Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Vanhemmat vaativat mahdottomuuksia, luokanopettaja Joanna Lukkarila sanoo

Vierailija
24.08.2026 |

Koulut | Vanhemmat vaativat mahdottomuuksia, luokanopettaja Joanna Lukkarila sanoo

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012180974.html

Kommentit (124)

Vierailija
121/124 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kommenteissa mainitaan useaan otteeseen, että huoltajat ovat pyytäneet opettajia myös varaamaan lapsilleen hammaslääkäriaikoja ja kuskaamaan heitä hammashuollon vastaanotolle.

Siis miten ihmiset on näin vieraantuneita todellisuudesta nykyään? Ei opettaja ole heidän lapsensa henkilökohtainen palvelija. Vai onko nämä mamuvanhempien toiveita, kun ovat tottuneet kantisten passaukseen alusta lähtien?

Olisi tosiaan kiva tietää puhutaanko esimerkeissä kantiksista tai maamuista? Hankalia vanhempia on varmasti molemmissa, mutta jotkut esimerkit tuntuu ihan absurdeilta kantiksen esittämänä.

Älä viitsi puhua puppua. Nimenomaan kantikset ovat näitä lumihiutale vanhempia, jotka eivät osaa sanoa ei niilopetterivilmalle.

Mä oon vakaopettaja S2-alueella pk seudulla, ja voin kyllä sanoa monen vuoden kokemuksella että näitä vapaan kasvatuksen vanhempia, joiden mielestä lapsi on prinsessa /prinssi jota tulee palvella, on sekä kantiksissa että mamuissa, enenevässä määrin kummassakin. 

Vierailija
122/124 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekevätkö nämä vanhemmat sitten kotona itse kaikki lastensa puolesta😳? Kun eivät ole paikalla, vaativat muita palvelemaan lapsiaan...

Kyllä näitä on. Yläasteikäiselle voidellaan leipäkin valmiiksi. Astioiden laitto koneeseen on saman ikäiselle liian vaativaa, kun lapsi on ollut koulussa ja käyttänyt ainakin vartin läksyihin.

Ihan kantis-perheestä kyse.

Musta tulee varmaan äiti joka voitelee lapselle leipiä vielä yläkoulussa. Se on vaan ihanaa. Lapsi voi sitten käyttää senkin ajan koulutehtäviin sillä älliä haetaan ensisijaisesti yo-kokeista. 

Teet lapsellesi ison karhunpalveluksen opettamalla sen avuttomuuteen ja tekemällä asiat sen puolesta. Älä.

Tuollaisen oppimiseen ei mene kuin yksi kerta. Ja voi tehdä vaikka joka kerta jos itse haluaa. Omalla kohdalla lasten tehtävä ei ole keskittyä kotihommiin vaan hoitaa koulu kunnolla, tehdä kuten opettaja sanoo ja oppia käyttäytymään ja asioimaan muiden ihmisten kanssa. Kunhan hoitaa vaatteet pyykkikoriin ja osaa panna kengät ja takit mihin ne kuuluu, se riittää. 

Riittääköhän se hänen tulevalle puolisolleen, vai tuleeko sitten ihan puskista ero kun ei olla opittu että elämään kuuluu kotityöt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/124 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa sentään rehtori usein on opettajan tukena . Työskentelen tällä hetkellä kotoutumiskoulutuksessa ja se kun on kilpailutettua, pomokin on sitä mieltä että asiakaspalvelijoitahan tässä ollaan. 

Vierailija
124/124 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Olisi esimerkiksi pitäny mennä kotiin herättämään lapsi, joka ei suostu aamulla nousemaan sängystä. Tässä vaiheessa koulu oli jo alkanut ja tunti käynnissä!"

ehkä siinä oli vittuilen sanottu opettajalle tule itse herättäämään lapsi, olen itse töissä kun lapsen pitäisi lähteä kouuun

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä