Inhoan töissäni näitä viime tipassa peruvia asiakkaita!
Osana työtäni tarjoan ihmisille keskusteluaikoja. Nämä ajat ovat kävijälle maksuttomia, organisaatio maksaa palkkani. Osa kävijöistä arvostaa näitä keskusteluaikoja kovasti, sillä harvasta paikasta saa maksutonta tukea esim. kriisitilanteessa.
Inhoan kuitenkin sitä, millaiseksi näiden keskusteluaikojen osalta on mennyt. Ensinnäkin olen joutunut selvittelemään, mikä aika keskustelijalle sopii ja aikoja on tarjottu kriisitilanteessa hyvin joustavasti myös ns. virka-ajan ulkopuolella. Sitten moni on ottanut tavakseen perua keskusteluajan aivan viime tipassa. Saatetaan vaikka 15 minuuttia ennen varatun ajan alkua ilmoittaa, että en jaksakaan tulla ja löytyisikö aikaa ensi viikolle. Siinä sitten itse mietit, että oman työpäivän aikataulut menivät uusiksi ja mihin ihmeen väliin tungen tuon siirtyvän keskusteluajan.
Kunnioittakaa toisten aikatauluja ja älkää peruko väsymyksen takia sovittuja menoja.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Sakkomaksu pitäisi olla, jos ajan peruu viime tingassa.
Pitäisi olla myös toisinpäin, eli jos vastaanottoaika perutaan. Minulta on peruttu kaksi kertaa suuhygienistille varattu aika n. puoli tuntia ennen. Toiselma kertaa istuin jo bussissa matkalla, kun puhelin pirahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle maksetaan palkkaa riippumatta siitä tuleeko asiakas vai ei. Eli voit vain todeta, että viimetipassa tapahtunut peruutus ei ole mikään syy saada uutta aikaa. Oma vuoro meni ja seuraavat vuorot on jo varattuja. Sitten pidät vähän pidemmän tauon tai valmistaudut seuraaviin tapaamisiin tyhjäksi jääneen ajan aikana.
Meillä nämä viime tipan perujien ajat ruuhkauttavat tulevien viikkojen aikatauluja. Jos Anna jättää tulematta ajalleen perjantaina, niin seuraavan viikon torstaina pitää ahkeroida ylimääräisenä se Annankin uusi aika. Ei niin, että työt jotenkin kevenisivät. Ja se perjantain Annalle varattu aika voi mennä ihan hukkaa, kun tuossa vaiheessa ei välttämättä saa tilalle korvaavaa työtehtävää. Mitäpä minä sillä keskelle päivää ilmestyvällä "vapaa-ajalla" teen?!
Etkö ihan oikeasti keksi, mitä voisit tehdä työpäivän aikana, jos sinulle tulee esim. 45min tyhjää aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle maksetaan palkkaa riippumatta siitä tuleeko asiakas vai ei. Eli voit vain todeta, että viimetipassa tapahtunut peruutus ei ole mikään syy saada uutta aikaa. Oma vuoro meni ja seuraavat vuorot on jo varattuja. Sitten pidät vähän pidemmän tauon tai valmistaudut seuraaviin tapaamisiin tyhjäksi jääneen ajan aikana.
Meillä nämä viime tipan perujien ajat ruuhkauttavat tulevien viikkojen aikatauluja. Jos Anna jättää tulematta ajalleen perjantaina, niin seuraavan viikon torstaina pitää ahkeroida ylimääräisenä se Annankin uusi aika. Ei niin, että työt jotenkin kevenisivät. Ja se perjantain Annalle varattu aika voi mennä ihan hukkaa, kun tuossa vaiheessa ei välttämättä saa tilalle korvaavaa työtehtävää. Mitäpä minä sillä keskelle päivää ilmestyvällä "vapaa-ajalla" teen?!
Etkö ihan oikeasti keksi, mitä voisit tehdä työpäivän aikana, jos sinulle tulee esim. 45min tyhjää aikaa?
Kaikilla ei ole työtehtäviä, joita voi siirtää. Tai välineet ko. työtehtävän tekoon eivät ole ko. työpisteellä (koska ei ole ollut tarkoituskaan hoitaa tuota muuta työtä sinä päivänä).
Tuohon sopisi sama käytäntö kuin monissa kosmetologipalveluissa on. Jos aika perutaan alle 24h varatusta ajasta, asiakas maksaa puolet palvelun hinnasta ja jos peruutus tapahtuu alle 2 tuntia varatusta, asiakas maksaa koko hinnan. Ilmaispalvelullekin voi määritellä tietyn käyntikohtaisen hinnan, joka lankeaa maksettavaksi jos ei tule paikalle tai peruu liian myöhään.
Maamut kuulemma jättävät menemättä varatuille lääkäri- ja hammaslääkäriajoille. Ainakinnsuun terveydenhuolto ilmoittaa laskuttavansa käyttämättä jääneestä ajasta. Mutta jos nämä kustannetaan toimeentulotuesta, eipä ole vaikutusta. 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole työtehtäviä, joita voi siirtää. Tai välineet ko. työtehtävän tekoon eivät ole ko. työpisteellä (koska ei ole ollut tarkoituskaan hoitaa tuota muuta työtä sinä päivänä).
Kuka sanoi, että pitää olla nimenomaan työtehtäviä?
Vierailija kirjoitti:
Maamut kuulemma jättävät menemättä varatuille lääkäri- ja hammaslääkäriajoille. Ainakinnsuun terveydenhuolto ilmoittaa laskuttavansa käyttämättä jääneestä ajasta. Mutta jos nämä kustannetaan toimeentulotuesta, eipä ole vaikutusta. 🤷🏻
Toimeentulotukena ei näitä sakkomaksuja makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No menet vaikka kahvihuoneeseen juoruamaan, jos et ihan oikeasti keksi mitään tekemistä tyhjäksi jääneelle ajalle. Tai tulet vaikka tänne trollaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaa näkee muuallakin.
Terveydenhuollossa v'tuttaa asiakkaat, jotka jättävät tulematta ja eivät peruuta aikaansa. Jokainen arvaa, saahaanko siihen tilalle ketään asiakasta, kun tajutaan 10 yli, että asiakas ei olekaan tulossa.
Minusta näistä viime tipan perumisista/perumatta jättämisistä pitäisi "sakottaa" eli antaa jonkinasteinen karenssi, jonka jälkeen voi tulla seuraavan kerran asiakkaaksi.
Ainakin tampereella terveyskeskuksissa peruuttamattomista ajoista joihin ei saavu joutuu maksamaan
Tehän voisitte perustaa jonotuslistan, jolle asiakas voi ilmoittautua, jos pystyy tulemaan paikalle lyhyelläkin varoitusajalla. Sieltä sitten poimitaan uusi asiakas peruneen tilalle.
"Siinä sitten itse mietit, että oman työpäivän aikataulut menivät uusiksi ja mihin ihmeen väliin tungen tuon siirtyvän keskusteluajan."
Sinä et huoli yhtään mihin väliin sen uuden ajan tunget. Laitat sen sinne mihin itsellesi helposti sopii, vaikka menisi vähän pidemmälle. Eipä voi kovin suurta motivaatiota olla itsensä auttamiseksi jos ajan törkyperuu. Ja on ollut itselläkin paljon helvetillisiä vuosia paljon elämässä vaikeine kipuineen, unettomuksineen ymym. mutta en ole perunut mitään aikoja. Se on täysin sitoutumiskyvystä ja motivaatiosta kiinni ja jos sitä ei löydy, niin ikävää mutta aikuisella ihmisellä on kuitenkin vastuu itsestään.
Eikö teillä ole työnantajan kanssa sovittuja ja asiakkaille ilmoitettavia sääntöjä tuollaisten peruutusasioiden varalle? Vaikka olisikin jotain matalan kynnyksen tukea, niin ei päivystystyötä kuitenkaan, joten asiakkaita voi kyllä vastuuttaa jollain tavoin omasta toiminnastaan.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa v'tuttaa asiakkaat, jotka jättävät tulematta ja eivät peruuta aikaansa. Jokainen arvaa, saahaanko siihen tilalle ketään asiakasta, kun tajutaan 10 yli, että asiakas ei olekaan tulossa.
Minusta näistä viime tipan perumisista/perumatta jättämisistä pitäisi "sakottaa" eli antaa jonkinasteinen karenssi, jonka jälkeen voi tulla seuraavan kerran asiakkaaksi.
Eikö siitä tule sakko, mutta tuo olisi hyvä lisä ettei esimerkiksi puoleen vuoteen saisi aikoja. Todella outoa kun itse sain viimeksi kiireettömän ajan soitosta neljän kuukauden päähän ja menin paikalle, ei ketään muita ollut, ihmettelin että onpa hiljaista. Myöhemmin tuli toinen, minun aika oli jo mennyt, lääkärin huoneesta ei yhtään ketään tullut uloskaan
Vierailija kirjoitti:
Teille tietysti jokainen asiakas joka jättää tulematta on sellainen joka tekee sen tahallaan tai välinpitämättömyyttään. Fakta on kuitenkin myös se että ihmiset on erehtyväisiä ja joskus kertakaikkiaan jotain unohtuu. Olen yhden kerran unohtanut merkata toisen lapseni yhden menon kalenteriin. Yhden kerran. Silloin jäi menemättä. Kovasti sitä pahoittelin jälkikäteen mutta tahallani en sitä tehnyt.
Mutta en minä ole ainut joka on tehnyt virheitä. Kerran minulle oli annettu sellainen aika jolloin paikalla ei ollut enää ketään. Kaikki olivat jo viikonlopun vietossa. Kukaan ei koskaan sitä pahoitellut. Ja kerran minulle tuli lasku käyttämättä jääneestä ajasta hammashoitolan puolelta. En ole käyttänyt julkisen puolen hammashoitoa aikuisiällä kertaakaan, olen aina hoidattanut hampaani julkisella puolella. Lasku peruttiin kyllä, mutta sattuu niitä erehdyksiä siis teillekin. Ehkä se on eri asia.
Siis äh, olen aina hoidattanut hampaani yksityisellä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukena ei näitä sakkomaksuja makseta.
Menevät sitten ulosottoon? Ja vanhenevat siellä.
Kaikissa töissä on yleensä huonot puolensa.
Ja kyllähän sitä nyt ihmisille äkillisiä esteitä voi tulla. Perumisia tapahtuu joka alalla, missä varataan aikoja. Ja voi olla, ettei ehkä haluta sanoa sitä oikeaa syytä perumiselle ja sitten sanotaan vain syyksi väsymys tms. yleistä.
Aika usein kyllä hammaspuolelta peruvat aikoja. Sainpa laskun kerran jossa sama toimenpide laskutettiin kahdesti. Soittamalla asia selvisi ja sain uuden oikeanlaisen laskun. Vielä seuraavallakin kerralla siellä käydessäni pahoittelivat asiaa. Sattuu puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakkomaksu pitäisi olla, jos ajan peruu viime tingassa.
Pitäisi olla myös toisinpäin, eli jos vastaanottoaika perutaan. Minulta on peruttu kaksi kertaa suuhygienistille varattu aika n. puoli tuntia ennen. Toiselma kertaa istuin jo bussissa matkalla, kun puhelin pirahti.
Minulle on käynyt samoin. Tein lyhennettyä työviikkoa niin, että perjantaisin oli aina vapaata, joten se oli looginen aika varata aika, kun kyseessä oli kiireetön lääkäriasia. Varattua vastaanottoaikaa kuitenkin siirrettiin ja peruutettiin neljä kertaa peräkkäin, neljän viikon ajan, kyse oli siis aina perjantaista. Viimeisellä kerralla osasin jo odottaa soittoa perjantaiaamuna. Kun vaihdoin lääkäriä, homma alkoi toimimaan. Kyseessä oli vieläpä yksityinen lääkäriasema.
Ei ole mikään pakko. Annalle vartaan aika siihen kohtaa, kun kalenteissa on tilaa. Mitään ylimääräisiä palveluita ei järjestetä. Etenkään, jos kyse on maksuttomasta avusta. Anna itse valitsee käyttääkö varatun ajan vai siirtyykö hänen aikansa seuraavalle vapaana olevalle hetkelle, joka voi olla vaikka kuukauden päässä. Lainaamassasi viestissä luki selkeästi, mitä voit tehdä ajallasi.