G: Ovatko lapsesi kevätretket olleet sinusta tarkoituksenmukaisia/kivoja?
Hei,
Olen huomannut vuodesta toiseen, että kevät retki tehdään isolla rahalla, paikkaan joka ei paljon lapsille jää mieleen.
Viime vuonna lapset menivät maauimalaan (maksoi 1,5e nuppi) ja kaikki oli tohkeissaan.
Tänä vuonna taas mennään johonkin saareen (huokaus), maksaa 10e nuppi, matkat vie 3h yleisillä ja muuta kivaa.
Itse luovana ja (rahan kaivoon viskaamisen vastustajana) tekisin luontoelämyksen halvemmalla ja varmasti olisi ikimuistoista kun pommpisin maahisena pukeutuneena ja kertoisin lapsille metsästä ja eläimistä tarinoita.
Mua voi tilata numerosta: XXX XXXX XX
No joo, mutta tälläistä tällä kertaa.. ; )
Kommentit (13)
Vai eikö pokka riitä kertoa mielipidettäsi suoraan opettajalle. Rasittavia tuollaset vanhemmat, jotka jossain kylillä marisee ja kehuu, kuinka minä osaisin järjestää sitä ja tätä. Mene sille opettajalle kertomaan, että haluaisit pomppia maahisena jollain retkellä!!
Itse en vain uskalla olla vastaan jos yli puolet vanhemmista päättää jotain tehdä. Olen vain sitä mieltä, että kivoja retkiä saa monesti ihan ilmaiseksi, lähipuistoon, metsään jne.
Tujntuu monesti, että vain rahalla ajatellaan saavat jotain kivaa..
Tämä oli pointtini tässä avauksessa, en jaksaisi haastaa tästä mitään riitaa, se ei ollut tarkoitus.
ap
tehdään varmaan niitä ilmaisia luontoretkiä lähimetsiin ja jos ope/ opet yhdessä on erikoistuneita luontokivaan tai draamajuttuihin, niitä varmaan on pitkin vuotta.
Kevätretken ideana kai usein on juuri se, että irrottaudutaan normaaliympyröistä ja lähdetään vähän kauemmaksi. Tehdään matkaa yhdessä porukalla jopa tuntikausia ja muistellaan jälkikäteen sitä kun ei oltukaan koululla vaan " jossain saaressa" . Eli pohjimmiltaa kevätretki on ennen kaikkea sosiaalinen tapaus.
Ei ole myös muuta ohjelmaa ollut. Olen kyllä tyytyväinen opetukseen, mutta kulttuurin laajempaa läsnäoloa kaipaisin kouluarkeen.
ps. olen itse järjestänyt yhden näytelmän luokan lapsille, oma lapseni vain ei anna enää minun mennä sinne esiintymään ; ) vaikka muut tykkääkin jutuistani, kuulemma.
Oma äiti on aina se maailman dorkin, tietyn ikäisille, eikös se niin ole.
Voin kyllä ollakin aika hullu monen mielestä, mutta en ole paha kuitenkaan.
; )
ap
Paljon tietysti riippuu opettajasta, mitä luokassa tapahtuu. Ehkä oman lapsesi opettaja tekee jotain muuta ekstraa? Esim. on erinomainen ja harrastunut matematiikan opettaja tai atk-ihme tai muuta sellasta?
Useimmissa luokissa ja kouluissa käsittääkseni kuitenkin lapset itse näyttelevät ja esiintyvät ja sehän on tärkeintä. Joskus koulussa on ollut ilmaisia esim. seurakunnan tarjoamia esityksiä, mutta niin museo- kuin teatterireissut maksavat vanhemmille aina vähintään lapsen matkat.
(sirkukset ja korkeasaaret on varmaan jo nähty).
Helppo tuomita jonkun ideat, antamatta mitään takaisin.
Mitä edullista tai ilmaista tiedät olevan omalla paikkakunnallasi.
Ap suosii päivälehdon museota, postimuseota, seurasaarta, espoossa on paikka jossa leikitään perinneleikkejä jne (en muista nimeä).,
Lasten teattereita: Keväällä isä sai siivet oli mahtava! Käytiin katsomassa lapsen kanssa 2 kertaa.
Toki maksan kaikesta hyvin suunnitellusta ja innostavasta, mutta perus basic korkeasaari, sirkus Finlandia jutut, ei kiitos.
ap
Luonnossa kotona päiväkoti (kaksi lastani ovat) teki aikaisen linturetken. Lähtö kello 6.00, lapset ja vanhemmat, omat eväät ja kiikarit, lintuopas mukana.
Poikani toinen luokka menee liikennepuistoon joka todella kiva paikka.
Pk-seudulla on USKOMATTOMAN paljon upeita paikkoja lasten kanssa - maksuttomasta hyvinkin hintaviin. Vain mielikuvitus ja asenne ovat rajana.
kiitos tämän yhden espoolaisäidin, joka nosti metakan maksullisista retkistä. Usein näihin maksuttomiin paikkoihinkin pitää mennä julkisilla ainakin täällä pk-seudulla ja kun rahaa ei saa kerätä, jää retket tekemättä, sillä koululla ei nykyään ole juuri minkäänlaista " retkirahastoa" .
Kiva kun opettajat viitsivät vaivautua järjestämään niitä lapsille. Heillehän tulee retkillä yleensä paljon tavallista pidempi työpäivä eivätkä saa mitään lisää palkkaa. Kohtuullista on, ettei opettajalle sentään tule kovin paljon ainakaan kustannuksia maahisasuista tms.!
Maa- ym. uimalat ovat riskipaikkoja suuren ryhmän kanssa. Aina silloin tällöin lapsia hukkuu juuri koulujen retkillä. Parempi että niissä käydään vanhempien kanssa.