Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosien yöhikoilu vähenee, kun

Vierailija
01.09.2026 |

liikun paljon (12.000 askelta päivä ulkona) ja käyn salilla 3 krt viikossa enkä syö sokeria enkä vehnää ollenkaan sekä syön kasvisvoittoisesti viimeisen päivän aterian ennen klo 18  niin yöhikoilut ja katkonainen uni ovat poissa. En käytä hormonikorvaushoitoa. 

Ei varmasti toimi kaikilla, mutta on halpa ja helppo kokeilu.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla yöhikoilu ja heräily loppui, kun ryhdyin kiinnittämään huomiota stressihormonin määrään ja siihen, kuinka ylivireä ja ärtynyt olin päivisin, ja tein muutoksia elämäntavassani. Vaihdevuodet nostavat kortisolin määrää jo pelkästään estrogeenin laskiessa.

Tää on oikeasti iso asia, joka vaikuttaa paljon. Mulla alkaa koko kroppaa kuumottamaan jos on stressiä.

Toki hankalaa silloin kun hormonit aiheuttaa ärtymystä, niin saada hallintaan.

Vierailija
42/59 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla yöhikoilu ja heräily loppui, kun ryhdyin kiinnittämään huomiota stressihormonin määrään ja siihen, kuinka ylivireä ja ärtynyt olin päivisin, ja tein muutoksia elämäntavassani. Vaihdevuodet nostavat kortisolin määrää jo pelkästään estrogeenin laskiessa.

Tää on oikeasti iso asia, joka vaikuttaa paljon. Mulla alkaa koko kroppaa kuumottamaan jos on stressiä.

Toki hankalaa silloin kun hormonit aiheuttaa ärtymystä, niin saada hallintaan.

Nämä kaksi kommenttia

ovat ytimessä. 6/5.

Estrogeenireseptoreita

on yli 200 kpl ympäri kehoa.

Menopaussi on valtava

myllerrys kehossa päästä 

varpaisiin. Kiitos, Naiset. E

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen samalla tavalla ja hikoilen öisin lakanatkin märiksi.

No silloin kannattaa käyttää hormonikorvaushoitoa.

En tuosta syystä säntäisi lääkäriin. Ihan siksi koska varmaan kaikilla on noita. Itselläni hieman 40 n jlkeen juuri kun hormonit alkaa heitellä. Ei enää viisikymppisenä yhtään.

Siis et voi ikääntyä ilman mitään muutoksia edes h-kierukalla ja hormonikorvauksella.

Vierailija
44/59 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on sellaisia kuin minä, työkseen liikkuvia, hoikka, päihteettömiä kasvissyöjiä, joille vaihdevuodet iskevät niin lujaa ettei puhettakaan että pärjäisi ilman hormonikorvausta. On kiva pystyä kävelemään, nukkumaan, ja ettei vuoda 20 päivää kuusta. Luojalle kiitos tähän on nykyään hoito, en tiedä missä olisin ilman. Vankilassa, lataamossa tai kirkkomaalla, veikkaan. Genetiikka on armoton.

Tuon takia hormonikierukka on niin tykätty: pääset vuodosta ja olo tasaantuu. Voi kai käyttää päällekkäinkin hormonikorvauksen kanssa.

Vierailija
45/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähenee kun pidän ikkunan auki. 

Vierailija
46/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui oireet, kun jätin kahvin, alkoholin, sokerin ja vehnän pois.

Vierailija
47/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on sellaisia kuin minä, työkseen liikkuvia, hoikka, päihteettömiä kasvissyöjiä, joille vaihdevuodet iskevät niin lujaa ettei puhettakaan että pärjäisi ilman hormonikorvausta. On kiva pystyä kävelemään, nukkumaan, ja ettei vuoda 20 päivää kuusta. Luojalle kiitos tähän on nykyään hoito, en tiedä missä olisin ilman. Vankilassa, lataamossa tai kirkkomaalla, veikkaan. Genetiikka on armoton.

Tuon takia hormonikierukka on niin tykätty: pääset vuodosta ja olo tasaantuu. Voi kai käyttää päällekkäinkin hormonikorvauksen kanssa.

En ota vierasesineitä kehoon. 

Vierailija
48/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi estrogeeni.

Liikunta vaan pahensi hikoilua. Hikoilin valtavasti ensin liikkumisen aikana, mutta myös sen jälkeen. Hikoilu väheni todella paljon kun vähensin liikuntaa.

Estrogeeni poisti ongelman kokonaan. Enää ei tule liiallista hikoilua edes liikkumisen aikana.

Vierailija
49/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas lisääntyy yöhikoilu liikuntaa lisätessä. Kai se liikunta jotenkin pitää aineenvaihduntaa käynnissä, myös yöllä.

Ja päivähikoilu lisääntyy!

Vierailija
50/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 asteen helteessä 😂

Vierailija
51/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 asteen helteessä 😂

Ei taida missään päin Suomea olla nyt niin lämmintä ja koko kesänä oli vain pari kertaa. 

Vierailija
52/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota vierasesineitä kehoon. 

Samoin.

Kahvi aiheuttaa hetkittäisiä hikoiluja, mutten halua jättää kokonaan pois. Pari mukia päivässä.

Alkoholia en oo koskaan käyttänyt.

Liikuntabuusti auttaa yöuniin.

Vierailija
53/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 asteen helteessä 😂

Yöhikoilu tapahtuu varmaan yöllä. Suomessa ei ole  yöllä tuollaisia asteita. 

Vierailija
54/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosien yöhikoilu vähenee ja loppuu, kun vaihdevuodet ovat ohi.

T. Been there done that

Vierailija
55/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa.

Vierailija
56/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli muuta nämä kuusi asiaa elämässäsi, niin et tiedä mikä niistä auttoi yöhikoiluun?

Vierailija
57/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa.

Joo, yöhikoilu väsyttää 

Vierailija
58/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosien yöhikoilu vähenee ja loppuu, kun vaihdevuodet ovat ohi.

T. Been there done that

Kerropa. Koska se on? Mulla kestäneet jo 26 vuotta😒

Vierailija
59/59 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi ikää, olen 56 ja oireita nyt noin vuosi. Esivaihdevuosissa oli öisin ihan järjettömiä jalkakipuja, mutta niitä ei enää. KoP KoP.

Olen samaa ikäluokkaa kanssasi.

Nelikymppisenä kärsin aivan jäätävistä jalkakivuista. En pystynyt kunnolla edes kävelemään niiden kipujen takia. Olin siihen asti liikkunut runsaasti ja harrastanut kestävyyslajeja. Jouduin lopettamaan liikkumisen lähes täysin.

Kivut pistettiin kroonisen sairauteni piikkiin. Ne olivat todella niin pahoja, että päädyin pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle. Kenelläkään ei käynyt edes mielessä, että kyse voisi olla esivaihdevuosista.

Kivut kuitenkin loppuivat kuin seinään kun viisikymppisenä sain hormonikorvaushoidon. Harmittaa, että kärsin aivan turhaan kivuista 10 vuotta ja menetin työkykynikin niiden takia.

Nyt yritän saada kuntoa paremmaksi ja toivon, että vielä jonain päivänä kykenisin töihinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi