Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herranjumala mitä silmälasit maksaa!

Vierailija
03.09.2026 |

Menin hyvässä toivossa optikkoliikkeeseen, kun oli sekä kehykset, että linssit puoleen hintaan ja silti monitehot halpislinsseillä maksoi 469 euroa! Tyrkyttivät ensin jotain erikoislinssejä, mutta ne olis maksaneet yli 800. Sanoin, etten pysty ja sain laskelman halvemmista. 

Lisäksi tyrkyttivt jotain parin vuoden "turvaa" oliko se nyt 65 euroa ja mitä olisikaan tapahtunut, niin omavastuu olisi ollut 25 %. En ostanut. Saan satasella netistä lasit, jos nämä uudet hajoaa. 

Järkyttävän hintaista, mutta pakko lasit on joskus uusia, kun hajoavat kohta atomeiksi ja linssit on naarmuilla ja toki näkökin muuttunut. 

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on molemmista silmistä kaihi leikattu ja lisäksi jälkikaihi laseroitu. Silti tarvitsen lähinäköön lasit. 

Onko teillä samoja vaivoja? Luulin, ettei kaihileikkauksen jälkeen tarvita ollenkaan laseja.

Vierailija
62/69 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin 2018 vuonna molempien silmien laserleikkauksessa jossa tekniikkana uusin ja vähiten haittoja kuten kuivumista aiheuttava Smile-tekniikka. Mietin jo silloin, että ne reilut pari tonnia on äkkiäö säästetty kun ei tarvi laseja ostella. Ja ennen kaikkea se helppous kun ei tarvi laseja varoa ja huolehtia niistä.

Näkö muuttuu leikkauksen jälkeenkin, joten laseja joutuu kuitenkin jossain vaiheessa taas ostamaan. Toki ne ovat paljon halvempia, jos pitää korjata vain taittovirhettä kuin jos on vaikka -5 kummassakin silmässä, saati enemmän.

Ja nyt on juuri puhuttu siitä, että verkkokalvon irtoamisia tapahtuu paljon juuri niille, joilta on ikänäköä laserleikattu. Ja se onkin sitten huonompi juttu, se. 

https://yle.fi/a/74-20230337

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduin säästämään laseihin vuosia. Hinnat ovat nousseet sinä aikana paljon. 

Joo, en mä persaukisena lähtenyt kokeilemaan, että saanko satasella jostain banaanista lasit, kun ei mulla ole varaa siihen satasen menetykseen, jos ovatkin huonot. 

Ottaa vaan kupoliin tuo, että myydään laseja, joissa on kapea näkökenttä. Ihan silkkaa rahastusta. Ennen laseilla kyllä näki, lisämaksu tuli sitten muista herkuista. Nyt on keksitty rahastuskeino. Et näe kunnolla näillä halpislinsseillä, häh, häh, hää, köyhä! 

Kohta varmaan myyvät linssejä, joissa ei ole ollenkaan aluetta, jolla näkee. Kustannustehokasta optikkoliikkeelle, kun ei tarvi linssejä ollenkaan, hinta toki niistäkin otetaan. 

Yksitehot ei paljoa maksa. Millaisia laseja  tarkoitatte? Monitehoista vai kakstehoista?

Kyllä maksaa yksitehotkin, jos on huono näkö ja lisänä esim. taittovika. 

Vierailija
64/69 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on joku läheinen tai tuttava, joka ostaa kalliita laseja, mene mukaan, voit saada omat halvat lasit ilmaiseksi kaupan päälle.

Näin minä teen, iäkäs ja varakas äitini kun päivittää lasinsa noin kerran vuodessa, minä menen mukaan ja 100% aina on mun peruslasit tulleet kaupan päälle.

Noloa käyttää muiden etuja näin hyväksi. Eri asia jos kyseessä olisi samassa taloudessa asuva, esim. puoliso tai lapsi mutta antakaa vanhempienne käyttää ilmaiset toiset lasit omaksi edukseen.

En käytä hyväksi toisten etuja, äiti on hyvin terävä ja tarkka rahoistaan, vaikkakin varsin iäkäs. Hän käyttää jo itse sen satunnaisen "kahdet yhden hinnalla" - tarjouksen, kun ostaa sekä lähi-, kauko- että monitehot samalla kertaa, ja sitten vielä osan näistä aurinkolaseina myös. Ja valitsee kaikki mahdolliset kovapinnoitteet yms. ekstrat, ja kehykset sieltä kalliista valikoimasta. Ja mikäs siinä, hän maksaa ne itse. Mutta kun hänen settinsä maksaa aina reilusti yli tuhat euroa, niin ihan joka kerta se mun parinsadan setti on tullut kaupan päälle. Äiti on tästä mielissään, ja kuittailee kyllä lempeästi jälkikäteen.

Vierailija
65/69 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on molemmista silmistä kaihi leikattu ja lisäksi jälkikaihi laseroitu. Silti tarvitsen lähinäköön lasit. 

Onko teillä samoja vaivoja? Luulin, ettei kaihileikkauksen jälkeen tarvita ollenkaan laseja.

Omasta puolestani en vielä tiedä, kaihistumiseni on niin tuoretta, että ei ole vielä leikattu. Minä olen kuitenkin vauvasta saakka ollut vahvasti likinäköinen, joten saatan leikkauksenkin jälkeen tarvita laseja. Edesmenneeltä äidiltäni leikattiin molemmista silmistä kaihi kahden vuoden välein 90-luvulla n. seitsemänkymppisenä eikä hän enää sen jälkeen tarvinnut laseja lukemiseen eikä muuhunkaan. Hänellä oli elämässään ollut muuten todella hyvä näkö, mutta neljänkympin jälkeen ikänäköisyys vaati laseja lukemiseen. 

Vierailija
66/69 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras -> https://www.selectspecs.com/. Linssit hiotaan ja testataan käsin. Merkkikehykset. Muistakaa, että lähes kaikki kehykset tulevat Kiinasta. 

Mitkä merkki kehykset? Ne tulee kiinasta eikä McLarenit ja herra ties mitkä oo niitä nähnykkään, niissä on vaan laserilla kaiverrettu joku merkki...

Vierailija
67/69 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulonsiirto tarkoittaa sitä, että sun, mun, ja muiden työtätekevien ja veroja maksavien verorahoja siirretään tämän kirjoittajan tilille.

Ja sitten hän itkee vauvapalstalla, ettei riittävästi ole hänelle siirretty (toisten) tuloja.

No, tykkäisitkö mieluummin tulevasi ryöstetyksi joka viikko köyhän ja nälkäisen ihmisen taholta? 

Voisit vaikka lukaista netistä Suomen hyvinvointivaltion perustamisesta ja vähän Suomen historiastakin. Wikipediaa varmaan osaat lukea ja ymmärtää sinäkin - jos yleensä osaat lukea. Osaatko lukea?

Vierailija
68/69 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulonsiirto tarkoittaa sitä, että sun, mun, ja muiden työtätekevien ja veroja maksavien verorahoja siirretään tämän kirjoittajan tilille.

Ja sitten hän itkee vauvapalstalla, ettei riittävästi ole hänelle siirretty (toisten) tuloja.

Uliuli. Jos kadehdituttaa noin paljon niin mikset itse jättäydy työttömäksi? Etkö uskalla?

No kun mulla on ihan kiva ja mielekäs työ, niin miksi jättäytyisin tulonsiirtojen varaan? Mutta kiitos kysymästä kuitenkin.

Niin, nyt. Et voi olla varma, mitä tapahtuu ensi vuonna tai sitä seuraavana. Moni tänä vuonna potkut saanut on viime vuonna luullut, että tässähän minä töitä teen monta vuotta. Ja miten sitten kävikään? 

Vierailija
69/69 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin 2018 vuonna molempien silmien laserleikkauksessa jossa tekniikkana uusin ja vähiten haittoja kuten kuivumista aiheuttava Smile-tekniikka. Mietin jo silloin, että ne reilut pari tonnia on äkkiäö säästetty kun ei tarvi laseja ostella. Ja ennen kaikkea se helppous kun ei tarvi laseja varoa ja huolehtia niistä.

Näkö muuttuu leikkauksen jälkeenkin, joten laseja joutuu kuitenkin jossain vaiheessa taas ostamaan. Toki ne ovat paljon halvempia, jos pitää korjata vain taittovirhettä kuin jos on vaikka -5 kummassakin silmässä, saati enemmän.

Mulla on ollut koko ikäni huono näkö, valtavasti plussaa (kaukolasit yli +6 ja lukulasit yli +8).  Kehysten on pitänyt olla pieniä, jotta en näyttäisi idiootilta. Lisäksi kaikki mahdolliset hionnat ovat olleet käytössä. Silmälaseille on väkisinkin tullut hintaa aivan tuhottomasti, mutta ilman niitä en olisi nähnyt juuri mitään. Tämä kaikki on nyt kuitenkin taakse jäänyttä elämää, sillä minulle on tehty silmien rakenteellisen vian vuoksi linssileikkaus. Tällä hetkellä kirjoittelen tätäkin ihan ilman minkäänlaisia silmälaseja! Tarvitsen vielä kaukolasit hajataitteisuuden korjaamiseksi + lukulasit. Ne olivat kuitenkin hinnoiltaan jo ihan inhimilliset.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi