HS: Vanhemmat vaativat mahdottomuuksia, luokanopettaja Joanna Lukkarila sanoo
Koulut | Vanhemmat vaativat mahdottomuuksia, luokanopettaja Joanna Lukkarila sanoo
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole moinen vanhempi, mutta täytyy todeta että kyllä ne opetkin osaa. Wilma täyttyy vttuiluviesteistä ja tyyliin "jannikalla ei ollut tänään kynä mukana." "Anselmi istui alas 2 sekuntia muita myöhemmin." No hyvä että opet itse on niin täydellisiä. Ja eiköhän koulusta lapselle kynä löydy! Ja 2 sekuntia ei varmaan vaikuta mihinkään!
Aikani jaksoin näitä vttuiluviestejä. Sen jälkeen aloin vastailla viesteihin samalla mitalla.
"Ninni juoksi välitunnilla päin nurkan takaa juossutta Lilliä, joka alkoi itkeä. Ninni ei suostunut pyytämään anteeksi, vaikka tunti odotettiin."
"Ninni pudotti matikantunnilla kumin lattialle 3 kertaa."
En enää edes lue opettajan typeriä löpinöitä kokonaan läpi, vaan vastaan kaikkeen aina: Ok, mukava kuulla. Yt. huoltaja
Eihän tuollaisessa viestitulvassa olekaan mitään järkeä. Ei voi joka viikko tapahtua koulussa sellaista mistä pitää erikseen infosta vanhempia.
Ai vanhempien ei tarvitse tietää että hänen lapsensa on kykenemätön pyytämään anteeksi jos satuttaa jotakuta? Pitäisköhän niiden viestien perusteella kuitenkin miettiä ihan omaa toimintaa kasvattajana jos niitä on tarvetta lähetellä jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekevätkö nämä vanhemmat sitten kotona itse kaikki lastensa puolesta😳? Kun eivät ole paikalla, vaativat muita palvelemaan lapsiaan...
Kyllä näitä on. Yläasteikäiselle voidellaan leipäkin valmiiksi. Astioiden laitto koneeseen on saman ikäiselle liian vaativaa, kun lapsi on ollut koulussa ja käyttänyt ainakin vartin läksyihin.
Ihan kantis-perheestä kyse.
Melko epätoivoinen yritys mustamaalata suomalaisia. Ihan kuin edes tietäisit, että jokaisen kantiksen luona ei osata laittaa astioita koneeseen.
M aamu ei toki edes tiedä, mikä on pesukone tai edes tiedä, että roskat pitää viedä roskiin, eikä vain heittää ikkunasta tai jättää roskiksen eteen.
Kun tuossa koulussa puukot heiluvat ja pelätään hengen menoa m a m u jen toimesta niin nuo astianpesukoneen täytöt ovat aika pieniä asioita loppupeleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekevätkö nämä vanhemmat sitten kotona itse kaikki lastensa puolesta😳? Kun eivät ole paikalla, vaativat muita palvelemaan lapsiaan...
Kyllä näitä on. Yläasteikäiselle voidellaan leipäkin valmiiksi. Astioiden laitto koneeseen on saman ikäiselle liian vaativaa, kun lapsi on ollut koulussa ja käyttänyt ainakin vartin läksyihin.
Musta tulee varmaan äiti joka voitelee lapselle leipiä vielä yläkoulussa. Se on vaan ihanaa. Lapsi voi sitten käyttää senkin ajan koulutehtäviin sillä älliä haetaan ensisijaisesti yo-kokeista.
Teet lapsellesi ison karhunpalveluksen opettamalla sen avuttomuuteen ja tekemällä asiat sen puolesta. Älä.
Tuollaisen oppimiseen ei mene kuin yksi kerta. Ja voi tehdä vaikka joka kerta jos itse haluaa. Omalla kohdalla lasten tehtävä ei ole keskittyä kotihommiin vaan hoitaa koulu kunnolla, tehdä kuten opettaja sanoo ja oppia käyttäytymään ja asioimaan muiden ihmisten kanssa. Kunhan hoitaa vaatteet pyykkikoriin ja osaa panna kengät ja takit mihin ne kuuluu, se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole moinen vanhempi, mutta täytyy todeta että kyllä ne opetkin osaa. Wilma täyttyy vttuiluviesteistä ja tyyliin "jannikalla ei ollut tänään kynä mukana." "Anselmi istui alas 2 sekuntia muita myöhemmin." No hyvä että opet itse on niin täydellisiä. Ja eiköhän koulusta lapselle kynä löydy! Ja 2 sekuntia ei varmaan vaikuta mihinkään!
Aikani jaksoin näitä vttuiluviestejä. Sen jälkeen aloin vastailla viesteihin samalla mitalla.
"Ninni juoksi välitunnilla päin nurkan takaa juossutta Lilliä, joka alkoi itkeä. Ninni ei suostunut pyytämään anteeksi, vaikka tunti odotettiin."
En enää edes lue opettajan typeriä löpinöitä kokonaan läpi, vaan vastaan kaikkeen aina: Ok, mukava kuulla. Yt. huoltaja
Eihän tuollaisessa viestitulvassa olekaan mitään järkeä. Ei voi joka viikko tapahtua koulussa sellaista mistä pitää erikseen infosta vanhempia.
Ai vanhempien ei tarvitse tietää että hänen lapsensa on kykenemätön pyytämään anteeksi jos satuttaa jotakuta? Pitäisköhän niiden viestien perusteella kuitenkin miettiä ihan omaa toimintaa kasvattajana jos niitä on tarvetta lähetellä jatkuvasti?
Vai "oppilas satuttaa muita"? Tuossahan molemmat juoksivat, ja törmäsivät toisiinsa koulun nurkalla. Miksi vain toisen pitää pyytää tätä törmäystä anteeksi? Siksikö kun open lellikki- itkupilli alkoi esiintymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai "oppilas satuttaa muita"? Tuossahan molemmat juoksivat, ja törmäsivät toisiinsa koulun nurkalla. Miksi vain toisen pitää pyytää tätä törmäystä anteeksi? Siksikö kun open lellikki- itkupilli alkoi esiintymään?
Tämä asenne kertookin jo paljon siitä miksi siitä tuli lapsellekin ongelma. En tiedä sinusta, mutta itse olen pitänyt hyviin käytöstapoihin kuuluvana että jos vahingossa vaikka jalkakäytävällä osun johonkin toiseen ihmiseen niin sanon anteeksi, ihan nyt riippumatta siitä että yhtälailla se toinen ihminen osui minuun. Ja silloin siitä ei tule niin suurta numeroa että siitä tarvitsisi kenenkään kirjoitella kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asenne kertookin jo paljon siitä miksi siitä tuli lapsellekin ongelma. En tiedä sinusta, mutta itse olen pitänyt hyviin käytöstapoihin kuuluvana että jos vahingossa vaikka jalkakäytävällä osun johonkin toiseen ihmiseen niin sanon anteeksi, ihan nyt riippumatta siitä että yhtälailla se toinen ihminen osui minuun. Ja silloin siitä ei tule niin suurta numeroa että siitä tarvitsisi kenenkään kirjoitella kotiin.
Eri. On kohteliasta pyytää anteeksi kun toista sattuu vaikkei olisikaan tarkoituksella tehnyt mitään väärää. Ei siitä kuitenkaan tarvitse vanhemmille erikseen ilmoittaa vaan tilanne selvitetään koululla. Kun lapsi tulee kotiin ja puhutaan koulupäivästä niin asia varmaan tulee esiin ja siitä voidaan silloin keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tulee varmaan äiti joka voitelee lapselle leipiä vielä yläkoulussa. Se on vaan ihanaa. Lapsi voi sitten käyttää senkin ajan koulutehtäviin sillä älliä haetaan ensisijaisesti yo-kokeista.
Teet lapsellesi ison karhunpalveluksen opettamalla sen avuttomuuteen ja tekemällä asiat sen puolesta. Älä.
Tuollaisen oppimiseen ei mene kuin yksi kerta. Ja voi tehdä vaikka joka kerta jos itse haluaa. Omalla kohdalla lasten tehtävä ei ole keskittyä kotihommiin vaan hoitaa koulu kunnolla, tehdä kuten opettaja sanoo ja oppia käyttäytymään ja asioimaan muiden ihmisten kanssa. Kunhan hoitaa vaatteet pyykkikoriin ja osaa panna kengät ja takit mihin ne kuuluu, se riittää.
Taidat olla niitä vanhempia, jotka pyytää opettajaa koulussa kuorimaan Tiinatuulikin perunat ja voitelemaan leivät, kun ne on sellaisia asioita mitä teillä kotona ei ole vaivauduttu lapselle opettamaan. Ja sitten aikuisena ovat ihan uusavuttomia, kun äiti tehnyt kotona aina kaiken puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kommenteissa mainitaan useaan otteeseen, että huoltajat ovat pyytäneet opettajia myös varaamaan lapsilleen hammaslääkäriaikoja ja kuskaamaan heitä hammashuollon vastaanotolle.
Siis miten ihmiset on näin vieraantuneita todellisuudesta nykyään? Ei opettaja ole heidän lapsensa henkilökohtainen palvelija. Vai onko nämä mamuvanhempien toiveita, kun ovat tottuneet kantisten passaukseen alusta lähtien?
Olisi tosiaan kiva tietää puhutaanko esimerkeissä kantiksista tai maamuista? Hankalia vanhempia on varmasti molemmissa, mutta jotkut esimerkit tuntuu ihan absurdeilta kantiksen esittämänä.
Kyllä nämä on ihan kantiksia.
Terveisin ope
Toimitko opettajana suuremmassa kaupungissa vai pienemmällä paikkakunnalla? Mun ystäväni on yläasteen opettaja suuressa helsinkiläisessä koulussa, ja hänellä on vähän eri näkemys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla on mukanaan puukkoja ja veitsiä. Meitä huoritellaan ja uhkauksia, kuten ’v*u mä tap an sut, mun isä ja veljet tulee ja rais kaa sut’ huudetaan päin naamaa, kirjaston työntekijä kertoo.
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-nuorisojoukko-pitaa-asuinaluetta-pelo…
Laiton uhkaus, eli hälytysnapit työntekijöille. Ensin stevarit laittaa nippuun, poliisi hoitaa putkaan ja tuomari nuorisovankilaan.
Sehän se on kun et saa näitä kiinni tai jos saat niin ovat alle 15-vuotiaita ja lain suojassa.
Kun vihervasemmistolaisessa ideologiassa, jota tämäkin opettaja edustaa, lapselta ei saa vaatia mitään, koska lapsen oikeudet menevät kaiken edelle. Edes kännykkäkieltoa ei edellinen hallitus saanut aikaan. Vihervasemmisto vastustaa erityiskouluja, tarkkisluokkia, jälki-istuntoja, koulusta erottamista jne. jne. Vanhemmille pitäisi myös tulla joku sanktio, jos lapsi pahoinpitelee, uhkailee, eivät saa lastaan kouluun ym., mutta ei kiinnosta vihervasemmistoa. Pitää vaan ymmärtää.
Pitää olla ymmärtäväinen kun oli pandemiakin. Ei ole helppoa aikaa elää