Tuntuu että joka vuosi kasvaa henkisesti pois vaatteista joita on pitänyt
Syksytakki, talvitakki, pipo, kengät jne. Nytkin ostin keväällä ihan uuden melkee 100 euron välikausitakin eikä se nappaa enää ollenkaa, katson tässä uutta syksylle. Mulla ei ole mitää ongelmaa minkään ostelemisen kanssa enkä mä pahemmin mitää ostele, mutta näiden takkien sun muiden kanssa mulla on jatkuvasti tätä että mä tavallaan kasvan pois niistä henkisesti kun mä olen käyttänyt niitä hetken. Aika moni tuppaa kävelemään vuodesta toiseen samat takit sun muut päällä. Olenkoha ainut tälläne muuntautuja tai eteenpäin menijä.
Kommentit (22)
Ehkä sun pitäisi miettiä vaatteita uudella tavalla? Raaka-aineina, työnä (Aasiassa, jossa suurin osa vaatteista nykyään tehdään) jne. Ajattele veden kulutusta puuvillan tuottamisessa, pitkiä työvuoroja ja työputkia ilman lomia ompelimoissa, ympäristön kuormitusta ja vesien saastumista kankaiden värjäämisen vuoksi yms. Ajattele myös nahkaa ja että se tulee eläimistä.
Tuo mitä kirjoitit, kuulosti entiseltä minulta. Mutta nykyään suhtaudun eri tavalla vaatteisiin. Ostan enimmäkseen second hand -liikkeistä vaatteita nyt. Tosin juuri ostin uutena liikuntaan treenivaatteita.
En ole kymmeniin vuosiin kasvanut ulos farkuista, hupparista ja lippiksestä. Samat kootkin mahtuu. Tosin nykyään m-koon huppari kiristää enemmän hartioista, ja nykyinen farkkukoko vyötäröltä 2 tuumaa pienempi kuin nuorena eli 30.
Et tunne omaa tyyliäsi. Osta laadukkaita klassikoita ja mausta niitä sitten pienillä hupiostoksilla.
Mä löysin varastosta 20 v vanhoja farkkuja. Yhdetkin oli niin nätit. Harmi kun en enää mahdu niihin. Pitää kysyä joltain, jolle ne mahtuisi. Osa käyttämättömiäkin. Ohis.
Mä olen samanlainen. Esim ostin vihreän vakosamettimekon joka oli mielestäni niin ihana vaikka kuulostaa varmaan aivan kamalalta. Pidin sitä noin kahdesti ja nyt se mielestäni ruma. En tajua?
Vierailija kirjoitti:
Mä löysin varastosta 20 v vanhoja farkkuja. Yhdetkin oli niin nätit. Harmi kun en enää mahdu niihin. Pitää kysyä joltain, jolle ne mahtuisi. Osa käyttämättömiäkin. Ohis.
Itsekin löysin aidot mäkihyppyfarkut. Mahtuvat kyllä, mutta ei oikein kehtaa pitää. m50
Onko sulla mielialaongelmia? Persoonallisuushäiriö? Yleistä näille.
Kannattaa olla täysin aito jotta välttyy suurimmilta mokilta.
Tosin aina joskus kuka tahansa kokeilee ja mielikin saattaa muuttua, ei ole vakavaa.
Tyylikin saattaa muuttua kun kasvaa ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin löysin aidot mäkihyppyfarkut. Mahtuvat kyllä, mutta ei oikein kehtaa pitää. m50
Millaiset on mäkihyppyfarkut? Mallia 'Matti Nykänen'? 🤭
Vierailija kirjoitti:
Mä olen samanlainen. Esim ostin vihreän vakosamettimekon joka oli mielestäni niin ihana vaikka kuulostaa varmaan aivan kamalalta. Pidin sitä noin kahdesti ja nyt se mielestäni ruma. En tajua?
Miltä susta tuntui kun ostit mekon? Oliko erilainen fiilis? Oletko muuttunut ulkoisesti? Esimerkiksi. Ole täysin rehellinen niin löydät itsellesi vastauksia. Äläkä häpeä suotta, rehellisyydellä on valtaa elämässämme ja eläminen on se juttu, se ydin koko elämässä. Elämälle saa myös nauraa avoimesti.
Eikö henkinen minä mahdu enää vanhoihin vaatteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just sellaset. :D
Se kasvu taitaa olla sitä, että olet markkinavoimien ohjailtavissa ja trendien muuttuminen saa takin tuntumaan epäsopivalta.
Huh, sulla ei ole ollut vaate edes yhtä kautta ja olet jo kasvanut henkisesti siitä ulos! Jospa et juoksisi kaiken maailman trendien perässä, ne on keksitty että ihmiset just käyttää vaatetta pienen hetken ja sitten hankkii uuden. Itse mietin tässä menneenä keväänä että välikausitakki on 10v vanha mutta hyvässä kunnossa, mahtuu päälle mutta että olin sen hankkiessani aivan erilaisessa elämäntilanteessa ja fiiliksessä eikä nämä muistot nyt enää istu minuun joten hankin uuden takin, joka toivottavasti palvelee seuraavat 10v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli korkeavyötäröiset porkkana-farkut. Niitä Matti osti Seppälän naistenosastolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli korkeavyötäröiset porkkana-farkut. Niitä Matti osti Seppälän naistenosastolta.
En tiedä, mistä on, mutta korkeavyötäröiset, kapealahkeiset leecooperit.
Ap, sinun olisi ehkä aika kasvaa henkisesti. Aidosti.
Olin vastikään taas työmatkalla Pohjois-Ugandassa seudulla, jossa on paljon eteläsudanilaisia pakolaisia. Eräs äiti oli päässyt pakenemaan sinne viiden lapsensa kanssa, joista yksi oli kehitysvammainen. Perheen isä oli jäänyt Etelä-Sudaniin. Pienelle perheelle oli rakennettu yhden huoneen koti/suoja ja annettu pieni pala maata perusvihannesten viljelemiseen. Aivan hämmästyttävän samanlaista oli kuulla tältä naiselta kuinka kiduttavan vaikeaa hänen on jatkuvasti kasvaa henkisesti pois erilaisista vaatteistaan, vaikka on käyttänyt niitä vain hetken. Hänen lapsillaan on ihan samanlainen henkinen ongelma.
Mä kasvan vaatteistani siinä kohtaa irti, kun niissä on enemmän reikiä, kuin kangasta.
Kaikki vaatteeni käytän aina aivan loppuun. no enpä ole vaatteita vuosiin ostanutkaan.
talvikenkiä oon pitäny ny 2 vuotta putkeen samoja ja sekin ainoastaan sen takia että en löydä parempia