Miten saada mies puhumaan?
Meillä on tällä hetkellä parisuhde tiukilla yleisen elämäntilanteemme takia. Se on nostanut pintaan paljon katkeruutta, vanhoja riitoja, mun omat epävarmuudet, jne. Tunnen mm. että minua ei kuunnella ja mieheni on monessa asiassa jyrännyt oman tahtonsa läpi ja tehnyt koko perheeseen vaikuttavia päätöksiä minun tahdostani välittämättä.
Tämän johdosta olen usein huonolla tuulella. Kun otan asian esille, se tapahtuu usein hyvin kiukkuisella äänensävyllä, myönnän, ja mies vetäytyy kuoreensa. Kuitenkaan en saa häntä keskustelemaan asiasta muulloinkaan. Hän on joko liian väsynyt/on liian myöhä/tms. Hän lopettaa avaukseni tehokkaasti sanomalla " Ei viitsitä riidellä, en halua riidellä." Eli, minä haastan riitaa kun haluan selvitellä suhteemme solmuja.
Miten saisin miehen ymmärtämään, että ilman keskustelua ja asioiden selvittämistä tästä tilanteesta ei päästä yli?
ja mieheni kanssa ollaan joskus keskusteltu asioista tietokoneen välityksellä. Lappujen kirjoittaminen on kovin hidasta, mutta kun kummallakin on messengeri, niin kumpikaan ei pääse keskeyttämään toista, ei korottamaan ääntään tai paiskomaan tavaroita.
Kun sitten pahimmat karikot on puitu rauhallisesti tekstien kautta, on puhuminenkin paljon helpompaa.