Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin kotona asuva muistisairas vanhus tarvitsee rahaa?

Vierailija
24.08.2026 |

Koitan hahmottaa läheiseni rahan tarvetta ja riittävyyttä nyt kun olen aloittamassa edunvalvojana. Mihin kaikkeen pitää varata rahaa kuin normaaleihin toistuviin laskuihin ja ruokaan. Lääkkeet toki ja kotihoito. Kotihoitoon sisältyy etälääkäri. En tiedä onko tarvetta käydä erikseen muualla lääkärissä. Missään jalkahoidoissa tai partureissa ei käy, eikä muutenkaan kodin ulkopuolella ollenkaan

Kommentit (170)

Vierailija
81/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pitää sitä joku kymppi olla käteistä, jos tarvitsee esimerkiksi taksiin jotta pääsee vaikka sairaalaan tai ruokaa, jos kortti ei toimi. 

Eikös alussa sanottu, ettei käy missään. 

Vaikea sitä on missään käydä (edes siellä lääkärissä) jos ei ole rahaa tai oikeuta sitä rahaa käyttää.

Normaalisti edunvalvoja antaa päämiehelle käyttörahaa, jota päämies voi käyttää oman mielensä mukaan. Toki vanhus voi olla jo siinä kunnossa, että tämä ei ole enää tarpeen. Käyttövarojen käytöstä ei tarvitse tehdä DVV:lle muuta selitystä kuin vain se, kuinka paljon niitä on annettu. Vuositilin tekemistä helpottaa, jos pikkuostokset (esim. satunnainen kahvilakäynti, kampaaja jne.) maksetaan käyttövaroista.

Vierailija
82/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhukset ole mitenkään tyhmiä heillä on eletty elämä takana . Olleet nuoria joskus .  Näkökyky alkaa mennä 50 v ja hormonit muuttuu pikkuhiljaa päälle 60 on hyvä saada korvaushoitoa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan esimmäiseksi varmistus: oletko edunvalvoja vai edunvalvontavaltuutettu? Näitä koskevat osin eri säännöt.

Tätähän ei kysytty

Vierailija
84/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hoitaa jalat?

Kyllähän kotihoidosta jalat tarvittaessa rasvataan ja sen sellaista.  Ap tarkoitti varmaan, ettei mitään ylimääräisiä manikyyrejä. 

Mun äidille tilasimme jalkahoidon kotiin, ei kotipalvelu hoida, maksoimme käteisellä.

Mun läheisellä on ongelmaa muistissa, ei jaloissa tai niiden hoitamisessa. Hääräilee ja puuhailee kotona, hoitaa kukkia ja siivoilee. Mihinkään ei uskalla eikä halua mennä enää. Kotihoito hoitaa lääkkeet ja pyykit, lapset tuo ruokakassit. Vaatteita on kaapit täynnä 20 vuodeksi

Ap

Läheisten tuoma ruoka ei maksa mitään?

Vierailija
85/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rahaa on suht paljon, voi silloin tällöin siirtää omalle tilille sievoisia summia. Kukaan huomaa mitään. Itse en ainakaan tekisi lähes ilmaiseksi tuollaista hommaa. 

DVV:lle tehtävä vuosiraportti kyllä paljastaa jos rahaa siirretty omin luvin

Vierailija
86/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hoitaa jalat?

Kyllähän kotihoidosta jalat tarvittaessa rasvataan ja sen sellaista.  Ap tarkoitti varmaan, ettei mitään ylimääräisiä manikyyrejä. 

Mun äidille tilasimme jalkahoidon kotiin, ei kotipalvelu hoida, maksoimme käteisellä.

Samoin meillä, mutta jalkahoitaja laittaa minulle laskun sähköpostilla. Maksan äidin tililtä, koska minulla on hänen tilinkäyttöoikeus. Muuten menisi hankalaksi. 

Vierailija
87/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään tässä tapauksessa.

Yksinasuva muistisairas kyllä lypsetään muutamassa vuodessa kuiviin. Joka käänteessä vanhuksen tulee olla raha kourassa, että Kela-taksi auttaa kotiin saakka ym. Kodissa ramppaavien auttajien taskuun lähtee kaikki minkä irti saavat, toki yksinäiselle ihmiselle hyvä, lähdettyään siistii tyhjentää loputkin roskalavalle. Sukulaiset muuten käyvät ajoissa merkitsemässä arvotauluihin ja maljakoihin nimensä?

Ei ainakaan meillä noin mennyt, ei lypsetty yhtään, laskutus suurimmalla osalla palveluista ja suoraveloitus.

Vierailija
88/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan esimmäiseksi varmistus: oletko edunvalvoja vai edunvalvontavaltuutettu? Näitä koskevat osin eri säännöt.

Tätähän ei kysytty

Ei kysytty, mutta ero voi myös vaikuttaa vanhuksen rahantarpeeseen.

Vierailija
89/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hoitaa jalat?

Mun läheisellä on ongelmaa muistissa, ei jaloissa tai niiden hoitamisessa. Hääräilee ja puuhailee kotona, hoitaa kukkia ja siivoilee. Mihinkään ei uskalla eikä halua mennä enää. Kotihoito hoitaa lääkkeet ja pyykit, lapset tuo ruokakassit. Vaatteita on kaapit täynnä 20 vuodeksi

Ap

Ruoka oli jo mainittu avauksessa. Nyt yritettiin miettiä mihin MUUHUN rahaa voisi tarvita vai tarvitaanko mihinkään.

ap

Vierailija
90/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pitää sitä joku kymppi olla käteistä, jos tarvitsee esimerkiksi taksiin jotta pääsee vaikka sairaalaan tai ruokaa, jos kortti ei toimi. 

Eikös alussa sanottu, ettei käy missään. 

Vaikea sitä on missään käydä (edes siellä lääkärissä) jos ei ole rahaa tai oikeuta sitä rahaa käyttää.

Normaalisti edunvalvoja antaa päämiehelle käyttörahaa, jota päämies voi käyttää oman mielensä mukaan. Toki vanhus voi olla jo siinä kunnossa, että tämä ei ole enää tarpeen. Käyttövarojen käytöstä ei tarvitse tehdä DVV:lle muuta selitystä kuin vain se, kuinka paljon niitä on annettu. Vuositilin tekemistä helpottaa, jos pikkuostokset (esim. satunnainen kahvilakäynti, kampaaja jne.) maksetaan käyttövaroista.

Lääkärikulut ei kyllä ole mitään omaa käyttörahaa. Omavastuut toki voidaan veloittaa vanhukselta laskullakin jolloin edunvalvoja huolehtii siitä että ko laskut tulee maksettua.

Vierailija
91/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sitten kun ei enää näe hyvin eikä sormet toimi ja liiku enää notkeasti pitää miettiä vitamiini kuuria ja raitista ilmaa kuin jumppaa ja oliiviöljyä.  Hormonikorvaushoito on auttanut moneen vaivaan.  Liikuntaa ilman ihminen jäykistyy. Kotiin voi pyytää kävelytuen ja vc istuimen korotuksen . Apteekista saat saippuaa mikä ei kuivata ihoa. 

Vierailija
92/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hoitaa jalat?

Samoin meillä, mutta jalkahoitaja laittaa minulle laskun sähköpostilla. Maksan äidin tililtä, koska minulla on hänen tilinkäyttöoikeus. Muuten menisi hankalaksi. 

Juu se on hyvä, mutta meidän jalkahoitaja halusi käteisellä, on hyvä jalkahoitaja, oli käynyt äidillä jo aiemmin.

Vierailija
93/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maistraatin sivulla on vuosi-ilmoitus  ja ohjeet. Niiden mukaan täytetään, Joutuu myös laittamaan kaikki tiliotteet.

Nykypäivänä ei ole kuittipeliä ja vanhanaikaiset vihkot voi unohtaa.

Kun olet ollut kolme kuukautta edunvalvoja niin joudut täyttämään omaisuusluettelon.

Mun pojalla on tarvehankintatili eli käyttötili.  Säästötili on mun hallinnassa. Näin siis kun on virallinen edunvalvoja. Palkkiota en ota.

T. Edunvalvoja ja omaishoitaja.

Noniin, joku Pirkko 78v ei osaa edes lukea mitä kysytty

Vierailija
94/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös muistisairaalla on oikeus omiiin rahoihinsa.

Summaa en valitettavasti osaa sanoa.

Kiitos, kun huolehdit hänestä. :)

Vierailija
95/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ei se pesukone pyöri ilman sähköä ja pese ilman pesuainetta.  Kyllä rahaa nyt vaan tarvitaan myös shampooseen ja muuhunkin.  Turha kai miettiä kävelytätkö häntä ja vaihdat puhtaat alusvaatteet. 

Vierailija
96/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitimme sairasti pari vuotta kotona dementiaa ennen palvelukotiin muuttoa, ruokapalvelu toi lämpimän ruuan , lasku ja minä ostin välipalat, leivät, maidot ym hänen rahoillaan, käteisellä, pystyi siirtämään tililleni  ostos rahat. 

Onhan se äitikin omilla rahoillaan ostanut teille ruuat karkit välipalat. Vaatteet. 

Se on vanhemman velvollisuus, kun on mennyt hankkimaan lapsia. Lapset eivät ole jääneet vanhemmilleen siitä velkaa, joka pitäisi maksaa myöhemmin takaisin.

Vierailija
97/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hoitaa jalat?

Ap

Ruoka oli jo mainittu avauksessa. Nyt yritettiin miettiä mihin MUUHUN rahaa voisi tarvita vai tarvitaanko mihinkään.

ap

Jos olet edunvalvoja (etkä valtuutettu), niin DVV:n maksu vuositilin tarkistuksesta tulee joka vuosi. Lisäksi myös edunvalvojan palkkio, jos nostat sen.

Vierailija
98/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hoitaa jalat?

Juu se on hyvä, mutta meidän jalkahoitaja halusi käteisellä, on hyvä jalkahoitaja, oli käynyt äidillä jo aiemmin.

Kuulostaa silti oudolta, kun ei sen verran luottamusta ole vakiasiakkaaseen.

Vierailija
99/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhuksella on aina ollut tapana antaa lapsenlapsille jouluna vaikka 20 euroa ja siihen on edelleen varaa, niin tapaa kannattaa jatkaa ja budjetoida se käyttörahaan. Jos pitää kasveista niin kukkakimppu silloin tällöin voi ilahduttaa kovasti, jos ruukkukasvit eivät enää selviä hoidosta, kaikenlaista pientä rahatilanteen mukaan. 

Vierailija
100/170 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman kuittia et kyllä saa verovähennyksen etkä ole rehellisen yrittäjän kanssa . Normaalit antaa kuitit.  Ja on sun selittävä itsekin mihin vanhuksen raha on mennyt . Ilman kuitteja se on vaikeaa .   Jäät kiinni .  Kuin se jalkahoitaja jää kiinni veropetoksesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme