Imetys apua!! Eihän tää maito voi loppua???
Siis vauva on 6viikkoa ja tähän asti ole imettänyt ja luovuttanut; siis maitoa on tullut tosi hyvin.
Nyt olin eilis päivästä tähän aamuun poissa vauvan luonta enkä imettänyt, käsin kyllä tyhjensin tissejä monta kertaa. Vauva on koko tämän päivän ollut tissillä, imee ja sitten alkaa itkemään, taas koittaa imeä ja alkaa itkemään, äsken sitten aloin pumppaamaan huomista maidon viemistä varten ja tuloksena 10ml!!
Siis tähän asti olen pumpannut n 1dl kerralla, mitä ihmettä?
Ei kai maito voi loppua kun olin vajaan vuorokauden imettämättä?? En saa käsinkään lypsettyä juuri mitään.
Nyt vinkkejä äkkiä miten saan sitä maitoa tulemaan? Olen juonut ja syönyt ja pitänyt vauvaa rinnalla ja antanut imeä, nytkin on vauva tässä ja imee vaikkei taida oikein mitään saada irti. Imee kyllä muttei nieleskele ja vähän väliä alkaa itkemään.
Kommentit (21)
Eli vanha ja " viisas" neuvo: imetä, imetä ja imetä!
Enkä minä lasta nälässä pidä, mutta pakkohan minun on imettää jos meinaan että saisin sitä maitoa vielä tulemaan, eihän sitä varmasti tule jos annan vauvalle vaan pulloa.
Mutta niitä vinkkejä miten sitä maidon tuotantoa voi herätellä, siis sen lisäksi että annan vauvan olla tissillä niin paljon kuin haluaa.
Ja pumppaamalla ei todellakaan tule sitä oikeaa tulosta, missään pumpussa ei ole sellaista otetta kuin vauvalla on. Joten imetä, imetä ja imetä niinkuin muut jo kirjoittivatkin. Vauvoille tulee välillä kaikenlaisia kausia, välillä tissi ei maita, välillä se maittaisi tunnin välein - kaikki normaalia. Älä nyt missään tapauksessa mitään korvikkeita ala tähän saumaan vauvalle työntämään!
Älä siis anna ettei hylkää rintaa kokonaan. Luulisin että huomenna jo maitoa tulee normaalisti.
tarkista vielä kuitenkin imetystukilistalta. mitä vauvasi söi silloin kun olit poissa hänen luotaan? pullostako? voi olla että vauvasi on unohtanut miten rintaa imetään. pullosta kun tulee maitoa melkein imemättäkin..
jos lähdet korvikkeiden tielle, maitomääräsi alkaa vähetä kun tilausta sille ei ole. ja muista että pumpatun maidon määrä ei ole mitenkään verrannollinen siihen mitä vauva imee!
anna toki korviketta jos se on sinulle ok ja olet valmis vähentämään imettämistä.
ja ihokontaktia vauvan kanssa. Kannattaa melkein asua sohvalla tai sängyllä. Kyllä se siitä.
eli vauva käynnistää herumisrefleksin imullaan joka, kuten joku jo mainitsikin, ei ole missään pumpussa yhtä tehokas.
ihan hiton paljon muuten tuo 1 desi! mulla tulee parhaanakin päivänä 60 ml ja viisikuukautista vauvaa täysimetän.
Ihan ystävällisesti kysyn, kun imetys näyttää olevan sulle kuitenkin tosi tärkeä asia.
6 viikkoiselle vuorokausi on ikuisuus, saattaa reagoida siihen.
Ja tiedän siis ettei se pumppaus kerro sitä todellista määrää ja enkä ilman vauvaa saa pumpullekkaan herumaan.
Olen pumpannut niin että vauvan syötän toisesta rinnasta ja samalla pumppaan toisesta jolloin olen saanut n. desin kerrallaan maitoa herumaan. Nyt siis en saanut kuin 10ml.
Vauva oli äsken rinnalla melkein 2 tuntia putkee, vuorottelin rintoja mutta lopulta annoin maitoa pullosta ja vauva söi 120ml. Eli ei varmaan paljoakaan saanut sieltä rinnoista irti. :(
Aion kyllä jatkaa yrittämistä mutta pakko oli antaa lisää pullosta kun en tosiaan vauvaa halua nälässä pitää.
En olisi ikinä uskonut että noin lyhyt tauko voi vaikuttaa näin paljon.
ap
silloin vauva tilaa maitoa kasvavaan tarpeeseensa.. eli imetä vain aina kun vauva pyytää tissiä, vaikka edellisestä imetyskerrasta olisi kuluvut vaikka 10 minuuttia. itse tein ensin sen virheen että luin liian montaa lapsenkasvatusopasta (yhdessä vannottiin 4 tunnin syöttövälien nimeen).
neuvoja satelee, mutta itse teet lopullisen päätöksen. tee päätöksesi kuitenkin tiedon perusteella!
Sekä siihen herumiseen että vauvan kiinnostukseen syödä rintaa - pullosta on helpompi syödä. Kyse ei ole siitä etteikö rintasi tuottaisi maitoa vaan siitä, että vauva syö nyt mieluummin pullosta eikä rinta kiinnosta koska sen eteen pitää nähdä vaivaa.
Vauvaa ei tietenkään saa pitää nälässä, eli mikäli hän ei kerta kaikkiaan rinnasta itseään kylläiseksi ime, on pullosta annettava lisää, mutta imetä nyt aina ensin mahdollisimman kauan. " Pesi" vauvan kanssa, molemmilta vaatteet pois ja kaikessa rauhassa peiton alle niin että vauva saa hamuta rintaa vähän väliä. Ihokosketus edesauttaa maidontuotantoa.
Unohda muut asiat muutamaksi päiväksi, varaa paljon lehtiä ja tarjoa rintaa vähän väliä. Vasta viimeiseksi lisämaitoa, mieluummin hörpyttämällä kuin pullosta, pullosta vasta viimeiseksi jos muuten ei syö. Yritä olla stressaamatta, sekin heikentää maidon tuotantoa!
Maitosi ei ole lopussa mutta tauko imetyksessä noin pienen vauvan kanssa saa kuviot sekaisin. Tsemppiä!
ja kokoajan taistelen maidon riittämisen puolesta. Alku oli hankala, koska vauva ennenaikaisena ei osannut imeä ja kellastui. JOuduttiin antaa pullosta, eikä vieläkään päästy eroon.
ja tämä on jo kolmas mulle, eikä ikinä tätä ongelmaa.
Ei tuo tauko ole vielä mitään. Vauvan saa varmasti imemään kunnolla rintaakin.
Ja esim. meillä ei toimisi tuo, että ollaan vaan rauhassa. Kaksi sisarusta pitää huolen siitä.
Mulle on tehonnut lihakeitto, ja päiväunet, ja tiheämpi imetys kuin normaalisti. Syöt ja juot riittävästi, ja nukut päikkärit jos tunnet yhtään olevasi väsynyt. Ja todella, vaikka jauhelihakeittoa... Se auttaa maidon nousuun! Tää on vanha keino mun isoäidiltäni. Ei lopu maidon tulo jos vain sinnikkäästi jatkat imetystä. Älä anna pulloa jos haluat että se maidon tulo lisääntyy! Mutta toki jos vauva vain itkee nälkää niin anna pakasteesta vähän omaa maitoa että vauvasi rauhottuu. Kyllä ylihuomenna on jo maitoa rinnoissa, viimeistään.
eli kun vauvalle tarjotaan pulloa, tulee maitoa helpommin kuin tissistä imemällä. mutta sitkeällä tarjoamisella (eli juuri tuolla pesimisellä) vauva kyllä oppii vielä rinnalle takaisin.
Ja vielä tuon ajan jälkeen siis söi 120ml eli oli kahden tunnin imetyksen jälkeen edelleen nälkäinen.
Annan kyllä rintaa joka itkuun ja annan nyt imeä rintaa pitkään, jos tämä nyt lähtisi tästä käyntiin, mutta on vaan niin outoa kun olen kuullut viikon lomareissuistakin jonka jälkeen imetys lähtee uudelleen käyntiin ilman ongelmia. Ja kun minulla on tullut maitoa siis todella reilusti yli vauvan tarpeiden, sen takia olen sitä luovuttanutkin ja nyt yht' äkkiä en saa enää tulemaan luovutettavaksi mitään.
Luovutuksen lopetus ei nyt niin haittaa mutta kunhan riittäisi edes omalle vauvalle.
olet selvästi pohtinut tätä ja tunnistan sinussa itseni 3,5 kuukautta takaperin. muitan yhden illan kun mulla meni imettäessä kokonaiset 5 tuntia eikä mikään näyttänyt riittävän. vaihtelin tissiä koko ajan ja ne tuntuivat tyhjiltä.. tämä kuitenkin tapahtui vain yhtenä iltana. vannoin että jos näin tapahtuu usein otan korvikepullon kauniiseen käteen ja jatkan sillä. ei tarvinut ottaa!
haluan sanoa vielä että kun syötät vauvaa pullolla imetyksen jälkeen, voi vauva imeä yli oman tarpeensa helposti saatavaa maitoa. kuten sanottu, tissistä syötäessä pitää imeä tosissaan!
ja vielä sellainen juttu että rinnassa muodostuu maitoa koko ajan, myös imettäessä joten maito ei voi loppua kesken.
Koska vauva ei hylji tissiä yhden päivän pullottelun jälkeen.
Ihan varmasti alkaa maitoa tulemaan taas. Älä stressaa liikaa. Jos vauva jää nälkäiseksi niin anna pullosta lisämaitoa.