Työttömiä on 325.000 ja avoimia työpaikkoja 31.400
Vartiaisen mukaan töihin on helppo mennä jos haluaa. Jos nuo vapaat työpaikat täytettäisiin jäisi työttömiä vielä 296,600... ilmaiseksi töihin oli tarkoitus saada liki 300.000 ihmistä? Vai eikö perusporvarit osaa käyttää laskinta?
https://tyomarkkinatori.fi/tyollisyys-ja-tilastot
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi työttömät eivät työllistä itseään ja mainosta osaamistaan. Vai onko niin että suomalainen ei osaa mitään mistä olisi hyötyä kenellekään.
Olen pappi ja en voi perustaa yritystä, jossa myyn papin palveluita. Kirkkolaki kieltää tämän. Muutoin perustaisin heti. Jos te-toimisto tällaista ehdottaa, he kannustavat minua rikkomaan lakia.
Sulle sopisi varmaan lähetyssaarnaajan työ vaikka Ambomaassa.
Joista paikoista suurin osa on harhaa...Päällekkäisiä ilmoituksia ja lisäksi täydellisiä valheita eli olemattomia paikkoja. Niiden olemassa oloon ei usko ku työvoimaviranomaiset!
Kyllä.
Mutta jos tämä on jotenkin vertauskuvallista Suomen päättäjien mielestä. Versus kaksi leipää ja kymmenen kalaa.
Ja koko homma kääntyy toiseksi. Kun päästetään kymmeniä tuhansia työttömiä muista maista Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi työttömät eivät työllistä itseään ja mainosta osaamistaan. Vai onko niin että suomalainen ei osaa mitään mistä olisi hyötyä kenellekään.
Olen pappi ja en voi perustaa yritystä, jossa myyn papin palveluita. Kirkkolaki kieltää tämän. Muutoin perustaisin heti. Jos te-toimisto tällaista ehdottaa, he kannustavat minua rikkomaan lakia.
Sulle sopisi varmaan lähetyssaarnaajan työ vaikka Ambomaassa.
Sellaisia ei taida olla enää tällä vuosituhannella ollut. Miehenikään ei suostuisi muuttamaan.
Kuinka helvetin tyhmä pitää olla että pystyy ajattelemaan että muita avoimia paikkoja ei ole kuin ne mitä on julkisessa haussa?
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan noista 325000 työttömästä 95% vieraskielisiä.
Näistä luvuista pitäisi nähdä dataa. Mikä on muun maalaisten osuus työttömistä. Ja jos siihen vielä ynnätään toisen sukupolven m. muuttajien määrät.
Sitten myös oudosti melkein painostettiin ostamaan tarjoilija-asu, koska milloinkaan ei tiedä, kuinka lyhyellä varoitusajalla on keikkatyötä tarjolla.
Nauroin. Saakohan tarjoilija-asun ostaa pilailupuodista?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helvetin tyhmä pitää olla että pystyy ajattelemaan että muita avoimia paikkoja ei ole kuin ne mitä on julkisessa haussa?
En tiedä kun en tunne ketään tuolla tavoin ajattelevaa.
Paikat, jotka eivät ole julkisessa haussa, ovat yhden - kahden kk:n sijaisuuksia kun vakinainen viranhaltija pudonnut hevosen selästä, tms. Niiden jälkeen on taas työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä luvuista pitäisi nähdä dataa. Mikä on muun maalaisten osuus työttömistä. Ja jos siihen vielä ynnätään toisen sukupolven m. muuttajien määrät.
sompuista ainaki työttömänä yli puolet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut eläissäni työttämänä ehkä 3kk. Olin työkkärin työhakukurssilla, jossa kerrottiin seuraava satu:
"Maija" oli etsinyt pitkään työtä. Viimein hän keksi soittaa erääseen järjestöön ja kysellä kirjanpitäjän töitä. Siellä ilahduttiin ikihyviksi: heidän kirjanpitäjänsä oli juuri kohta jäämässä eläkkeelle ja tarvitaan uusi. Olipa hyvä, että "Maija" soitti - nyt ei tarvitsisi ryhtyä hakuprosessiin.
Uskoo ken tahtoo.
Omalle työpaikalleni oli maaliskuussa rekry. Haastatelut käytiin läpi. Ketään ei kuitenkaan palkattu, koska tässä välissä yrityksen johto muisti ettei meillä olekaan varaa uuteen työntekijään.
Minä olin myös työnhakukurssilla. Meille tarina oli tällainen, että "Kaisa" meni reippaasti juttelemaan jollekin ravintolajonossa, ja kertoi, että on työtön, niin tämä ihminen sattui tietämään, että juuri on paikka aukeamassa Kaisan alalla jossain firmassa, ja niin Kaisa sai paikan.
"Että kannattaa avoimesti kertoa kaikille omasta tilanteesta."
:o
Sitten myös oudosti melkein painostettiin ostamaan tarjoilija-asu, koska milloinkaan ei tiedä, kuinka lyhyellä varoitusajalla on keikkatyötä tarjolla. Ei ole mitenkään omaa alaa, enkä usko että viisikymppisenä olen kovin kysyttyä, kun täällä opiskelijat lähes tappelevat näistä paikoista. En ostanut asua, eikä ravintola-alan hakemuksiini ole edes vastattu.
Miksi sinä näitä neuvoja hämmästelet? Noin työnhaku nykyään toimii.
Ei se tarkoita, että kysyt yhdeltä ja hänellä on heti sinulle työpaikka. Vaan kuten tuossakin kurssilla oli sanottu, niin puhut kaikille mahdollisille, niin jossain vaiheessa napsahtaa.
Minä työllistyin puhumalla työhaluistani lasten kavereiden vanhemmille, lasten opettajille, naapureille, harrastuksissa, lasten harrastuksissa. Näin muodostamani verkoston kautta työllistyin muutamaa vuotta myöhemmin, ja tunnit lisääntyivät vuosi vuodelta, ja ovat olleet jo vuosia toivomallani tasolla.
Lapseni työllistyi niin, että oli tehnyt muutamia viikonloppuja tutulle, sitten työllityi tämän tutun kautta toiseen saman alan työhön. Siellä hän kuuli, että tekijöitä tarvitaan lisää, vinkkasi veljelleen, ja näin veljensäkin työllistyi.
Mikään näistä paikoista ei ole ollut missään työkkärin sivuilla, vaan koko perhe on työllistynyt luomalla suhteita ja mainostamalla itseä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut eläissäni työttämänä ehkä 3kk. Olin työkkärin työhakukurssilla, jossa kerrottiin seuraava satu:
"Maija" oli etsinyt pitkään työtä. Viimein hän keksi soittaa erääseen järjestöön ja kysellä kirjanpitäjän töitä. Siellä ilahduttiin ikihyviksi: heidän kirjanpitäjänsä oli juuri kohta jäämässä eläkkeelle ja tarvitaan uusi. Olipa hyvä, että "Maija" soitti - nyt ei tarvitsisi ryhtyä hakuprosessiin.
Uskoo ken tahtoo.
Omalle työpaikalleni oli maaliskuussa rekry. Haastatelut käytiin läpi. Ketään ei kuitenkaan palkattu, koska tässä välissä yrityksen johto muisti ettei meillä olekaan varaa uuteen työntekijään.
Minä olin myös työnhakukurssilla. Meille tarina oli tällainen, että "Kaisa" meni reippaasti juttelemaan jollekin ravintolajonossa, ja kertoi, että on työtön, niin tämä ihminen sattui tietämään, että juuri on paikka aukeamassa Kaisan alalla jossain firmassa, ja niin Kaisa sai paikan.
Sitten myös oudosti melkein painostettiin ostamaan tarjoilija-asu, koska milloinkaan ei tiedä, kuinka lyhyellä varoitusajalla on keikkatyötä tarjolla. Ei ole mitenkään omaa alaa, enkä usko että viisikymppisenä olen kovin kysyttyä, kun täällä opiskelijat lähes tappelevat näistä paikoista. En ostanut asua, eikä ravintola-alan hakemuksiini ole edes vastattu.
Ei se tarkoita, että kysyt yhdeltä ja hänellä on heti sinulle työpaikka. Vaan kuten tuossakin kurssilla oli sanottu, niin puhut kaikille mahdollisille, niin jossain vaiheessa napsahtaa.
Minä työllistyin puhumalla työhaluistani lasten kavereiden vanhemmille, lasten opettajille, naapureille, harrastuksissa, lasten harrastuksissa. Näin muodostamani verkoston kautta työllistyin muutamaa vuotta myöhemmin, ja tunnit lisääntyivät vuosi vuodelta, ja ovat olleet jo vuosia toivomallani tasolla.
Lapseni työllistyi niin, että oli tehnyt muutamia viikonloppuja tutulle, sitten työllityi tämän tutun kautta toiseen saman alan työhön. Siellä hän kuuli, että tekijöitä tarvitaan lisää, vinkkasi veljelleen, ja näin veljensäkin työllistyi.
Mikään näistä paikoista ei ole ollut missään työkkärin sivuilla, vaan koko perhe on työllistynyt luomalla suhteita ja mainostamalla itseä.
Eikö töitä pitäisi saada osaamisella ja koulutuksella, työkokemuksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sompuista ainaki työttömänä yli puolet
siis muunmaalaisten, ei muun maalaisten.
Toisesta luvusta pitää poistaa nolla tai toiseen lisätä nolla, niin ongelma on korjattu!
Vierailija kirjoitti:
Kierasvielisiä, mikä on kun kieli käy vieraissa. Humpsahtiko hameen helma vai söitkö päärynää väliajalla. Diu diu ööh
Vapaita Työpaikkoja pitäisi olla ainakin 100 000
Vierailija kirjoitti:
Työttömät pitäisi lähettää takaisin kotimaahansa.
Mitä jos kotimaa on suomi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoo ken tahtoo.
Eikö töitä pitäisi saada osaamisella ja koulutuksella, työkokemuksella?
Tietenkin. Ja niin me olemme työllistyneetkin jokainen oman koulutuksemme, osaamisen, kokemuksen ja mielenkiinnon mukaisesti.
Vihjaatko kysymykselläsi, että joku palkkaisi toisen pelkän suhteen takia? Ei se niin mene. Kyllä suhteilla työllistyessäkin edellytetään ihan samalla tavalla alan osaamista kuin muillakin työllistymistavoilla. Eikä tämä olekaan kaikille itsestäänselvää?