Miksi lähes 70-vuotias sairaanhoitaja tekee vielä töitä? Hyvää ajanvietettä tietenkin, mutta antaisi paikkansa nuoremmille.
Käsittääkseni kaiken lisäksi kyseessä kokopäivätyö. Onko se eläkkeellä olo niin kamalaa?
Kommentit (105)
Jos saan valita, mielelläni otan kokeneen sairaanhoitajan hoitamaan itseäni. Sellaisen, joka on jo "nähnyt kaiken" eikä tee johtopäätöksiä ennakkoluuloista ja liian kirjaimellisesti oppikirjoihin vedoten.
Sen tilalle pitäisi palkata neljä kaksikymppistä mulkkaamaan älylaitettaan.
Mä olin eilen aamuvuorossa, hoitajista 3/5 oli keikkailevia eläkeläisiä. Vakipaikkoihin ei ole hakijoita, ei minkään ikäisiä.
Meilläkin on töissä 70v (ei terveydenhuoltoala). Jaksaa tehdä ja on hyväkuntoinen eikä kitise ja rutise työtehtävistä. Tekee oikeastaan enemmän ja tehokkaamminen kuin muutama nuori yhteensä.
Yleensä ottaen kannatan sitä, että eläkeläiset olisivat jo pois työelämästä ja eläkeikää jopa alennettaisiin ja näin nuorille löytyisi enemmän paikkoja. Säälittää, kun valmistuvat työttömäksi opintolaina niskassaan.
Mutta valittavasti monilla nuorilla ( alle 30v ja joskus jopa ylikin) tuo työmoraali on mitä on. Ei jakseta, ei haluta eikä viitsitä. Pitäisi saada vapaata silloin ja tällöin, ei tehdä kokopäiväistä, kun ei jaksa. Aamulla ei jakseta herätä aikaisin ja illalla olisi muuta menoa.
Sitten sattuu selkään, jalkaan, käteen ja joka paikkaan.
Meilläkin yli 50v tekevät fyysisesti kaikki raskaimmat työt ja pisimmän päivät. Ja tuntuu, että työnantajakin odottaa meiltä aina eniten sitä jaksamista, vaikka monilla on jo iän ja fyysisen työn kuormittavuuden takia jo monenmoista remppaa. Meidät ohjataan pääsääntöisesti aina jollekin fyssarille, nuoremmat sairaslomalle..
Vierailija kirjoitti:
Mä olin eilen aamuvuorossa, hoitajista 3/5 oli keikkailevia eläkeläisiä. Vakipaikkoihin ei ole hakijoita, ei minkään ikäisiä.
Onko se mikään ihme, kun jo pelkkä työvuorosuunnittelu tekee vakipaikasta rangaistuksen. Kun ei palaudu, ei tee täyttä työaikaa tai ei sitoudu vakipaikkaan saikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se mikään ihme, kun jo pelkkä työvuorosuunnittelu tekee vakipaikasta rangaistuksen. Kun ei palaudu, ei tee täyttä työaikaa tai ei sitoudu vakipaikkaan saikuttamaan.
Meillä listat tehdään itse ja useampikin vakkari on 80% työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuta sisältöä kuin työ ja hirveä tarve olla muka korvaamaton. Päästäkää nuoret töihin!
Jotta saatte sitten vinkua kun eläkkeellä oleva saa rahaa tekemättä mitään?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon voi olla monta syytä. Silloin kun hän aloitti työt nuorena palkka ei ollut kummoinen, ja kun hän täytti 23 vuotta kaikki hänen eläketulonsa nollattiin. Voi olla pakko olla töissä että saa edes jonkunlaisen eläkkeen.
Toinen syy voi olla että hän on hyvä työssään ja hänet halutaan pitää työpaikalla.Koko ikänsä hoitoalalla olleella on hyvät eläkkeet, ei tarvitse 70-v:nä työskennellä että saisi "edes jonkunlaisen eläkkeen". Olisiko syynä ahneus tai sitten ei halua syystä tai toisesta olla kotona?
Nimenomaan hoitajia pomputettiin ennen pätkätöissä, joista ei sen aikaisen lainsäädännön vuoksi kertynyt eläkettä. Pätkätöistä on tainnut kertyä eläke vasta parikymmentä vuotta. Monella aina töissä olleella naisella on tämän vuoksi huono eläke.
Tämä on ihan totta. Työnantajalle etuna se, että noista pätkistä ei työntekijälle kertynyt lomapäiviä eikä lomarahoja. Suurin osa mun 1980-luvun työsuhteistani oli tällaista silppua, vaikka päivääkään en ollut kuitenkaan työtön.
On noista silpuista kasarillakin tullut prosenttiperusteinen lomakorvaus.
Tuli vain yli 10 päivän työsuhteista
Ei voi olla mahdollista. Olen tehnyt työurani 70-luvun lopulta saakka julkisella puolella ja suurimmalta osalta palkkahallinossa. Jopa LEL:n alaisista töistä tuo lomakorvausprosentti laskettiin lopputileihin. Nämä pätkät eivät siis kerryttäneet vuosilomaa, joten siksi laskettiin lomakorvaus tietyllä prosentilla.
Meillä työt tekevät pääasiassa 40-70 -vuotiaat kun nuoret eivät useammankaan puhuttelun jälkeen saa oltua räpläämättä puhelintaan. Sitten ollaan ihmeissään kun työsuhde puretaan koeajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä listat tehdään itse ja useampikin vakkari on 80% työajalla.
Meillä nuoretkin sijaiset tekevät vain 80%, sadalla ei ole enää muuta elämää kuin työ.
Vierailija kirjoitti:
Jos saan valita, mielelläni otan kokeneen sairaanhoitajan hoitamaan itseäni. Sellaisen, joka on jo "nähnyt kaiken" eikä tee johtopäätöksiä ennakkoluuloista ja liian kirjaimellisesti oppikirjoihin vedoten.
Miksi sulle ei sitten kelpaa se viisikymppinen hoitsu, vaan pitää olla jo eläkettä nostava kääkkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulle ei sitten kelpaa se viisikymppinen hoitsu, vaan pitää olla jo eläkettä nostava kääkkä?
Älä kääkättele, olet silmäräpäyksen päästä samanikäinen itsekin.
Huvittavaa ja ärsyttävää, että ihmiset kehtaavat kitistä kuinka jotkut vanhemmat ihmiset jaksavat tehdä töitä. Koko ajan huudetaan, että eläkeikää pitää nostaa ja työurien pitää olla pitempiä ja sitten kun joku toteuttaa sitä, niin sekin on väärin. Ja vielä kaksinaamaisempaa ja huvittavampaa on se, että samat tollot huutaa ettei tyyliin nelikymppiset ole keski-ikäisiä ja samaan hengenvetoon seitsemänkymppiset ovat toinen jalka haudassa heidän mielestään. Missä logiikka näillä älypäillä. Rasauttaa kyllä low iq idiootit ja heidän juttunsa.
Ja hienoa, että 70 -vuotias tekee töitä, se ei koskaan ole keneltäkään pois. Rakenteet ovat pielessä jos on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kääkättele, olet silmäräpäyksen päästä samanikäinen itsekin.
Olen jo, eikä tulisi missään nimessä mieleen, että veisin viisikymppisiltä työpaikkoja. Tässä asiassa ei näytä toteutuvan ollenkaan naisten välinen solidaarisuus ja tasa-arvo, vaikka sitä kuorossa huudetaan.
Julkisella puolella taitaa pakollinen eläkeikä olla nyt 69v.
Vierailija kirjoitti:
Missä tällainen paikka? Laitan hakemusta heti tulemaan. Nyt on niin paljon terv.huollon ammattilaisia työttömänä että aika vaikea uskoa tuollaista. Mulla muutenkin kuitenkin elämänmuutos meneillään, joten uusi työ uudella paikkakunnalla houkuttelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon voi olla monta syytä. Silloin kun hän aloitti työt nuorena palkka ei ollut kummoinen, ja kun hän täytti 23 vuotta kaikki hänen eläketulonsa nollattiin. Voi olla pakko olla töissä että saa edes jonkunlaisen eläkkeen.
Toinen syy voi olla että hän on hyvä työssään ja hänet halutaan pitää työpaikalla.Koko ikänsä hoitoalalla olleella on hyvät eläkkeet, ei tarvitse 70-v:nä työskennellä että saisi "edes jonkunlaisen eläkkeen". Olisiko syynä ahneus tai sitten ei halua syystä tai toisesta olla kotona?
Hoitoalan ihmisenä ymmärtänee, että mitä aktiivisempana pysyy, sen parempi vanhuus?
Gynekologini on 73 eikä aio jäädä eläkkeelle, hissuksiin tekee töitä. Hänen perustelunsa on juuri vireänä ja terveenä pysyminen - ja ettei tarvitse kyytsätä lapsenlapsia.
Ihmisillä on muuten täysi oikeus olla niin ahneita kuin haluavat. Fiksuahan se vaan on uran lopussa maksimoida tulot, että on sitten aikanaan varaa ostaa palveluita.
Työpaikan jättäminen nuoremmille on minusta ajatuksenakin typerä. Pätevät kyvykkäät nuoret työllistyy kuten aina ennenkin.
Mitenköhän käy. Itse ainakin sain jo kuusikymppisenä pomolta valituksia siitä että olin muuttunut niin paljon muita hitaammaksi työntekijäksi. Kun olin nuori, sellaista ei ollut. Kuusikymppisenå sitävastoin saatoin työskennellä tiiviisti koko työpäivän mutta tilastotavoite ei täyttynyt sittenkään.