Onko joku hankkimassa etelä-euroopasta kakkosasuntoa? Nyt kun lapset ovat aikuisia ja oma koti on maksettu.
Kommentit (46)
Yhdellä kaverillani oli kakkosasunto Italiassa yli kymmenen vuotta, mutta alun ihana kohde muuttui matkailun lisääntyessä levottomaksi. Loma-asuntoja rakennettiin valtavasti lisää, niin myös hänenkin lomakotiaan vastapäätä, ja oma rauha oli mennyttä. On nyt myynyt asunnon ja päätti jatkaa vuokraamalla seuraavan.
Mietin myös itsekin kakkosasunnon hankkimista, mutta asustelen nyt talovahtina eri puolilla Eurooppaa löytääkseni sen sopivan maan. En lähde suin päin ostelemaan ennen kuin tiedän vähän enemmän maasta. Hassua kyllä ihastuin Itävaltaan. Viihdyn viileämmillä seuduilla, mutta joissa kevät alkaa paria kuukautta aiemmin kuijn Suomessa. Siellä olisi kaikenlaista kämppää myynnissä ja etenkin rempattavissa.
Ei, en halua mihinkään rutikuivaan hellehelvettiin
Kannattaa valita alue joka ei ole rutikuiva;)
19
Olen harkinnut. Espanjassa ehdoton miinuspuoli on lainsäädäntö, joka mahdollistaa talonvaltauksen. Tuttavalleni kävi niin, että kun eivät halunneet vuokrata taloaan, koska siellä oli mm. heidän omia tavaroitaan ja vaatteitaan, ja eivät sitten kerran puoleen vuoteen olleet talollaan, se vallattiin, ja valtaajia oli mahdoton saada ulos. Mutta ehkä Italia tai Kreikka.
Oli ajatuksissa linjalta Espanja Portugali, mutta nyt ollaan päätetty, että vuokrataan vaan aina talvikaudeksi. Asuntojen hinnat ovat karanneet käsistä siellä, kummalliset lain tulkinnat (asuntojen valtaajat) ja Euroopan riskialtis tilanne (tavallinen lentoliikenne voi mennä jäihin konfliksien takia).
Mä asun paikassa, jossa on puoli vuotta kuuma ja talvella Suomen kesälämpötilat. Ostin just tänä kesänä kakkosasunnon Suomesta, niin ei tarvitse olla hotellissa aina kun tulee sinne.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Omat vanhempani ostivat asunnon Espanjan Aurinkorannikolta samaan aikaan kun saivat lastenlapsia. "Äkkiäkös sinne lentää." Kävin siellä lasten kanssa tasan yhden kerran. Isäni ei myöskään tykännyt espanjalaisesta ruoasta vaan vaati äitiäni tekemään suomalaista kotiruokaa. Kumpikaan ei tykännyt espanjalaisesta kahvista vaan raahasi lentokoneessa matkalaukkutolkulla Juhla-Mokkaa. Upouusi kerrostaloasuntto oli talvella kylmä ja kostea (ja kesällä liian kuuma). Eivät viihtyneetkään. Panivat asunnon myyntiin. Kesti yli vuoden ennen kuin se meni kaupaksi, tappiolla. Kumpikaan vanhemmistani ei tietenkään osannut eikä oppinut espanjaa.
Joten hyvää matkaa sinullekin.
Ai. Meillä olivat siellä jatkuvasti, tutustuivat paikallisiin, opiskelivat kielen, söivät ja tekivät paikallista ruokaa jne.
Ap, jos sulla ei ole mitään käsitystä, mihin maahan haluaisit muuttaa, vaikka vain lomille, niin kannattaa tutustua itseäsi kiinnostaviin maihin huolella, muuten voi tulla pettymys. Vuokraat vaikka hetkeksi ennen kun lähdet ostamaan omaksi asuntoa. Esimerkiksi Espanja on monelle pettymys, kun eivät ole tienneet, millaista siellä todellisuudessa on.
Itse varmaan harkitsisin Italiaa, mutta olen ollut siellä jonkun verran, tänä kesänä olin 3kk. Poikani puolestaan ilmoitti toisena lomapäivänään siellä, ettei halua sinne enää koskaan, kun häneltä meni hermot italialaisten säätämisen kanssa.
Meidän suunnitelma on että mies myy talonsa, muutetaan tässä oman kylän paikkeilla vuokrakaksioon tai -kolmioon ja vietetään osa vuodesta Dodekanesian saarilla vuokrakämpissä. Ei todellakaan olla ostamassa enää mitään.
Tuttu lakimies sanoi, että kamalinta mitä lapsillesi voit tehdä, on jättää asunto ulkomailta perinnöksi. Ihan järjetön työ ja paperisota
Meillä on Helsingissä koti jo maksettu, vaikka nuorin lapsi on vasta 6v. Kauheaa, jos pitäisi noin pitkään odottaa!
Vierailija kirjoitti:
Ei. Omat vanhempani ostivat asunnon Espanjan Aurinkorannikolta samaan aikaan kun saivat lastenlapsia. "Äkkiäkös sinne lentää." Kävin siellä lasten kanssa tasan yhden kerran. Isäni ei myöskään tykännyt espanjalaisesta ruoasta vaan vaati äitiäni tekemään suomalaista kotiruokaa. Kumpikaan ei tykännyt espanjalaisesta kahvista vaan raahasi lentokoneessa matkalaukkutolkulla Juhla-Mokkaa. Upouusi kerrostaloasuntto oli talvella kylmä ja kostea (ja kesällä liian kuuma). Eivät viihtyneetkään. Panivat asunnon myyntiin. Kesti yli vuoden ennen kuin se meni kaupaksi, tappiolla. Kumpikaan vanhemmistani ei tietenkään osannut eikä oppinut espanjaa.
no ei kaikki ole noin juntteja, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä.maa olisi nyt järkevä? Edullinen?
Jos tämä lämpötilojen kehitys jatkuu, mikä tänäkin kesänä nähty, kukaan ei kohta osta taloa Etelä-Euroopasta. Eli myyminen voi tulvaisuudessa olla todella hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos sulla ei ole mitään käsitystä, mihin maahan haluaisit muuttaa, vaikka vain lomille, niin kannattaa tutustua itseäsi kiinnostaviin maihin huolella, muuten voi tulla pettymys. Vuokraat vaikka hetkeksi ennen kun lähdet ostamaan omaksi asuntoa. Esimerkiksi Espanja on monelle pettymys, kun eivät ole tienneet, millaista siellä todellisuudessa on.
Itse varmaan harkitsisin Italiaa, mutta olen ollut siellä jonkun verran, tänä kesänä olin 3kk. Poikani puolestaan ilmoitti toisena lomapäivänään siellä, ettei halua sinne enää koskaan, kun häneltä meni hermot italialaisten säätämisen kanssa.
No sitä säätämistä on kaikissa noissa välimeren maissa. Me kun ollaan totuttu, että putkari tai sähkäri tulee silloin kun sovittu niin tuolla saa olla iloinen jos joskus oikeasti ilmestyy paikalle...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Helsingissä koti jo maksettu, vaikka nuorin lapsi on vasta 6v. Kauheaa, jos pitäisi noin pitkään odottaa!
Liittyy aloitukseen miten?
Tässä sulle mitalli hienosta snobbailusta->🥇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä säätämistä on kaikissa noissa välimeren maissa. Me kun ollaan totuttu, että putkari tai sähkäri tulee silloin kun sovittu niin tuolla saa olla iloinen jos joskus oikeasti ilmestyy paikalle...
Niin?
Kulttuureissa on eroja ja yleensä joku kiinnostaa itseä enemmän kuin joku toinen ja joku voi jopa ärsyttää. Ehkä ei kannata harkita talon ostoa jos maan kulttuuri tuntuu ärsyttävän, vaan valitsee sellaisen, josta pitää tai jonka kanssa kokee edes pärjäävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Espanja on riskaabeli paikka laittaa rahoja kiinni asuntoon. Asunnonvaltaajien oikeudet menevät omistajan oikeuksien yli.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on loma asunto Espanjassa. Asunto on lämmin talvella ja ihanan viileä kesällä, riippuu ihan asunnosta onko lämmitystä ja ilmastointia. Meillä on uusi asunto ja kaikki toimii. Juhlamokkaa emme juo kotonakaan ja Espanjasta löytyy ihan hyvää kahvia. Espanjalainen ruoka nyt ei olekaan mitään kummoista mutta kyllähän sieltä löytyy runsaasti erilaisia ravintoloita. Suomikaupasta saa suomalaisia tuotteita jos niitä tulee ikävä ja välillä kokkaamme itse. Niin, en tajua miksi tehdä elämä vaikeaksi.. Ja joo puhumme miehen kanssa molemmat espanjaa mutta sitä harvemmin tarvitsee kun suuri osa puhuu englantia nykyään. Vihannekset ja hedelmät maistuvat paljon paremmalta kuin Suomessa. Mikään paratiisi Espanja ei kuitenkaan ole mutta aina siellä on kiva käydä. Mielummin lennän sinne kun vietän lomani jossain mökissä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Kulttuureissa on eroja ja yleensä joku kiinnostaa itseä enemmän kuin joku toinen ja joku voi jopa ärsyttää. Ehkä ei kannata harkita talon ostoa jos maan kulttuuri tuntuu ärsyttävän, vaan valitsee sellaisen, josta pitää tai jonka kanssa kokee edes pärjäävänsä.
Tämä! Itse en voi sietää ranskalaisia, vaikka maassa onkin paljon kaunista, historiaa ja kulttuuria. Muutaman kuukauden olen siellä oleskellut sukulaisten luona ja samalla kiertellyt maata, mutta en lämpene yhtään.
Harkittiin, mutta ei sittenkään. Molemmat osaamme espanjaa ja ylimääräistä rahaakin olisi, pidämme espanjalaisesta ruuasta, lämmöstä ja vanhoista, kauniista rakennuksista. Oma kämppä olisi kiva sisustaa kauniiksi. Mutta: Espanjan kesät ovat liian kuumat ja talvet liian kylmän kosteat, kyllästytään jos pitää aina olla samassa paikassa, omistusasunnosta on paljon huolta ja vaivaa ja saa pelätä talonvaltausta jos ei siellä ole koko ajan. Ja haluan kävellä suomalaisissa metsissä, käydä suomenkielisissä teatteriesityksissä, syödä itsekerättyjä marjoja ja sieniä, katsoa suomalaisesta televisiosta brittisarjoja suomenkielisellä tekstityksellä, lainata suomenkielisiä kirjoja kirjastosta. Eli ei kakkosasuntoa ulkomailta. Teemme kyllä pari matkaa Espanjaan vuosittain ja pari muuta matkaa jonnekin muualle.
No sitten kannattaa ehdottomasti pysyä Suomessa.