Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyönti ja vegaanisuus ovat pohjoismaissa luksuksen merkki

Vierailija
28.08.2026 |

Ilmasto ei tue vegaanisuutta, joten vegaanin täytyy olla kytkeytynyt globaaleihin toimintaverkkoihin ja lisäksi erittäin hyvin tietoinen kehonsa toiminnasta, jotta saa tarvittavat ravinteet kasvisruokavaliosta. Lisäksi hänen täytyy olla varakas, sillä esimerkiksi raakaleivoksiin kuluu paljon sellaisia raaka-aineita, jotka eivät ole halvimmasta päästä, kuten esimerkiksi pähkinöitä

Kommentit (209)

Vierailija
181/209 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä yleissivistys? 

Vegaaneja ja kasvissyöjiä on ollut maailman sivun ja juuri sen avulla selvitty hengissä, jo satoja vuosia sitten. 

Vanhempani ja heidän ystäväpiiri olivat vegaaneja jo 60-luvulla ja ovat edelleen, reilusti yli 80v , eikä silloin tiedetty korkeasta elintasosta mitään ja ensimmäiset kasvisravntolatkin oli Suomessa jo 60-luvulla. 

Polkupyörää ei tosiaan tarvitse ap. keksiä uudestaan, kun se on keksitty. 

Vierailija
182/209 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskoisi Suomessa olevan ilmainen koulutus vai onko ihmiset kasvaneet  nykyään tynnyrissä?

Mikä ihme tämä vegaanit -ja kasvisruoka jutut ovat, kun se on ollut ennen normaali ruokavalio, kun rupkaa oli vähän ja liha kuului vain juhla-aterioihin ja  makkaraa syötiin vain jouluna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/209 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksethan ovat pääasiassa halvempia kuin liha. Proteiinigramma esim. pavuissa tai linsseissä tulee halvemmaksi kuin proteiinigramma punaisessa lihassa. 

Vierailija
184/209 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, syökää pojat soijaa ja juokaa kauramaitolattea niin takaan että vuoden päästä teillä on isommat tissit ja leveämpi lantio (+ reidet) kuin minulla (n 55v jonka ravinto on 75% eläinkunnan tuotteita).

Soija lisää estrogeenin tuotantoa joten se tekee teistä miehistä naisellisempia ajansaatossa.

Soijasta menee n. 90% eläinten ruokintaan, myös Suomessa eli eläin on sitä mitä syö. 

Vierailija
185/209 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, syökää pojat soijaa ja juokaa kauramaitolattea niin takaan että vuoden päästä teillä on isommat tissit ja leveämpi lantio (+ reidet) kuin minulla (n 55v jonka ravinto on 75% eläinkunnan tuotteita).

Soija lisää estrogeenin tuotantoa joten se tekee teistä miehistä naisellisempia ajansaatossa.

Mä olen ollut vegaani jo yli kaksikymmentä vuotta ja nostan punttia salilla useamman kerran viikossa. Ei ole tullut tissejä eikä leveää lantiota, vaan hyvin trimmattu lihaksikas kroppa on tullut. M44

Vierailija
186/209 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanisuus on tyhmyyttä. Miksi syödä feikkiruokaa? Syökää oikeaa ravintoa.

Vierailija
187/209 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei uskoisi Suomessa olevan ilmainen koulutus vai onko ihmiset kasvaneet  nykyään tynnyrissä?

Mikä ihme tämä vegaanit -ja kasvisruoka jutut ovat, kun se on ollut ennen normaali ruokavalio, kun rupkaa oli vähän ja liha kuului vain juhla-aterioihin ja  makkaraa syötiin vain jouluna. 

Jep, kouluruokaloissakin oli säännöllisesti omana kouluaikana puuropäiviä ja pinaattilettupäiviä. Niinä päivinä ei näkynyt tippaakaan punaista lihaa, kanaa tai kalaa lautasella. Eikä kukaan pillastunut asiasta millään tavalla. 

Vierailija
188/209 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä feikkiä esim. pavuissa on?

Vierailija
189/209 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla ei ole varaa lihaan tai pähkinöihin.

Vierailija
190/209 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painu nyt roskiin

Suomalaisena sekasyöjänä on myös hintavaa ja hankalaa syödä 100% kotimaista, eläimille kun syötetään suuret massat ulkomailta tuotua rehua ja lisäaineita :) Mutta tämähän sua ei kiinnosta kun haluat mollata vegaaneita ja kasvissyöjiä.

Vierailija
191/209 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotamme vastausta 

Vierailija
192/209 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä kun vegaani tulee kahville, että kahvittelun hinta on paljon korkeampi. Olen opiskelija, joten sillä on väliäkin.

Pyydä vegaania tuomaan kahvimaito mukanaan? 

Niin mä tein vegaanina, että sanoin vieraille, että haluatte ehkä tuoda maidon tai kerman mukananne jos haluatte sitä kahviin, kun mulla on ainoastaan kasvimaitoa kotona. 

Vegaanit osaavat lypsää "maitoa" kasviksista. Voi morjens.

Aasialaiset on osanneet tän jo vuosituhansia, sieltä on peräisin sekä kookosmaito että soijamaito. 

Euroopassa taas on jo keskiajalla tehty mantelimaitoa. 

Ei ole nisäkkään maitoa vaan kasvisjuomia, joita kutsutaan maitojuomiksi.

AI:

Ei – maitoa ei voi saada suoraan kasviksista. Maito on nisäkkäiden (kuten lehmien, vuohien tai lampaitten) erittämä seerumi, jossa on rasvaa, proteiineja, laktosaa ja muita ravintoaineita. Kasvit eivät tuota tätä sekoitusta. 

Sen sijaan kasveista voidaan valmistaa kasvipohjaisia juomia, joita usein kutsutaan “kasvimaitojen” nimeen (esim. manteli-, kaura‑, soijamaito). Ne on tehty sekoittamalla kasvia, vettä ja joskus lisäaineita; vaikka maun ja koostumuksen osalta ne muistuttavat lehmänmaitoa, niiden kemiallinen koostumus poikkeaa merkittävästi aidosta maidosta.

Vierailija
193/209 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän olen onnistunut olemaan viitisenkymmentä vuotta kasvissyöjä, tajuamatta koskaan olevani varakas 🤔. 

Mitä minä olen kaupassa katsellut, niin liha näyttäis olevan paljon kalliimpaa kuin pavit, linssit, soijarouhe jne. 

Vegaanius taitaa olla sitä kallista. Kauramaito on kalliimpaa kuin tavallinen maito ja seitanpihvi on kalliimpaa kuin tavallinen pihvi.

Kauramaitoa ei ole. Se on kaurajuomaa ja se on elimistölle haitallista. Sisältää nimellisesti kauraa ja loput vettä ja lisäaineita.

Vierailija
194/209 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotamme vastausta 

Mielestäsi vegaanit elävät vain tuoreilla pavuilla. Oletpa tyhmä.

Sekasyöjät syövät kyllä usein aterian lisukkeena tuoreita papuja. 

Vierailija
195/209 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän olen onnistunut olemaan viitisenkymmentä vuotta kasvissyöjä, tajuamatta koskaan olevani varakas 🤔. 

Mitä minä olen kaupassa katsellut, niin liha näyttäis olevan paljon kalliimpaa kuin pavit, linssit, soijarouhe jne. 

Vegaanius taitaa olla sitä kallista. Kauramaito on kalliimpaa kuin tavallinen maito ja seitanpihvi on kalliimpaa kuin tavallinen pihvi.

Kauramaitoa ei ole. Se on kaurajuomaa ja se on elimistölle haitallista. Sisältää nimellisesti kauraa ja loput vettä ja lisäaineita.

Ei niissä yleensä ole muita lisäaineita kuin että saattaa olla lisätty kalsiumia ja vitamiineja. 

Kauramaito ei myöskään ole mikään uusi juttu, vaan ortodoksimaissa sitä on juotu paaston aikaan, kun maitotuotteet on kielletty, satoja vuosia. 

Vierailija
196/209 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarehua syövät vain siat ja kanat, ei naudat. Naudanlihaa voi ostaa myös tiloilta ja samalla saa nähdä, millaisissa oloissa eläimet kasvavat. Kanoja voi kasvattaa vaikka itse. Sukulaisellani ne tepastelevat pihalla, menevät yöksi itse sisään. Ja munivat hyviä munia. Kanahan munii luontaisesti, ja ihmiset ovat aina syöneet kananmunia.

Soijaa on paljon vaihdevuosivalmisteissa. Se toimii kuin estrogeeni ilmeisesti. Soijaa on tungettu myös esim. eineksiin. Asian huomaa, jos allergisoituu soijalle. Soijallahan ne possutkin lihotetaan, miksi eivät sitten ihmiset? 

Vegaanivalmisteissa, kuten kauramaidossa, soijasuikaleissa, jogurteissa, juustoissa ym. on hurjasti e-koodeja, eli lisäaineita, joiden turvallisuudesta voi olla montaa mieltä.

Kituuko kana, kun se munii? Kituuko ympäri vuoden ulkona laiduntava lihakarja? Kituuko metsässä juokseva hirvi? Kituuko meressä elävä lohi? 

Saako susi syödä lihaa? Saako karhu syödä lihaa? Susi on peto, karhu sekasyöjä, kuten ihminen. Ihminen on lihaa syövä eläin. Lehmä ei voi syödä lihaa eikä karhu pärjää ruoholla. 

Vegaaneilta on todellisuus päässyt unohtumaan. Tosin monella vegaanilla taustalla ei ole eläinystävyys vaan syömishäiriö, jonka saa helposti piiloon vegaanisuuden taakse. On helppo kieltäytyä ruoasta, kun on mukamas syys.

Kenelle vegaanit maapalloa ovat säästämässä, kun vihaavat sekasyöjiä yli kaiken? 

Ja miten vegaani voivat mukamas olla myötätuntoisia ja eläinrakkaita, kun suhtautuvat niin aggressiivisesti sekasyöjäveljiinsä?

Jokin tässä nyt mättää ja pahasti.

Työkaverini lopetti vuosia sitten tupakanpolton. Hän valittaa välittömästi, jos joku haisee tupakalle. Ilmeisesti elimistö huutaa edelleen nikotiinia. Näen vegaaneissa samaa. Pakko kiljua muiden lihansyönnistä, kun oma ruumis huutaa kunnon pihviä. Se on pakko saada äkkiä muiltakin pois.

Vierailija
197/209 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niissä yleensä ole muita lisäaineita kuin että saattaa olla lisätty kalsiumia ja vitamiineja. 

Kauramaito ei myöskään ole mikään uusi juttu, vaan ortodoksimaissa sitä on juotu paaston aikaan, kun maitotuotteet on kielletty, satoja vuosia. 

Luepa uudelleen tuotteen ainesluettelo. Ehtaa myrkkyä elimistöllesi.

Vierailija
198/209 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöntiä harrastan itsekin eli teen paljon kasvisruokia.

Vegaanisia teollisesti prosessoituja elintarvikkeita en tietenkään käytä, koska elimistö ei tätä feikkiruokaa tunnista ravinnoksi.

Onneksi kaupoissa on yhä oikeaakin ruokaa, vaikka feikkiruoka valtaa hyllyissä koko ajan tilaa.

Näin saadaan ihmiset pidettyä sairaina ja lääketeollisuus jauhaa rahaa.

Vierailija
199/209 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegaanista jauheliLIHAA ja makkaraa. miksei mistään voi luopua 

Vierailija
200/209 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanidieetti on hengenvaarallinen. Neuroottiset ihmiset ovat niin hulluja, että kuvittelevat, että kaiken eläinperäisen voi jättää pois tämän vaikuttamatta terveyteen. 

Väitteesi on hölynpölyä. Oikein koostettu vegaaniruokavalio on ei ole millään tavoin hengenvaarallinen. 

Mistä tulee B12-vitamiini? Entäpä D-vitamiini? Siis jos on vegaani.

Kaikki tarvitsevat d-vitamminia pohjoisessa, koska iho muodostaa sitä auringonvalosta.

Vegaani ottaa b12-vitamiinin purkista. Tuotantoeläinten ruokaan lisätään b12-vitamiinia, siksi sitä on lihassa. Maa on siis köyhtynyt b12-vitamiinista, joten sitä ei siirry kasveihin. 

Monilla sekasyöjillä on b12-vitamiinin puutos.

Ei b12 vitamiinia koskaan siiryy kasveihin. Siksihän sitä ei vegaanisesta ruuasta saa. Luonnossa eläimet saattavat kuitenkin syödä suoraan maata, jossa on vitamiinia tuottavaa bakteeritoimintaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan