Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko ihmiset huonon kesän jälkeen masentuneita?

Vierailija
23.08.2026 |

Itse olen. Ja tuntuu, että muutkin ovat. Mietin vaan jo ensi kesää tai jos vielä pääsisi jonnekin Välimerelle missä aurinkoista...tuntuu että kesä meni ilman että koskaan alkoikaan. Surullista. Entä sinä?

Kommentit (216)

Vierailija
181/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa ja surettaa. Meillä päin ei ainakaan ollut mikään normaali kesä vaan erittäin epänormaalin viileää, pilvistä ja sateista. 

Nyt tuntuu että tulee rankka talvi kun ei ole keho ja mieli saanut latautua auringosta ja lämmöstä.

Tuntuu ettei kesää ollutkaan 😞

Vierailija
182/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä muka on pystyneet pitämään ikkunaa sitten auki kun en muista koska viimeksi on joutunut heinäkuussa jo pistämään lämmöt päälle yöksi.

Ja untuvatäkki ollut käytössä läpi kesän! Meillä on 18 astetta sisällä kun lämmitys päällä vain kylpyhuoneissa ja vessassa

Ööh, mulla on vieläkin ikkunat auki. Sisällä 24 astetta, ei lämmitystä. Liian kuuma jopa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole masentunut. Mua ei sään vaihtelut aiheuta masennusta onneksi.

Etelä-Suomessa on nykyisin kaksi vuodenaikaa: lyhyt pakkasjakso ja jatkuva matalapaine ja/tai kova tuuli. Neljä vuodenaikaa on katoamassa. Ei minua säiden vaihtelu masenna.

Vierailija
184/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kesä oli lämpötilojen puolesta normaali suomalainen kesä. Sadetta on ollut viime viikkoina tavallista enemmän."

Lämpötila ei ole ainoa kesän mittari. Myös aurinkoisuudella on iso merkitys sille miltä kesä tuntuu.

Esim. Helsingissä jäi auringonpaistetuntien määrä heinäkuussa selvästi keskimääräisestä.

Ilmatieteen laitoksen heinäkuun lopullisen kuukausikatsauksen mukaan heinäkuun keskilämpötila oli useimmilla alueilla alle asteen tavanomaista alempi, eli poikkeama ei ollut valtava. Sen sijaan aurinkoisia päiviä oli tavallista vähemmän. 

Harmaata, jopa pimeää välillä.

Vierailija
185/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kommentoi niinkuin helteiden ja tämän kesän säiden välillä ei olisi mitään vaihtoehtoa. En minäkään tappohelteitä ja kuivuutta kaipaa, mutta täällä meillä päin on ollut viileä ja erittäin sateinen kesä. Yleensä luonnonvesissä uidaan n. 2,5kk ajan, kun ei olla mitään kylmän veden ystäviä. Tänä kesänä uimakausi oli 2,5 viikkoa. Ja siitäkin viimeiset päivät oli jo turhan kylmää. Heinäkuun puolivälin jälkeen on ollut ihan pari sateetonta päivää. Piha on osin aivan vettynyt jatkuvien sateiden vuoksi.

Missä asut? Pirkanmaalla uintikelit alkoivat huhtikuussa ja jatkuvat edelleen. Myöskään normaalia sateisempaa ei ole ollut. Tukahduttavan kuumankostea tappohelle jäi onneksi tulematta.

Huhtikuussa? Ihan oikeasti höpöhöpö. Jos olet avantouimari.

Vierailija
186/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On saatu viime kesinä kärsiä helteistä niin paljon, että olen todella iloinen ettei nyt tarvinnut. Kerrankin meitä viileän ystäviä hemmoteltiin! Ja nyt on syksy ja talvi edessä - IHANAA!

Nyt nautitaan!

Kylmän ystävät saavat nauttia Suomessa vähintään 10 kuukautta niin eikös se olisi oikeus ja kohtuu, että lämmöstä nauttivat saisivat nauttia edes ne  2 kuukautta ilman, että heidän toiveitaan vähätellään ja ilkutaan?

Hyvähän se on niille, jotka haluaa asua kylmässä ja jäässä kesätkin, mutta ei se ole väärin toivoa edes muutamaan hellepäivää vuodessa. Ja kyllä se kylmä taitaa Suomessa tappaa enemmän ihmisiä, kuin helle.  Joten turha vedota sairaisiin jos joku toivoo lämmintä.  Hengityselin- ja sydänsairaille pakkanen on myrkkyä. Eivät pysty menemään ulos monesti koko talven.

Suomen kesään ei kuulu pakkaset eikä tämäkään kesä ollut mitenkään poikkeuksellisen kylmä (jotkut tietyt alueet saattoivat olla viileämpiä mutta se ei tarkoita koko maata) Hyvä ihme nyt sentään, pitkään aikaan taas normaalikesä jolloin kaivotkaan eivät kuivuneet ja puiden lehdet pysyivät vihreänä eivätkä palaneet keltaiseksi ja täällä on taas lauma määkimässä kuinka kamalaa yhyy nyt jäätyy miksi aurinko ei taas polta kaikkea niin kuin viime vuosina. Jos ei ihminen pysty nauttimaan 20c-25c lämmöstä vaan pitää sitä kylmänä kannattaa oikeasti käydä siellä lääkärissä ja lopuilla itkijöillä täytyy olla päässä jotain vikaa..

Ja nuo tuplapeukutukset jokaiseen viestiin mistä ei tykkää ovat noloja(juu totta kai suurin osa suomalaisista haluaa pyörtyillä +30c  kuumuudessa) 

Miksi säästä ei voi keskustella täysipäisesti? Jos omalla paikkakunnalta on ollut sateista ja sinun kotiseudulla ei, sinun ei tarvitse raivota muille. Ja täällä ei ollut kuin muutama satunnainen hellerajaa hipova oikea kunnon kesä päivä silloin tällöin.

Vierailija
187/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se haikeaa että kesä on loppumassa ja syksy alkamassa, mutta en sentään masentunut vielä ole. Masennus tulee kyllä varmasti sitten marraskuussa kun on aina pimeää ja märkää ja kylmää. Oli tuossa kesällä onneksi muutama lämminkin päivä vaikka lähinnä oli viileää ja sateista. 

Vierailija
188/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut elämäni stressaavin kesä ja elän siinä toivossa, että tätä huonommin ainakaan ei enää voi mennä ja elämä alkaa taas hymyilemään.

Sama.

Vierailija
189/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä. Minun syysmasennukseni alkaa yleensä syyskuun alussa. Mitä parempi kesä on takana, sitä synkempi on masennuskausi syksyllä.

Välittäjäaineet eivät siis toimi. 

Miten niin? Hyvän jakson päättyminen laukaisee masennuksen. Mitä isompi muutos on, sitä synkempi masennus.

Vierailija
190/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on murheet.

Vierailija
191/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kylmä, sateinen kesä,

ja mä joudun elää sen...

Koko vuosi pilalla kun kesä on paska.

Itke lisää toi on hauskaa katottavaa!

Vierailija
192/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On saatu viime kesinä kärsiä helteistä niin paljon, että olen todella iloinen ettei nyt tarvinnut. Kerrankin meitä viileän ystäviä hemmoteltiin! Ja nyt on syksy ja talvi edessä - IHANAA!

Nyt nautitaan!

Kylmän ystävät saavat nauttia Suomessa vähintään 10 kuukautta niin eikös se olisi oikeus ja kohtuu, että lämmöstä nauttivat saisivat nauttia edes ne  2 kuukautta ilman, että heidän toiveitaan vähätellään ja ilkutaan?

Hyvähän se on niille, jotka haluaa asua kylmässä ja jäässä kesätkin, mutta ei se ole väärin toivoa edes muutamaan hellepäivää vuodessa. Ja kyllä se kylmä taitaa Suomessa tappaa enemmän ihmisiä, kuin helle.  Joten turha vedota sairaisiin jos joku toivoo lämmintä.  Hengityselin- ja sydänsairaille pakkanen on myrkkyä. Eivät pysty menemään ulos monesti koko talven.

Suomen kesään ei kuulu pakkaset eikä tämäkään kesä ollut mitenkään poikkeuksellisen kylmä (jotkut tietyt alueet saattoivat olla viileämpiä mutta se ei tarkoita koko maata) Hyvä ihme nyt sentään, pitkään aikaan taas normaalikesä jolloin kaivotkaan eivät kuivuneet ja puiden lehdet pysyivät vihreänä eivätkä palaneet keltaiseksi ja täällä on taas lauma määkimässä kuinka kamalaa yhyy nyt jäätyy miksi aurinko ei taas polta kaikkea niin kuin viime vuosina. Jos ei ihminen pysty nauttimaan 20c-25c lämmöstä vaan pitää sitä kylmänä kannattaa oikeasti käydä siellä lääkärissä ja lopuilla itkijöillä täytyy olla päässä jotain vikaa..

Ja nuo tuplapeukutukset jokaiseen viestiin mistä ei tykkää ovat noloja(juu totta kai suurin osa suomalaisista haluaa pyörtyillä +30c  kuumuudessa) 

Miksi säästä ei voi keskustella täysipäisesti? Jos omalla paikkakunnalta on ollut sateista ja sinun kotiseudulla ei, sinun ei tarvitse raivota muille. Ja täällä ei ollut kuin muutama satunnainen hellerajaa hipova oikea kunnon kesä päivä silloin tällöin.

Itke vähän lisää toi on huvittavaa!

Vierailija
193/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole masentunut. Mua ei sään vaihtelut aiheuta masennusta onneksi.

Etelä-Suomessa on nykyisin kaksi vuodenaikaa: lyhyt pakkasjakso ja jatkuva matalapaine ja/tai kova tuuli. Neljä vuodenaikaa on katoamassa. Ei minua säiden vaihtelu masenna.

Asutaan 15kg päässä Helsingistä, pohjoisemmassa. Kyllä meillä on selkeät vuodenajat, kesällä lämpöisempää kuin Helsingissä, talvella on reilusti lunta ja pakkasta.

Vierailija
194/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut oikein hyvä kesä. Elokuussa en ole pukenut takkia kertaakaan päiväsaikaan.

Vierailija
195/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa vähän mutta eihän säille mitään voi. Odotan jo ensi kesää jos se vaikka olisi parempi. Täytyy yrittää tehdä talvella paljon kivoja hyggeilyasioita, että jaksaa odottaa.

Vierailija
196/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen huono kesä ? Minä olen liikkunut paljon luonnossa kesän aikana.

Vierailija
197/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä. Minun syysmasennukseni alkaa yleensä syyskuun alussa. Mitä parempi kesä on takana, sitä synkempi on masennuskausi syksyllä.

Välittäjäaineet eivät siis toimi. 

Miten niin? Hyvän jakson päättyminen laukaisee masennuksen. Mitä isompi muutos on, sitä synkempi masennus.

Eli kuten sanoin: välittäjäaineet eivät toimi. 

Siitä se mielialojen sahaaminen johtuu.

On kokemusta vähän itseltäkin, mutta vielä enemmän omaisen roolissa. 

Vierailija
198/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa ja surettaa. Meillä päin ei ainakaan ollut mikään normaali kesä vaan erittäin epänormaalin viileää, pilvistä ja sateista. 

Nyt tuntuu että tulee rankka talvi kun ei ole keho ja mieli saanut latautua auringosta ja lämmöstä.

Suomen sää on muuttumassa brittiläiseen suuntaan. 

Vierailija
199/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen sää on muuttumassa brittiläiseen suuntaan. 

Onko muka? Siellähän oli kunnon helle pitkään.

Vierailija
200/216 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ,että haluaisit mennä Välimeren maihin 40 asteeseen palamaan!