Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onpas inhottava tuo punkkien aiheuttama allergia, lihan lisäksi joutuu luopumaan maitotuotteistakin (HS)

Vierailija
24.08.2026 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000012206142.htm

Punkin purema voi aiheuttaa alfa-gal-allergian, joka tekee lihasta ja jopa maitotuotteista vaarallisia.

Merit sai allergian diagnoosin kärsittyään ensin vuosia selittämättömistä oireista.

Erikoislääkäri Johanna Mandelin HUSista kertoo, ettei alfa-gal-allergian yleisyyttä Suomessa tiedetä.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut inhota mökkielämää punkkien vuoksi

Mä taas olen lakannut täysin kulkemasta heinikoissa, pusikoissa ja lihvikoissa.

Mikä on lihvikko?

Hiukan päätä pidempää pajukkoa tai koivikkoa, harvempaa kasvustoa kuin pusikko joka on vaikeammin läpikuljettavissa. Sanaa käytetään ainakin Pirkanmaalla.

Kiitos vastauksestasi. En ollut koskaan kuullut sanaa. Otan käyttöön.

Vierailija
22/25 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut pikkuhiljaa tulla siihen tulokseen, että ei kannata lukea uutisia liikaa. Kannattaa elää ja tehdä vain. Uutiset vievät synkkyyteen ja toimintakyvyttömäksi.

Ja niiden mukaan kaikki kaikki kiva on aina kiellettyä eikä kukaan osaa tehdä mitään oikein: "Oletko aina tehnyt sitä ja tätä ja tuota ja vaikka mitä ihan väärin?"

Juuri näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastuin punkin puremasta pysyvään neurologiseen sairauteen, sukurasitetta sairaudelle ei ollut. Kyllä v'tutti, kun elämä meni pilalle yhden ainoan punkin pureman takia. Ihmiset eivät ymmärrä, miksi nykyisin kartan punkkeja kuin ruttoa.

Vierailija
24/25 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin uskon, että tuollainen allergia voi puhjeta. Minulle puhkesi nuorena aikuisena vaikeat allergiat lintuinfluenssarokotuksen jälkeen. Allergisoiduin todella monille ruoka-aineille, joista osa oli hyvin harvinaisia allergioita. Elämä oli aika karua 10 vuoden ajan, kun vaikeat allergiat rajoittivat arkea todella paljon, jouduin kulkemaan epipenin kanssa ja jännittämään anafylaktisia reaktioita. Onneksi osa allergioista lopulta väistyi (mikä oli suoranainen ihme!), mutta muutama allergia jäi.

En siis ole ollenkaan ro.kot.evas.tainen ja olen ottanut elämässäni liudan muita rok.otteita, mutta tuo kyllä laittoi mietityttämään. 

Vierailija
25/25 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentää, miten osa kyseenalaistaa tuollaisen allergian. Ei käsitetä, miten punkin puremasta voi saada paljon muutakin kuin borrelioosin/puutiaisaivokuumeen. Ja noitakin vähätellään. 

Sain borrelioosin keskellä leutoa talvea. Sain kamalia oireita: kovia päänsärkyjä, näköhäiriöitä, lihaskouristuksia jne. Asuin punkkiseudulla, mutta kukaan ei osannut kuvitellakaan, että syy olisi punkin purema. Minua ei meinattu uskoa, kun kerroin, että en tee oireita tahallani ja ei ole mistään mt-oireilusta kyse, vaan oikeasti minulla on joku pielessä. Meni 4 kk, ennen kuin suostuttiin ottamaan borrelioositestit. Arvot olivat aivan tapissa. Pitkä antibiootti auttoi jonkin verran, mutta jäi myös pysyviä vaurioita. Tuntuu hieman katkeralta, sillä väistämättä mietin, olisivatko vauriot jääneet pienemmiksi, jos antibiootti olisi annettu jo talvella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän