Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin kotona asuva muistisairas vanhus tarvitsee rahaa?

Vierailija
24.08.2026 |

Koitan hahmottaa läheiseni rahan tarvetta ja riittävyyttä nyt kun olen aloittamassa edunvalvojana. Mihin kaikkeen pitää varata rahaa kuin normaaleihin toistuviin laskuihin ja ruokaan. Lääkkeet toki ja kotihoito. Kotihoitoon sisältyy etälääkäri. En tiedä onko tarvetta käydä erikseen muualla lääkärissä. Missään jalkahoidoissa tai partureissa ei käy, eikä muutenkaan kodin ulkopuolella ollenkaan

Kommentit (181)

Vierailija
181/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhus hallitsee itse rahojaan. Paitsi jos ei siihen pysty. Voi haluta tehdä kaikenlaisia ostoksia, herkkuja kaupasta. Perushygienia yms. Lapsenlapsille haluaa hankkia kaikenlaista. Edunvalvoja vain toimittaa rahaa. Hammaslääkäri yms.

Kyllä edunvalvojan tehtäviin nimenomaan kuuluu vanhuksen rahojen hallinta ja laskujen maksaminen. Edunvalvoja voi kuitenkin antaa vanhukselle käyttörahaa pikkumenoihin. 

Edunvalvoja ei ’anna’ rahaa ’pikkumenoihin’. Ne ovat vanhuksen rahoja, ei sinun. 

Tietenkin ne ovat vanhuksen omia rahoja, mutta kyllä silti voidaan puhua antamisesta silloin, kun edunvalvoja siirtää hallinoimaltaan vanhuksen tililtä rahoja jotenkin vanhuksen omaan käyttöön. Ihan vastaavasti kuin minä voin antaa sinulle sinun oman takkisi, jos se on paikassa, josta sinun on hankalampi ottaa se kuin minun.

Edunvalvojan tehtävä on ajaa vanhuksen etua sanan varsinaisessa merkityksessä. Ei rajoittaa sitä. Esim laskuja ei pahemmin tarvitse nykyään maksaa erikseen. Suoraveloitus on keksitty. Sinun tehtäväsi on miettiä mikä on vanhuksen  parhaaksi.  Valitettavasti väärinkäyttöä on paljon. Tehtävien tasalla oleva ihminen ei pahemmin kysele vauva-palstalla tällaisia asioita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi