Mitä mieltä ristiäisistä, joissa ei ole mitään kahvitarjoilua?
Kohtapuoliin on kummilapsemme ristiäiset ja nyt kun kyselin päivän ohjelmaa, sain kuulla, että menemme vain srk-keskukseen jossa tapahtuu kastaminen ja sen jälkeen ei ole mitään. Ei siis mitään kahvittelua tms.
Olen aika ymmälläni. En ole koskaan kuullutkaan tuollaisista ristiäisistä, vaikka eihän se " juhliminen" tietysti mitenkään pakollista ole. Kai sitten mennään mieheni kanssa kaksistaan jonnekin kahvilaan tilaisuuden jälkeen, kun kuitenkin tullaan toiselta paikkakunnalta saakka.
Kommentit (28)
En tosiaan olisi odottanutkaan mitään seitsemän sortin kahvipöytää, kunhan nyt olisi vähän saanut jutustella kahveen äärellä.
ap
Ainakaan, jos pystyy vähänkin leipomaan itse. Eri asia, jos kaiken ostaa pitopalvelusta.
Esim. minä olen järkännyt aikoinaan kunnitytön ristiäisten kahvittelut kun vanhemmat ei siihen jaksaneet ryhtyä.
Vanhemmat siis haluavat kastaa lapsensa? Ei meilläkään kastamiseen kahvia ja kakkua tarvittu!
Et sitten huomioinut, että oikeasti saattaa tilanne olla se, että äiti ei esim jaksa? Taii oikeasti ei ole rahaa laittaa edes sitä satasta niihin kastajaisiin?
Kivan kummin ovat valinneet!
Kysymyksiä:
1. Tietääkö lapsen vanhemmat yleiset tavat ristiäisten järjestämisessä?
2. Ovatko olleet vieraina ristiäisissä ?
Omista ristiäisistään kukaan ei muista ja jos ei suvussa ole heidän aikanaan ollut ristiäisiä voivat olla tietämättömiä perinteistä. Kyllä kahvit ja jotain tarjottavaa täytyy olla. Eihän kirkossa luovuteta kummilahjojakaan vaan siellä kahvitilaisuudessa on pöytä niitä varten.
Josko hienovaraisesti kertoisit perinteistä tähän juhlaan liittyen tai voit tarjoutua maksamaan kahvituksen jos ovat niin köyhiä.
Ristiäiset on kuin pisara meressä mitä lapseen tulee rahaa menemään.
Tarjoudu ap. auttamaan. Tunnetko pienokaisen isovanhemmat hekin voisivat oman panoksensa juhliin antaa.
Laitoin lapsenlapseni ristiäistarjottavat leivoin monenlaisia herkkuja.
servetit tiimarista 1,5 ¿, sokeripussi ja maitotölkki (nämä ehkä löytyvätkin jo kotoa, ettei tarvitse ostaa), ja pöytäliinaa ei kai ihan välttämättä tarvita. En usko, että tämä KENELLÄKÄÄN olisi rahasta kiinni! Kyse on enemmän sosiaalisesta juttutuokiosta, jonka kyllä voisi ihmisille suoda, kun kerran paikalle tulevat.
t. seista
Kahvipaketti mukaan. En minä kyllä oikein nyt usko tähän juttuun, että noin tomppeleita voi olla.
Ajattelin itsekin, että voisin viedä kakun tai vaikka kutsua kaikki kahville kahvilaan, kun ei meitä todellakaan ole suurta joukkoa (6 aikuista ja lapsia) mutta en sitten tiedä, astunko liikaa varpaille jos alan jotain häsäämään. Enkä minäkään rahassa kylve :)
Mutta siis kun asiaa varovaisesti kummilapsen äidille ihmettelin, hän sanoi vain, ettei hänen miehensä kuulemma tykkää kun tulee paljon vieraita tms... Mikä kuulostaa kyllä aika oudolta tässä tilanteessa, varsinkin kun hänen miehensä vaikuttaa ihan sosiaaliselta ja mukavalta. Mutta en siis tiedä mikä on todellinen syy.
Varmaan voidaan lähteä siitä, etteivät vanhemmat pihtaa pullaa osoittaakseen halveksuntaa vieraita kohtaan.
Srk-keskuksessa ei peritä tilavuokraa. Tuotte vieraiden kesken tarjottavat ja vaikka kertakäyttöastiat, jos ei muuta!
Ovatko vanhemmat sanoneet ihan suoraan " emme sitten järjestä mitään tarjoilua srktalolla eikä meillä kotona"
Olisiko tässä edes jokin väärinymmärryksen mahdollisuus. Tuntuu niin hassulta. Jos olisikin noin tomppelit vanhemmat, niin varmaan mummit järjestäisi tarjoilun.
Tuskin kuitenkaan on kyse rahasta. Me ei järjestetty mitään kahvituksia, kun keskimmäinen kastettiin. Ei kertakaikkiaan jaksettu. Olin sairastanut koko lapsivuodeajan, samoin vauva oli sairas. Tyttö kastettiin kirkossa, ei mitään juhlallisuuksia sen jälkeen. Kummit ymmärsivät tilanteen. Kastetta oli todistamassa kolme kummia ja me vanhemmat.
Mutta jos kahveja ei ole, siihen voi tosiaan ola syynä esim. väsymys. Itse yritin etsiä oman lapseni ristiäisiin pitopalvelua, mutta koska oli loppiainen, suurin osa pitikin ovensa kiinni joulun ruuhkien jälkeen... Hankimme voileipä- ja täytekakut Fazerilta, keksejä kaupasta, leivoin itse vielä pasteijoitakin. Se oli vielä helppoa. Mutta kyllä täytyy sanoa, että tarjoilujen roudaaminen srk-saliin, pöytien laittaminen, kahvien keittäminen, pöytien siivoaminen, tiskikoneen täyttäminen, tavaroiden pakkaaminen yms. vei aikaa. Onneksi sisarukseni tulivat auttamaan. Muuten olisi vauvan kanssa valvoneille ja vielä muuttoa järjesteleville vanhemmille ollut vähän liikaa.
Kyllä kai sitä nyt voisi edes kahvit ja pullat tarjota. Jos ei kotona halua, niin eikö niissä srk-keskuksissakin voi järjestää kahvitarjoilun?