Ravintosuositukset ja ihmisen koko
Minua ihmetyttää, miksi ravintosuosituksissa puhutaan monista ruokien tarpeista per henkilö ruokien painolla. Olen 156 cm, 56 kg ja ikääntyvä (alle 70 kg). Miten ihmeessä syön 500-600 g kasviksia päivässä ja proteiinia sisältäviä tuotteita niin että saan sen ikäiselleni suositellun 67-82 g päivässä lihomatta? Syön kyllä päivittäin vihanneksia, marjoja ja/tai hedelmiä, mutta jos sen lisäksi vielä huolehdin proteiinin tarpeesta syömällä maitotuotteita, kananmunia, lihaa tai kalaa, en enää voi mitään muuta syödäkään.
Itse käytän omaa järkeä ja kasvisten määrä jää kyllä usein alle 500 g.
Kommentit (67)
En minäkään voi syödä määrättömän monta pullaa ja kakkua kahvipöydästä tai juoda monta mukillista kahvia vaikka jotkut melkein kaksimetriset ihmiset niin luulevat. Olen 168cm pitkä nainen ja hyvin roteva. Rotevuuteni takia monet luulee mua 170cm pitkäksi. Aina ihmetellään kylässä kun syön niin huonosti. En voi ottaa enempää kuin mukin kahvia muuten sydän alkaa tykyttämään ja jos syön liikaa herkkuja, lihon. Ärsyttävää kun tuputetaan, olen ruvennut välttämään näitä tuputuskyläpaikkoja,a
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa lautakuntien keski-ikäiset akat ovat niin typeriä että suositukset ovat samoja 75-vuotiaille lukemista harrastaville mummoille ja 18-vuotiaille kaksimetrisille urheilijamiehille.
Suositukset antavat suuntaaviivoja, eivät ole jumalansanaa kaikille. Ainoa ketkä lukevat suosituksia kuin piru Raamattua on ravintokriittiset, joille suositukset ovat myrkkyä.
Suurin osa "hyväksyy" ne suositukset ilman minkäänlaista kritiikkiä. Surullista.
Moniko todellisuudessa seuraa suosituksia edes sinnepäin? Kun katsoo miten kaupassa karkki, snacksi ja juomahyllyt vain kasvavat, niin vaikea kuvitella ravintosuositusten olevan monellakaan kansalaisella hirveästi mielessä.
Väestötasolla suosituksia noudatetaan melko hyvin. Niillä on kansanterveydellistä vaikutusta ja se näkyy tilastoissa. Esimerkeistä tuoreimpia on naudan lihan syömisen väheneminen noin kymmenen vuoden ajan ja nyt nähdään tilastoista etenkin nuorten naisten rautaongelmat, ylipaino ja suolisto-ongelmatkin. Pitemmällä otannalla ensimmäisten suositusten jälkeen diabetes on noussut 500%, suolistosyövät yli 1000% ja rasvamaksa vielä tätäkin enemmän. Keliakia on yleistynyt myös aivan hurjasti.
Suolisto-ongelmat ovat modernin elämäntyylin aikaansaannoksia. Liika hygieenisyys, puhdas (eli mullaton) ruoka. Ei saada hyviä bakteereja suolistolle luonnosta. Ja jos saadaan, kanta sotketaan antibiooteilla.
Se on selitys. Todellisuudessa suoslisto-ongelmat johtuvat ultraprosessoidusta paskasta jota ruuaksi kutsutaan. Siellä on koko joukko aineita, jotka eivät esiinny luonnossa ja häiritsevät niin suolta kuin metaboliaa muutenkin. Suoliston bakteerikanta voi mukautua lähes mihin ravintoon tahansa vegaanista karnivoreen, eikä tule mitään ongelmia. Mutta mikrobitkin ovat voimattomia sellaisen edessä, mikä ei ole luonnollista. Johan sen haistaa jo pieruista, että nyt on syöty einestä ja muoviruokaa. Esimerkkinä emulgointiaineet. Niiden tehtävä on tehdä vedestä ja rasvasta emulsio. Ei niitä ole oikein missään luonnonraaka-aineessa. No mitä ne tekevät suolessa? Niin. Ne emulgoivat, eli estävät veden ja rasvan erottumista. Ruuansulatuksen happojen ja entsyymien olisi tarkoitus hajoittaa ruoka ja nyt sinne ängetään väkisin emulgointiaineita, joiden tehtävänä on estää hajoaminen. Loputtomiin suoli ei niiden kanssa pärjää, vaikka pieni määrä ei mitään haittaisikaan keskimääräisellä ihmisellä.
Muutama vuosikymmen sitten suomalaisetkin olivat laihaa porukkaa ilman mitään suosituksia. Suositusten annon jälkeen porukat ovat lihoneet lihomistaan.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosikymmen sitten suomalaisetkin olivat laihaa porukkaa ilman mitään suosituksia. Suositusten annon jälkeen porukat ovat lihoneet lihomistaan.
Kaikissa maailman maissa, joissa suositukset annettiin, tämä on nähty ihan samalla tavalla. Suomen ja parjatun USAn käyrät ovat lähes identtiset. Jenkit nostivat kädet pystyyn ja muuttivat radikaalisti suosituksia ajalle ennen lihomista ja diabetestä. Suomi vielä jäärää. Jenkkien uusia suosituksia yritetään vähätellä Trumpin pöljäilyinä, vaikka ne ovat kyllä pitemmän aikajakson tulosta, eikä poliitikot niitä suosituksia tehneet vaan ihan asiantuntijaporukkaa siellä takana on.
Eipä tule syötyä kasviksia muuta kuin ravintolalounaalla lisukkeena ja kotona lähinnä keitoissa (kuten porkkanapalat kanakeitossa), sipulia kastikkeissa jne. muita juureksia esim. pataruoissa. Ja silloin tällöin itsetehtyä salaattia, ei joka päivä.
Eivät nämä kyllä täytä ravintopyramidin vaatimuksia, luulen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, 56 kg on alle 70 kg.
Ikääntyvä nainen on 40+
Ikääntynyt nainen on 50+
Siinä taas joku luuseri joka ei tiedä asioista yhtään mitään. Säälittävää tuo sun pelkosi naisia kohtaan. Olet hoidon tarpeessa sekopää.
Kehitys menee eteenpäin, oikea ravitseva ruoka loppuu kaupoista. Kouluista, lounaspaikoista, muista laitoksista se on jo loppunut.