Oletko julkisella sektorilla töissä? Varaudu todella suuriin YT-neuvotteluihin,
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Olen. Täällä on kunnalla keskusteltu että töitä siirretään yksityisille ja kunta antaa potkut monelle huolto työntekijälle kuten auraajille ja muille. Voi olla että 17 vuoden työura loppuu.
Ja paljon muutakin. Esim. hammashoidon loppumisesta on puhuttu useaan otteeeseen
Ei pelota. Olen korkeasti koulutettu, mutta valmis likaamaan käteni ja tekemään rankkoja hommia, kuten nuorempanakin olen tehnyt. Työttömänä en ole ollut koskaan enkä varmasti tule olemaankaan. N43
Vierailija kirjoitti:
KVTES ja pitkät kesälomat! Omaa duunia ei olla vähentämässä. On leikattu ja säästetty, mutta se on ollut konsernin omaa strategiaakin.
Loma 38 arkipäivää palkkatilastojen ykkönen julkinen keulii ja rajusti.Eniten sairauslomia julkisella sektorilla.
Irtisanotaan kaikki julkisen sektorin työntekijät ja aletaan sitten haukkua heitä laiskoiksi työnvieroksujiksi. Näinhän muillekin on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota. Olen korkeasti koulutettu, mutta valmis likaamaan käteni ja tekemään rankkoja hommia, kuten nuorempanakin olen tehnyt. Työttömänä en ole ollut koskaan enkä varmasti tule olemaankaan. N43
Siinä on kynsi ikävästi latketa
-40% palkoista pois voi myös auttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kynsi ikävästi latketa
Anteeksi mitä?
Vierailija kirjoitti:
Onnea sulle. Varoitan silti, että mihinkään kädenlikaamishommiin ei ole nykyään helppo päästä.
Suomalaisten palvelut kutistuu, muiden palvelut eivät tietenkään kutistu. Se on tosi väärin!
Vierailija kirjoitti:
-40% palkoista pois voi myös auttaa
Auttaa varmasti siiihen, ettei kukaan viitsi enää hipsiä töihin. Hoitakaa toki itse lapsenne, ikääntyneet vanhempanne ja vammaisenne.
Miten Suomeen on edes päässyt tuollainen virkamies armeija. Miten KAIKKI muut maat selviää paljon vähemmällä henkilöstöllä?
Päiväkodissa töissä. Voi että, napsahtaispa nakki minuun! Sais hetken edes huilia eikä tulis karenssiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Täällä on kunnalla keskusteltu että töitä siirretään yksityisille ja kunta antaa potkut monelle huolto työntekijälle kuten auraajille ja muille. Voi olla että 17 vuoden työura loppuu.
Ja paljon muutakin. Esim. hammashoidon loppumisesta on puhuttu useaan otteeeseen
Edes hammashoitoa tämä luuserijulkinen ei pysty hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa töissä. Voi että, napsahtaispa nakki minuun! Sais hetken edes huilia eikä tulis karenssiakaan.
Sitä täâllä odotellaan myös! Pidǎn sullekin peukkuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVTES ja pitkät kesälomat! Omaa duunia ei olla vähentämässä. On leikattu ja säästetty, mutta se on ollut konsernin omaa strategiaakin.
Loma 38 arkipäivää palkkatilastojen ykkönen julkinen keulii ja rajusti.Eniten sairauslomia julkisella sektorilla.
Eli VÄHEMMÄN kuin monella muulla alalla, koska ei ole pekkaspäiviä.
Pekkaspäiviä eli työajan lyhennysvapaat kerryttävillä aloilla työntekijä voi ansaita maksimissaan 12 tai 12,5 pekkaspäivää (eli noin 96–100 tuntia) kalenterivuodessa.
Kertymän suuruus riippuu tarkasta alakohtaisesta työehtosopimuksesta (TES): [1]
Teknologiateollisuus (Teollisuusliitto): Maksimimäärä on 12,5 päivää (100 tuntia) vuodessa.
Rakennusala: Maksimimäärä on 12 päivää (96 tuntia) vuodessa.
Pekkaspäivät koskevat pääsääntöisesti työntekijöitä, joiden säännöllinen työaika on 40 tuntia viikossa. Vapaiden tarkoituksena on tasata keskimääräinen viikoittainen työaika noin 36–37,5 tuntiin.
Paljonko vapaapäiviä tulee yhteensä vuosiloman kanssa?
Jos lasketaan yhteen täysi lakisääteinen vuosilomakertymä ja maksimimäärä pekkaspäiviä, työntekijän vuotuinen palkallinen vapaatilanne näyttää tältä:
Vuosiloma: Maksimaalinen kertymä on 30 arkipäivää (2,5 päivää/kuukausi), joka tarkoittaa käytännössä 5 viikkoa lomaa (koska lauantait lasketaan arkipäiviksi).
Pekkaspäivät: 12–12,5 päivää. Koska pekkaspäivät kuluvat yleensä vain todellisina työpäivinä (ma–pe), ne tuovat noin 2,5 viikkoa lisää vapaata.
Yhteensä: Työntekijällä voi olla vuodessa noin 42 palkallista vapaapäivää(vuosiloma + pekkaset), minkä lisäksi tulevat arkipyhät.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsien määrä kerran pienenee niin eikös henkilökunnan vähennys ole ihan loogista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes hammashoitoa tämä luuserijulkinen ei pysty hoitamaan.
Lopetetaan se. Maksatte sitten yksityisen hinnat ja odottelette kasvavissa jonoissa. Hammashoitsut jää varmaan mielellään katsomaan elokuvia kotiin, jos niiden työ ei kerran kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsien määrä kerran pienenee niin eikös henkilökunnan vähennys ole ihan loogista?
On! Tapahtuisipa mahdollisimman pian, ennen kuin aamut pimenee ja räntää tulee vaakatasossa. Me käännetään aamulla kylkeä. Ihanaa!
Nykyinen työelämä on sellaista, että jään mielelläni siitä pois. Ei tule potkut yhtään liian aikaisin.