Opiskelin 30 vuotta sitten ranskaa noin 3 vuoden ajan ja olen unohtanut kaiken. Onko järkeä alkaa opiskelu alusta uudelleen?
Olen ylipäänsä kiinnostunut kielten opiskelusta. Tälläkin hetkellä opiskelen harrastuksena muutamia eri kieliä. Aloin miettimään, että pitäisikö aloittaa tuo ranska alkeista, en muista siitä yhtään mitään. Lähinnä motiivina olisi kiinnostus ylipäänsä kieliin ja muistin vetreytys, yritän kehittää aivojani muistisairauksien varalta. En ole aikeissa matkustaa Ranskaan, enkä tarvitse sitä arkielämässäni. Olen 45 + ikäinen.
En koskaan päässyt ranskassa A2 tasoa pitemmälle.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan vieraan kielen opiskeleminen aikuisiällä on yhteydessä pienempään muistisairausriskiin. Joten jos siihen on mielenkiintoa, niin todellakin kannattaa!
Ranska laittaa kielipään lisäksi myös suun lihakset treeniin, koska äänteet ovat sellaisia joita ei suomenkielessä tai englannissa tarvita oikein lainkaan. Joten se on myös monipuolista puhelihasten hermotusten hienosäätöä ja jumppaa.
En näe mitään huonoa puolta, jos innostusta on. Opiskelun ei tarvitse olla kunnianhimoista eikä tähdätä mihinkään tiettyyn tasoon. Se voi tuottaa iloa ihan pelkästään sillä, että pystyt poimimaan sanoja satunnaisesta ranskalaisesta biisistä tai sarjasta/elokuvasta.
Kiitos tästä mielenkiintoisesta viestistä ja muidenkin kannustavista viesteistä! Ehkäpä nyt sitten osallistun kurssille ja hommaan oppikirjan.
ap
Muistat varmaan väärin. Tuskin olet opiskellut sitä ollenkaan. Ehkä ostit ranskanleipää Siwasta 30 vuotta sitten. Sitä myytiin vielä paljon 90-luvulla 1-3 markan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis aivoterveyden kannalta hyvä herättää henkiin uinuva, nuoruudessa hankittu A2-tason kielitaito? Eniten mua motivoi siis muistisairauden ehkäisy itselläni. :D
ap
Tottakai on. Ja vielä jännä kokeilu aivoille se kielitaidon herättäminen uudestaan. Kannattaa tosiaan myös kuunnella ranskankielistä musiikkia ja puhetta, jotta saa paremmin kiinni lausumisesta ja intonaatioista. Itselläni se puhepuoli oli aika kökköä kouluvuosina, mutta nykyään toimii paremmin kun olen enemmän altistanut itseäni puhutulle ranskalle. Ja onhan se paljon kivempaa opiskella omaksi ilokseen kuin koulussa "pakolla", joten nyt voit ottaa asian kevyemmin ja katsoa huviksesi miten opiskelu onnistuu vuosien jälkeen.
Itse sain sen ääntämisen melko hyväksi ja opin ne ääntämissäännöt täydellisesti kyllä eli miten äännetään tietynlaiset kirjainyhdistelmät. En kylläkään muista nyt yhtään mitään paitsi että eau = oo! Muistan kyllä tehneeni paljon sen ääntämisen eteen.
Ja nyt tosiaan ei ole mitään kunnianhimoisia tähtäyksiä eikä tarvetta mitenkään edetä pitkälle.
ap
Lätki läpi vaikka duolingon ranskan kurssi. Ei sillä kaikkea opi mutta tulee sanoja ja lauserakenteita toisteltua ainakin. Eikä välttämättä maksa mitään jos vaan jaksaa kuunnella niitä mainoksia joka välissä.
Vierailija kirjoitti:
Lätki läpi vaikka duolingon ranskan kurssi. Ei sillä kaikkea opi mutta tulee sanoja ja lauserakenteita toisteltua ainakin. Eikä välttämättä maksa mitään jos vaan jaksaa kuunnella niitä mainoksia joka välissä.
Tykkäisin mieluiten ihan kurssista, jossa on live opettaja ja kohtaamisia muiden ihmisten kanssa.
ap
Tuosta pikkutestistä selviää, muistatko yli kaksi sanaa. Englanninkielisiä ranskan kielen testejä löytyy enemmän.
Näitä on just kiva tehdä ihan huvikseen. Minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa. :)
https://www.quiz-tree.com/french-vocabulary/topic/basic-phrases
Minä aloitan ruotsin opinnot kansalaisopistossa, myös muistin virkistys tavoitteena. Aikanaan kirjoitin hyvän arvosanan ruotsista mutta se on päässyt pahasti ruostumaan. Seuraan myös ruotsin kielisiä ohjelmia jonkin verran töllöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta pikkutestistä selviää, muistatko yli kaksi sanaa. Englanninkielisiä ranskan kielen testejä löytyy enemmän.
Tuo testi oli huono. Tunnistin kyllä vaihtoehdoista ranskaversiot, mutten olisi osannut yhteenkään vastata itsenäisesti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitan ruotsin opinnot kansalaisopistossa, myös muistin virkistys tavoitteena. Aikanaan kirjoitin hyvän arvosanan ruotsista mutta se on päässyt pahasti ruostumaan. Seuraan myös ruotsin kielisiä ohjelmia jonkin verran töllöstä.
Autoon kantsii valita myös ruotsinkieliset radiokanavat. Pääset kuuntelemaan ruotsinkielisten arkipuhetta ja ruotsinkielistä musiikkiakin plus uutiset ruotsiksi.
Kielten opiskelu on kivaa! Jossain vaiheessa kun etenee tarpeeksi, niin alkaa kaivata käytännön kielitaitoa. Sitä loputonta kielioppia ja kirjakieltä ei jaksa.
Espanjaa opiskelin lukiossa, ja sen jälkeen vietin yhden kesän Espanjassa. Tästä on jo vuosikymmeniä aikaa enkä ole kuin muutaman kerran Espanjassa käynyt tuon jälkeen. Hyvin silti tarttui kieli. En minä mitään asiakirjoja osaisi tulkata, mutta ohjelmia katson aika sujuvasti. Riippuu enemmän murteesta, ymmärränkö.
Kyllä se varmaan hyvä on aloittaa uudelleen. Minä taas mietin matematiikan opiskelua, siinä ei tarvitse kielilihaksia harjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäisin mieluiten ihan kurssista, jossa on live opettaja ja kohtaamisia muiden ihmisten kanssa.
ap
Voit yhdistää nuo molemmat. Vartti Duolingoa päivässä ja kurssi sitten päälle.
Ei kannata opiskella, jos joudut etsimään motivaatiota joltain vi tun vauvafoorumin anonyymeiltä kirjoittajilta.