Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä h***tillä lapsen saa nielemään penisilliinin?

Vierailija
26.05.2007 |

Pojalla 3v. ilmeisesti orastava keuhkoputken tulehdus, kävimme tänään lääkärillä ja hän sai penisilliinikuurin. On saanut kaksi kertaa aikaisemmin elämässään penisilliinikuurin ja taas sama ongelma - häntä on TÄYSIN mahdotonta saada nielemään lääkettä vapaaehtoisesti, hyvällä, neuvottelemalla, uhkailemalla, lahjomalla tai kiristämällä. Yhden annoksen antamiseen menee aina n. 3 annosta, koska hän kertakaikkiaan pulauttaa sen suustaan ulos. Mitkään mehuun, ruokaan, jäätelöön tms. sekoittamiset eivät tehoa, olemme kokeilleet aivan kaikki. Ainoa keino taas kerran oli antaa lääke siis ihan kunnon (äidin) raivarin kera ja siis väkisin suuhun ruiskusta tiputtelemalla ja leuasta vääntelehtivää, hysteerisesti raivoavaa lasta kiinni pitämällä. Ja tätä taas 10 päivää edessä. Argh!!! Neuvoja?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme yrittäneet välitöntä lahjontaa (saat sitten jäätelön kun olet ottanut lääkkeet) tai pidemmän tähtäyksen lahjontaa (saat sen ja sen auton kunhan kuuri on loppu) - turhaa. Poika voi suostua tähän sopimukseen, mutta lääke pulahtaa ulos suusta aina yhtä tehokkaasti.

Vierailija
2/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen aikuinen ottaa lapsen tiukasti syliin, puristaa nenän kiinni jolloin suu on pakko aukaista. Toinen ruiskuttaa lääkkeen suuhun kielen takaosan sivulle. Ei siis poskeen (helppo sylkäistä ulos) eikä kurkkuun (menee väärään kurkkuun). Päälle kehut kuinka hienosti meni, mahdollisesti jokin pieni palkinto, tarra tms. Vaikuttaa tosi julmalta mutta idea on tehdä homma nopeasti ja määrätietoisesti. Ei satuta lasta mitenkään. Viimeistään kolmannen annoksen kohdalla lapsi on oppinut, että lääke otettava kuitenkin ja aukaisee suunsa ihan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1 vuotiaalle tepsi se, että annoinkin lääkkeen lusikasta ruiskun sijaan, pelkäsi ruiskua. ja taas 3 ja 4 vuotiaille annoin itse ottaa lääkkeen ruiskusta. Lääkkeen ottaminen on kivaa kun sen saa tehdä itse eikä äiti pakota.

Vierailija
4/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

antibiooteista myös haittaa

Vierailija
5/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun lääke pitää ottaa kolme kertaa päivässä niin useimmiten olen yksin antamassa kaksi annoksista. Määrätietoisuus ja se, että asiasta ei todellakaan voi luistaa, toimii tietenkin parhaiten, olen kanssasi samaa mieltä, mutta meillä tästä ei näytä rutiinia tulevan.

Vierailija
6/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on ollut kaksi päivää kuumetta 40 astetta ja tulehdusarvot olivat tänään 142. Kyllä siinä vaiheessa typerää on ainoastaan se, ellei penisilliinikuuria anna. ap

Vierailija
7/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin, että jos lääkettä ei syö, se laitetaan sairaalassa piikillä.

Vierailija
8/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lääke on saatu sinne. Todella hankalaa, tiedän kokemuksesta.

Vierailija
9/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- saa oman ruiskun, joka toimii vesipyssynä :)

- lääkkeistä ei olla koskaan tehty pahaa ja pelottavaa asiaa, vaan että se on luonnollinen aine jos haluaa parantua

Vierailija
10/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran sitten kysyin että otatko itse? Lapsi otti mielellään ja vastaanlaittamatta itse lääkkeen, ja siitä lähtien lapselle on annettu kaksi vaihtoehtoa. Joko laittaa lääkkeen ruiskulla suuhunsa itse, tai sitten äiti tai isi laittaa väkisin. Mieluummin lapsi itse työntää ruiskulla sen lääkkeen suuhunsa.

Vierailija
11/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

antibiooteista myös haittaa

Vierailija
12/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin tuota joskus viimeksi, kun lapsi oli alle 3 v. ja silloin siitä ei tullut kuin pelleilyä. Nyt ei ole vielä tullut kokeiltua koska vasta eka annos penisilliiniä annettu, mutta täytyypä kokeilla. Poika 3v3kk. ap

Vierailija
13/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varmasti. siis bakteeriperäistä infektiota.

Vierailija
14/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihkään tulehdukseen penisilliiniä, sen voi aina vaihtaa, miksi pitää olla niin yksinkertainen ettei saa sanaa suusta kun reseptiä kirjoitetaan?

Vierailija
15/21 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin noin 1½dl:n lääkkeen sekaan, eikä lapsi sitä sieltä enää maistanutkaan. En tietenkään kertonut että siellä on lääkettä ;). Taisi olla jotain mustikka juotavaa jogurttia.

Vierailija
16/21 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule nimenomaan tästä keskusteltiin lääkärin kanssa pitkään reseptiä kirjoittaessa, ja hän kirjoittikin sellaista joka mahdollisimman neutraalinmakuinen. Kaikki " hedelmämaustetut" lääkkeet ovat saaneet aikaa oksennusreaktion kaikissa kolmessa lapsessani. Miksi pitää olla niin yksinkertainen että on pakko ymmärtää väärin? ap

Vierailija:

mihkään tulehdukseen penisilliiniä, sen voi aina vaihtaa, miksi pitää olla niin yksinkertainen ettei saa sanaa suusta kun reseptiä kirjoitetaan?

Vierailija
17/21 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja noilla arvoilla on kyllä syytä 3-vuotiaalle, pari päivää neljänkympin kuumeessa olleelle ihan asiallista antaa penisilliinikuuri, etenkään jos kuume ei parasetamolin avulla edes laske.

Vierailija:

ei varmasti. siis bakteeriperäistä infektiota.

Vierailija
18/21 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

parahtaa itkuun, kun saa vaan lusikallisen tai ruiskullisen.

Vierailija
19/21 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siis viitearvo on yli alle 10. 142 on jo aika raju tulehdus.

Vierailija
20/21 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. meningiitissä (aivokalvon tulehduksessa) tai keuhkokuumeessa voi tavata tuollaisia arvoja. Hyvä että vanhemmat veivät lääkäriin, jos luet ap niin huolehdi että penisilliinikuuri tulee otettua loppuun! Saitte todennäköisesti aika pitkän (10 pv?) kuurin tässä tapauksessa, ei pidä jättää kesken vaikka lapsi tuntuisikin terveeltä jo parin päivän päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi