Kuinka jätit alkoholin tai tupakan?
Joo, joo, tiedän, et vaan juonut. Et vain polttanut...
Mikä oli motivaattorisi?? Millä sait korvattua nuo? Millä kulutit aikasi? Hyvät puolet? Huonot puolet? Jotain muuta mitä haluat sanoa noiden luopumisesta?
Kommentit (70)
Havahduin 8 vuotta sitten kun kaveri sairastui keuhkikseen ja joutui leikkaukseen. Itsellänikin oli alkanut olla sellaista aamuköhimistä. Ajattelin, että nytpä yritän toden teolla irti tupakasta. Ensin oli 4-5 epäonnistunutta yritystä, tyyliin "No, poltan vielä kuun loppuun saakka", tms. Vaikeaa oli välillä, mutta yhtenä päivänä sitten huomasin, että herranjestas, eihän enää tee edes mieli.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan olin kova bilettämään , 2 kertaa viikossa baarissa, sittemmin alkoholi vähitellen jäi pois, oli perhe elämää. Tupakkaa poltan edelleen, se on vaikeampi lopettaa. Viiniä otan kun eräs kaveri käy joka toinen kuukausi kylässä.
Juot ja tupakoit edelleen mutta silti piti päästä kertomaan lopetuksesta? 😁
Läheisen syöpädiagnoosi sai siirtymään tupakasta nikotiinipurukumiin. Muutama vuosi myöhemmin jouduin leikkaukseen ja siitä toipuessa päätin lopettaa nikotiinin kokonaan. Vaikka en ole polttanut vuosikymmeneen, silti näen vähintään kerran viikossa unta tupakasta ja kaipaan tupakointia.
Pitkäaikaistyöttömyys, säästöjen käyttö loppuun ja kasvaneet kustannukset. Kun rahaa juuri ja juuri riittää vuokraan, ruokaan ja pariin muuhun pakolliseen laskuun niin ei siinä voi alkoholia ostaa. Jonkun saunakaljan ehkä kerran, kaksi kuukaudessa, mutta jos ryyppäisi niin sitten jäisi vuokra maksamatta ja ruoka ostamatta.
Ghostasin ne ja lähdin vieraisiin
Lopettaminen oli mulle äärimmäisen vaikeaa, enkä pelkällä tahdon voimalla yksin pystynyt lopettamaan.
Alkoholin vuoksi hakeuduin lopulta hoitoon julkisen sektorin ulkopuolelle, tupakoinnin lopettaminen onnistui sentään julkisen puolen palveluita ja lääkettä hyödyntäen.
Aloin seurustelemaan miehen kanssa, joka oli lopettanut tupakoinnin jo aikaisemmin. Hän uhkasi alkaa polttamaan uudestaan, jos en lopeta. Sitä en halunnut kontolleni, joten lopetin. Tosin olin sitä lopettamista miettinyt jo pari vuotta. Ja olin pari kertaa aikaisemminkin lopettanut, nyt se on lopullista tällä kertaa.
Savuton 14 vuotta, oksennus tulisi jos nyt polttaisin tupakan.
Tuli sekä kiloja että sydänvaivoja lipittelytavasta, jota teki minusta lopulta niin apaattisen että tajusin: en halua jatkaa tätä enää. Ja helpotus kun ei tarvitse.
Aikoinaan olin kova bilettämään , 2 kertaa viikossa baarissa, sittemmin alkoholi vähitellen jäi pois, oli perhe elämää. Tupakkaa poltan edelleen, se on vaikeampi lopettaa. Viiniä otan kun eräs kaveri käy joka toinen kuukausi kylässä.