Työttömiä on 325.000 ja avoimia työpaikkoja 31.400
Vartiaisen mukaan töihin on helppo mennä jos haluaa. Jos nuo vapaat työpaikat täytettäisiin jäisi työttömiä vielä 296,600... ilmaiseksi töihin oli tarkoitus saada liki 300.000 ihmistä? Vai eikö perusporvarit osaa käyttää laskinta?
https://tyomarkkinatori.fi/tyollisyys-ja-tilastot
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja ON enemmän auki.
Laita lista tai en usko.
Koska firmojen ei ole pakko laittaa (kaikkia) työpaikkoja auki työmarkkinatoriin.
Ei tuo todista että niitä on olemassa.
Minä lähetin neljä avointa hakemusta firmoihin, joissa ei oltu ilmoitettu avoimesta työpaikasta. Yhden kanssa näistä päädyin tekemään työsopimuksen. Aika kovalla prosentilla tämän kokemuksen pohjalta niitä töitä siis löytyy ohi ilmoitettujen.
Milloin tämä oli? Minä olen lähettänyt kahdeksan avointa hakemusta, kolme vastasi, etteivät ota vastaan avoimia hakemuksia, muista ei ole kuulunut mitään.
Tässä parin kuukauden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Siitä huolimatta SDP ja työnantajat haluavat lisää ulkomaista "työvoimaa" 20000-40000 henkilöä/v Veikkaanpa että Suomen rajoilla käy kohta samallainen vilske kuin Espanjan Seutassa.
Persujen aikana tullut ennätysmäärä ulkomaalaisia.
Oikeita avoimia työpaikkoja on ehkä 30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spämmi ilmoitettu poistoon
Hävettääkö kun et osaa käyttää laskinta?
Laskin että vuoden kuluttua työttömiä on noin 400 tuhatta, avoimia työpaikkoja 22 tuhatta ja tästä syystä noin 40 tuhatta luku- ja kirjoitustaidotonta täytyy tuoda suomeen joka vuosi, muutoin emme selviä.
Persuhan sen tietää kun teidän hallituskaudella tullut taas ennätysmäärät.
Maah anmuuttajia on Suomessa yli 600 000. Oliko kaikille näille tosiaan tarvetta?
Vierailija kirjoitti:
Maah anmuuttajia on Suomessa yli 600 000. Oliko kaikille näille tosiaan tarvetta?
Vuodesta 2023 lähtien tullut liki 200.000
Persuille terkkuja.
Yritän saada potkuja, mutta työnantaja ei suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodesta 2023 lähtien tullut liki 200.000
Persuille terkkuja.
Persuille, demareille, kokkareille, vihreille, vasemmistolle, RKP:lle ja Keskustalle terkkuja. Onko meillä tarvetta tuolle mmuuttajamäärälle, kun edellisillekään ei riitä työtä eikä edes kantasuomalaisille?
Toisaalta kaikki tilastoissa näkyvät paikatkaan eivät ole oikeita työilmoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja ON enemmän auki.
Laita lista tai en usko.
Koska firmojen ei ole pakko laittaa (kaikkia) työpaikkoja auki työmarkkinatoriin.
Ei tuo todista että niitä on olemassa.
Minä lähetin neljä avointa hakemusta firmoihin, joissa ei oltu ilmoitettu avoimesta työpaikasta. Yhden kanssa näistä päädyin tekemään työsopimuksen. Aika kovalla prosentilla tämän kokemuksen pohjalta niitä töitä siis löytyy ohi ilmoitettujen.
Tässäkin ratkaisee paljon, että mistä alasta on kyse.
Tää on niin totta. Omalla alalla on todella surkea työtilanne ja huononee vaan koko ajan. Harmi etten ole työkykyinen aiempaan ammattiini koska sinne taas työllistyisin heti.
Minulle ehdotti yksityislääkäri tässä hiljattain sairauseläkkeelle hakeutumista, koska työhistoriani on hänen mukaansa rikkonainen. No, ihan hyvin tälläkin työhistorialla on pystynyt asuntolainan maksamaan pois Helsingissä. Mutta tosiaan 12 vuoden rikkonainen työhistoria on kolmen lapsen 47-vuotiaalle, akateemiselle äidille naislääkärin mukaan liian lyhyt.
Enää puuttuu se diagnoosi. Lisäksi, meidän suvussa eletään vanhoiksi - mummoni kuoli juuri 101-vuotiaana. Eläkkeellä reilut 50 vuotta. Tehdään niin sitten, koska lääkäri käskee.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ehdotti yksityislääkäri tässä hiljattain sairauseläkkeelle hakeutumista, koska työhistoriani on hänen mukaansa rikkonainen. No, ihan hyvin tälläkin työhistorialla on pystynyt asuntolainan maksamaan pois Helsingissä. Mutta tosiaan 12 vuoden rikkonainen työhistoria on kolmen lapsen 47-vuotiaalle, akateemiselle äidille naislääkärin mukaan liian lyhyt.
Enää puuttuu se diagnoosi. Lisäksi, meidän suvussa eletään vanhoiksi - mummoni kuoli juuri 101-vuotiaana. Eläkkeellä reilut 50 vuotta. Tehdään niin sitten, koska lääkäri käskee.
Kelan tai eläkeyhtiöiden vakuutuslääkärit heittävät yksityislääkäreiden sepustukset uuniin koska ne ovat satua kuin olla voi. Taidat joutua jatkamaan työntekoa tai sitten nostat työttömyyskorvausta vielä kymmeniä vuosia.
Ihmettelen miksi työttömät eivät työllistä itseään ja mainosta osaamistaan. Vai onko niin että suomalainen ei osaa mitään mistä olisi hyötyä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut eläissäni työttämänä ehkä 3kk. Olin työkkärin työhakukurssilla, jossa kerrottiin seuraava satu:
"Maija" oli etsinyt pitkään työtä. Viimein hän keksi soittaa erääseen järjestöön ja kysellä kirjanpitäjän töitä. Siellä ilahduttiin ikihyviksi: heidän kirjanpitäjänsä oli juuri kohta jäämässä eläkkeelle ja tarvitaan uusi. Olipa hyvä, että "Maija" soitti - nyt ei tarvitsisi ryhtyä hakuprosessiin.
Uskoo ken tahtoo.
Omalle työpaikalleni oli maaliskuussa rekry. Haastatelut käytiin läpi. Ketään ei kuitenkaan palkattu, koska tässä välissä yrityksen johto muisti ettei meillä olekaan varaa uuteen työntekijään.
Minä olin myös työnhakukurssilla. Meille tarina oli tällainen, että "Kaisa" meni reippaasti juttelemaan jollekin ravintolajonossa, ja kertoi, että on työtön, niin tämä ihminen sattui tietämään, että juuri on paikka aukeamassa Kaisan alalla jossain firmassa, ja niin Kaisa sai paikan.
"Että kannattaa avoimesti kertoa kaikille omasta tilanteesta."
:o
Sitten myös oudosti melkein painostettiin ostamaan tarjoilija-asu, koska milloinkaan ei tiedä, kuinka lyhyellä varoitusajalla on keikkatyötä tarjolla. Ei ole mitenkään omaa alaa, enkä usko että viisikymppisenä olen kovin kysyttyä, kun täällä opiskelijat lähes tappelevat näistä paikoista. En ostanut asua, eikä ravintola-alan hakemuksiini ole edes vastattu.
Miksi sinä näitä neuvoja hämmästelet? Noin työnhaku nykyään toimii.
Ei se tarkoita, että kysyt yhdeltä ja hänellä on heti sinulle työpaikka. Vaan kuten tuossakin kurssilla oli sanottu, niin puhut kaikille mahdollisille, niin jossain vaiheessa napsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää puuttuu se diagnoosi. Lisäksi, meidän suvussa eletään vanhoiksi - mummoni kuoli juuri 101-vuotiaana. Eläkkeellä reilut 50 vuotta. Tehdään niin sitten, koska lääkäri käskee.Kelan tai eläkeyhtiöiden vakuutuslääkärit heittävät yksityislääkäreiden sepustukset uuniin koska ne ovat satua kuin olla voi. Taidat joutua jatkamaan työntekoa tai sitten nostat työttömyyskorvausta vielä kymmeniä vuosia.
Joo, tein Aavaan kirjallisen valituksen ko. lääkäristä. Odotan heidän kirjallista vastaustaan ja päätän sen perusteella, miten tapaus etenee. Ko. lääkärin käytös oli muutenkin sekavaa, puheet omituisia ja irrationaalisia.
Vierailija kirjoitti:
Todellakaan et tuu pääsemään minnekään työkyvyttömyyseläkkeelle koska sinne ei pääse nykyään edes sänkypotilaat. Vai että rikkonaisen cv:n takia joku päästettäisi, ei hyvänen aika miten tollo lääkäri. Mulla on vaikea vamma mutta silti pakotettiin eläkevakuutusyhtiön toimesta kouluttautumaan uudelleen. Eihän mua kukaan palkkaa kun terveitäkin on saatavilla pilvin pimein. Mutta tehdään kaikkensa ettei ihmisiä tarvitse päästää eläkkeelle kun tämä yleistuki (muuta en saa) tulee paljon halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi työttömät eivät työllistä itseään ja mainosta osaamistaan. Vai onko niin että suomalainen ei osaa mitään mistä olisi hyötyä kenellekään.
Olen pappi ja en voi perustaa yritystä, jossa myyn papin palveluita. Kirkkolaki kieltää tämän. Muutoin perustaisin heti. Jos te-toimisto tällaista ehdottaa, he kannustavat minua rikkomaan lakia.
Vierailija kirjoitti:
Yritän saada potkuja, mutta työnantaja ei suostu.
Tasan ei käy...
Minä olin myös työnhakukurssilla. Meille tarina oli tällainen, että "Kaisa" meni reippaasti juttelemaan jollekin ravintolajonossa, ja kertoi, että on työtön, niin tämä ihminen sattui tietämään, että juuri on paikka aukeamassa Kaisan alalla jossain firmassa, ja niin Kaisa sai paikan.
"Että kannattaa avoimesti kertoa kaikille omasta tilanteesta."
:o
Sitten myös oudosti melkein painostettiin ostamaan tarjoilija-asu, koska milloinkaan ei tiedä, kuinka lyhyellä varoitusajalla on keikkatyötä tarjolla. Ei ole mitenkään omaa alaa, enkä usko että viisikymppisenä olen kovin kysyttyä, kun täällä opiskelijat lähes tappelevat näistä paikoista. En ostanut asua, eikä ravintola-alan hakemuksiini ole edes vastattu.