Onko tämä erikoinen tilanne? Meillä lapsi, mutta emme
asu virallisesti yhdessä vielä. Olemme silti yhdessä vaikka osoitteet eivät samat olekkaan. Sossu painostaa minua tekemään elatussopimuksen. Miksi se on PAKKO tehdä vaikka keskenämme sovimme miehen kanssa asiasta. Ihmeellistä. Emme varmasti ole maailman ainoa pari joka ei asu virallisesti yhdessä mutta ovat pari.
Kommentit (25)
Mies saa vähennettyy verotuksessa maksamansa elatusmaksut ja sinulle ei voi toimeentulotuessa huomioida et saisit elatusmaksuja kun ei ole sopimusta eli tekemään se sopimus ja et voi sit itkee ko mies ei maksakkaa elareita vaiks ootte keskenää sopinu.
saa monet tuet kun ei asu yhdessä, sairasta! loiset
mutta jäin miettimään, mistä se sossu tietää, että asutte eri osoitteissa.
Me asuttiin ennen samassa osoitteessa. Tällä hetkellä asutaan kahdessa eri osoitteessa vierekkäisissä kunnissa. Lapsi on isänsä kanssa kirjoilla kaupunkiasunnossa ja minä olen kirjoilla puolestani maaseudulla olevassa talossamme. Isä yksin omistaa kaupunkiasuntomme ja minä talomme.
Ei meille ainakaan sossu ole soitellut, että olettekos eronneet. Eikä sossusta ole otettu yhteyttä, että mun tarttis maksaa jotain elareita. Siis voinko mä oikeesti saada jonkun puhelun sossusta? Kyttääkä sossu oikeesti kaikkien ihmisten kuvioita? Ja eikö voi olla pari, vaikka ei asu samassa osoitteessa?
Me ollaan siis pari edelleen. Asutaan vaan kahta paikkaa. Lapsen hoitopaikan kannalta ja jatkumisen suhteen on sis parempi, että hän on kirjoilla isänsä kanssa, koska on kaupungissa hoidossa eikä haluta vaihtaa häntä tänne maaseudun hoitajille/tarhoihin, kun käydään kuitenkin kaupungissa töissä.
Sorry, en osaa vastata sulle. Olen vaan ihan ihmeissäni, miksi sossu vaatii tilanteessanne elareita maksettavaksi, jos olette pari ja tyytyväisiä tilanteeseenne.
jos vastaatte molemmat lapsen huollosta aiheutuvista kuluista yhtä lailla.
Mutta jos elatusmaksuja todellisuudessa maksetaan, kannattaisi niistä kyllä tehdä sopimus ihan yleisen kotirauhan vuoksi.
Meilläkin on ihan sopuisa elatustilanne ja vapaaehtoisesti maksetaan, mutta silti on kirjallinen sopimus siltä varalta, että tulee ongelmia, ja myös monia tukia ja päivähoitomaksuja määrättäessä viranomaiset ovat kiinnostuneita meidän saamista maksuista.
laki niin määrää, että jos seurustelee, niin pakko asua yhdessä, hei haloo! Kai sitä itse saa elää elämäänsä niin kuin haluaa ja meille paraiten sopii. Enpä ole tiennytkään että pakko asua yhdessä jos lapsi ja on pari. Kai jokainen tekee kuten haluaa.
ja siellä heti pakottivat tekemään elarisopimuksen. Ei vielä tehty.
ja sitten voitte vapaasti jakaa taloutenne miten vaan..
Ei siellä tarvitse mitään tiettyjä summia noudattaa.
Mutta jos ei ole sopimusta, saattavat epäillä, että makselette " pimeästi" niitä, ja silloin esim. asumistuen hakeminen voi hankaloitua..
Voihan sitä leikkiä jonkin aikaa että ollaan yhdessä ja yhteisvastuullisia vanhempia ja kaikki on niin hyvin ja lässyn lässyn lää, mutta ei se ole mikään isä joka napsii lapsesta parhaat palat ja luimii kämpäänsä lepäilemään tiukan paikan tullen. Tee nyt hyvä ihminen se elatussopimus!
Vierailija:
Me asuttiin ennen samassa osoitteessa. Tällä hetkellä asutaan kahdessa eri osoitteessa vierekkäisissä kunnissa. Lapsi on isänsä kanssa kirjoilla kaupunkiasunnossa ja minä olen kirjoilla puolestani maaseudulla olevassa talossamme. Isä yksin omistaa kaupunkiasuntomme ja minä talomme.Me ollaan siis pari edelleen. Asutaan vaan kahta paikkaa. Lapsen hoitopaikan kannalta ja jatkumisen suhteen on sis parempi, että hän on kirjoilla isänsä kanssa, koska on kaupungissa hoidossa eikä haluta vaihtaa häntä tänne maaseudun hoitajille/tarhoihin, kun käydään kuitenkin kaupungissa töissä.
ottavat huomioon minimielatustuen vaikket sitä saisikaan. Kyllä ois hyvä tehdä sopimus jos vaikka ajautuisittekin oikeesti erilleen. Ei sitä isän pakko ole maksaa jos nyt niin sovitte mutta jatkoa varten. Oletteko " erillään" tukien vuoksi vai ihan oikeesti vaan muista syistä?
emme asu yhdessä, lapsi asuu kanssani. esim. päivähoitohakemukseen tarvitsen virallisen todistuksen elatusmaksusta (laskettiin tuloihin maksupäätöstä tehdessä)
TIETENKIN sä olet sossupummi ja ennen pitkää miehesi TIETENKIN livistää. Naimisiin nyt ja se omistusasunto, senkin vastuuttomat.
Ai niin, ja lastanne tullaan kiusaamaan koulussa!
sossun homma on ajatella lapsen etua. Lapsen etu on että elatussopimus on tehty samoin kun isyystunnustettu.
Jos ei itse ota sinne yhteyttä eikä mielestään ole avun tarpeessa, niin kuinka kummassa ne sut löytää?
kenellekin, mutta jos lähivanhempi hakee toimeentulotukea, tilanne muuttuu. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, jota voi saada, mikäli kaikki muut etuudet on jo haettu, ja tällöin laskelmaan lasketaan myös etävanhemman maksama elatusmaksu, vaikkei hän sitä oikeasti vanhempien yhteisestä sopimuksesta maksaisikaan. Vanhemmilla on kuitenkin ensisijainen elatusvastuu lapsistaan ja vasta sen jälkeen yhteiskunta on velvollinen paikkaamaan vajeen, mikäli sellainen syntyy.
T: Sosiaalityöntekijä
Asun yksin lastemme kanssa virallisesti. Käytännössä tosin ei... mutta saan yksinhultaja lapsilisän, asumistuen ja välillä hrkinnanvaraist tukea sossuusta. Miksi muuttaa virallisesti yhteen kun saan satoja euroja ylimääräistä rahaa kuulaudessa.
KETÄÄN LAPSISTAMME EI OLE KOSKAAN KIUSATTU KOULUSSA EIK' Ä LAPSET EDES TIEDÄ VIRALLISTA KUVIOTA JA SOSSUSSA KÄYMISTÄ.
Vierailija:
TIETENKIN sä olet sossupummi ja ennen pitkää miehesi TIETENKIN livistää. Naimisiin nyt ja se omistusasunto, senkin vastuuttomat.Ai niin, ja lastanne tullaan kiusaamaan koulussa!
Meillä tilanne se, että seurustellaan, mut ei asuta yhdessä. Kun kaksoset syntyi, käytiin isyydentunnustuksessa. Siellä ilmoitettiin minut yksinhuoltajaksi. (yhteisestä päätöksestä) Täti kyseli pääsemmekö yhteisymmärrykseen elatus- ym muista asioista. Sanoimme pääsevämme. Täti totesi vielä, että jos tilanne jostain syystä muuttuu, soitto vaan hänelle, niin sopimus voidaan tehdä. Olen kerran tänä aikana joutunut käymään sosiaalitoimistossa (takuuvuokra-asioissa) ja tällöin tehdyssä laskelmassa otettiin huomioon minimielatusmaksut.
Jos vanhemmat asuvat erillään, oikeasti ja todellisuudessa eikä vain paperilla, se on taatusti SELVÄSTI kalliimpi vaihtoehto kuin yhdessä asuminen. Turha höpöttää mistään loiselämisestä tai etuuksista, koska niitä ei ole.
Yksinhuoltajakorotus lapsilisään (pari kymppiä kuussa) on ainoa taloudellinen etuus, jonka tavallinen, ei-sosiaalituilla elävä pariskunta saa lisää. Vastaavasti isällä (jos ei kerran asu lapsen kanssa virallisesti) ei ole oikeutta esim. isyysvapaaseen ja -rahaan taikka poissaoloihin töistä lapsen sairastuessa, vaikka yhteishuolto olisi sovittu! Eli tappiolle jää pariskunta yhteiskuntaankin päin.
Erillään asumiselle on siis muut syyt ja ne voivat olla aivan päteviä. Vanhemmat voivat olla yhtä rakastavia, huolehtivia ja kunnollisia kuin ketkä tahansa. Laajentakaa vähän ajattelumaailmaanne noista sovinnaisuuksistanne, olkaa hyvät.
Tai jos äiti ei asu virallisesti lasten kanssa, hän ei voi jäädä hoitamaan sairastuneita lapsia.
Siistii hei.