Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku hankkimassa etelä-euroopasta kakkosasuntoa? Nyt kun lapset ovat aikuisia ja oma koti on maksettu.

Vierailija
24.08.2026 |

Kukaan?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä.maa olisi nyt järkevä? Edullinen?

Vierailija
2/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkösasuntoa olen vähän katsellut. Vielä on pari vuotta eläkkeeseen, mutta sitä ennen vaihdan tämän nykyisen asunnon rahaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykkösasuntoa olen vähän katsellut. Vielä on pari vuotta eläkkeeseen, mutta sitä ennen vaihdan tämän nykyisen asunnon rahaan.

Nyt ei asuntoja saa kaupaksi.

Vierailija
4/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukausi sitten möin sijoitusasuntoni. Muistaa ostaessa sijannin niin menee kyllä kaupaksikin.

Vierailija
5/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Omat vanhempani ostivat asunnon Espanjan Aurinkorannikolta samaan aikaan kun saivat lastenlapsia. "Äkkiäkös sinne lentää." Kävin siellä lasten kanssa tasan yhden kerran. Isäni ei myöskään tykännyt espanjalaisesta ruoasta vaan vaati äitiäni tekemään suomalaista kotiruokaa. Kumpikaan ei tykännyt espanjalaisesta kahvista vaan raahasi lentokoneessa matkalaukkutolkulla Juhla-Mokkaa. Upouusi kerrostaloasuntto oli talvella kylmä ja kostea (ja kesällä liian kuuma). Eivät viihtyneetkään. Panivat asunnon myyntiin. Kesti yli vuoden ennen kuin se meni kaupaksi, tappiolla. Kumpikaan vanhemmistani ei tietenkään osannut eikä oppinut espanjaa.

Joten hyvää matkaa sinullekin.

Vierailija
6/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli suunnitelmamme vielä nelikymppisenä. Nyt olemme 60 v, eikä enää mitään halua. Seuraavista syistä:

A) käymme mökillä joka vkl. Matkan pitää olla lyhyt.

B) ei enää kuumuutta, kiitos

C) talon ylläpito-, vartioimis-, korjaus- yms kustannukset, kun ei itse pysty tekemään. 

Vierailija
7/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi perhettä jotka ovat viime vuosina myyneet kakkosasuntonsa ulkomailla. 

Toisella perheellä oli asunto Ranskassa ja toisella Espanjassa. Syy kakkoskodin myyntiin oli toisella perheellä se että lapset tarvitsivat apua Suomessa ja toisella se että kyllästyivät menemään aina joka ikinen loma ja kesä sinne samaan paikkaan Nizzan ja Marseillen välimaille ja sitten sen paikan ylläpito oli kallista ja hankalaa. Talossa kävi mm varkaita ja asian selvitäminen ranskalaisen vakuutusyhtiön kanssa oli hankalaa.

Me voitais hankkia kakkoskoti jostain etelästä, mutta työt pitää vielä Suomessa ja on todettu että vuokraaminen olisi paljon helpompaa. 

Lisäksi esim. viime kesänä ollaan nautittu Suomen raikkaammista ja mukavan viileistä säistä. 40 asteen helteet ja metsäpalojen savut eivät kiinnosta.

Vierailija
8/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä. Kyllä asunnon saa kaupaksi, kun hinta on oikea. 

Olen alkukesästä myynyt kaksi asuntoa. Molemmista jouduin tinkaamaan vain 10 k. 

Vierailija
9/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraaminen on paljon helpompaa. Ja tulee usein halvemmaksi.

Vierailija
10/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vois vähempää kiinnostaa! Tappohelteet ovat nykyään vakiintunut ilmiö, maastopalot seurauksena niistä. Sitten rankkasateet tulvineen.

Vierailija
11/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikeita ostaa. Käyn mielellään eri paikoissa, ja toistaiseksi muutama viikko etelässä riittää pimeimpään aikaan. Kohdemaa yleensä Espanja ja siellä Kanarian eri saaret. Joulu - tammikuussa kelit siellä paljon paremmat kuin nyt elokuussa Etelä-Suomessa, hinnat kohtuullisia ja tekemistä riittää.

Vierailija
12/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettava unelma.

Vierailija
13/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas negatiivisia kommentteja.  Me ollaan jo 15 vuotta nautittu etelän lämmöstä, ympärivuotisesta ulkoilusta ja puutarhanhoidosta, halvoista elinkustannuksista ja lisääntyneestä matkailusta.  Sen olen kyllä huomannut että ellei viitsi maan kieltä opetella, ei pitkään viihdy koska jää ulkopuoliseksi.  

Vierailija
14/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parikat myi kalliin asunnon kahdessa päivässä.

Vierailija
15/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas negatiivisia kommentteja.  Me ollaan jo 15 vuotta nautittu etelän lämmöstä, ympärivuotisesta ulkoilusta ja puutarhanhoidosta, halvoista elinkustannuksista ja lisääntyneestä matkailusta.  Sen olen kyllä huomannut että ellei viitsi maan kieltä opetella, ei pitkään viihdy koska jää ulkopuoliseksi.  

Ette tekään sinne varmaan joka vkl halua lentää edestakaisin?

Vierailija
16/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua kiinnosta ihmiset. Tärkeintä on ilmasto, luonto ja hyvä ruoka.

Vierailija
17/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Omat vanhempani ostivat asunnon Espanjan Aurinkorannikolta samaan aikaan kun saivat lastenlapsia. "Äkkiäkös sinne lentää." Kävin siellä lasten kanssa tasan yhden kerran. Isäni ei myöskään tykännyt espanjalaisesta ruoasta vaan vaati äitiäni tekemään suomalaista kotiruokaa. Kumpikaan ei tykännyt espanjalaisesta kahvista vaan raahasi lentokoneessa matkalaukkutolkulla Juhla-Mokkaa. Upouusi kerrostaloasuntto oli talvella kylmä ja kostea (ja kesällä liian kuuma). Eivät viihtyneetkään. Panivat asunnon myyntiin. Kesti yli vuoden ennen kuin se meni kaupaksi, tappiolla. Kumpikaan vanhemmistani ei tietenkään osannut eikä oppinut espanjaa.

Joten hyvää matkaa sinullekin.

Ilmeisesti eivät olleet joko käyneet koskaan Espanjassa tai edes ottaneet mistään selvää? 

Talvikuukaudet Espanjassa voi tosiaan olla koleita ja kosteita. Oma äitini omisti asunnon etelässä muutaman vuoden ja kävin luonaan usein, mutta se oli hänelle ennestään tuttua ja viihtyi talvetkin hyvin. 

Vierailija
18/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär myi rivarinsa 3 päivässä "tulossa myyntiin" ilmoituksella. 4. päivänä ostivat uuden.

Kyllä kauppa käy ainakin pks

Omaakin taloa on kaksi perhettä käynyt katsomassa jo vaikkei myynti ole vielä ajankohtainen

Vierailija
19/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraaminen on paljon helpompaa. Ja tulee usein halvemmaksi.

Me vuokrasimme taloja 4 vkoa kerrallaan eri paikoista yli 30 vuotta mutta 4v sitten ostimme oman etelä-Euroopasta (ei Espanja) ja remontoimme. 

Koska vietän siellä jo puolet vuodesta ja puolisokin 10-11 viikkoa niin minimi vuokra olisi n 25000e tuolta ajalta viikkovuokralla. Iso raha kun nyt asumiskulut ovat reilu 3000e vuodessa. 

Ja meillä kyllä taloa käyttävät lastenkin perheet.

Meille paras vaihtoehto, pian jäämme sinne kokonaan

Vierailija
20/46 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en halua mihinkään rutikuivaan hellehelvettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan