Mihin kotona asuva muistisairas vanhus tarvitsee rahaa?
Koitan hahmottaa läheiseni rahan tarvetta ja riittävyyttä nyt kun olen aloittamassa edunvalvojana. Mihin kaikkeen pitää varata rahaa kuin normaaleihin toistuviin laskuihin ja ruokaan. Lääkkeet toki ja kotihoito. Kotihoitoon sisältyy etälääkäri. En tiedä onko tarvetta käydä erikseen muualla lääkärissä. Missään jalkahoidoissa tai partureissa ei käy, eikä muutenkaan kodin ulkopuolella ollenkaan
Kommentit (181)
No eiks ton vois jo lopettaa? Eihän lemmikkejäkään pidetä tyuossa kunnossa kitumassa vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus antaa sinun katsoa vanhoja tiliotteitaan, niin niistä saa aika hyvin kuvan siitä, mihin kaikkeen rahaa on mennyt ja paljonko.
No jos siellä näkyy 300e käteisnosto joka kk, niin ei se kerro mihin se raha on mennyt. Voipi löytyä nuo vuosien nostot jostain patjan välistäkin
Ööö vaatteet? Kosmetiikka? Joku virkistys reissu?
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa mistä nyt voi edes ostaa vanhoille ulkoilu vaatteita tai talvitakkia kun näyttää olevan kaikki 20 vuotiaille .
Mä olen ostanut kierrätyskeskuksesta. Tarpeeksi isoa kokoa, että on helpompi pukea päälle kun joku tyköistuva. Sama kengät, riittää että ovat lämpimät ja helppo pukea. Pyörätuolipotilaan kanssa näillä on merkitystä.
Kynnet jää kyllä hoitamatta ja pelkkä pesulla käynti jo menee tappeluksi.Myös hampaiden pesu myös jää helposti pois.Petivaatteet myös pitää vaihtaa josta aiemmin on niin huolehtinut.
Kaikki suoralaskut pitää maksaa itse erikseen kun päivämäärä maksupäivä on eri kuin eläkepäivä. Niinkuin asumiskulut sähkö. Ne pitää tarkastaa ja vaihtaa yrityksessä maksupäiväksi eläkepäivä . Tukipäivä. Ne on tarkkoja pankissa eikä lasku mene jos tilillä ei ole rahaa juuri sinä maksupäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ööö vaatteet? Kosmetiikka? Joku virkistys reissu?
Mun äidillä on kaapit täynnä vaatteita, mutta käyttää niitä samoja vanhoja riepuja. Ei ole ikinä meikannut. Eikä 1min lähimuistilla oikein lähdetä enää mihinkään virkistysreissuille, vaikka fyysinen kunto onkin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään tässä tapauksessa.
Samoihin asioihin kiin kaikki muutkin ihmiset tarvitsevat.
Kuvitteletko että se vanhus on joku hamsteri joka käydään ruokkimassa ja lääkitsemässä ja mitään muuta ei tarvita?????
Meinasitko itse nyysiä itsellesi suurimman osan, vsi miksi mietit?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suoralaskut pitää maksaa itse erikseen kun päivämäärä maksupäivä on eri kuin eläkepäivä. Niinkuin asumiskulut sähkö. Ne pitää tarkastaa ja vaihtaa yrityksessä maksupäiväksi eläkepäivä . Tukipäivä. Ne on tarkkoja pankissa eikä lasku mene jos tilillä ei ole rahaa juuri sinä maksupäivänä.
Niinku mitä hä??
Mieti siten että katsot sitä vanhusta kuin olisit siinä itse vanhuksena . Eikö niin.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa mistä nyt voi edes ostaa vanhoille ulkoilu vaatteita tai talvitakkia kun näyttää olevan kaikki 20 vuotiaille .
Oli aikanaan äidin eläessä vaikea löytää vetoketjutonta talvitakkia. Olisi tarvinnut kun kädet vapisi eikä ketjun laitto onnistunut. Ompelin leveät tarra kiinnitykset jotka helpotti pukemista.
Ei vanhuksen suu ja mielihalut ole miksikään muuttuneet, joskus voi haluta jotain herkkua tai vaikka konjakkinaukun ja nämä pitää ihan itse osata hänelle ostaa. Eikä kannata uskoa, jos hän jossakin hetkessä sanoo ei, toisessa hetkessä hänelle hyvinkin maistuu. Myös vaatteita saattaa tarvita uusia jo ihan sen takia, kun muistisairaat usein laihtuvat (koska eivät muista syödä ja ruoka ei muutenkaan imeydy) ja niiden on oltava helposti puettavia, mutta myös mukavia ja kivan näköisiä.
Mieti itseäsi vanhana, mitä ajattelet ja toivot, että sinun elämäsi olisi!
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhukset ole mitenkään tyhmiä heillä on eletty elämä takana . Olleet nuoria joskus . Näkökyky alkaa mennä 50 v ja hormonit muuttuu pikkuhiljaa päälle 60 on hyvä saada korvaushoitoa.
50-60-vuotiaat ovat vielä työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ota kaikki liikaa sokeria sisältävä pois niin verensokeri tasaantuu , jonkun verran sokeria pitää olla . Ja raitis ilma elikkä tuuleta ja ropsi petivaatteet. Ulkona . Pesun jälkeen puhtaat alusvaatteet. Kyllä se on lähtö vanhusten taloon kun ei enää pesu suju. Etsi hyvä palvelutalo .
No nyt on sulla lääkkeet ottamatta. Ei mihinkään palvelutaloon pääse kun pesu ei suju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinku mitä hä??
En myöskään ymmärtänyt. Mitä väliä sillä on minä päivänä ne laskut maksaa kunhan eivät myöhästy?
Vierailija kirjoitti:
Miksi laskut pitäisi maksaa juuri eläkepäivänä? Tilillä kannattaa pitää sen verran ylimääräistä rahaa, että toistuvat laskut voi maksaa minä päivänä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhuksen suu ja mielihalut ole miksikään muuttuneet, joskus voi haluta jotain herkkua tai vaikka konjakkinaukun ja nämä pitää ihan itse osata hänelle ostaa. Eikä kannata uskoa, jos hän jossakin hetkessä sanoo ei, toisessa hetkessä hänelle hyvinkin maistuu. Myös vaatteita saattaa tarvita uusia jo ihan sen takia, kun muistisairaat usein laihtuvat (koska eivät muista syödä ja ruoka ei muutenkaan imeydy) ja niiden on oltava helposti puettavia, mutta myös mukavia ja kivan näköisiä.
Mieti itseäsi vanhana, mitä ajattelet ja toivot, että sinun elämäsi olisi!
Lääkkeiden kanssa alkoholi ei ole hyväksi ja muutenkin voi aiheuttaa turhaa kaatumisvaaraa.
Toiseksi, se miten minä toivoisin omalta elämältäni on varmasti täysin eri kuin mitä omat vanhempani ajattelevat. Äitini suuttuisi jos menisin hänen rahoillaan ostamaan vaatteita, mitä tuhlausta kun vanhatkin on vielä hyviä. Äiti oli nuorempana kova ompelemaan ja itse tehtyhä paitoja ja housuja on kymmenittäin. Itse kudottuja villatakkeja, neuleita, villasukkia kasoittain. Aikoinaan kirppiksiltä haalittuja toppatakkeja ainakin 10.
Itse arvostaisin siivoojaa kotiin, pihille äidilleni sellainen ei missään nimessä käy, eikä hänellä ole edes likaista!
Vanhus hallitsee itse rahojaan. Paitsi jos ei siihen pysty. Voi haluta tehdä kaikenlaisia ostoksia, herkkuja kaupasta. Perushygienia yms. Lapsenlapsille haluaa hankkia kaikenlaista. Edunvalvoja vain toimittaa rahaa. Hammaslääkäri yms.
Vierailija kirjoitti:
Vanhus hallitsee itse rahojaan. Paitsi jos ei siihen pysty. Voi haluta tehdä kaikenlaisia ostoksia, herkkuja kaupasta. Perushygienia yms. Lapsenlapsille haluaa hankkia kaikenlaista. Edunvalvoja vain toimittaa rahaa. Hammaslääkäri yms.
Kyllä edunvalvojan tehtäviin nimenomaan kuuluu vanhuksen rahojen hallinta ja laskujen maksaminen. Edunvalvoja voi kuitenkin antaa vanhukselle käyttörahaa pikkumenoihin.
Miksi ostaisin nuorisomuotia jos en sitä halua käyttää?
Löytyy netistä esim Seniori shoppia yms jos ne valikoimat kiinnostaa enemmän.