Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva miinuskäyrällä - miten/kuinka paljon teidän vauva syö?

28.05.2007 |

Moi!

Jotta aina olisi jotain stressattavaa ja huolen aihetta, niin nyt huolettaa meidän pienen tytön kasvu. Tyttö on siis kohta 7 vk ja miinuskäyrällä mennään reippaasti. Niin, tiedän kyllä, että ne käyrät ovat vain käyriä eivätkä kerro kaikkea, mutta kyselenpä muiden kokemuksia ja vertaistukea.

Painoa tulee meidän tytölle juuri ja juuri sen minimin verran eli 100-150 g viikossa ja neuvolassa ollaan käyty 1-2 viikon välein punnitsemassa. Neuvolan täti rauhoitteli, että kun kuitenkin kasvaa niin ei hätää. On vain rakenteeltaan siro tyttö.

Miten muiden miinuskäyräläisten vauvat syö? Meidän tyttö syö mun mielestä tosi vähän kerrallaan (tietty rinnassa ei ole sitä mittaria... :) eikä kuitenkaan mitenkään tosi tiheään. Iltaisin vähän tankkaillaan. Öisin syö 1-2 kertaa. On muutenkin rauhallinen tapaus, eli ei raivoa ja huuda ruokaa, joten mietin sitäkin, että pitäisikö tarjota herkemmin ruokaa. Niin ja oman maidon riittävyys sitten myös mietityttää mutta siitä onkin ollut viime aikoina ketjuja muutenkin.

Äh, tällaista epämääräistä pohdintaa ja pyörittelyä tällä kertaa...

Likk@

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö oli syntyessään tosi pikkuinen, jossain -4 sd käyrillä... Syöminen ei ole koskaan kuulunut sen " lempipuuhiin" ;) Kaikesta huolimatta kuitenkin on saanut lopulta ikäisiään kiinni huimasti, nyt mennään himppasen -1 käyrän alapuolella ja ikää on 7,5 kk!

Pienuuden takia mä en koskaan imettänyt, joten pullosta on syötetty aikojen alusta asti. Silti lähes aina ollaan oltu noitten maitomäärien suhteen suositusten alapuolella, vaikka alkuun tuputettiin ja " pakkosyötettiin" neitiä yötä päivää kolmen tunnin välein... Kyllä kai ne sitten vaan itse tietää vauvatkin, minkä verran pitää syödä ;) Eihän me isotkaan olla kaikki samankokoisia tai syödä yhtä paljon jne :)

Myötätuntoa saat siis täältä rutkasti, vaikka muuta en osaakaan sanoa! Mä oon myös edelleen todella lahjakas murehtimaan vauvan syömistä/ syömättömyyttä, joten ymmärrän hyvin tunteesi!

t. Ope ja miinuskäyrillä kasvava neitokainen

Vierailija
2/7 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin tyttö oli ja on hintsu syömään. Tosin, siis ikää on jo ens viikolla 11kk:) Painokäyrä on aina mennyt miinuksella, menee edelleen. Tyttö on nyt 8,5kg, syntyessään painoi 3kg. Mekin ravattiin punnituksissa, kun painoa tuli just tolleen 150g/vko. Aina ei sitäkään. Mutta toisin kuin teillä, neiti asui tissillä ja söi ympäri vuorokauden 1,5 tunnin välein. Täsyimetin sitkeesti 4kk asti ja sitten yhetispäätöksessä neuvolan kanssa aloimme maistella kiinteitä ja antaa lisämaitoa. Ajattelin usein, ettei mun maito riitä jne. ja että tyttö on mun ' itsekkyyden' vuoksi pieni. No, eipä se mihinkään ole muuttunut, vaikka vajaa 7kk iässä lopetin imetyksen kokonaan ja ollaan juotu korviketta siitä asti. Ei sitä painoa edelleenkään ole tullut paljoa/vko, vaikka siis pullosta litkii suuriakin määriä+ kaikki kiinteät päälle.

Älä siis itseäs syytä, luulen, että vauvasi saa sen, mitä tarvitseekin! Meilläkin neiti on siroluinen ja pikkunen, ei ole koskaan ollut veljensä kaltainen ' läskiposki' :) Eikä tule koskaan varmaan olemaankaan. Meitä on tosiaan moneen junaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö (4k1vko) oli myös syntyessään sd-4 käyrällä sekä piituudessa että painossa. Edelleen on painon nousu naftia, max se sallittu alamäärä. Tyttö oli täys aikainen mutta pieni ja juuri sentakia hänet luokitellaan keskoseksi ja käydään sairaalassa kontrolleissa. Me ollaan alettu nyt antamaan reilu 1vko sitten soseita vaikka suositus meille oli että jo 3kk iässä. Tähän asti siis ollut täysimetettävänä. Saa nähdä mitä paino näyttää ens vko:lla kun mennään taas Jorviin näytille.

Myöskään mä en usko että lisä ruualla saan painon nousemaan koska tyttö haluis kokoajan syödä ja tiedän että maitoa mulla tulee. Tyttö tulee luultavasti aina olemaanpieni ja siro. Lääkäreiden mielestä kylläkin meidän pitäis olla jo ainakin 1kg isompi, mutta onneks meidän terkka täti on niin ihana ja on sitä mieltä että tyttö kasvanut kuitenkin jo sd-2 käyrälle ja se on hyvä.

-MM- ja tyttö 4950g ja 60cm ja toukokuiset isoveljet (02 ja04) jotka olleet nostaneet painonsa paljon nopeammin vaikka pieniä olivatkin syntyessään.

Vierailija
4/7 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo melkein 5v. poika on edelleen -2 käyrällä. Sillä omallaan. On ollut aina tosi hoikka, mutta kun on kuitenkin kasvanut ei ole huolta. Tietty sitä oli silloin huolissaan, mutta meidän terkkari sanoi aika mukavasti: kun lapsi kasvaa omalla käyrällään älä ole huolissasi, nykyään on niin paljon lihavia lapsia, että hoikat tuntuu jotenkin epänormaaleilta. Jo heti tosta suomenlahdesta etelään kuulemma on painokäyrätkin ihan erilaisia, suomessa käyriä on rukattu yleisen painon lisääntymisen myötä ylöspäin, joten jos sinun hoikkaa vauvaasi kirjattaisiin keskieuroopassä käytettäville käyrille, ei se välttämättä olisi edes miinuksella.

Näin siis sanoi minulle terkkarini. Enkä ole enää huolehtinut. (Eikä tississä tosiaan ole sitä mittaria...) Kun lapsi kasvaa, jaksaa leikkiä eikä ole muutenkaan sairaan oloinen, ei syytä huoleen pitäisi olla.

Vierailija
5/7 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilä tyttö mennyt aina miinus käyrillä, pituus kai ihan normaalissa, meillä pitkä ja hoikka tyttö nyt 6,5kk, oli syntyessää 3720g ja 52cm pitkä ja 5kk neuvolas oli vähä vajaa 7 kg ja pituus 68,5 , täys imetin 4,5kk koska neuvolssa sanottiin että pitäs alkaa soeita antaa, alotin iltapuuron kun kuukaudessa oli tullut painoa vaan jotai 400g muistaakseni, stressasin niin tästä että oma maitokin alkoi vähentymään koska mulle tuli tunne ettei se riitä kun kerta painokaan ei nouse, tai nousihan se mutta ei käyrillä.

ois pitäny luottaa vaan oman maidon riittävyyteen, tyttö kasvoi kuitenkin koko ajan ja omalla käyrällä, ei sen enempää paino alkanu nousta vaik puuro alotettiin ,ihan hyvin oisin voinu imettää sinne 66k asti, 5,5kk alotettiin soseiden maistelu siis kuukauden nyt syönyt ja edel.miinus käyrillä...

mieti itteäs ja miestäs jos olette esim.iteki pitkiä ja hoikkia niin kyllä se lapsikin on, ja jos kasvua kuitenki tapahtuu vaikkaikn hitaasti niin luota imetyksees ettei ala maito vähenee. eise paino ala välttämättä nousta yhtää enempää vauhtia vaik korvikkeet ja soseet alottasitkii, jokainen vauva menee ihan omien perimien mukaa...onha niitäki pellkiä rintalapsia jotka painaa tyylii 10kg 5kk iässä kuten kaverini vauva.

Vierailija
6/7 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tätä minä tarvitsin! En uskonut, kuinka voi stressata vauvan syömisen määrästä, huoh.

Tyttöni oli syntyessän 3,3kg, ja söi tosi hyvin alkuun. 4kg ja 5kg:kin meni rikki nopeasti, hän oli 5,2kg 2kk:n iässä. Mutta sitten vauva alkoi kiinnostua ihan kaikesta muusta paitsi syömisestä. Hän siis häiriintyi, jos joku liikkui/puhui/teki jotain lähistöllä tai jostain ylipäänsä kuului joku ääni. Ruokailu=imetys siis keskeytyi äärettömän herkästi ja koska hän oli syönyt jo vähän, suurin nälkä oli tyydytetty ja sitten taas jaksettiinkin olla syömättä. Kuvioon kuuluvat myös rintaraivarit.

6kk neuvolassa painoa oli 6,5kg, 2kk-6kk painoa tullut koko ajan vain vähemmän, viimeiset 2 krt vain vähän reilu 100g/kk. Vauva kyllä syö, mutta aika vähän. Isoveli tietenkin oli 6kk iässä peräti 2kg painavampi, joten uskon maitoni kyllä riittävän, mutta kun tuo ei vain halua syödä enemmän. Joskus saan tuputettua enemmän, mutta sitten pulauttaa, että ilmeisesti on vain pientä ja siroa mallia.

Kiinteitä kuitenkin menee hyvin. 5,5kk täysimetin ja th neuvolassa ei onneksi panikoi. Nyt tyttö syö lounaan ja iltapuuron ja silloin saa syödä tietenkin niin paljon kuin vain menee. Muistakaa muutkin, että kiinteissä on vähemmän rasvaa ja muutakin kasvunainesta kuin soseissa, jotka ovat suureksi osaksi vettä. Maidolla siis kasvaa paremmin.

Omaa maidontuotantoa voi vähän testata pumppaamalla tai muistamalla juoda riittävästi.

Voimia, mieluusti kuulisin lisää kommentteja ja ajatuksia.

Vierailija
7/7 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Tuo käyrien vertaaminen muun Euroopan vastaaviin on muuten hyvä pointti!!

Likk@