Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt loppuu köyhiltä retkeilykin Suomessa, pysäköinti maksulliseksi ja pitää ladata joku pysäköintiäppi jos haluaa luonnonpuistoon

Vierailija
01.09.2026 |

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/961e4816-674f-4d75-99e5-4a1c18aa…

Maksullisiksi muuttuvat pysäköintialueet sijaitsevat Sipoonkorven kansallispuistossa pääkaupunkiseudulla, Kolin kansallispuistossa Pohjois-Karjalassa, Riisitunturin kansallispuistossa Posiolla sekä Kiilopäällä Urho Kekkosen kansallispuistossa ja Korouoman suojelualueella Lapissa.

Pysäköintiä varten pitää ladata älypuhelimeen jonkun epäluotettavan yrityksen sovellutus, jonka käytöstä pitää maksaa vielä 'käsittelymaksuja' lisää. 

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei luonnonpuistoihinkaan tarvita köyhää rupusakkia maisemaa pilaamaan.

Luonnonpuistoissa liikkumista on rajoitettu nyt jo muutenkin. Luonnonpuisto kun on eri asia kuin kansallispuisto tai retkeilyalue.

Vierailija
22/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt taas niitä valoja päälle. Jos on varaa retkeillä autolla, niin ei ole todellakaan köyhä. Pienituloinen voi kyllä autoilijakin olla, mutta itse köyhillä ei ole varaa autoon ja siten huolehtia mistään pysäköintimaksuista.

Ei ne pysäköintimaksut nyt kai niin valtavia ole. Matkailuautoilijat joutavatkin maksaa jotain leiriytymisestään.

Mutta tuo vit*ttaa, että koko ajan pitää olla latailemassa uusia äppejä.

Sitäpaitsi metsähallituksen luontopalveluilta taidettiin leikellä rahat pois

Älä mee niihin suosituimpiin paikkoihin sitten. Se on 5 paikkaa Suomessa, mitkä nyt tulee pysäköintimaksulliseksi. Jäähän siihen yli 30 muuta kansallispuistoakin vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos retkeily loppuu siihen, että 4 suosituimmassa kansallispuistossa ja sen lisäksi yhdellä retkeilyalueella joutuu maksamaan max 5 € / päivä siitä pysäköinnistä, niin on aika huonosti asiat. Suomessa kun kansallispuistojakin on yhteensä 41 ja kaikki muut retkeilyalueet siihen päälle.

Tämä. Olisi myös syytä miettiä, mistä ne ihanat nuotiopaikat, laavut ja pitkokset on sinne putkahtaneet, taivaastako? Kun ne on kaikki sinne tehty ja rakennettu, niin parkkimaksu on todella pieni summa niiden palveluiden käytöstä. Pitäisi edes vähän arvostaa, että tuollaisia tehdään.

Vierailija
24/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on oikein, sillä luonto on tarkoitettu vain rikkaille.

Tämä on hyvää alkukehitystä sille, että maanomistajien oikeudet tulevat suomessakin huomioiduksi ja edistää sitä että jokamiehenoikeudet voidaan vihdoinkin tulevaisuudessa lakkauttaa. Loppuu se muitten metsissä samoilu ilmaiseksi.

"Jokamiehenoikeuksia" ei enää olekaan. 

Vierailija
25/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhiä luontoon!

Likaavat ja sotkevat paikat kuitenkin! 

Köyhä ei kuulu luontoon!

Vierailija
26/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne verorahat oikein menevät jos kaikki julkiset palvelut joko a) ovat maksullisia tai b) niihin ei ole käytännössä pääsyä, kuten terveyspalveluihin?

Suomi, tämä pohjoisen ulottuvuuden suljettu yhteiskunta, on maksanut itsensä ulos talosmarkkinoilta politiikkosukupolven ajan. Välistä veto ja kaverille jako ovat niin ankara kuluerä. Luotollakin on sijansa ollut ja tappiota siitäkin kertynyt. Nyt pitää yhteiskunnan saada rahat ennen suoritetta. Luotto kansalaisiin ja hyvinvoinnin Toiseen tulemiseen on Arkadianmäelle  kuollut. Aloitetaan kansallispuistopysäköinnistä uusi yritys parempaan taloustolaan. Keväällä sitten puistonpenkin käyttömaksu etukäteen suoritettuna. Eihän nuo maksut paljoa maan tolaa nosta, mutta on konkretiaa kansalle. Hei me yritetään! Valtiolaivan hassunkuriset puolueet ovat vauhdissa. Ja voi että heillä on hauskaa ja etuja joka koheltajalla kuin renesanssiruhtinailla. 

Vierailija
27/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on muutenki väärin kun köyhät sosialistikki ajelee autoolla. Oikeen Korollilla niinku me paremmatki ihmiset :(

Vierailija
28/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti köyhillä ei ole autoa, joten tämä ei ole ongelma oikeasti köyhille.

Vierailija
29/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös toi puhelinäppi ole yks yleisimmistä parkkisovelluksista. Miten siitä tässä tuli epäluotettavan yrityksen sovellus?

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että pitäisi olla mahdollisuus maksaa pysäköinti myös rahalla. Esimerkiksi omat vanhempani eivät olisi puhelinsovellusta osanneet ottaa käyttöön tai käyttää. Eikä välttämättä ole helppoa kansainvälisille matkailijoillekaan. Kun itse olen ollut ulkomailla, niin on ollut tosi vaikeaa yrittää maksaa jos on edellyttänyt jotain paikallista äppiä. Digitalisaation rinnalla pitäisi olla myös manuaalisempi tapa vaihtoehtona, myös järjestelmähäiriöiden varalta.

Vierailija
30/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteilla väite, että parkkisovellus on ”jonkin epäluotettavan firman”.

Itse olen käyttänyt parkkisovellusta jo vuosia ilman mitään ongelmaa. Kätevää, kun maksut menee suoraan luottokortilta. Kenellä ylipäätään nykyään on kaupunkipysäköinnissä mitään muuta kuin appi?

Ainoa epäluotettavuus on omass päässäni. Jos olen asettanut ajaksi vaikka kaksi tuntia mutta tunti riittääkin, en aina muista katkaista pysäköintiä ja maksu menee kahden tunnin mukaan.

Totta, että pysäköinnistä sovelluksella menee parkkiajan lisäksi tapahtumakohtainen maksu. Mutta maakuntakeskuksessa pysäköinti on jo muutenkin niin kallista, ettei tuolla 60 sentin tms. maksulla ole mitään väliä.

Ihan hyvä, jos Kolilla saadaan purettua painetta yläpysäköinnistä kauemmas. Hotellin asiakkaat ei ole enää vuosiin tahtoneet mahtia sinne ollenkaan. Retkeilijät on tulleet liikkumaan, mutta autolla pitää päästä polun viereen.

Vierailija
31/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän köyhillä ole autoja ja äppejä. Ökyillä autot on .

Vierailija
32/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt taas niitä valoja päälle. Jos on varaa retkeillä autolla, niin ei ole todellakaan köyhä. Pienituloinen voi kyllä autoilijakin olla, mutta itse köyhillä ei ole varaa autoon ja siten huolehtia mistään pysäköintimaksuista.

Ei ne pysäköintimaksut nyt kai niin valtavia ole. Matkailuautoilijat joutavatkin maksaa jotain leiriytymisestään.

Älä mee niihin suosituimpiin paikkoihin sitten. Se on 5 paikkaa Suomessa, mitkä nyt tulee pysäköintimaksulliseksi. Jäähän siihen yli 30 muuta kansallispuistoakin vielä.

Ai että ei pidä mennä, jos äpit vit*ttaa?

Vierailija
33/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin saadaan Suomeen lisää parkki-Pete työpaikkoja ja bruttokansantuotteen kasvuhan on merkki hyvinvoinnin lisääntymisestä?

Vierailija
34/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös toi puhelinäppi ole yks yleisimmistä parkkisovelluksista. Miten siitä tässä tuli epäluotettavan yrityksen sovellus?

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että pitäisi olla mahdollisuus maksaa pysäköinti myös rahalla. Esimerkiksi omat vanhempani eivät olisi puhelinsovellusta osanneet ottaa käyttöön tai käyttää. Eikä välttämättä ole helppoa kansainvälisille matkailijoillekaan. Kun itse olen ollut ulkomailla, niin on ollut tosi vaikeaa yrittää maksaa jos on edellyttänyt jotain paikallista äppiä. Digitalisaation rinnalla pitäisi olla myös manuaalisempi tapa vaihtoehtona, myös järjestelmähäiriöiden varalta.

Parkkiäpit toimii kansainvälisesti. Kuten EasyPark.

Vierailija
35/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käyttänyt parkkisovellusta jo vuosia ilman mitään ongelmaa. Kätevää, kun maksut menee suoraan luottokortilta. Kenellä ylipäätään nykyään on kaupunkipysäköinnissä mitään muuta kuin appi?

Ainoa epäluotettavuus on omass päässäni. Jos olen asettanut ajaksi vaikka kaksi tuntia mutta tunti riittääkin, en aina muista katkaista pysäköintiä ja maksu menee kahden tunnin mukaan.

Totta, että pysäköinnistä sovelluksella menee parkkiajan lisäksi tapahtumakohtainen maksu. Mutta maakuntakeskuksessa pysäköinti on jo muutenkin niin kallista, ettei tuolla 60 sentin tms. maksulla ole mitään väliä.

Ihan hyvä, jos Kolilla saadaan purettua painetta yläpysäköinnistä kauemmas. Hotellin asiakkaat ei ole enää vuosiin tahtoneet mahtia sinne ollenkaan. Retkeilijät on tulleet liikkumaan, mutta autolla pitää päästä polun viereen.

Tästä syystä just kesällä Kolin reissulla itse varasin majoituksen kylän hotellista ja suunnittelin retkeni siten, että jaksan kävellä kylältä huipulle ja jatkaa retkeilyreitille ja palatakin vielä kylälle. Ei tehnyt mieli yrittääkään sinne yläparkkeihin.

Vierailija
36/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos huomaat, niin nyt kun ne parkkimaksuautomaatit on pikkuhiljaa saatu pois näiden appien ansiosta, niin siellä apin kuitissa on se "palvelumaksu 1,5€" nykyään. Per pysäköinti.

Vierailija
37/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpön pöpöt. Miten muka heillä olisi varaa ostaa auto ja bensaa, mutteivat sitten saa mennä minnekään maksulliseen parkkiin ? Ite kuljen aina pitemmät matkat bussilla tai junalla, lyhyemmät matkat kävelen. Ja mullapas on ilmainen pääsy suureen osaan museoista ympäri Suomen. Miten ? No, tietysti omistan ilmaisen kaiku- kortin !!!! 

Vierailija
38/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että ei pidä mennä, jos äpit vit*ttaa?

Joo, elämä on valintoja. Ne kun ovat VAIN nämä 5 kohdetta, jotka maksavat (ja näistäkin löytyy maksuttomia pysäköintialueita):

Sipoonkorven kansallispuisto: Tasakallion kaksi pysäköintialuetta (liikuntaesteisen pysäköintitunnuksella pysäköinti säilyy maksuttomana, vierestä lähtee Storträskin esteetön reitti) sekä Kalkkiuunintien kaksi pysäköintialuetta. Sipoonkorven kansallispuiston muut pysäköintialueet säilyvät toistaiseksi maksuttomina.

Kolin kansallispuisto: Ylä-Kolintien P1-, P2- ja P3-pysäköintialueet (P1-pysäköintialueella pysäköinti liikuntaesteisen pysäköintitunnuksella on maksutonta). Hotelli Kolin majoittujille ja kokousvieraille pysäköinti on edelleen maksutonta. Kolin muut pysäköintialueet säilyvät toistaiseksi maksuttomina.

Urho Kekkosen kansallispuisto: Kiilopään Metsähallituksen pysäköintialue. Kansallispuiston muut pysäköintialueet säilyvät toistaiseksi maksuttomina.

Riisitunturin kansallispuiston pysäköintialue.

Korouoman Saukkovaaran pysäköintialue. Koivukönkään pysäköintialue säilyy maksuttomana.

Suomessa on 37 kansallispuistoa, joissa pysäköinti on maksutonta. Tämän lisäksi kaiken maailman retkeilyalueita on pilvin pimein.

Vierailija
39/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko se on tunkea juuri niihin kaikkein pahimpiin turistirysiin. Kolinkin lähettyvillä on kymmenittäin retkeilyreittejä, joilla on ihan ilmainen pysäköinti ja joilla voi patikoida ilman että näkee yhtäkään ihmistä moneen tuntiin. Silti kaikki haluaa väkisin juuri sinne missä on jo muutenkin liikaa väkeä. 

Vierailija
40/70 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noi joka paikan pysäköintimaksut aikamoinen suonenisku maamme talouden toiminnassa pysymiselle. Kaupunkikeskustat näivettyy ja pysäköinneistä rahaa keräävät firmat voivat paksusti. Mitäköhän tolla ulkoilu- ja retkeilyalueitten pysäköintialueitten maksullisuudella yritetään hakea?  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme