Onko joku hankkimassa etelä-euroopasta kakkosasuntoa? Nyt kun lapset ovat aikuisia ja oma koti on maksettu.
Kommentit (52)
Muuta savimajaan afrikkaaan. Saat sisältöä elämääsi.
Eräs sukulaiseni viettää talvet Etelä-Ranskassa eräässä kaupungissa, jossa hänellä on kerrostaloasunto. On viihtynyt. Ei siellä helle ole, mutta ei tarvitse liukastella eikä palelluttaa nenänpäätä.
Ei omistusasuntoa kannata. Miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Helsingissä koti jo maksettu, vaikka nuorin lapsi on vasta 6v. Kauheaa, jos pitäisi noin pitkään odottaa!
Kuka tahansa maksaa Kontulan yksiön muutamassa vuodessa. Oliko muuta?
Ok, tämä on 100-neliöinen ja Kaarelassa. Nelikymppisenä tuli maksetuksi. Ei o,e kerrostaloasunto.
Ei omistusasuntoa kannata. Miksi ihmeessä?
Ei viikon parin reissujen takia kannatakaan mutta kun alkaa olemaan siellä vähintään puolet vuodesta tilanne on toinen.
Jos vuokraat talon - min 1000e/kk = 12 000e vuodessa + kulut. Ja silloinhan on taas "sidottu" yhteen asuntoon, miksei siis omaa?
Jos taas haluaa vaihtaa paikkaa esim asua kuukauden yhdessä paikassa joutuu ottamaan viikkovuokralla joka on jo min 1000e/vko! Eli puomessa vuodessa n 25000e hukkaan heitettyä rahaa.
Siksi ostimme oman paikasta josta pääsemme jopa parissa tunnissa vaihtamaan naapurimaihin ja tunnissa rannalle tai laskettelemaan. Alue on muuttovoittoista maaseutua lähellä kaupunkeja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas negatiivisia kommentteja. Me ollaan jo 15 vuotta nautittu etelän lämmöstä, ympärivuotisesta ulkoilusta ja puutarhanhoidosta, halvoista elinkustannuksista ja lisääntyneestä matkailusta. Sen olen kyllä huomannut että ellei viitsi maan kieltä opetella, ei pitkään viihdy koska jää ulkopuoliseksi.
Ei minua kiinnosta ihmiset. Tärkeintä on ilmasto, luonto ja hyvä ruoka.
No sitten kannattaa ehdottomasti pysyä Suomessa.
Kuulostat yksinkertaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Omat vanhempani ostivat asunnon Espanjan Aurinkorannikolta samaan aikaan kun saivat lastenlapsia. "Äkkiäkös sinne lentää." Kävin siellä lasten kanssa tasan yhden kerran. Isäni ei myöskään tykännyt espanjalaisesta ruoasta vaan vaati äitiäni tekemään suomalaista kotiruokaa. Kumpikaan ei tykännyt espanjalaisesta kahvista vaan raahasi lentokoneessa matkalaukkutolkulla Juhla-Mokkaa. Upouusi kerrostaloasuntto oli talvella kylmä ja kostea (ja kesällä liian kuuma). Eivät viihtyneetkään. Panivat asunnon myyntiin. Kesti yli vuoden ennen kuin se meni kaupaksi, tappiolla. Kumpikaan vanhemmistani ei tietenkään osannut eikä oppinut espanjaa.
Joten hyvää matkaa sinullekin.
Tällaisten kokemusten takia olen itse ajatellut, että vuokraisimme miehen kanssa talon esim. Etelä-Italiasta aina kuukaudeksi talvisin, emme ostaisi. Tai sitten pitäisi muuttaa kokonaan toiseen maahan ja etsiä, kunnes löytyy sopiva pysyvä koti.
Jos taas haluaa vaihtaa paikkaa esim asua kuukauden yhdessä paikassa joutuu ottamaan viikkovuokralla joka on jo min 1000e/vko! Eli puomessa vuodessa n 25000e hukkaan heitettyä rahaa.
Matkatoimistosta saa tällä hetkellä parhaimmillaan noin 2200 eurolla neljä viikkoa.
Johonkin muuhun maahan lähtisin jos lähtisin, Espanja on nykyisin ihan paskamaa. Turistialueen ulkopuolella on aika paljon rikollisia ja huumeita ja ryöstöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aikeita ostaa. Käyn mielellään eri paikoissa, ja toistaiseksi muutama viikko etelässä riittää pimeimpään aikaan. Kohdemaa yleensä Espanja ja siellä Kanarian eri saaret. Joulu - tammikuussa kelit siellä paljon paremmat kuin nyt elokuussa Etelä-Suomessa, hinnat kohtuullisia ja tekemistä riittää.
Tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos sulla ei ole mitään käsitystä, mihin maahan haluaisit muuttaa, vaikka vain lomille, niin kannattaa tutustua itseäsi kiinnostaviin maihin huolella, muuten voi tulla pettymys. Vuokraat vaikka hetkeksi ennen kun lähdet ostamaan omaksi asuntoa. Esimerkiksi Espanja on monelle pettymys, kun eivät ole tienneet, millaista siellä todellisuudessa on.
Itse varmaan harkitsisin Italiaa, mutta olen ollut siellä jonkun verran, tänä kesänä olin 3kk. Poikani puolestaan ilmoitti toisena lomapäivänään siellä, ettei halua sinne enää koskaan, kun häneltä meni hermot italialaisten säätämisen kanssa.
No sitä säätämistä on kaikissa noissa välimeren maissa. Me kun ollaan totuttu, että putkari tai sähkäri tulee silloin kun sovittu niin tuolla saa olla iloinen jos joskus oikeasti ilmestyy paikalle...
Ihmettelen kovasti. Olen nyt asunut 15 v. Italiassa, remppauttanut talon ja kyllä ovat sähkömiehet, putkimiehet ja muutkin tulleet miten oli sovittu. Pitää osata maan kieltä esimerkiksi. Mentaliteettiero on tietysti aika suuri. Kyselen aina ekaksi kuulumiset ensiksi ja kelpaisko kupponen espressoa... ihan alusta lähtien tiesin, ettei täällä töksäytellä mitä sattuu tekijöille.
Kuka tahansa maksaa Kontulan yksiön muutamassa vuodessa. Oliko muuta?