Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kuntouttava" työtoiminta

Vierailija
31.08.2026 |

Jossa sama ihminen kuntoutuu 5 vuoden ajan. Hyvä että ollaan ilmeisesti ainakin osittain ajamassa alas.

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en pääse tk-eläkkeelle ja ei ole rahaa gluteenittomaan ruokaa aion piereskellä työkokeilussa.

Vierailija
122/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska en pääse tk-eläkkeelle ja ei ole rahaa gluteenittomaan ruokaa aion piereskellä työkokeilussa.

En aio hävetä enää mitään. Koska ei ole rahaa eikä pääse tk-eläkkeelle niin ei tarvitse käydä suihkussa ja voi vapaasti piereskellä työkokeilussa. Se on muiden työntekijöiden ongelma kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet voileipiå hoitokodissa piereskeletkö samalla.

Kyllå

Vierailija
124/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy istua vain puoli tuntia linja-autossa, missä piereskellään. Gluteenittoman ruoan hintaa voi laskea kaupat, jos haluavat. Jos ei niin sitten piereskellään linja-autossa ja työkokeilussa.

Vierailija
125/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teet voileipiå hoitokodissa piereskeletkö samalla.

Kyllå

Kunnon pieruja voileipiin.

Vierailija
126/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

595 yleistuella hyllyttämässä kirjoja kirjastossa.

Eipä saa tuotakaan jos on pieni pääoma….henk koht olisin netonnut vajaa 400€ kuussa ja sillä rahalla joutunut vielä ylemmällä korkeakoulututkinolla ym pätevyydellä pakkotyöhön pakanamaassa. Ala-arvoista alistamista jopa pedonmerkityiltä pakanoilta, no Herran omana en luonnollisesti suostunut.

Vierailija
127/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketä kuntouttaa, mutta kyllä on sellainen käry aamuisin ennen kahdeksaa kuntouttavan työtoiminnan oven takana, kun joukko reippaita miehiä odottelee oven aukaisua, että oksat pois. Siitä melkeinpä henkeä pidätellen saa kävellä ohi omalle työpaikalleen. Se vanhan viinan, tupakan ja hien haju on jotain aivan karmeaa. Mahtaa olla työntekijöillä rautaiset vatsat kun sitä käryä kestävät koko päivän haistella. Kai pitää silti nostaa hattua että ovat edes paikalle raahautuneet, vaikkakin sitten krapulassa. 

Näin se nassesaksakin varmaan aloitti, tällaisilla puheilla ja (pedon) asenteella. Mutta Jeesus Kristus palaa takaisin ennen kun uunit, Amen.

Vierailija
128/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilut ja kuntouttavat työtoiminnat ovat sitä varten että virkailija saa leiman tilastoihin. Tiedän koska olen entinen TE-virkailija (vaihdoin alaa, kun TE-palvelut siirtyivät kunnille). Olen työnantajan painostuksesta ollut patistamassa alle 30-vuotiasta diplomi-insinööriä työkokeiluun, koska oli saanut potkut yt-neuvottelujen seurauksena. Ei onneksi mennyt vaan otti mieluummin karenssin.

Minulle ehdotettiin työkokeilua kun jäin työttömäksi yli 10 vuoden työsuhteesta työnantajana siirtäessä toimintoja Kiinaan. Olin arvostettu asiantuntija ja hämmästyin sitä ehdotusta. Virkailija suoraan vähätteli tekemäni työtä ja osaamistani, ja sanoi ettei minun osaamisellani voi mitään löytää.

Onneksi työnantaja pyysi minut takaisin töihin ennen tuökokeilupaikan löytymistä. Eivät pärjänneetkään kiinalaisella työvoimalla. Joutuivat pyytämään muitakin takaisin että saivat työt onnistumaan.

Vierailija
129/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilut ja kuntouttavat työtoiminnat ovat sitä varten että virkailija saa leiman tilastoihin. Tiedän koska olen entinen TE-virkailija (vaihdoin alaa, kun TE-palvelut siirtyivät kunnille). Olen työnantajan painostuksesta ollut patistamassa alle 30-vuotiasta diplomi-insinööriä työkokeiluun, koska oli saanut potkut yt-neuvottelujen seurauksena. Ei onneksi mennyt vaan otti mieluummin karenssin.

Minulle ehdotettiin työkokeilua kun jäin työttömäksi yli 10 vuoden työsuhteesta työnantajana siirtäessä toimintoja Kiinaan. Olin arvostettu asiantuntija ja hämmästyin sitä ehdotusta. Virkailija suoraan vähätteli tekemäni työtä ja osaamistani, ja sanoi ettei minun osaamisellani voi mitään löytää.

Onneksi työnantaja pyysi minut takaisin töihin ennen tuökokeilupaikan löytymistä. Eivät pärjänneetkään kiinalaisella työvoimalla. Joutuivat pyytämään muitakin takaisin että saivat työt onnistumaan.

Kiva kuulla ja siunausta!

Vierailija
130/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sitä tullut oltua esim englanninopettajana ja luokanvalvojana 9€ /pv.

Hyvinvointivaltio Suomi

Siinä voi puhua lapsille, että älkää koskaan äänestäkö kokoomusta.

Kaikkein hauskinta tässä on se, että mä olen vain peruskoulun käynyt. Englantia on oppinut perusteet 70-80 luvuilla ja Emmerdalea tuli joskus katsottua. 

Onneksi on hyvä kielipää, että pääsee edes jossain näyttelemään akateemista ihmistä 😂

Vierailija
131/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketä kuntouttaa, mutta kyllä on sellainen käry aamuisin ennen kahdeksaa kuntouttavan työtoiminnan oven takana, kun joukko reippaita miehiä odottelee oven aukaisua, että oksat pois. Siitä melkeinpä henkeä pidätellen saa kävellä ohi omalle työpaikalleen. Se vanhan viinan, tupakan ja hien haju on jotain aivan karmeaa. Mahtaa olla työntekijöillä rautaiset vatsat kun sitä käryä kestävät koko päivän haistella. Kai pitää silti nostaa hattua että ovat edes paikalle raahautuneet, vaikkakin sitten krapulassa. 

Näin se nassesaksakin varmaan aloitti, tällaisilla puheilla ja (pedon) asenteella. Mutta Jeesus Kristus palaa takaisin ennen kun uunit, Amen.

Saksassa oikeasti aloittivat perustamalla hoitolaitoksia kroonisesti sairaille ja vammaisille. Heidät haettiin kodeistaan jos eivät ehtineet piiloutua. Työntekijöiksi otettiin työttömiä. Saksassa oli silloin massiivinen työttömyys. Kun työllistäminen alkoi, ei työttömillä ollut mahdollisuutta valita työpaikkojaan. Menivät sinne mihin käskettiin. Osa päätyi hoitajiksi näihin laitoksiin.

Aluksi hoitolaitokset tarjosivat ilmeisesti ihan hoitojakin potilaille, mutta ne muuttuivat nopeasti niin julmiksi että osa työntekijöistä vastusti niitä. Heille annettiin vaihtoehdoiksi joko alkaa potilaaksi tai jatkaa työntekijänä.

Ne laitokset olivat k.leirien esiasteita.

Vierailija
132/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, että nämä loppuu. Nämä eivät millään tavalla edistä työttömien työllistymistä.

Vierailija
133/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun olin itse kuntouttavassa niin lähinnä istuttiin röökillä ja höpöteltiin😄.

Kyllä mä tein asiakastöitä ja sain oikean työpaikan sitä kautta. Mutta mä en tupakoi, joten olin vain tauot poissa työpisteeltä.

Vierailija
134/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain otettu lääke auttaa...

Vierailija
135/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse 4 vuotta valmentajana tämmöisessä toiminnassa. Ei siellä sellaista huuhaata ole mitä persut kovasti rummuttaa. Toki siellä on osatyökykyisiä, alkoholisteja ja mielenterveyskuntoutujia, mutta ainakin minun alallanni, tietotekniikka, siellä on paljon mm datanomeja, jotka valmistuivat korona-keväänä parikymppisinä, pojat kävi armeijan, sen jälkeen ei ole töitä ollut päivääkään. 

Eli heillä tärkeää oli elämän järjestäminen niin, että voi mennä tarvittaessa vaikka pk-seudulle, jos muualla ei töitä ole. Myös jatko-opiskelu on vaihtoehto. Onneksi elämänilo oli tallella ja ammattitaitoa pidettiin yllä myös harrastusten kautta. Suurin osa kyllä työllistyi kun asiaan paneutui, alussa työkokeluna jos ei muuten, sitten omalla työsopimuksella. 

Ehkä ne persujuopot ovat joutuneet heräämään töihin kasiksi ja siitä ovat pahoittaneet mielensä, työtoiminta voi olla yksilölle myös todella hyödyllistä ja tärkeä "persuksiinpotkija" jotta hakee ja saa sen työpaikan.

Se on juuri näin kuten kirjoitit. Varmaan normaaliin työhön kykeneviä harmitti joutua sanktion uhalla kuntouttavaan työtoimintaan jos koki ettei ole tarvetta. Suurin osa pajalla oli vajaakuntoisia joilla olisi ollut vaikeuksia löytää työpaikkaa yksityiseltä sektorilta, siksi moni näistä oli tyytyväisiä että oli edes jotain järjestettyä toimintaa joka toi päiviin rytmiä, ja parhaassa tapauksessa hillitsi päihteiden käyttöä. Kuntouttavalla oli myös ennalta ehkäisevää vaikutusta. Joku sen ymmärsi, monet eivät. Kuntouttava työtoiminta ylläpitokorvauksineen oli vajaakuntoiselle harvoja mahdollisuuksia kohentaa edes hieman huonoa taloustilannettaan. Nyt se viedään heiltä pois. Jäljelle jää enää vain pieni toivonripe päästä eläkkeelle. Lokakuussa treella otetaan yli 5 vuotta työttömänä olleet seulontaan ketkä voidaan vielä kuntouttaa työkykyiseksi ja ketkä armahtaa eläkkeelle.

Vierailija
136/141 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin yksiköt on täynnä työttömiä kuntouttavassa työtoiminnassa.

Vierailija
137/141 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vähänkin työhön liittyvä lopetetaan.

Toivottavasti työkokeilut lopetetaan. Mot ohjelma sen paljasti. Vain yksi kymmenestätuhannesta työkokeilusta johtaa työsuhteeseen. Ihan pelkästään olemalla työtön työllistyy paremmin kuin työkokeiluista.

Kiva kuulla olevansa yksi kymmenestätuhannesta. Onneksi tällainen oli silloin, että ehdin hyötymään siitä.

Vierailija
138/141 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itse 4 vuotta valmentajana tämmöisessä toiminnassa. Ei siellä sellaista huuhaata ole mitä persut kovasti rummuttaa. Toki siellä on osatyökykyisiä, alkoholisteja ja mielenterveyskuntoutujia, mutta ainakin minun alallanni, tietotekniikka, siellä on paljon mm datanomeja, jotka valmistuivat korona-keväänä parikymppisinä, pojat kävi armeijan, sen jälkeen ei ole töitä ollut päivääkään. 

Eli heillä tärkeää oli elämän järjestäminen niin, että voi mennä tarvittaessa vaikka pk-seudulle, jos muualla ei töitä ole. Myös jatko-opiskelu on vaihtoehto. Onneksi elämänilo oli tallella ja ammattitaitoa pidettiin yllä myös harrastusten kautta. Suurin osa kyllä työllistyi kun asiaan paneutui, alussa työkokeluna jos ei muuten, sitten omalla työsopimuksella. 

Ehkä ne persujuopot ovat joutuneet heräämään töihin kasiksi ja siitä ovat pahoittaneet mielensä, työtoiminta voi olla yksilölle myös todella hyödyllistä ja tärkeä "persuksiinpotkija" jotta hakee ja saa sen työpaikan.

Se on juuri näin kuten kirjoitit. Varmaan normaaliin työhön kykeneviä harmitti joutua sanktion uhalla kuntouttavaan työtoimintaan jos koki ettei ole tarvetta. Suurin osa pajalla oli vajaakuntoisia joilla olisi ollut vaikeuksia löytää työpaikkaa yksityiseltä sektorilta, siksi moni näistä oli tyytyväisiä että oli edes jotain järjestettyä toimintaa joka toi päiviin rytmiä, ja parhaassa tapauksessa hillitsi päihteiden käyttöä. Kuntouttavalla oli myös ennalta ehkäisevää vaikutusta. Joku sen ymmärsi, monet eivät. Kuntouttava työtoiminta ylläpitokorvauksineen oli vajaakuntoiselle harvoja mahdollisuuksia kohentaa edes hieman huonoa taloustilannettaan. Nyt se viedään heiltä pois. Jäljelle jää enää vain pieni toivonripe päästä eläkkeelle. Lokakuussa treella otetaan yli 5 vuotta työttömänä olleet seulontaan ketkä voidaan vielä kuntouttaa työkykyiseksi ja ketkä armahtaa eläkkeelle.

Eläkkeelle? Lol, liian kallista valtiontaloudelle. Ei täällä kukaan pääse eläkkeelle.

Vierailija
139/141 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat enimmäkseen sellaiset henkilöt joilla ei ole juurikaan mahdollisuuksia työllistyä muilla keinoin edes väliaikaisesti. Nimike on vähän väärä, mutta ajatus antaa työntekomahdollisuus heikosti työllistyvälle on sikseen hyvä. Kenenkään työikäisen ja edes osittain työkykyisen ei ole hyvä kuukaudesta/vuodesta toiseen vain makoilla kotona seiniä tuijotellen. Näyttävät tekevän ihan oikeaa kunnon työtä ainakin paikallisen SPR:n kuntouttavassa työtoiminnassa mukana olevat, jotka pitkin päivää kantelevat ja siirtelevät raskaita huonekaluja ja muuta tavaraa mitä ihmiset ja eri tahot SPR:lle lahjoittavat kirpputorilla myytäväksi.

Vierailija
140/141 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastustakaa kuntouttavaa jos teidät yritetään pakottaa siihen. Jos olette työkykyisiä niin lain mukaan ei siihen tarvii suostua. Minua on yritetty pakottaa todella monta kertaa ja olen tapellut työkkärin kanssa varmaan 20 vuotta. Aina ne ovat väittäneet että koska olen työtön niin olen työkyvytä ja juon paljon alkoholia.

Olen tehnyt valituksia työkkäristä monta kertaa ja viimeinen tapaus meni oikeuteen v 2019. Sen jälkeen työkkäri on jättänyt minut rauhaan.

Jestas mikä luuseri.Ei ole tullut mieleen tehdä töitäkin välillä?