Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Free-toimittajat!

Vierailija
28.05.2007 |

Onnistuuko itsensä elättäminen free-toimittajana? Onko kokemuksia? Vaatiiko loppumatonta idearikkautta ja kovaa päätä, jotta saa ideansa myytyä? Mulla ei ole suhteita juuri minnekään ja asun kaukana kaikesta. Ajattelen kuitenkin olevani ammattitaitoinen työssäni. Koko maakunnassa ei taida olla kuin yksi free-toimittaja.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mua ainakin neuvottiin. Mä opiskelen toimittajaks, mutta ei oo vielä omiin kykyihin oikeen luottoa, että uskaltaisin alkaa juttuja myymään. Tai jonkun hullunrohkeuspuuskan sain syksyllä ja sain yhen jutun myytyä. Mutta meilläkin kaikki viearilijaluentoja pitäneet freet on sanonu, että en suosittele, ellei ole rikas puoliso.

Vierailija
22/34 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun toiset tuntuvat niin tyytyväisiltä valintaansa. Toisaalta jos olisin free, en kannustaisi ketään samaan, sillä se kasvattaa kilpailua, joka on tällä alalla koulutustilanteesta johtuen aivan liian kova.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niin huono " tyrkyttämään" omia juttujani, että en tiedä sopiiko freenä oleminen minulle (joskus mietin, sopiiko edes toimittajana oleminen minulle).

44

Vierailija
24/34 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua AP ponnistelemaan free-urasi eteen ja uskomaan vahvasti itseesi kirjoittajana ja aiheittein kehittäjänä. Luota vaistoosi, mikä sinua kiinnostaa ja puhuttelee? Kirjoita siitä ja ota reilusti päätoimittajaan yhteyttä (isoissa taloisa toimituspäälliikö/-sihteeri).

Minusta nimittäin tuntuu, että toimitustyö on nimenomaan menossa tähän suuntaan, jossa sisältöä ostetaan välineiden ulkopuolelta ja toimituksissa työskentelee vain ehdoton minimimäärä henkilöitä (ja heillä ei ole aikaa miettiä kehitellä lainkaan ideoita). Ammattilehdet ovat kasvava ala, kun taas toimituksistan väkeä vähennetään.

Vierailija
25/34 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskomattoman hienoa kannustusta. Jospa minä vaikka kuitenkin. Tiedän osaavani kirjoittaa, nyt vain pitää rohkaistua ja ottaa yhteyttä lehtiin.

Kiitos teille kaikille hienoille ihmisille!

AP

Vierailija
26/34 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikävää, että ilmoittivat noin.

Vierailija
27/34 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todella ole kultakaivos, vaikka itse olisit ammattilainen, jso suhteita puuttuu.

Puoli-ilmaiseksi tehdä töitä ja aina kun jotain on tarjolla. Illat kiinni, viikonloput kiinni. Lomallakin saatana joku soitteli työasioita vaikka lomailu piti olla tiedossa.

Entinen free, nykyinen päivävuoron toimittaja.

Vierailija
28/34 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti jatkamani, että voiko päästä reilusti yli 3000 euron kk tuloihin?

Vierailija
29/34 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaudesta kymmenen toimituksessa vietetyn vuoden jälkeen.

Syrjäseudulla asuminen ei ole ollut minulle ongelma, joskin asun kohtuullisen lähellä pääkaupunkiseutua ja käyn siellä muutamia kertoja kuukaudessa (haastatteluja, tapaamisia päätoimittajien/tuottajien kanssa).

Mutta jos sinulla ei ole kontakteja, voi olla vaikeampaa. Minulla vanhat kontaktit työllistävät todella hyvin, eikä aikaa kulu muualle markkkinointiin koko ajan. Mutta koskaan ei ole myöhäistä hankkia uusia kontakteja ;).

Ideointi ei ole minulle ollut ongelma. Siis minä ainakin ideoin itse kaikki jutut ja mietin kenelle ne parhaiten sopisivat. Joskus minulle tarjotaan valmista aihetta tai jopa haastattelua, mutta se on harvinaisempaa.

Jos sinnikkyyttä ja ammattitaitoa löytyy, homman pitäisi onnistua syrjästäkin. Tosin tulot voi heitellä paljonkin, eikä kunnon kuukausipalkka ole alussa taattua.

Jos olet hankkiutumassa yrittäjäksi vakityöstä, selvitä voisitko saada starttirahaa.

Koko ajan valitetaan, että kunnon free-toimittajista on pula - ja sen huomaan tilausten määrästäkin. Itselleni on ennemminkin ollut vaikea sanoa välillä ei, sillä haluaisin pitää kaikki tilaajat koko ajan tyytyväisinä...

Onnea valitsemallasi tiellä...

Vierailija
30/34 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun vielä paljon kauempana kaikesta. Toisaalta mietin, että jo pelkästään se voisi olla yksi valttini. Onhan täälläkin vaikka mitä mielenkiintoista ja harva toimittaja niitä mielenkiintoisia asioita tulee tänne asti etsimään.

En sitten tiedä, olenko väärässä tilanteessa ryhtymään freeksi, vähän kuin pakon edessä. Työpaikassani minua kohdellaan huonosti, haluan sieltä pois. Toista työpaikkaa taas ei taida täältä löytyä, mutta muualle muuttaminenkaan ei onnistu. Kaipa sitä pitäisi olla intopiukassa menossa uutta kohti, mutta mua taitaa vähän masentaa se saamani huono kohtelu.

Alan koulutus minulla on, mutta vain muutama vuosi työkokemusta - minulla on monta lasta ;o)

Lueskelin juuri netistä erään työosuuskunnan sivuja. Kannattaisikohan pyrkiä sellaisen jäseneksi, jotta ei menettäisi työttömyysturvaansa?

Vierailija
31/34 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kävin äsken lueskelemassa journalistiliiton nettisivuja.. Miten siitä paperisodasta, joka syntyy laskutuksesta, verotuksesta ja eläkemaksuista, selviää? Entä jos vie vain kaikki laput tilitoimistoon? Pitäisi vissiin sitten tienata kanssa, että olis varaa siihen?

Vierailija
32/34 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulin tänne sanomaan, että ei se tilitoimisto nyt niin paljoa maksa. Minulla maksaa 80 euroa kuussa ja aika paljon on kuitteja ja työllistän kirjanpitäjää muutenkin.

Vierailija
33/34 |
02.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nro 5 vielä.

Jos tosiaan tilanteesi on noin ikävä töissä, kannattaa ainakin alkaa selvittää free-mahdollisuuksia.

Alussa palkka voi jäädä tosi pieneksi, siksi suosittelin tuota starttirahaa.

meillä kaupunki järjestää maksutonta yrittäjä-koulutusta ja neuvoo yksilöllisestikin kaikki eläketurvaan, verotukseen ja kirjanpitoon liittyvät asiat. Jos hyvin käy, saat puoli vuotta starttirahaa noin 650 euroa /kk ja saat homman pyörimään. Jos myyt vain juttuja kirjanpito on aika helppoa, kun et joudu maksamaan arvonlisäveroa. Mutta kirjanpitäjä kannattaa silti ottaa.

Liitosta saat tosi hyvin apuja myös. Siellä on myös kursseja, jossa käytännön asioita käydään läpi.

Vaikutat siltä, että elämässäsi pitäisi avata uusi ovi. En voi luvata, että on sileä tie tämäkään, mutta selvitä ainakin nuo kunnan mahdollisesti tarjoamat avut yrityksen perustamiseen. Siellä tehtiin laskelmat ja kaikki siitä, miten paljon pitää tienata että jää X summa käteen.

Hyvää jatkoa sinulle!!!!

Vierailija
34/34 |
02.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju jota olen sinnikkäästi nostanut on mulle tosi tärkeä kannustin. Ylipäätään netti on hieno asia: keneltä mä kysyisin, jos mulla ei olis teitä ;o)

AP