Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aktian pääekonomisti : Asumistuki pois

Vierailija
30.08.2026 |

Aktian pääekonomisti sanoo :  "otetaan asumistuki nollaan ja pistetään kahdentoista vuoden siirtymäaika siihen"

Tästä se alkaa . Pääkaupunkiseudun asumistuet saavat parinvuoden sisällä lopetuksen, eli kannattaa ruveta katsomaan jo hyvissä ajoin asuntoja ympäristökunnista .  Hyvinkää , Riihimäki yms. tulevat näkemään uusia asukkaita ja uussuomalaiset jäävät asuttamaan pääkaupungin ympäristöslummeja kimppakämpissä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/0a133370-b8eb-4242-9195-1da11fbd86….

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekonomistit ovat todella haitallinen laji, silti niitä haastatellaan ja kirjoitellaan heidän päästämiä yhteiskuntaa tuhoavia ajatuksia... Tiedän mihin pankkiin EN AINAKAAN siirrä rahojani aktia!!

Sinä olet köyhä, rahaa sinulla ei ole, on hyvä että et vie hiekkaa Aktia-pankkiin.

Vierailija
82/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti täälläkin valtaosalle on VASTUU täysin tuntematon käsite... Ei edes pienintä halua ottaa OMASTA ELÄMÄSTÄÄN vastuuta. 

Ota sinä sitten vastuu elämästäsi ja eroa mukavasta suojatyöstäsi ja jätä sosiaalitukiaiset anomatta.

Huom, vastuullista ei ole ottaa uutta suojatyötä kaverien avulla entisen tilalle, eli pistele vaan niitä hakemuksia firmoihin ja toivo parasta kuten muutkin. 

Meni NIIN huti kuin vain voi mennä. Olen Yksityisellä sektorilla töissä ja hiljattain aloitin ihan uudella alalla, jolla minulla ei ole ollut yhden yhtä tuttua töissä.  Olin työttömänä, ja toisin kuin valtaosa minä hain töitä ahkerasti enkä märissyt "neljän pakkohakemuksen" vuoksi vaan hain reilusti useampaa paikkaa kuukausittain. 

Ja menin vielä töihin tehtäviin joihin olen ylipätevä, ja palkkakin oli heikompi kuin aikaisemmin. Sittenmmin olen saanut jo ylennyksen ja palkkakin nousi parilla tonnilla kuussa. Työ löytyi muutamassa kuukaudessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AKTIA ei käsittääkseni ole maan hallituksessa.

Ei ole EKkaan mutta silti se päättää asiat.

Vierailija
84/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi. Paitsi tietysti jos halutaan Suomi kärkisijoille asunnottomuudessa. Pisa-jutut ja maailman onnellisimmat kansat jäävät kansainvälisestä keskustelusta pois ja tilalle tulevat ihmettelyt Suomen romahtamisesta kolmansien maiden joukkoon elämänlaadun surkeudessa. 

Mitä väliä sillä on mitä muut maat meistä ajattelee? Nyt kyse on rahasta ja zitä tarvitaan tämän sosialistisen helvetin purkamiseen. VELKAKELLO.FI

Ei suomi ole varsinaisesti sosialistinen, sulla on nyt termit hukassa. Sosiaalidemokraattinen kylläkin. 

Vierailija
85/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti täälläkin valtaosalle on VASTUU täysin tuntematon käsite... Ei edes pienintä halua ottaa OMASTA ELÄMÄSTÄÄN vastuuta. 

Kyllähän suurin osa ihmisistä haluaa ottaa vastuuta, vaikka niitäkin on ketkä ei halua. Ongelma on se, että eläminen on suomessa liian kallista. Itselleni ei ollut ongelmaa tehdä 1200-1600e kuukausipalkalla töitä, ongelma tuli siitä, että se raha ei riittänyt kuin just ja just maksamaan minimin. Kyllä töissä käyvä ihminen voi odottaa, että hän pääsee edes kerran parissa vuodessa tai edes kerran viidessä vuodessa jonnekkin vaikka lomamatkalle. Mutta sekin tuntui olevan työnantajalle liikaa, joka sanoi, että sulla ei mitään lomia ole. Itse hän kyllä lomaili, sisäpiiri. Ei tuollainen ole reilua peliä. Mikä olemassa olon tarkoitus se sellainen on, että teet töitä vain siksi, että joku muu rikastuu ja sinun oma elämänsisältö on ainoastaan töissäkäyminen? Alkaisitko itse siihen 40 vuodeksi elämästäsi saamatta mitään omaisuutta, mitä vastaavasti jättää omille lapsillesi? Ja kyllä olen vähän liiaankin vastuuntuntoinen kun sitten sitä saa kantaa vastuuta sellaisistakin asioista mitkä ei edes kuulu omalle vastuualueelle, kuten hyväksikäyttävät esihenkilöt/väliporras joka ei viitsi tehdä töihin perehdytystä kunnolla vaan nakittaa ne työkaverille, jotka on samalla tasolla. Että katso tosiaan ketkä niitä vastuuttomia on. Ei siinä enää näe mitään toivoa jos tiedät, että sun elämä tulee olemaan 20 vuotta samaa raatamista paskalla palkalla, josta et voi säästää, et pääse lomalle, et saa ostettua omaa asuntoa jne. 

Seli seli vali vali... 

Juuri sitä VASTUUN pakoilua.  Suomessa KYLLÄ saa lomaa töistä ihan lain mukaan eli puhut paskaa tuossakin "ei sulle mitään lomia ole" märinässä. 

Ja OMAISUUTTA tulee kun ITSE tekee toimia sen eteen ja alkaa säästämään ja sijoittamaan. Ja omaan palkkaankin voi vaikuttaa vaikkapa hankkimalla osaamista ja hakeutumalla paremmin palkattuihin tehtäväviin.  Näin minäkin olen tehnyt, Olen nostanut vuoden aikana nettotulojani eri keinoin 4500 eurolla per kuukausi. 

En minä mitään selitä vaikka uskomattomalta tuntuukin, että suomessa tosiaan on tuollaisia työnantajia. Itse sinä selität. Ne on työnantajia, jotka ovelasti ketjuttaa määräaikaisuuksia tai pitää nollatunti sopimuksella jolloin voi tosiaan sanella, että sulla ei ole lomaa tai ei tule tunteja jos et tottele. Tätä suomessa tapahtuu, vaikka ei olisi sulle tapahtunut niin mulle on. 

Vierailija
86/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuslaki määrää tahdin ja mikään muu laki ei saa olla ristiriidassa sen kanssa.

Perustuslaista otteita:

9 Liikkumisvapaus

Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.

Jokaisella on oikeus lähteä maasta.

18 Oikeus työhön ja elinkeinovapaus

Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.

Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Oikeudesta työllistävään koulutukseen säädetään lailla.

Ketään ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä.

19 Oikeus sosiaaliturvaan

Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.

Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.

Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä.

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1999/731#chp_2__sec_19

Vierailija
87/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota sinä sitten vastuu elämästäsi ja eroa mukavasta suojatyöstäsi ja jätä sosiaalitukiaiset anomatta.

Huom, vastuullista ei ole ottaa uutta suojatyötä kaverien avulla entisen tilalle, eli pistele vaan niitä hakemuksia firmoihin ja toivo parasta kuten muutkin. 

Meni NIIN huti kuin vain voi mennä. Olen Yksityisellä sektorilla töissä ja hiljattain aloitin ihan uudella alalla, jolla minulla ei ole ollut yhden yhtä tuttua töissä.  Olin työttömänä, ja toisin kuin valtaosa minä hain töitä ahkerasti enkä märissyt "neljän pakkohakemuksen" vuoksi vaan hain reilusti useampaa paikkaa kuukausittain. 

Ja menin vielä töihin tehtäviin joihin olen ylipätevä, ja palkkakin oli heikompi kuin aikaisemmin. Sittenmmin olen saanut jo ylennyksen ja palkkakin nousi parilla tonnilla kuussa. Työ löytyi muutamassa kuukaudessa. 

Mistä tämä sinun itsekorotus kumpuaa, satuit pääsemään töihin niin nyt olet noussut johonkin norsunluu torniin. Muista kuitenkin hyvät käytöstavat ja se miten muille puhutaan vaikka töihin pääsitkin. Kaikki ei  noin helposti pääse. Olen kans niitä ketkä on päässet suht helposti töihin, mutta ymmärrän, että kaikki ei pääse. Missä se sun empatiakyky on. Asia erikseen tahallaan työttömät, jotka ei ees yritä. Tää neljä pakkohakemusta on aiheuttanut haittaa myös työnantajille. 

Vierailija
88/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 Oikeus työhön ja elinkeinovapaus

Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.

Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Oikeudesta työllistävään koulutukseen säädetään lailla.

Ketään ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä.

Työkkärihän rikkoo jo tuota lakia kun voi pakottaa karenssin uhalla ihmisen töihin jota hän ei ole valinnut. 

Vierailija
89/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä sinun itsekorotus kumpuaa, satuit pääsemään töihin niin nyt olet noussut johonkin norsunluu torniin. Muista kuitenkin hyvät käytöstavat ja se miten muille puhutaan vaikka töihin pääsitkin. Kaikki ei  noin helposti pääse. Olen kans niitä ketkä on päässet suht helposti töihin, mutta ymmärrän, että kaikki ei pääse. Missä se sun empatiakyky on. Asia erikseen tahallaan työttömät, jotka ei ees yritä. Tää neljä pakkohakemusta on aiheuttanut haittaa myös työnantajille. 

ei, vaan se on OSOITUS että KYLLÄ NIITÄ TÖITÄ ON JA NIITÄ SAA JOS HALUAA JA AHKERASTI HAKEE. 

Ja samoissa muutosneuvotteluissa lähti  14 muutakin läheistä tuttua. YKSIKÄÄN meistä ei ole enää työttömänä. Pisin aika työttömänä oli 11 kuukautta, eli kaikki työllistyivät alle vuoden ja tuo 11 kk työttömänä ollutkin piti 2 kuukauden loman. 

Vierailija
90/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä suurissa kaupungeissa asumista tuetaan paljon enemmän kuin pienissä. Jos asumistuet tasa-arvoistettaisiin koko maassa, niin Helsingin seudulla vapautuisi asuntoja työssäkäyville ja vuokrat halpenisivat.

Vierailija
91/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida riittää resurssit siihen talonvaltaajien määrään.. Kyllä suuri joukko kodittomia alkaa ottaa kokonaisia kerrostaloja haltuunsa.

Kojamolla ja muilla  yleishyödyllisillä liitilla on paljon asuntoja omistuksessa .  Aikoinaan saaneet verottomasti omistuksia ja suuria tuloja , nyt niitä sopisi jakaa yleishyödyllisenä tukena tarvitsijoille. 

Ja kimppakämpät tulevat yleistymään.

Lumo eli entinen Kojamo on pörssiyhtiö, ja suurin osa sen omistajista on ostanut osakkeensa käyvällä hinnalla pörssistä. Tosin ei niistä osakkeista tuottoa ole tullut, sillä Lumon taloudellinen tila on huono. 

Pariin vuoteen Lumo ei maksanut osinkoa lainkaan, ja tänäkin vuonna osinko oli vain 0,11€. Kun vielä otetaan huomioon, että kurssi on laskenut lähes kolmannekseen muutaman vuoden takaisista hinnoista, niin useimmat Kojamon nykyisistä omistajista ovat menettäneet rahaa, ja reilusti.

Hyödyn Kojamosta keräsivät ammattiliitot, jotka omistivat Kojamoa ennen kuin siitä tuli pörssiyhtiö, joten kehoitan edellistä kommentoijaa kääntymään raha-anomuksineen Teollisuusliiton, OAJ:n ja Pro:n puoleen.

-yksi Lumon omistajista-

Vierailija
92/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko asuntosijoittelijoiden mielipiteitä kysytty ollenkaan 

Miksi pitäisi?

Vierailija
93/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla on paljon asuntoja tyhjillään. Mitähän mieltä asuntosijoittajat ovat asiasta? Varsinkin ne, jotka ovat ostaneet velaksi asunnon ja olettaneet, että vuokralainen maksaa vuokrassaan sekä vastikkeet että lainanlyhennykset?

Sijoittaminen on aina riski, eikä koskaan kannata sijoittaa enemmän kuin on valmis menettämään. Kaikki viisaat sijoittajat tietävät tämän.

Vierailija
94/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi. Paitsi tietysti jos halutaan Suomi kärkisijoille asunnottomuudessa. Pisa-jutut ja maailman onnellisimmat kansat jäävät kansainvälisestä keskustelusta pois ja tilalle tulevat ihmettelyt Suomen romahtamisesta kolmansien maiden joukkoon elämänlaadun surkeudessa. 

Asumistuki ei tee mitään muuta kuin nostaa vuokria. On aivan sama onko nollataso nolla euroa vai asumistuki. Ainoa ero on se että tulonsiirto vuokranantajille loppuu.

Miksi kukaan makuuttaisi kämppää tyhjänä? Vastikkeet ja velka juoksee ja kämppääkö ei mukamas vuokrattaisi?

Kerropa millä tavalla se nostaa vuokria?

Voisiko joku jo kertoa millä tavalla asumistuki nostaa vuokria? Mieluiten sellainen joka ymmärtää miten Suomen tukijärjestelmä toimii eli ei mutu-sekoiluja.

Vierailija
95/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki ei tee mitään muuta kuin nostaa vuokria. On aivan sama onko nollataso nolla euroa vai asumistuki. Ainoa ero on se että tulonsiirto vuokranantajille loppuu.

Miksi kukaan makuuttaisi kämppää tyhjänä? Vastikkeet ja velka juoksee ja kämppääkö ei mukamas vuokrattaisi?

Voisiko joku jo kertoa millä tavalla asumistuki nostaa vuokria? Mieluiten sellainen joka ymmärtää miten Suomen tukijärjestelmä toimii eli ei mutu-sekoiluja.

koska ihmisillä on enemmän rahaa käytettävissä asumiseen, syntyy asunnoista kysyntää, ja tämä kysyntä mahdollistaa vuokrien nostamisen ylemmäksi. Useat vuokranantajat seuraavat sitä "maksimivuokratasoa" ja asettavat vuokran automaattisesti sille tasolle, koska sillä asumistuen maksimivuokratasolla on aina kysyntää. Jos tukea ei olisi, niin kysyntä vähenisi ja vuokranantajat olisi pakotettu kilpailemaan vuokralaisista. 

Siis näin ihan yksinkertaistaen. 

Vierailija
96/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leikattaisi viralta eli palkka pois kaikilta leikkaamista ehdottavilta, jäisi rahaa köyhille. Eikä tule uusia ehdotuksia.

Vierailija
97/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos leikattaisi viralta eli palkka pois kaikilta leikkaamista ehdottavilta, jäisi rahaa köyhille. Eikä tule uusia ehdotuksia.

miksi loisijoille pitäisi "enemmän rahaa jäädä"? Annetaan ennemmin töissäolevien pitää rahansa. 

Vierailija
98/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska ihmisillä on enemmän rahaa käytettävissä asumiseen, syntyy asunnoista kysyntää, ja tämä kysyntä mahdollistaa vuokrien nostamisen ylemmäksi. Useat vuokranantajat seuraavat sitä "maksimivuokratasoa" ja asettavat vuokran automaattisesti sille tasolle, koska sillä asumistuen maksimivuokratasolla on aina kysyntää. Jos tukea ei olisi, niin kysyntä vähenisi ja vuokranantajat olisi pakotettu kilpailemaan vuokralaisista. 

Siis näin ihan yksinkertaistaen. 

Paitsi että jos asumistuki poistettaisiin niin nykyisellä järjestelmällä toimeentulotuki kompensoisi sen. Näin ollen asumistuki ei ole ainakaan suoraan syyllinen vuokrien nousuun.

Vierailija
99/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi loisijoille pitäisi "enemmän rahaa jäädä"? Annetaan ennemmin töissäolevien pitää rahansa. 

Sinullapa on taas kova sunnuntaikrapula.

Vierailija
100/158 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekonomistit ovat todella haitallinen laji, silti niitä haastatellaan ja kirjoitellaan heidän päästämiä yhteiskuntaa tuhoavia ajatuksia... Tiedän mihin pankkiin EN AINAKAAN siirrä rahojani aktia!!

Sinä olet köyhä, rahaa sinulla ei ole, on hyvä että et vie hiekkaa Aktia-pankkiin.

No kyllä mua närästää vaikka mulla on Aktian osakkeita. Olisi hiljaa kun viime selkkauksesta selvisivät.