"Kuntouttava" työtoiminta
Jossa sama ihminen kuntoutuu 5 vuoden ajan. Hyvä että ollaan ilmeisesti ainakin osittain ajamassa alas.
Kommentit (62)
Olin itse 4 vuotta valmentajana tämmöisessä toiminnassa. Ei siellä sellaista huuhaata ole mitä persut kovasti rummuttaa. Toki siellä on osatyökykyisiä, alkoholisteja ja mielenterveyskuntoutujia, mutta ainakin minun alallanni, tietotekniikka, siellä on paljon mm datanomeja, jotka valmistuivat korona-keväänä parikymppisinä, pojat kävi armeijan, sen jälkeen ei ole töitä ollut päivääkään.
Eli heillä tärkeää oli elämän järjestäminen niin, että voi mennä tarvittaessa vaikka pk-seudulle, jos muualla ei töitä ole. Myös jatko-opiskelu on vaihtoehto. Onneksi elämänilo oli tallella ja ammattitaitoa pidettiin yllä myös harrastusten kautta. Suurin osa kyllä työllistyi kun asiaan paneutui, alussa työkokeluna jos ei muuten, sitten omalla työsopimuksella.
Ehkä ne persujuopot ovat joutuneet heräämään töihin kasiksi ja siitä ovat pahoittaneet mielensä, työtoiminta voi olla yksilölle myös todella hyödyllistä ja tärkeä "persuksiinpotkija" jotta hakee ja saa sen työpaikan.
Perkeleen perkele mitä idioottihommia on keksitty. Minua yritettiin kerran tiputtaa kuntoutettavien listalle, en toki tiedä, mitä ruumiin osaa siellä olisi kuntoutettu. Olin 100 % työkykyinen kaikin puolin, ei mitään häikkää sen puoleen. Kysyin suoraan tätä asiaa, että ONKO TÄMÄ JOKU MEIKÄLÄISEN VETÄMINEN VÄKISIN VESSANPÖNTTÖÖN TAI LANTALAARISTA ALAS. Vastausta en saanut, mutta helvetin paljon murhaavia katseita. Ilmoitin, etten osallistu mihinkään kuntouttavaan ennenkuin minulle luodaan diagnoosi, missä meikäläisellä mättää. En vieläkään ole diagnoosia saanut.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma hyväkuntoinenkin tarvii kuntouttavaa työtä. Niin mulle sanottiin työkkärissä. Ne kuitenkin väitti että olen sairas ja työkyvytön ja katkaisivat työttömyysrahan sen takia koska n suostunut kuntouttavaan. Tein rikosilmoituksen siitä. Työkkärin akka kirjoitti lausunnon että olen sairas ja tarviin kuntouttavaa. Sitä sitten käräjaoikeudessa selvitetttiin ja mun oikeusavustaja selviitti myös niille että olin täysin terve.
Miksi sä spämmäät tätä paskaa?
Vierailija kirjoitti:
Olin itse 4 vuotta valmentajana tämmöisessä toiminnassa. Ei siellä sellaista huuhaata ole mitä persut kovasti rummuttaa. Toki siellä on osatyökykyisiä, alkoholisteja ja mielenterveyskuntoutujia, mutta ainakin minun alallanni, tietotekniikka, siellä on paljon mm datanomeja, jotka valmistuivat korona-keväänä parikymppisinä, pojat kävi armeijan, sen jälkeen ei ole töitä ollut päivääkään.
Eli heillä tärkeää oli elämän järjestäminen niin, että voi mennä tarvittaessa vaikka pk-seudulle, jos muualla ei töitä ole. Myös jatko-opiskelu on vaihtoehto. Onneksi elämänilo oli tallella ja ammattitaitoa pidettiin yllä myös harrastusten kautta. Suurin osa kyllä työllistyi kun asiaan paneutui, alussa työkokeluna jos ei muuten, sitten omalla työsopimuksella.
Ehkä ne persujuopot ovat joutuneet heräämään töihin kasiksi ja siitä ovat pahoittaneet mielensä, työtoiminta voi olla yksilölle myös todella hyödyllistä ja tärkeä "persuksiinpotkija" jotta hakee ja saa sen työpaikan.
Valmentaja vai ohjaaja? Ohjaaja pitää olla nykyisin sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutettu (sosionomi, sosiaalityöntekijä, sairaanhoitaja ym) joka on vähimmäisvaatimus aluehallintouudistuksen jälkeen. ICT-puolella voi hyvinkin olla hieman syrjääntyneitä koodareita, joille tavallaan tekee ihan hyvää potkia sieltä kotoa tekemään jotain muiden kanssa yhdessä, mutta toisaalta se ei kunnioita yksilön vapautta. Eli jos joku tykkää olla kotona ja koodailla, niin ei sitä tarvitse pakosti vääntää johonkin pajalle koodaamaan. Etenkin kun näillä nuorilla tuppaa olemaan sosiaalisten tilanteiden pelkohäiriö ja ahdistuneisuus ne pahimmat ongelmat. Töihin ei nykyisin pääse edes hyvä koodari, eli siinä mielessä kuntouttava työtoiminta on täysin väärä nimitys. Oikeampi olisi ehkä mielenterveyskuntoutujien, syrjäytyneiden ym. kerho, mutta en oikein tiedä mitä siitä tulee jos pannaan sairaat yhteen ja sitten yksi selväjärkinen yrittää heitä ohjata. Ehkä jossain AA:aa ja NA:ssa kokemusasiantuntijuus voikin toimia johonkin rajaan, mutta muuten ei ehkä. Oma kysymyksensä on se, kuuluuko yhteiskunnan järjestää tällaista toimintaa, vai kuuluisiko se enemmän yhdistyksille. Ennen aluehallintomuutosta yhdistykset saivat mm. maksusitoumuksia, jos ottivat kuntouttavan työtoiminnan ihmisen ohjattavakseen, mutta sitten kun tuli tämä korkeakoulutuspakko, suurin osa yhdistyksistä ei voi ottaa enää ketään toimintaansa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ala-arvoiselta kuulostava nimike. Valmennus- tai elämänhallintakurssikin olisi parempi nimi.
Ja eikö tuota toimintaa olla lakkauttamassa? Nykymuotoisena se ainakin lakkaa 2027 alussa. Tilalle on tarkoitus luoda uusi työikäisten toimintakyvyn ja osallisuuden tuen palvelu, joka ei ole sidottu tiettyyn etuuteen tai työttömyyden kestoon. Uusi palvelu perustuu lähtökohtaisesti vapaaehtoisuuteen, mutta se voi olla velvoittava, jos se sisälletään osaksi monialaista työllistymissuunnitelmaa ilman erillistä työnhakuvelvoitetta.
Katsoin eilen ohjelmaa, jossa kymmeniä vuosia töitä tehnyt työtön yo-merkonomi kävi kuntouttavassa työtoiminnassa. Kyseessä siis ihminen, joka ei ollut opettelemassa töissä käymistä. Mitä järkeä tuollaisessa touhussa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppuu kokonaan vuoden lopulla.
Ei lopu, sen nimi vain muuttuu.
Sitten se oli huijausta sanoa että se loppuu. No siinä olikin monen tädin suojatyöpaikat liipasimella. Täysin turhia tyyppejä joilla ei ole töitä jos ei niille ole työttömiä pompoteltavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppuu kokonaan vuoden lopulla.
Ei lopu, sen nimi vain muuttuu.
Sitten se oli huijausta sanoa että se loppuu. No siinä olikin monen tädin suojatyöpaikat liipasimella. Täysin turhia tyyppejä joilla ei ole töitä jos ei niille ole työttömiä pompoteltavaksi.
Niin, paikalliset jezebelit elää orjamarkkinoilla. Kyseessä on totalitarismi ja NOITUUS.
Pelastuin CV19 pedonmerkittyjen/riivattujen jezebelien noituudelta ja orjuuden kiroukselta alkamalla tulottomaksi. Herra on kanssani, Amen.
Kyllä se joillekin on parempi kun ei mitään. Ei saa ns. normaalia työtä eikä pääse kyvyttömyyseläkkeelle. Nice 👍
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se joillekin on parempi kun ei mitään. Ei saa ns. normaalia työtä eikä pääse kyvyttömyyseläkkeelle. Nice 👍
Se on häpeä teille hyväosaisille pakanoille miten julmasti rikkaassa maassa sallitte köyhiä, varsinkin Herran omia kohdeltavan, almu leivänkäntyllä orjatyöhön kiristäen, jonka Herramme Jeesus Kristus muistaa viimeisellä tuomiolla.
Vierailija kirjoitti:
Ja höpönpöpön . Pelkkiä suojatyöpaikkoja ohjaajille. Ei niin mitään käytännön järkeä eikä logiikkaa koko hommassa. Ei sieltä kukaan työllisty koskaan. Jos nyt yksi tuhannesta, niin ihme. Pienillä paikkakunnilla sama kuntouttava porukka vetää samassa piirissä kännejä ym. Samat naamat istuu puiston penkillä illat ja päivällä käydään "kerhossa." Jos joku tuosta jotain hyvää sanottavaa keksii niin haluan kans tietää perustelut sille.
Vastustakaa kuntouttavaa jos teidät yritetään pakottaa siihen. Jos olette työkykyisiä niin lain mukaan ei siihen tarvii suostua. Minua on yritetty pakottaa todella monta kertaa ja olen tapellut työkkärin kanssa varmaan 20 vuotta. Aina ne ovat väittäneet että koska olen työtön niin olen työkyvytä ja juon paljon alkoholia.
Olen tehnyt valituksia työkkäristä monta kertaa ja viimeinen tapaus meni oikeuteen v 2019. Sen jälkeen työkkäri on jättänyt minut rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpönpöpön . Pelkkiä suojatyöpaikkoja ohjaajille. Ei niin mitään käytännön järkeä eikä logiikkaa koko hommassa. Ei sieltä kukaan työllisty koskaan. Jos nyt yksi tuhannesta, niin ihme. Pienillä paikkakunnilla sama kuntouttava porukka vetää samassa piirissä kännejä ym. Samat naamat istuu puiston penkillä illat ja päivällä käydään "kerhossa." Jos joku tuosta jotain hyvää sanottavaa keksii niin haluan kans tietää perustelut sille.
sellaisella pikkupaikkakunnalla kuin tampere mediapaja oli ihan tunnettu päiväkännikerho
Minulle myös ehdotettu tuota kovasti ja työpajaa, sanon aina ettei siitä saa tutkintoa. Olen terve, rauhallinen ja urheilullinen ihminen en juo ei ole tatuointia, silti olisi väkisin tuonne tai pajalle työnnettävä väkisin. Haluttaisiin että syrjäytyisi lisää muiden syrjäytyneiden kanssa ja se että uusi harrastus vaikka juominen siellä kurssilla, en suostu. Täytyisi kaikkien alkaa rahottaa Alkoa, jotta valtio saisi tuloja, tähän tultu. En suostu. On omituista kohdella lapsen tasoisena juoppona niitä jotka ei ole. Ihmettelen myös kun suositeltu että siellä saa syödä voi ostaa ruokaa kurssin tilassa, en ole alipainoinen, ostan kaupasta ruokaa. Kahvi maksaisi siellä 3e ja kaupassa 1e kuppi. Tarkastan aina te-virkailijan taustat, monella on vain sos.ala koulutus tai vastaava lyhyt koulutus taustalla. Ei paljoa ymmärrä muista ihmisistä. Ei kaikki työttömänä ole rappioholisteja jotka tarvitsee ohjeen elää ja tilan jossa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Ala-arvoiselta kuulostava nimike. Valmennus- tai elämänhallintakurssikin olisi parempi nimi.
Ja eikö tuota toimintaa olla lakkauttamassa? Nykymuotoisena se ainakin lakkaa 2027 alussa. Tilalle on tarkoitus luoda uusi työikäisten toimintakyvyn ja osallisuuden tuen palvelu, joka ei ole sidottu tiettyyn etuuteen tai työttömyyden kestoon. Uusi palvelu perustuu lähtökohtaisesti vapaaehtoisuuteen, mutta se voi olla velvoittava, jos se sisälletään osaksi monialaista työllistymissuunnitelmaa ilman erillistä työnhakuvelvoitetta.
Voidanko sisällyttää, jos on sairauslomalla? Ja työkyvyttömyyden on aiheuttanut tuo "kuntouttava" toiminta?
Eikös noi kuntouttavat työjutut ja niiden vetäjät rahoiteta valtion tuilla ja varoilla. Siinähän saa leikisti piilotettua monta työtöntä pois listoilta ja putsattua työttömien lukumäärää. Kurssin vetäjä meille kertoi että on samoin työtön ja työllistetty apurahoilla vetämään meille ajankulukurssia että aika kuluu ja ollaan "aktiivisia".
Kuntouttavaa työtoimintaa on myös kaupungin yksiköissä esim toimistotyö: museot, taidemuseot, vesilaitos, sähkölaitos, rakennusvalvonta, nuorisotalot, kansalaisopistot, sivistyskeskus, kirjastot, koulut jne.
Nuoria on ollut kuntouttavassa työtoiminnassa museoissa ajamassa pakettiautoa ja viemässä museon kalusteita näyttelyihin. Lisäksi koulujen huoltoa esim. seinien maalausta ja pihojen hoitoa.
Pajoilla on lähinnä päihteiden käyttäjiä ja muut on sitten kaupungin yksiköissä esim. hoitokodissa ulkoiluttamassa mummoja ulkona lykkimässä pyörätuolia.
Kyllä se kirjoitti ja sen takia oikeudessa oltiin. Olin pitkään ollut työtön ja se päätti että olen työkyvytön ja kirjoitti sellaisen paperin että minulta katkee työttömyysraha jollen mene kuntouttavaan työhön. Työkkärissä on joku oma lääkärikin joka allekirjoitti sen paperin. Minulta vietiin työttömyysraha täysin väärin perustein. Oikeudessa se työkkärin akka tuomittiin.