Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten punkit ovat voineet noin 10 vuodessa valloittaa koko Suomen?!

Vierailija
23.08.2026 |

Omassa lapsuudessa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa Pirkamaalla ei ollut koskaan punkkeja missään, en edes olisi lapsena tiennyt mikä sellainen pieni ötökkä on. Vielä 2010-luvunkin alussa tilanne oli rauhallinen, en muista meidän kissassa olleen punkkia kertaakaan. Siitä ne sitten levisi yhtäkkiä räjähdysmäisesti.

Nyt 10 vuoden kuluessa nämä ovat vallanneet koko Suomen ja niitä on joka puolella. Eläimissä ollut ihan jatkuvasti.

Kommentit (277)

Vierailija
81/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaston lämpiäminen ja muutos. Nyt punkkeja esiintyy jo Lapissa. 

Missäs päin Lappia? Kun en Lapissa asuvana ole tällaista huomannut, eikä muutkaan tuttavani? Myöskään hirvikärpäsiä ei ole.

Vierailija
82/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä on aina ollut. Nyt niistä ollaan vaan ihan hysteerisiä.

Samaa mieltä. Olen 50-luvulla syntynyt ja vähänväliä niitä kesäisin irroiteltiin voilla hieromalla. Eiköhän niissä sitten siihen aikaan ollut niin paljon taudinkantajia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustusvoimat nukkuneet taas ruususen unta, tänne pääsee punkitkin ihan vapaasti kenenkään estämättä vaikka ei haluttaisi niitä tänne.

Vierailija
84/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tåmä on mennyt hulluksi.  

Minuun tarttui yksi bussipysäkiltä,seisoin kyllä asfaltilla mutta katoksen vieressä kasvoi pitkää nurmea ja mekon helma taisi osua siihen niin  liftasi perkele kyytiin.

Vierailija
85/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää oli lapsuudessa kotikaupungissani 80-90-luvulla yleisiä: siilit, punatulkut, talitintit, perhoset, kimalaiset, ampiaiset ja muut pörriäiset. Nyt niitä ei näy enää juuri ollenkaan. 

Näitä ei ollut lapsuudessa kotikaupungissani ollenkaan: punkit, Espanjan siruetanat, lehtokotilot, syreenikeijukkaat, rotat. Nyt niitä on koko kaupunki täynnä.

Surullista ja ällöttävää. :(

Vierailija
86/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Olen 50-luvulla syntynyt ja vähänväliä niitä kesäisin irroiteltiin voilla hieromalla. Eiköhän niissä sitten siihen aikaan ollut niin paljon taudinkantajia?

Olen miettinyt, mihin tuo voilla irrottaminen perustui? Silloinko se päästi irti? Muistan siis saman 70-luvulta, mutten sitä miten se voi siinä muka toimi. Nykyäänhän sitä ei suositella ollenkaan.

Itse nypin punkit irti paljain käsin, tekniikka hallussa kun "pahalla punkkialueella" asuu.

Vierailija
87/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs päin Lappia? Kun en Lapissa asuvana ole tällaista huomannut, eikä muutkaan tuttavani? Myöskään hirvikärpäsiä ei ole.

Kemi, Tornio, Rovaniemi, Kittilä, Sodankylä, Ivalo ja Enontekiö.

Vierailija
88/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kemi, Tornio, Rovaniemi, Kittilä, Sodankylä, Ivalo ja Enontekiö.

Meri-Lapissa on myös paljon hirvikärpäsiä. 

Vierailija
89/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, mihin tuo voilla irrottaminen perustui? Silloinko se päästi irti? Muistan siis saman 70-luvulta, mutten sitä miten se voi siinä muka toimi. Nykyäänhän sitä ei suositella ollenkaan.

Itse nypin punkit irti paljain käsin, tekniikka hallussa kun "pahalla punkkialueella" asuu.

Voilla irrottaminen perustui siihen, että punkki tukehtui ja ote kirposi. Näin vanha ja viisas mummoni (s. 1900) asian minulle pienelle tytölle selitti. 

Vierailija
90/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä on liikkellä muissakin Pohjoismaissa kuten täällä Ruotsissa kiitos kun niistä ei pääse eroon kun kunnon Talvet on harvinaisia ja se ötökkä elää yli talvenkin ja lisääntyy vaan 

Ällöttäviä ovat; 2 olen elämässäni tavannut ja bingo; molemmilta sain borrelian, yäk! 

Meillä oli täällä Suomessa viime talvena hirmupakkaset, miten ne pakkaset sen Ruotsin muka kiersi?

Eipä auttanut edes pakkastalvi tuhoamaan punkkeja. Lisäksi muistan kyllä, että niitä on aina ollut. Jostain syystä niistä on alettu vasta nyt mekastamaan 

Vierailija
91/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin ekan punkin 80-luvulla kun se oli äitini jalassa kiinni. Kuitenkaan niitä ei yhtään varottu ja leikittiin kaikissa heinikoissa ym mutta nyt paljain jaloin nurmikoillakaan ei enää voi kävellä..

Vierailija
92/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa koiria, liikaa peuroja.

Peuroja ja lintuja liikaa.

Peurat toimii niiden väli-isäntänä. 

Punkkeja on aina ollut 

Vierailija
93/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on liikkellä muissakin Pohjoismaissa kuten täällä Ruotsissa kiitos kun niistä ei pääse eroon kun kunnon Talvet on harvinaisia ja se ötökkä elää yli talvenkin ja lisääntyy vaan 

Ällöttäviä ovat; 2 olen elämässäni tavannut ja bingo; molemmilta sain borrelian, yäk! 

Meillä oli täällä Suomessa viime talvena hirmupakkaset, miten ne pakkaset sen Ruotsin muka kiersi?

Eipä auttanut edes pakkastalvi tuhoamaan punkkeja. Lisäksi muistan kyllä, että niitä on aina ollut. Jostain syystä niistä on alettu vasta nyt mekastamaan 

Ennen ne oli rannikolla, mutta nyt levinneet sisämaahan.

Vierailija
94/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on alettu jostain syystä meuhuamaan oikeastaan kaikesta. Joku etanakin on puutarhakasvien tai matkatavaroiden mukana tuotu ties koska maahan, mutta nyt vasta alettu metelöimään. 

Vierailija
95/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leuto talvi, niin eivät kuole edes talvella. Lumipeite antaa hyvän suojan. Pitäisi olla vähän lunta ja kovat pakkaset.

No en nyt ihan varma tuostakaan ole. Viimetalvi oli kylmä ja vähäluminen, mutta tuntuu että keväällä silti punkkeja oli enenmmän kuin koskaan.

Viimetalvelta (ja sitä edelliseltäkin) tosin puuttui se perinteinen  viikko 30 tai enemmän pakkasta, vaikka siinä 15 ja 25 välillä seilattiinkim viikko tolkulla. Kuoleeko punkki siis vasta -35 asteessa?

Vierailija
96/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastonmuutos

Vierailija
97/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leudot talvet, vieraslajit (peurat) ja koirat.

Vierailija
98/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enää ei saa kulottaa. Ennen keväisin täällä maaseudulla lähes jokainen kulotti rajaojastaan kaiken heinän ja muun kasvillisuuden pois. 

Tämä ja kauriiden lisääntyminen

Tämä ja koirien lisääntyminen + niiden raahaaminen joka paikkaan.

Vierailija
99/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leuto talvi, niin eivät kuole edes talvella. Lumipeite antaa hyvän suojan. Pitäisi olla vähän lunta ja kovat pakkaset.

No en nyt ihan varma tuostakaan ole. Viimetalvi oli kylmä ja vähäluminen, mutta tuntuu että keväällä silti punkkeja oli enenmmän kuin koskaan.

Viimetalvelta (ja sitä edelliseltäkin) tosin puuttui se perinteinen  viikko 30 tai enemmän pakkasta, vaikka siinä 15 ja 25 välillä seilattiinkim viikko tolkulla. Kuoleeko punkki siis vasta -35 asteessa?

20 cm lunta riittää pitämään ne hengissä.

Vierailija
100/277 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enää ei saa kulottaa. Ennen keväisin täällä maaseudulla lähes jokainen kulotti rajaojastaan kaiken heinän ja muun kasvillisuuden pois. 

Tämä ja kauriiden lisääntyminen

Tämä ja koirien lisääntyminen + niiden raahaaminen joka paikkaan.

Eu minun koirassa ole punkkeja, kun annan punkkiainetta.