Onko koiraroduissa suuria eroja veteen menemisen kanssa? Eli kaikki koirat ei tykkää mennä uimaan vai?
Kommentit (14)
Osa tykkää, osa ei. Meillä oli aikoinaan Suomen pystykorva joka ei vapaaehtoisesti veteen mennyt, osasi kyllä uida kun se kuumana päivänä jokeen kannettiin
On suuria eroja. Lähinnä niin päin, että on erityisesti vedestä pitäviä koiria. Newfoundlandinkoiralla tuo esim. on TODELLA voimakkaasti vaistoissa.
Niissä koiraroduissa, joita ei oo erityisesti jalostettu toimimaan vedessä, on sitten paljon ihan yksilökohtaista vaihtelua siinä, tykkääkö uida vai ei. Monet koirat tykkää kahlailla, mutta ei lähde uimaan.
Mun äidillä oli cockerspanieli joka rakasti uimista. Juoksi pitkän mökkitien täysiä mökille ja hyppäsi heti järveen. Naapurissamme taas asui karkeakarvainen kettuterrieri joka ei tykännyt uimisesta. Vasta vanhoilla päivillään saatiin uimaan.
Näillä uiminen voi olla aidosti vaarallista:
Englanninbulldoggi
Ranskanbulldoggi
Mopsi
Bostoninterrieri
Pekingeesi
Shih tzu
Japaninchin
muut erittäin lyhytkuonoiset ja/tai raskaspäiset koirat
Yksilöeroja on. Meillä on noutaja, joka ei tykkää uida.
Vinttikoirat yleensä inhoaa vettä. Kaikessa olomuodossa.
Eroja on sekä roduissa että yksilöiden välillä. Itellä on ollut kaksi näyttelylinjaista labradoria, joista toinen oli aivan hulluna uimiseen ja toinen ei halunnut veteen ollenkaan. Ystävän husky ei suostu veteen ikinä eikä missään olosuhteissa, mutta olen kuullut, että myös uivia huskyja on.
Vierailija kirjoitti:
Rotuja ei ole olemassa.
Rotuja nimenomaan on olemassa ainoastaan ihmisten jalostamissa kotieläimissä.
Tipsut harvemmin tykkäävät uimisesta
Havannankoirani suorastaan vihaa vettä. Ei varpaitansa kastele vaikka kuinka kuuma olisi.
Koirayksilöissä on isoja eroja samassa pentueessakin. Yksi ui reippaasti joen yli oman mielensä mukaan, toinen ei käpäliään kastellut kuin vahingossa.
Mä vein mun komorin uimarannalle, sai varmaan jonkun kohtauksen ja hukkui heti ekalla kerralla. En osaa sanoa, tykkäsikö uimisesta, oletan että kyllä. N22
Melkein kaikki tykkää