Vinkkejä käytettyjen vaunujen ostoon
Täällä tuntuu olevan asiantuntemusta vaunujen suhteen, joten pyydän apua :)
Olemme odottajina ensikertalaisia, eikä vaunuistakaan tiedetä yhtään mitään. Sen käsityksen täällä lueskeltuani olen saanut, että kannattaa hankkia yhdistelmät ja vempuloita välttääkseen Emmaljungat, Briot tai Teuta-jotkut. Hurjissa hinnoissa ovat kuitenkin uudet, ja käytettyjäkin tuntuu olevan markkinoilla. Mutta mitä pitäisi ottaa huomioon, kun käytettyjä ostaa? Mikä niissä yleensä kuluu tai menee rikki?
Mielelläni kuulisin myös mielipiteitä siitä, mitkä vaunujen ominaisuudet ovat erityisen oleellisia. Makuasioita ehkä osaksi, mutta täysin asiantuntemattomana kiinnostaa toisten kokemukset. Kiire ei vielä ole vaunuostoksille, melkein puoli vuotta laskettuun aikaan, mutta voisin jo alkaa kyttäillä hyviä käytettyjä.
Kiitos avusta ja aurinkoista kevättä kaikille!
Kommentit (19)
...voin sanoa, että ehdottomasti kannattaa ostaa käytetyt ennemmin kuin uudet. Meillä on menossa rattaat numero 13, ja ainoastaan parit olen ostanut uusina. Ainoastaan kerran olen ostanut huonot (Brion Flex -rattaat), jotka menivät saman tien korjattaviksi, kun toinen takapyörä irtosi koko ajan, takuu oli onneksi voimassa vielä. Myös yhdet uudet huonot olen ostanut.
Merkeistä kannattaa suosia laatumerkkejä. Itse pidän enemmän saksalaisista merkeistä (Teutonia, Hartan) kuin Emmaljungasta ja Briosta. Mutta ne ovat makuasioita.
Hintaluokka on vuosimallista riippuen esim. noin puolet uuden hinnasta. Omat Hartanit ostin 350 eurolla (ovh noin 700-800 euroa), olivat 1,5 vuotta vanhat ja yhdellä olleeet. Teutonian Timmy-rattaat ostin 120 eurolla (uusien hinta noin 300 euroa) ja ne olivat noin vuoden vanhat eli hintaeroa uusiin on todella paljon!
Heittoaisa oli meillä vaunuissa ehdoton jo siksi, että sen avulla vaunujen pituutta sai vähennettyä hississä ja bussissa, kun nosti aisan keskiasentoon vaunun päälle. Ei oltu koskaan tukkona missään käytävillä.
Ilmakennopyörät ovat ihan ehdottomat, ilmakumeista ei ole kuin huonoja kokemuksia.
Pehmeän kopan kannattaja olen itsekin. Ehdoton etenkin, jos säilytystilat ovat pienet.
JOs toisen lapsen saan, en varmaan osta yhdistelmiä enää ollenkaan vaan kuomurattaat pehmeällä kopalla. Myin meidän yhdistelmät pois, kun ratasikä alkoi ja siirryin kuomurattaisiin. Eikä ole ollut yhdistelmiä ikävä...
Ihan uteliaisuudesta kysyn kun teitä useampia vaunuja ostaneita on enemmänkin... Montako lasta sinulla on jos olet tarvinnut jo 13 vaunut / rattaat? Tai miksi olet tarvinnut niin monet vaunut / rattaat? Meillä kun ei kaksi lasta ole saanut niitä ensimmäisiäkään vielä kummoiseen kuntoon...
Ei minulla ole kuin yksi lapsi, ikää hänellä on 2 vuotta. Minusta vain rattaita on kiva ostella ; )
Tällä hetkellä on käytössä neljät erilaiset eli olen myynyt ostokset aina eteenpäin, kun tarve niille on loppunut (yhdistelmät) tai olen kyllästynyt. harrastuksensa kullakin...
koska kyllästyn aika pian vanhoihin rattaisiimme, myyn ne eteenpäin ja ostan ne mitkä houkuttaa :D Meilläkin on ollut aika monet rattaat ja emmaljungia olen aina suosinut.
Pompelmo:
Ei minulla ole kuin yksi lapsi, ikää hänellä on 2 vuotta. Minusta vain rattaita on kiva ostella ; )
Tällä hetkellä on käytössä neljät erilaiset eli olen myynyt ostokset aina eteenpäin, kun tarve niille on loppunut (yhdistelmät) tai olen kyllästynyt. harrastuksensa kullakin...
tarkoitin lähinnä viikon palautusoikeutta kaupanteon jälkeen. Että jos siitä löytyykin muuta vikaa kuin mitä myyjä on ostotilanteessa kertonut.
tarkoitin lähinnä palautusoikeutta kaupanteon jälkeen. Jos löytyykin muuta vikaa kuin mitä myyjä on kaupantekovaiheessa maininnut.
Kiireessä tuli kirjoitettua tooodella epäselvästi.
No nyt ymmärrän. Hetken jo ihmettelin miten jollakin voi olla niin huono tuuri, että noin monet hajoaa vaihtokuntoon... :-)))
En ymmärrä, miksi monet eivät suosittele ilmakumipyöriä. Ne ovat ehdottomasti parhaat, koska rullaavat kevyesti ja pehmeästi alustalla kuin alustalla. Ilmakennopyörät ovat aina vähän kovat ja sutivat tai liukuvat lumisella tai jäisellä alustalla.
Lisäksi, jos ilmakennopyörät puoltavat johonkin suuntaan, mitään ei voi tehdä. Periaatteessa ilmakumipyörien kovuutta säätelemällä voisi myös vaikuttaa mahdolliseen puoltamiseen.
Kääntyvä(t) etupyörä(t) helpottaa ohjausta ja liikkumista ahtaissa tiloissa.
olen ilmakumirenkaiden puolella! Meillä ovat kestäneet hyvin. Eka kertaa kun ostin ilmakumirenkaiset, en tiennyt ettei niitä kannata huoltoasemalla täyttää! paine on liian kova ja rikkoo kumet helposti. Ihan käsipumpulla kun olen nyt pumpannut, niin eivät kertaakaan ole nykyisissä vaunuissa menneet rikki. Ne ovat kyllä tosi hyvät ja kepposet renkaiden ansiosta myös talvella.
Silmäilin aika hätäisesti muiden viestit, mutta pari seikkaa tuli vielä mieleeni. Nimittäin auto ja hissi. Jos teillä on auto, niin kokeilkaa että ne myös mahtuvat takakonttiin. Toinen asia on hissi, jos asuu vanhassa talossa niin kannattaa miettiä mitkä mahtuvat hissiin ja mahdutko kenties itse mukaan. Hyvää kuntoilua tietysti on että äiti ravaa ylös raput ja sitten tilaa hissin.
Kannattaa myös miettiä missä niitä vaunuja käyttää, ulkoilee paljon esim on koiranomistaja, liikkuu säässä kuin säässä, maastossa, asuu maalla missä ei ole asfalttia. Tällöin vaaditaan vaunuilta aika paljon kestävyyttä.
Missä säilyttää vaunuja? Jos on kovin ahdas eteinen ja sitten vielä megaisot vaunut...
Meillä on Teutonia Rocky yhdistelmävaunut.
Halusin ehdottomasti ostaa vaunut uutena, koska käytettyjä ostettaessa ei voi koskaan olla varma, miten vaunuja on käytetty ja säilytetty - ellei sitten satu olemaan tiedossa tuttu ja luotettava myyjä.
Meille tärkeintä vaunuja ostettaessa oli se, että vaunut ovat suhteellisen pienikokoiset ja että ne mahtuvat kasattaessa pieneen tilaan. Heittoaisaa tai muuta " hienouksia" emme kaivanneet. Työntösuuntaa voi Rockeissakin vaihtaa kääntämällä istuinosan eri suuntaan - tosin tämä ei onnistu lapsen ollessa kyydissä, mutta eipä se ole meille mikään ongelma ollut.
Rockeissa on kyllä säädettävä työntoaisa (eli työntoaisan korkeutta voi säätää), mikä on mielestäni tarpeellinen ominaisuus, jos esim. isä ja äiti ovat kovin eri mittaisia. Vaunuja on huomattavasti mukavampi työnnellä, kun aisan saa säädettyä omalle korkeudelle.
Tavarakori Teutonioissa on minimaalisen pieni, mutta kyllä sinnekin muutaman maitopurkin tai vaippapaketin saa tarvittaessa kauppareissuilla mahtumaan. Mutta jos tekee vaunujen kanssa isompia ostoksia, niin mielestäni tavarakorin tulisi olla reilumman kokoinen.
Itse halusin ehdottomasti yhdistelmävaunut ja mieluummin pehmeällä kuin kovalla kantokopalla. Pehmeä kantokoppa on monikäyttöisempi ja pitkäikäisempi. Kun lapsi kasvaa ja haluaa istua vaunuissa, se ei kovan kopan kanssa ole mahdollista. Pehmeästä kopasta pystyy poistamaan vahvikkeet ja se toimii sen jälkeen lämpöpussina, jonka sisällä lapsi pystyy myös istumaan vaunuissa. Yhdistelmävaunut ovat myös ns. perinteisiä " makuuvaunuja" pitkäikäisemmät, koska ne saa muutettua lapsen kasvaessa kuomurattaiksi.
Ilmakumipyöriä en halunnut, vaan otimme vaunuihin ilmakennopyörät. Niitä ei tarvitse pumpata eikä tarvitse pelätä niiden puhkeamista.
Käytettyjä ostaessa kysyisin ainakin ehdottomasti sen, kuinka monen lapsen käytössä vaunut ovat olleet, miten niitä on huollettu ja missä niitä on säilytetty. Jos vaunuja on säilytetty esim. kylmässä varastossa, kankaisiin on mahdollisesti päässyt muodostumaan hometta eikä niitä silloin enää tulisi käyttää.
Toivottavasti tästä oli edes jotain apua. ;o)
olen ostanut käytetyt vaunut jo kahdesti : ) Esikoinen nyt jo 5 vee ja kuopus 1 ja ei ollut aikanaan mahdollista säilyttää useampaa vuotta vaunuja...siksi myyty ja ostettu : )
Itse olen aina katsonut sen, että kaikki toimii vaunuissa. Renkaat lähtevät irti ja ne napsahtaa paikoilleen kunnolla. Koppaosa kiinnittyy myös kunnolla ja yleensäkin kaikki muukin toimii. Ja ehdottomastio kaikki osat ovat tallessa...valjaat, turvakaari ym.
Eli jos vain mahdollista kannattaa käydä vaunuja katsomassa ja kokeilemassa ennen ostopäätöstä. Itsekin kävin lastentarvikeliikkeessä etukäteen katsomassa erilaisia vaunuja ja sitten ostin ne huuto.netin kautta ja nämä toiset käytetyt lastenvaunuliikkeestä Oulusta (myytiin siis uusia ja muutamat käytetyt).
Ehkä tällä tavalla saat parhaimman otoksen mihin itse miellyt ja mitä tarvitsette. Asiantunteva myyjä liikkeessä auttaa ja kertoo. Eihän niitä vaunuja tartte heti ostaa sieltä mukaan...
Itse olen mieltynyt Brion yhdistelmiin, joissa on ollut kova koppa. Vauveli saanut sitten matkusteltaessa nukkua kopassa autossakin ja toki kylässä. Mutta nämä tosiaan makuasioita. Näissä vaunuissa se huono puoli, että ovat isot ja näitä ei olla raahattu autoon mukaan muulloin, kun pojat olleet vastasyntyneitä. Matkarattaat ovatkin nyt autossa mukana.
Onnea odotukseen ja vaunujen katselemiseen!
p.s. samaa mieltä, että uudet vaunut törkän hintaisia!!
Anna myyjän esitellä mallit, niiden väliset erot ja mikä on missäkin hyvää. Sen perusteella saat jo hyvän kuvan siitä, mitä ominaisuuksia toivot vaunuilta ja tiedät tarkemmin uusien hintatason. Sitten on helpompi vertailla käytettyjenkin ominaisuuksia ja pystyt suhteuttamaan hintapyyntöjäkin verrattuna uusiin. Käytetyistäkin nimittäin pyydetään usein ihan sikahintoja!
Ohjekirjasta unohtui mainita... se kannattaa selvittää, että löytyykö vaunuihin ohjekirjaa. Jos manuaali on hävinnyt, niin teidän itse tosi hankala alkaa vaunuja sitten tarpeen tullen " muokkaamaan" . Eli esim. miten kankaat lähtee irti pesua varten, miten pehmeän kantokassin kovikkeet puretaan ja muutetaan kantokassi lämpöpussiksi, jne.. Jos ei manuaalia löydy myyjältä, niin sitten voi tietysti etsiä netistä valmistajan sivuilta, jos sieltä voisi tulostaa.
Jos olet ostamassa myyjältä jota et tunne entuudestaan, niin kysy mahdollisuudesta viikon " koeajoon" . Myyjä nimittäin taatusti kehuu vaunut maasta taivaisiin ja saattaa " unohtaa" kertoa joistakin pikkuvioista. Näin pystyt tutustumaan kaikessa rauhassa ja yleensä siinä ajassa löytyy ne pikkuviat.
Toinen jos vain mahdollista, niin ota joku tuttu lapsensa kanssa mukaan kun olet menossa katsomaan vaunuja. Laita lapsi vaunuun ja kokeile miten selkänojan yms. säätö sujuu. Ystävä myös huomaa kokemuksensa perusteella asioita mitä ensikertalainen ei ikinä osaa ajatella. Kannattaa myöskin käydä pieni mutka ulkona. Kokeile ajaa kuoppaisella tiellä tai lumessa. Nimittäin kaikki vaunut on ihan hyvät ajaa tasaisella lattialla, mutta ulos möykkelikköön mennessä erot tulevat selville heti.
Ja ennenkaikkea, jos vähänkään tuntuu että näitä ei meille, niin jätä väliin.
Kannattaa selvittää
- vuosimalli ja se, koska vaunut on otettu käyttöön,
- missä vaunut on säilytetty silloin kun niitä käytettiin (esim. auton perässä tai viileällä kuistilla saattavat homehtua) ja missä silloin, kun niitä ei enää käytetty ennen myyntiä. Monestihan vaunut ovat sisällä silloin kun lapsi on aktiiviesessa vaunuiässä, mutta myöhemmin vaunuja aletaan säilytttää varastossa (joka voi olla liian viileä ja kostea), eikä siitä mainita kuin erikseen kysyttäessä.
- koeajolle kannattaa ottaa mukaan joko ystävän isompi lapsi (10-15 kiloinen) tai painava kauppakassikin ajaa saman asian. Moni vika paljastuu vasta sitten kun on kunnolla painoa kyydissä, ja jo puolivuotias lapsi painaa helposti tuon 10 kiloa ja parivuotiaana sitten 15, joten rattaiden pitää kestää tuo paino. Kun rattaat on kuormitettu, jousitus, lykkääminen ja jarrut voivat toimia eri tavalla kuin tyhjinä.
- homeen suhteen olisin myös tarkkana. Jos vähänkin epäilyttää, niin älä osta.
- ilmakumipyöriin ei välttämättä saa kuin kalliita varaosia. Muutenkin pyörät ovat kalliit ostaa, joten niiden kannattaa olla kunnossa.
että tuskin kukaa antaa viikoksi koeajolle vieraalle, tai tuskin sekään onnistuu että lähdet monttuista tietä kokeilemaan jos myyjä asuu vaikka jossain kerrostalossa :) Varmasti hyvät vaunut löytää ilman noitakin ohjeita.
Tulee ihan esikon odotusaika mieleen - ei tosiaan ole helppo ostaa ekoja vaunuja kun ei yhtään tiedä mitä katsoa!
Ehdottomasti pitää käydä etukäteen tutustumassa vaunuihin! Ihan hyvin voi tosiaan käydä kaupassa ja pyytää esittelyä, siinä samalla kannattaa vähän itsekin kokeilla vaunujen kokoamista, selkänojan säätämistä, jarruja ja mitä nyt vielä keksii. Systeemejä on erilaisia, se on sitten makuasia mistä tykkää.
Itse en ehkä ostaisi vaunuja esim. netistä niitä ensin näkemättä - on kuitenkin aika kallis ostos vaikka käytettynä ostaisikin. Ja hyvähän on muutenkin ostaa aika läheltä, niin ei sitten tule kalliita postimaksuja (tms.). Ainakin huuto.netissä hinnat tosiaan välillä karkaavat aika hurjiksi, kannattaa olla tarkkana ettei huuda liikaa!
Minä myöskin turvaudun vaunuissa aina merkkiin, halvat kun tuppaa olemaan huonot (ainakin minun kokemuksella). Brio ja Emmaljunga ovat suosikkejani, mutta tottahan noita hyviä merkkejä on muitakin (etenkin noissa " moderneissa" kolmipyöräisissä).
Sitäkin tietysti kannattaa miettiä tarkkaan, millaiseen käyttöön vaunut on tulossa. Käytättekö paljon julkisia, vai liikutteko omalla autolla - siis minkä kokoiset ja painoiset vaunut olisivat parhaat? Kaupungilla liikkuessa ketterät kolmipyöräiset voivat olla ihan hyvä idea, sorateillä taas ei välttämättä. Itselleni on iso juttu tuo tavarakorin koko - minä kun teen perheen kauppareissut vaunuilla...
Tällaisia vinkkejä tuli näin äkkiseltään mieleen. Vähän on ajatus katkolla, mutta toivottavasti oli edes jotain hyötyä... ;)
tässä tulikin jo tosi paljon hyödyllisiä vinkkejä. Täytyy varmaan käydä tosiaan liikkeessä katselemassa niitä uusia ja ottaa hyöty irti myyjien asiantuntemuksesta. Lisää mielipiteitä ja vinkkejä kuulen mielelläni - ja luulisin että aihe kiinnostaa muitakin ensikertalaisia.
terveisin ap Manna