Mitä ompeluharrastukselle on tapahtunut?
Vielä 90-luvulla vähän joka kodissa oli ompelukone tai kaksi. Vaatteita korjattiin ja tehtiin itse. Nyt aniharva harrastaa tätä.
Kommentit (69)
Ei ollut tuollaista meillä 90-luvullakaan. 60-luvulla oli. Mummo aikoi jättää minulle perinnöksi ompelukoneensa.
Mutta koulussa opin kyllä kutomaan ja ompelemaan käsin joten kuten. Konetta en oppinut käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Itse harrastan käsitöitä monipuolisesti ja myös ompelen. 1990 -luvulla kangaskauppoja oli enemmän ja tarjonta oli monipuolista. Laman alkaessa kauppoja lopetti paljon ja uusia ei ole tullut tilalle, päinvastoin lisää lopettaneita. Hyviä materiaaleja ja tarvikkeita on nykyään hankala löytää. TEMU auttoi tuossa tarvikeasiassa paljon. Yleensäkin joudun tilaamaan paljon netistä kun kivijalkaliikkeitä ei asuinpaikkakunnallani enää ole.
Sitä en tiedä mitä koulussa opetetaan, mutta itse opin käsityöt jo kotona ennen kouluikää. Ompelin paljon nukenvaatteita. Sitten siirryin ihmisten vaatteisiin.
Olen tuttavapiirissäni ainoa ompelutaitoinen.
Minä taas ompelen nimenomaan sillä ajatuksella, että ei tarvitse temuttaa tai tukea halpatuontia. Yllättävän paljon löytyy kierrätysmateriaalejakin. Näyttää, että moni myy pois kankaita ja lankoja, olisiko koronan aikaan hankittuja.
Minä ompelen itse suurimman osan vaatteistani. Se on minusta kivaa, vaikka koskaan ei oikein tiedä millainen siitä loppujen lopuksi tulee. Suurin hankaluus on siinä ettei ole enää muita kangaskauppoja kuin Eurokangas ja sitten tietysti nettikaupat, mutta niissä ei pääse hypistelemään kangasta.
90-luvulla säästi, kun teki vaatteet itse, mutta nykyään kankaat ja muut materiaalit maksavat ihan älyttömästi. Mullakin lopahti neulomisharrastus, kun lankojen hinnalla saisi useamman vastaavan vaatekappaleen valmiina kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotettu hengiltä.
Ajattelin työvaatteet laittaa ompelimoon korjattavaksi, kun moottorisaha otti jalkaan kiinni. Tarjous korjauksesta maksoi enemmän kuin uudet housut. Että ommelkaa keskenänne.
Viiltosuojattujen vaatteiden ompeleminen edellyttää erityistyökaluja, tavallisella ompelukoneella harvoin pystyy korjaamaan tuotetta, jolta edellytetään tiettyjä työturvallisuusasioita.
Viiltosuojattuja vaatteita ei korjata. Ne on kaput heti jos viiltosuojamateriaalin suojakangas on rikki.
Mutta tässä tapauksessa puhutaan vain päälikankaasta, itse viiltosuojamateriaali suojakankaineen oli ihan kunnossa.
Kyllä ne voi ihan hyvin korjata vaihtamalla koko etukappale tms. Paikkaaminen on eri asia kuin korjaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Minä ompelen itse suurimman osan vaatteistani. Se on minusta kivaa, vaikka koskaan ei oikein tiedä millainen siitä loppujen lopuksi tulee. Suurin hankaluus on siinä ettei ole enää muita kangaskauppoja kuin Eurokangas ja sitten tietysti nettikaupat, mutta niissä ei pääse hypistelemään kangasta.
Missä ihmeessä asut, jos et tiedä, että meillä on edelleen kymmeniä kangaskauppoja ympäri maata. Kokeile vaikka Forssan Kankaista, Mänträlässä olevaa Kimmiä tai Padasjoella Nimipyyhettä nyt alkajaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä asut, jos et tiedä, että meillä on edelleen kymmeniä kangaskauppoja ympäri maata. Kokeile vaikka Forssan Kankaista, Mänträlässä olevaa Kimmiä tai Padasjoella Nimipyyhettä nyt alkajaisiksi.
En asu Forssassa, Mäntsälässä enkä Padasjoella :D Lähin kangaskauppa meiltä nähden taitaa olla 50 km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Verotettu hengiltä.
Ajattelin työvaatteet laittaa ompelimoon korjattavaksi, kun moottorisaha otti jalkaan kiinni. Tarjous korjauksesta maksoi enemmän kuin uudet housut. Että ommelkaa keskenänne.
Korjaa ite housus jos et halua työstä maksaa. Ei niitä kukaan pelkästä mielenkiinnosta paikkaile.
Miksi luulette että jotkut maksaa mielummin enemmän kankaista kuin valmiista vaatteista ja vielä tekee kaiken itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotettu hengiltä.
Korjaa ite housus jos et halua työstä maksaa. Ei niitä kukaan pelkästä mielenkiinnosta paikkaile.
TÄMÄ. Kaikki hinnoista valittavat voivat tehdä itse ja katsoa, että miten meni noin omasta mielestä aikaa ja rahaa ja mikä oli lopputulos...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kadonnut. Juuri vein 50-v Husquni huoltoon, kahden viikon jono ja pahimmat ruuhkat ovat jo ohi.
Ruuhka johtuu yleensä koulujen alkamisesta, lähes kaikki käsityöluokkien ompelukoneet viedään kesäloman ajaksi huoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotettu hengiltä.
Maksan mielummin malesialaiselle joka tekee uudet housut, etenkin kun se on halvempaa ja voitot menee ruotsiin tai saksaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onhan niitä yksittäisiä kauppoja, joilla on nettitoimituksen lisäksi joku yksittäinen myymäläkin jossain. Mutta esim minä asun noiden mainitsemiesi keskellä Tampereella, ja jokaiseen on on lähes kahden tunnin ajomatka autolla, joten ei ne oikeasti le realistisia vaihtoehtoja. Tosin tässä on sit kyllä kolme oikein monipuolista eurokankaan myymälää vartin matkan sisällä. Eurokangasta haukutaan, ja ehkä se valikoima jossain pikkupaikkakunnilla onkin huono, mutta Helsingin ja Tampereen myymälöissä se on kyllä jo ihan kiva.
Netistä kangasta ostaessa pitäisi osata arvata kankaan laatu neliöpainosta ja langantiheydestä, ja liian usein tulos yllättää, eikä kangas sitten sovellukaan siihen, mitä on suunnitellut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulette että jotkut maksaa mielummin enemmän kankaista kuin valmiista vaatteista ja vielä tekee kaiken itse?
No samasta syystä kuin ihmiset maksavat muistakin harrastuksista.
Niiden ihmisten joilla on varaa, pitäisi käyttää suomalaisia palveluita, kuten ateljeeompelimoja. Esimerkkinä nyt Linnanjuhlat ja kaikki kansanedustajat ym. Suomalaisten maksama palkka kiertoon suomalaiseen työhön. Mutta ei, aina on näitä kitupiikkejä jotka tilaa netistä jonkun halvan rätin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onhan niitä yksittäisiä kauppoja, joilla on nettitoimituksen lisäksi joku yksittäinen myymäläkin jossain. Mutta esim minä asun noiden mainitsemiesi keskellä Tampereella, ja jokaiseen on on lähes kahden tunnin ajomatka autolla, joten ei ne oikeasti le realistisia vaihtoehtoja. Tosin tässä on sit kyllä kolme oikein monipuolista eurokankaan myymälää vartin matkan sisällä. Eurokangasta haukutaan, ja ehkä se valikoima jossain pikkupaikkakunnilla onkin huono, mutta Helsingin ja Tampereen myymälöissä se on kyllä jo ihan kiva.
Netistä kangasta ostaessa pitäisi osata arvata kankaan laatu neliöpainosta ja langantiheydestä, ja liian usein tulos yllättää, eikä kangas sitten sovellukaan siihen, mitä on suunnitellut.
Useimmiten voi tilata myös koepaloja.
Aika harvasta paikasta saa koepaloja kun on kyse vaatekankaista. Ja kuka jaksaa odottaa niiden saapumista, ompeluinspiraatio ehtii mennä ohi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin asun Tampereella. Mites kangaskauppa Fihl Kalevassa, Sammonkadulla?
Kaupasta saa vaatteita ja verhoja. Ne ompelee jota se kiinnostaa. Minua ei.
Minä opettelin lapsen syntymän myötä ompelemaan. Ompelen ihan trikoosta ja muista joustavista kankaista lapselle vaatteet ja itselleni myös esim. Trikoomekkoja. Saa erilaisia kuin kaupasta ja mieluisampia.
Käytän kotimaisten nettikauppojen kankaita. Heillä on paljon omaa tuotantoa kankaissa ja ne ovat olleet laadukkaita.
Lastenvaatteet ovat muuten todella kalliita! Väitän, että vaikkapa kokoa 92 olevan trikoopaidan saa ompelemalla halvemmalla kuin ostaen normaalihinnalla