Talvikylmästä mökistä kysymys
Mitä kaikkea voi jättää talvikylmään mökkiin? Ja miten talveen kannattaa varautua? Sisälle ei tule vettä. Sähköt on. T. Aloitteleva mökkiläinen
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Me laitetaan peitot, matot ja muut tekstiilit orsille aittaan. Ilmanvaihtoluukut auki. Patjojen ja sohvan tyynyjen alle pannaan soirot, jolloin ne ovat "ilmassa". Ikinä ei oli mitään homehtunut tai pilaantunut. Hormit mökissä auki ja korvausilmaventtiilit myös.
Mitään ruokaa ei mökille jätetä. Mahdolliset hiiret ehditään pyydystää ennen lokakuun loppua, jolloin mökki jätetään talvilepoon.
Tehokasta pyyntiä jos saat ne loppumaan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me laitetaan peitot, matot ja muut tekstiilit orsille aittaan. Ilmanvaihtoluukut auki. Patjojen ja sohvan tyynyjen alle pannaan soirot, jolloin ne ovat "ilmassa". Ikinä ei oli mitään homehtunut tai pilaantunut. Hormit mökissä auki ja korvausilmaventtiilit myös.
Mitään ruokaa ei mökille jätetä. Mahdolliset hiiret ehditään pyydystää ennen lokakuun loppua, jolloin mökki jätetään talvilepoon.
Tehokasta pyyntiä jos saat ne loppumaan oikeasti.
Joo, ei hiiret pyydystämällä lopu mökiltä.
Eikä kaikilla ole aittaa, saati orsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ehkä mökin sijainnista. Meillä on aina vaatteet ja petivaatteet mökillä, mutta koskaan ei ole ollut hiiriä. Ruokaa emme säilytä talviaikaan mökillä jotain mausteita lukuunottamatta.
Ja sitten tuleekin se syksy, jolloin hiiret vaeltaa laumoina sisälle.
Mulla, vanha omakotitalo, on vuosia, jolloin ei yhtäkään hiirtä ja pahimpina loukutan 3-5 syksyn-talven aikana.
Eipä ole hiiriä näkynyt. Wanha mummonmökki, rossipohja, betonisokkeli. Hmm.
Piharakennukseen tulee, kun harva seinälaudoitus. Mitäpä tuosta. Puuliiterissä taas ei ole papanoita koskaan, vaikka saman katon alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten petivaatteiden säilytys? Patjat, tyynyt?
Parasta olisi saada ne lämpimään säilöön jolloin niihin ei tule hometta tai hajuja.
Jos on kovin kosteaa, eikä mitään lämmitystä, tekstiilit saattaa alkaa ottaa mustaa pilkkua.
Ilmanvaihto kuntoon, niin ei tule pilkkua.
Ilman vaihtuvuus on talvikylmässä mökissä A ja O.
Vierailija kirjoitti:
Mä tuon liinavaatteet ja täkit kotiin pestäväksi ja säilöön. Patjat nostetaan pystyyn. Vaatteet on säilyneet avoimessa naulakoissa ja henkareissa. Myös tiivisti suljetussa muovilaatikossa.
Emme jätä enää yhtikäs mitään syötävää mökille, sillä jyrsijät pääsevät muovin läpi ja saavat ihmeellisesti puuhasteltua peltirasiat auki. Myös maustepurkit on järsitty auki. Lisäksi esim. vauvan kosteuspyyhepaketti on kelvannut hiirille. Kannattaa imuroida tarkkaan ja poistaa se leivänmuruja sisältävä pölypussi. Jos matolle / sohvalle / tapetille on roiskunut jotain sokeripitoista nestettä, niin siihen ilmestyy järsitty reikä talven aikana. Eli himosiivous ennen talvea kannattaa.
Minä olen pitänyt ruokaa mökillä jo 15 vuotta ihan missä purkeissa tahansa. Järkevintä on tehdä niin että jyrsijät eivät pääse sinne mökkiin. Jyrsijät on se ongelma, ei ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jätä mitään ruokaa, ei edes suolaa mökkiin. Ei myöskään minkäänlaista nestettä, voidetta tai saippuaa. Saunaan ei edes käytettyä pesuvamppua, jossa saattaa olla saippujäämää. Jopa saippuan rasva houkuttaa hiiriä, myyriä ja hyönteisiä. Joskus on meillä jäänyt saunaan, ja talven aikana on sitten joku käynyt järsimässä niitä ja jättänyt ripulipapanoitaan paikalle.
Mökissä ei ole hiiriä tai muita käynyt kun en ole sinne koskaan mitään jättänyt, jääkaapinkin pyyhkinyt huolella lopuksi ettei edes mitään ruuan hajua jää. Mökkivaatteet ja petivaatteet ovat säilyneet hyvin kaapissa ja lipastossa, ei ongelmia.
Tässä on kyllä jo vähän liioittelua. Kaikilla on mökillä saippuat ja shampoot, eikä niitä kukaan järsi. Ota ruuan ja petivaatteiden suojaus tosissaan (ruuille muovi ei riitä) mutta muuten turha ottaa ylimääräistä stressiä.
Ja jos joku shampoo kerran 20 vuodessa menisi pilalle, on silti helpompi ostaa uusi kuin stressata etukäteen.Hiiri tms on jyrsinyt metsurinkypärän kuulosuojainten fyllingit! Enpä arvannut viedä kypärää parempaan talteen.
Pehmusteista ottanut pesänrakennusainesta. Tuskin on syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tuon liinavaatteet ja täkit kotiin pestäväksi ja säilöön. Patjat nostetaan pystyyn. Vaatteet on säilyneet avoimessa naulakoissa ja henkareissa. Myös tiivisti suljetussa muovilaatikossa.
Emme jätä enää yhtikäs mitään syötävää mökille, sillä jyrsijät pääsevät muovin läpi ja saavat ihmeellisesti puuhasteltua peltirasiat auki. Myös maustepurkit on järsitty auki. Lisäksi esim. vauvan kosteuspyyhepaketti on kelvannut hiirille. Kannattaa imuroida tarkkaan ja poistaa se leivänmuruja sisältävä pölypussi. Jos matolle / sohvalle / tapetille on roiskunut jotain sokeripitoista nestettä, niin siihen ilmestyy järsitty reikä talven aikana. Eli himosiivous ennen talvea kannattaa.
Minä olen pitänyt ruokaa mökillä jo 15 vuotta ihan missä purkeissa tahansa. Järkevintä on tehdä niin että jyrsijät eivät pääse sinne mökkiin. Jyrsijät on se ongelma, ei ruoka.
Mikroaaltouuniin mahtuu hyvin mausteet ym. kuivapakkaukset, mitä ei vaivaudu tuomaan pois.
Telkkarit ja tietokoneen näytöt tuodaan aina talveksi pois. Jääkaappi jätetään auki, kuivatavarat tulee kaapeista kotiin tai roskiin riippuen päiväyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten toimin elektroniikan kanssa? Televisio, radio, kaukosäätimet?
Elektroniikka säilyy kuivassa tilassa, vaikka olisi pakkasta sisällä.
Patterit ja akut kannattaa poistaa ja tuoda pois. Ne tyhjenisivät kumminkin talven aikana.
Rotat syö sementistäkin läpi, kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä konsteilla?
Pattereilla toimiva hiirenkarkoitin n. 50 e prismasta. Patterit pitää kerran talvessa /keväällä vaihtaa.
Hiiristä. Me tiedettiin hiirten tulevan keittiön roskiskaapin kolosta tupaan ja lähtevän siitä seinän viertä kiertämään tupaa. Roskiskaappiin laitettiin pari hiirenloukkua. Seuraavat loukut seuraavaan nurkkaan kaapin alle. Seuraavat loukut seuraavaan nurkkaan sängyn alle. Ja kaikki loukut ison pahvinpalan päälle, tahrojen välttämiseksi.
Joka talven jälkeen roskiskaapin loukut oli täynnä, seuraavan nurkan loukuissa muutama löytö. Seuraavassa nurkassa hyvin harvoin 1, yleensä 0. Eikä mitään merkkiä hiiristä missään muualla, ei kamarin peitossa eikä keittiön kaapeissa eikä missään.
Mun asumattomalla mökillä vierailee joskus vaivaispäästäinen. Ei ole hiirille sukua.