työllisyysasiat että työttömät kuntien vastuulle. Eikö?
Komppaan sivusta (eri ihminen). Mitä ihmettä tuossa on ajateltu, että täydeksi sudeksi todettu kuntakokeilu piti viedä "maaliin saakka" eli valtakunnan tason käytännöksi? Elämme EU-aikaa, työmarkkinat ovat paitsi valtakunnalliset, niin myös Euroopan laajuiset! Itsekin kilpailen työkeikoista teollisuudessa Baltian maiden kavereiden kanssa. Josķus kun kiire on, otetaan minut töihin tästä läheltä. Kun ei ole kiire, voidaan varata halvempi tekijä Baltiasta hyvissä ajoin ennen kuin urakka alkaa. Valtakunnan tason TE oĺi todellinen EU-ajan asiantuntijaorganisaatio. Kunnantalojen ammattitaito riittää nippanappa kysymään työnhakijalta kysymyksen, miksi olet työtön.
Siirtää kaikki eläkkeelle niin lähtee sakkomaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat loisia. M28
Mikäs sinä olet, hyväksikäyttäjä, vai verenimijä?
Pelkkä mätäpaise
Ja hesasessa miljardeja jaetaan laiskureille.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus aiheutti valtavan työttömyyden, eli valtavat kulut kunnille.
Suomensin.
Varmaankin ideana on tällä tavalla "todistaa" kuinka huonosti hyvinvointivaltio toimii. Kokoomuksen mielestä "todistaminen" tarkoittaa kurkun auki leikkaamista ja vuodattamista kuiviin.
Mutta tärkeintä että kokkareilla ja rikkailla on hauskaa
Ihmettelen uutisointia miten kuntien ja kelan välisestä huonosta diilistä tehdään nyt jotain syyllisyyttä nostattavaa ilmaa syyttömänä työttömiksi joutuneille. Minä olen pitkäaikaistyötön ja en suostu kokemaan sekuntiakaan syyllisyyttä siitä että kunta ja kela ovat tehneet keskenään paskan sopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen uutisointia miten kuntien ja kelan välisestä huonosta diilistä tehdään nyt jotain syyllisyyttä nostattavaa ilmaa syyttömänä työttömiksi joutuneille. Minä olen pitkäaikaistyötön ja en suostu kokemaan sekuntiakaan syyllisyyttä siitä että kunta ja kela ovat tehneet keskenään paskan sopimuksen.
Kunnilta ei kysytty
Aselajit ovat ainakin liian tiukat.
Ihmiset eivät liiku koska ei saa pitää asetta turvana.
Konekiväärit pitäisi laillistaa.
Tiukat aselajit juuri ovat ajaneet sosialisti suomen konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnilta ei kysytty
Mutta mikä siten on ongelma? Kunta saa rahansa veronmaksajilta. Kela saa rahansa veronmaksajilta. Samaa verorahaa pyöritellään.
Vierailija kirjoitti:
Aselajit ovat ainakin liian tiukat.
Ihmiset eivät liiku koska ei saa pitää asetta turvana.
Konekiväärit pitäisi laillistaa.
Tiukat aselajit juuri ovat ajaneet sosialisti suomen konkurssiin.
Kun kerran aselajeista puhutaan niin mä otan Himars -ohjuksen
Mikäs sinä olet, hyväksikäyttäjä, vai verenimijä?