Onko 60-luvulla syntyneet olleet
Yhteiskunnan nettomaksajia monessa? Eläke ei kerry alle 23-v tehdystä työstä, ja varmaan aika moni töitä teki paljonkin ennen tuota ikää. Korotettua TyEL malsua maksettiin kymmenen vuotta. Olisipas kiva nähdä tutkimuksia näistä asioista. Kuinka paljon eläkettä on menetettyja mitä se lisämaksu tuotti.
Kommentit (36)
No, eläkekertymä silti jo yli 2400€ ja vielä olisi 6 vuotta eläkeikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyin 1963 ja menin työelämään 16v 1979, joten kyllä, alkupäästä jää parilta vuodelta eläkekertymä huomioimatta.
Sama homma. Olin 15 v, kun aloitin päivätyön v 1975. Ei olis kuulemma saanu tehä täyttä päivää iän takia, jep jep.
Ei tullu kukaan kyseleen...koskaan.
Eläke alko sit 23v muistaakseni 😠
Eläke alkoi siis kertymään vasta 23v
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, töissä olin jo 18-vuotiaasta alkaen mutta eläke leikattiin pois 5 vuodelta, ei reilua meille jotka aloitettiin nuorena työt! Ahkeruudesta rangaistiin.
No saitte sentään palkkaa. Monet on tuon ikäisinä olleet opiskelemassa eikä siitäkään ole kertynyt eläkettä aikoinaan. Lisäksi on joutunut kituuttamaan opintotuella.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen asuntolainan korko oli 10,75 vuonna 1988 ja omakotilainan korko oli 8,75. Ja olemme maksaneet pienistä tuloista kolmen lapsemme päivähoitomaksut korkeimman maksun mukaan. Lukiokirjat ja tietokoneet olemme ostaneet jokaiselle. Eli olemme olleet maksajia ja nyt saisi päivähoitomaksut ja toisen asteen koulutus olla maksullista kun suomi tarvitsee veroja.
Ja kuinka moni 90 luvun lamassa menetti paljon. Ja verotuksessa poistettiin esim yksinhuoltajavähennys ja jne. Muistamme Iiro Viinasen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan elinaikakertoimesta, joka on leikannut eläkkeitä vielä lisää.
Jäin juurikin eläkkeelle 45 vuoden työuran jälkeen.Ensimmäiset vuodet siis ilman eläkekertymää,maksut kyllä meni😃Lopullisesta parin tonnin brutto eläkkeestä elinaika kerroin vei vielä 116euroa joten eiköhän me olla se tähän mennessä kaikkein kusetetuin sukupolvi?
Säännöllinen työ, ihan ok eläke. Ei mitään valittamista. Työttömyysvakuutusmaksu meni vuosia tuönANTAJAN pussista.
Synnyin 70-luvun alussa, en tienannut eläkettä ennen 25v, sain työelämäni säälliseen järjestykseen vasta yli 40-vuotiaana. Eläkettä tulossa bruttona reilu tonni, vaikka olen todella raatanut kun siihen on ollut tilaisuus. Iltaa, yötä, pätkää.
Ei semmoista aikaa ole ollut että vasta 25-vuotiaana ois alkanut eläke kertyä,23 oli se ikäraja mun ikäisillä.Säännöllinen työ,no joo kyllä on lomautuksiakin ollut ja useampikin lamakausi(rakennusala) rimpuiltu läpi.Eläkkeeni siis 1950 brutto eli 1500ehkä jää käteen,lopullista verotusta en vielä tiedä,ja meneehän siitä muitakin maksuja.Oon lukenut että takuu eläke ja asumistuki siihen päälle niin tekee aika lailla saman.Oon yksineläjä niin ei oo kulujen jakajaa.En valita vaan toteampa vain että onkohan tämä nyt ihan oikein???
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, moni pääsi käsiksi työelämään ennen lamaa.
Ja moni menetti työpaikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No 60 luvulla syntynyt mediaanipalkkainen ihminen on maksanut ennen eläkkeelle jäämistään 42 vuotta eläkemasuja keskimäärin (nykyrahassa) liki kymppitonnin vuodessa eli yhteensä noin 400.000 euroa. Oishan toi mukava summa jolla eläis herroiksi loppuelämänsä. Ja jos nuo rahat olisi saanut sijoittaa indeksirahastoihin olisi se kasvanut noin nelinkertaiseksi eli sellaiseksi 1.5 miljoonaksi euroksi.
Niin, eivät nykyeläkeläiset ole maksaneet sen vertaa veroja työstään että sen ansaitsisivat. Silti kehtaavat täyttää terveyskeskukset, valittaa kaikesta, vaatia kaikkea ja olla riesana. Inhottavaa. Kehtaavat vielä jeesustella että ovat rakentaneet tämän maan. 😂
Älä jauha paskaa.Enpä edes muista milloin olisin terveyskeskuksessa käynyt ja vaatinut saati valittanut en oo mistään.Mistä ihmeestä tuollaista kuvittelet???Veroja ja eläkemaksuja oon maksanut ihan taatusti enemmän kuin sinä joten voisitko lopettaa trollauksen.
Onko sinulla tai sukulaisilla lapsia, jotka käyneet koulua. Oletko käynyt kirjastossa? Ja niin päin pois
Vastasin siihen kun väitit 60-luvulla syntyneitten täyttävän terveyskeskukset ja vaativan ja valittavan.Ja on mulla lapsia.Mutta tästähän ei ollutkaan kyse😏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, töissä olin jo 18-vuotiaasta alkaen mutta eläke leikattiin pois 5 vuodelta, ei reilua meille jotka aloitettiin nuorena työt! Ahkeruudesta rangaistiin.
No saitte sentään palkkaa. Monet on tuon ikäisinä olleet opiskelemassa eikä siitäkään ole kertynyt eläkettä aikoinaan. Lisäksi on joutunut kituuttamaan opintotuella.
Silloin maksoin ammatillisessa oppilaitoksessa lukukausimaksut, oppimateriaalit, ruoat, koulumatkat julkisella/vuokrakämpän vuokrat jne. Onko nykyään kouluissa enää lukukausimaksuja, maksullista oppimateriaalia, tietokoneet lukioissakin tietääkseni koulun puolesta, ennen lukiokirjat ostettiin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, moni pääsi käsiksi työelämään ennen lamaa.
Ja moni menetti työpaikkansa.
Joo, mutta täälläkin on niitä, jotka ovat tehneet työtä 45v putkeen.
Lama-ajan alla valmistunut ei meinannut saada sitä ekaakaan työtä, tai jos sai, joutui vuosiksi sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan elinaikakertoimesta, joka on leikannut eläkkeitä vielä lisää.
Jäin juurikin eläkkeelle 45 vuoden työuran jälkeen.Ensimmäiset vuodet siis ilman eläkekertymää,maksut kyllä meni😃Lopullisesta parin tonnin brutto eläkkeestä elinaika kerroin vei vielä 116euroa joten eiköhän me olla se tähän mennessä kaikkein kusetetuin sukupolvi?
Säännöllinen työ, ihan ok eläke. Ei mitään valittamista. Työttömyysvakuutusmaksu meni vuosia tuönANTAJAN pussista.
Synnyin 70-luvun alussa, en tienannut eläkettä ennen 25v, sain työelämäni säälliseen järjestykseen vasta yli 40-vuotiaana. Eläkettä tulossa bruttona reilu tonni, vaikka olen todella raatanut kun siihen on ollut tilaisuus. Iltaa, yötä, pätkää.
Ei semmoista aikaa ole ollut että vasta 25-vuotiaana ois alkanut eläke kertyä,23 oli se ikäraja mun ikäisillä.Säännöllinen työ,no joo kyllä on lomautuksiakin ollut ja useampikin lamakausi(rakennusala) rimpuiltu läpi.Eläkkeeni siis 1950 brutto eli 1500ehkä jää käteen,lopullista verotusta en vielä tiedä,ja meneehän siitä muitakin maksuja.Oon lukenut että takuu eläke ja asumistuki siihen päälle niin tekee aika lailla saman.Oon yksineläjä niin ei oo kulujen jakajaa.En valita vaan toteampa vain että onkohan tämä nyt ihan oikein???
Joo, 23v.
Ihan hyvä tulo, vastaa pientä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa olla "digitaalisensisällöntuottajan" yms tuleva eläke🤪
Tässä ketjussa ei ole nyt kysymys heistä. Perusta siihen aiheeseen oma ketju jos kiinnostaa siitä keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No 60 luvulla syntynyt mediaanipalkkainen ihminen on maksanut ennen eläkkeelle jäämistään 42 vuotta eläkemasuja keskimäärin (nykyrahassa) liki kymppitonnin vuodessa eli yhteensä noin 400.000 euroa. Oishan toi mukava summa jolla eläis herroiksi loppuelämänsä. Ja jos nuo rahat olisi saanut sijoittaa indeksirahastoihin olisi se kasvanut noin nelinkertaiseksi eli sellaiseksi 1.5 miljoonaksi euroksi.
Niin, eivät nykyeläkeläiset ole maksaneet sen vertaa veroja työstään että sen ansaitsisivat. Silti kehtaavat täyttää terveyskeskukset, valittaa kaikesta, vaatia kaikkea ja olla riesana. Inhottavaa. Kehtaavat vielä jeesustella että ovat rakentaneet tämän maan. 😂
No, eivät alle 40-vuotiaat ainakaan ole rakentaneet yhtään mitään. Istuivat valmiiseen pöytään ja alkoivat itkupotkuraivarin. Ja sitä on sitten kuultu ad infinitum, niin kuin tuossa lainaamassani kommentissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa olla "digitaalisensisällöntuottajan" yms tuleva eläke🤪
Tässä ketjussa ei ole nyt kysymys heistä. Perusta siihen aiheeseen oma ketju jos kiinnostaa siitä keskustella.
Miksi? Sisällöntuottajalla ei olekaan sisältöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyeläkeläiset ovat kyllä pääosin syntyneet 50-luvulla ja sitä edeltävillä vuosikymmenillä. Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella 60-luvulla syntyneiden asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkeyhtiöt on ne sijoittaneet.
Ovat sijoittaneet osan, suurin osa on mennyt ja menee edelleen jo eläkkeellä olevien eläkkeiden maksuun.
Sama homma. Olin 15 v, kun aloitin päivätyön v 1975. Ei olis kuulemma saanu tehä täyttä päivää iän takia, jep jep.
Ei tullu kukaan kyseleen...koskaan.
Eläke alko sit 23v muistaakseni 😠