Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri määräsi 13-vuotiaalle melatoniinia unettomuuteen.

Vierailija
30.08.2026 |

En uskalla antaa vaikka lääkäri sanoi että se on ok. Onko lääkkeet oikeasti ensimmäinen keino unettomuuden hoitoon? Lapsillakin?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tehoa kaikille. Kuin lumelääke. Ja päiväsekavuus tuloksena, jopa unohtelu. On normaalia että lapset energisiä ja nuoret. 

Päälle kuusikymppisillä lakkaa oma luontainen melatoniinintuotanto. Se sekavuus ja tokkuraisuus koskee heitä enemmän. Huonolaatuinen uni ei virkistä ketään ja sen seurauksena voi tulla aivosumua missä iässä tahansa. 

Vierailija
22/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasitko että lääkäri on taikuri ja että unettomuus lähtee pelkällä lääkärin vastaanotolla käymisellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mutta teillä on varmaan jo käytössä kaikki lääkkeettömät hoitokeinot ruokavaliota ja liikuntaa myöden ja hyvä unihygienia? 

Vierailija
24/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä jotain ahdistusta joka pitää hereillä? Ei tuollaiset vältämättä kovin hyvin silloin auta. Mieltä painavat asiat kannattaa selvittää 

On ahdistusta ja siihen mentiin hakemaan apua. Melatoniini oli ainoa "apu" joka saatiin. Lääkärin mukaan kaikilla on jonkun verran ahdistusta ja se helpottuu kun saa kunnon yöunet.

Ei mulla kyllä ole minkään vertaa ahdistusta normaalisti. Ei koskaan ole ollut. Vain silloin kun on ollut jotain mielen päällä.

Vierailija
25/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä jotain ahdistusta joka pitää hereillä? Ei tuollaiset vältämättä kovin hyvin silloin auta. Mieltä painavat asiat kannattaa selvittää 

On ahdistusta ja siihen mentiin hakemaan apua. Melatoniini oli ainoa "apu" joka saatiin. Lääkärin mukaan kaikilla on jonkun verran ahdistusta ja se helpottuu kun saa kunnon yöunet.

No olet varmaan puhunut, mikä ahdistaa? 

Eikö tuo ole juuri yläasteiässä. Kroppa muuttuu, koulu stressaa, somesta tulee paineita, isoja muutoksia ja hormonit heittelee. 

Siellä on varmasti paljon mielessä, mistä ei uskalla vanhemmille puhua. 

Vierailija
26/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomu tuote, elimistö tuottaa itsekin tuota, itse antaisin kyllä jos apua näin saisi, uni on niin tärkeää.

Vierailija
27/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa mennä vähän aiheen sivuun. Hölisen asiani silti, koska ehkä jollain on samalla lailla. (Olen aikuinen eli siinä mielessä eri asia.).

Olen autismin kirjolla, ja aivan uuvuksissa iltapäivällä. Illallakin tuntuu, että mä nukahdan ihan kohta. Luen ennen nukkumaanmenoa ja väsymys painaa. Kunnes valot sammuu ja saan olla pimeässä hiljaisuudessa. Hermostoni saa vihdoin rauhoittua, ja sehän toimii valitettavasti niin, että tunnen oloni pirteäksi. Kun en saa edes ajatuksia hiljenemään, niin ei siinä meinaa uni tulla. Melatoniinia olen kokeillut, en huomaa apua.

Vierailija
28/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin pois lapselta niin nukkuu. Nykyään osata edes kasvattaa lapsia.

Mä taas sanon että ihme että vielä nykypäivänäkään ei ymmärretä että kaikki ei johdu puhelimesta.

Mitkä kaikki?

Vierailija
29/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kaikille hyvä apu nukkumiseen

Vierailija
30/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasitko että lääkäri on taikuri ja että unettomuus lähtee pelkällä lääkärin vastaanotolla käymisellä?

Suhteellisen moukkamainen lääkäri. 

Teiniä ahdistaa ja se kuitataan sillä että "kato nukut yön yli ja kyllä se siitä" ja kysyttiinkö edes, kuinka nukkuu ja mitä on mielessä. 

Jo aikuisella on usein vaikeaa vastaanotoilla ja pitäis osata muodostaa asian juuri oikein ja muistaa kaikki oleellinen. 

Lääkärin olis kai pitänyt osata ohjata eteenpäin jos ei osaa auttaa ja jatko-ohjeet, miten toimia myöhemmin. 

Ahdistuneisuus kuulunee psykiatrian piiriin. 

Vierailija
31/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin pois lapselta niin nukkuu. Nykyään osata edes kasvattaa lapsia.

Mä taas sanon että ihme että vielä nykypäivänäkään ei ymmärretä että kaikki ei johdu puhelimesta.

Mitkä kaikki?

Unettomuus, mielenterveysongelmat, huono koulumenestys, parisuhteiden muodostamisen vaikeus, syntyvyyden lasku... 

-eri

Vierailija
32/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla kyllä ole minkään vertaa ahdistusta normaalisti. Ei koskaan ole ollut. Vain silloin kun on ollut jotain mielen päällä.

Kiitos hyvistä ja auttavista neuvoistasi. 

Vierailija
33/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan antaisin  alkuun joka ilta samaan aikaan niin saa unen ja rytmin nukkumaanmeno aikaan .

Vierailija
34/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen valo.

Vierailija
35/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa mennä vähän aiheen sivuun. Hölisen asiani silti, koska ehkä jollain on samalla lailla. (Olen aikuinen eli siinä mielessä eri asia.).

Olen autismin kirjolla, ja aivan uuvuksissa iltapäivällä. Illallakin tuntuu, että mä nukahdan ihan kohta. Luen ennen nukkumaanmenoa ja väsymys painaa. Kunnes valot sammuu ja saan olla pimeässä hiljaisuudessa. Hermostoni saa vihdoin rauhoittua, ja sehän toimii valitettavasti niin, että tunnen oloni pirteäksi. Kun en saa edes ajatuksia hiljenemään, niin ei siinä meinaa uni tulla. Melatoniinia olen kokeillut, en huomaa apua.

Koita jotain rentoutus harjoitusta /äänikirjaa tai vaikka luonnon ääniä unta tuomaan, löytyy YouTube. sta myös ilmaisia. Jotkut nukkuu paremmin kuin koko yön kuuluu jotain ääniä. Se on ihmiselle varmasti ihan luonnollinen juttu, alunperin kuitenkin ollaan nukuttu taivasalla... 

Vierailija
36/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei määrää mitään. Melatoniini on ihan turvallinen. Sopivaa annosta joutuu säätämään. Joillakin toimii hyvin pieni ja joillakin iso annos 

Ja jotkut ei pysty enää nukkumaan ilman ku on nuoresta asti syöneet. Aivot ei osaa rauhoittua sitten enää. Itse en koskisi pitkällä tikullakaan ja oon nuorempana kärsinyt univaikeuksista. Nyt oon supernukkuja kunhan en juo kofeiinia. N

Vierailija
37/37 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä varmaan antaisin  alkuun joka ilta samaan aikaan niin saa unen ja rytmin nukkumaanmeno aikaan .

En itse antaisi missään nimessä. Rutiinit kuntoon, tarpeeksi unipainetta päivän aikana, ei illalla ruutuja, kofeiini ei kuulu lapsille. Huolista jutellaan ja iltapalan soisi olevan unta tukeva. Ei liian raskas, mutta ei liian kevytkään. Kunnollinen unihygienia ja raitis ilma makuuhuoneessa. Hiljainen uniympäristö. Nää on perusjuttuja. N34