Kuinka jätit alkoholin tai tupakan?
Joo, joo, tiedän, et vaan juonut. Et vain polttanut...
Mikä oli motivaattorisi?? Millä sait korvattua nuo? Millä kulutit aikasi? Hyvät puolet? Huonot puolet? Jotain muuta mitä haluat sanoa noiden luopumisesta?
Kommentit (59)
tupakan korvasin nuuskalla ja alkoholin crackillä
Maksa ja keuhkot kiittää
Tiedostin miten turhaa se on.
Tiedostin miten paljon rahaa siihen menee.
Tiedostin, että tavallaan turrutan itseäni syyttä.
Tiedostin, että se hetken "rentous" on aika iso hinta niistä mahdollisista terveysongelmista, jotka odottavat vuosien päästä, ja että "tarve" sille pärinälle ole itseaiheutettua, enhän minä syntynyt nikotiiniriippuvaisena.
Vaikeaa se oli ja söin kyllä Nicotinellea aika pitkään, mutta nyt ollut täysin nikotiiniton noin 6 vuotta. Kyse oli nuuskasta.
Moni on siirtynyt ns. vihreälle linjalle eikä ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan noita aloittanut, niin ei ole koskaan tarvinut lopettaakaan.
Vaki kommentti aina näillä palstoilla, no olet sinä mestari, iso kumarrus, hyvä sinä.
Onko se se kiltti poika, jota et nuorena kutsunut bileisiin?🥹 Ka kas, kun on roolit kääntyneet? Kukas nyt kadehtii ketä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaki kommentti aina näillä palstoilla, no olet sinä mestari, iso kumarrus, hyvä sinä.
Juu, tuo on jännä ilmiö. Kai luulee jotenkin pönkittävän statustaan, en tiedä?
Tee ketju uniongelmista ja jonkun pitää sinnekin tulla kertomaan, miten ei ole koskaan ollut uniongelmia. Aha, okei?
Alkoholin jättämistä.pohdin vuosia, aloin vähentää sen käyttöä, miettiä suhdettani siihen ja kuinka koukuttavaa se oli, vaikka määrät ei ollut lähelläkään suurkulutusrajaa eikä varsinaisia ongelmia tullut ( pl. morkkis ja mielialan lasku seuraavana päivänä). Väitän, että tämä alitajuinen alkoholisuhteen pohtiminen johti ainoana vaihtoehtons luopumiseen siitä. Tämä tapahtui tänä kesänä. Yhtenä iltana (jolloin en ollut juomassa enkä ollut aikeissakaan juoda) vain tiesin, etten enää halua juoda. Se varmuus on pysynyt; ei ole ollut mitään sellaista jonkin menettämisen tunnetta. Olen juomani juonut.
Tupakka jäi viisi vuotta sitten. Hyvin monta vuotta olin lopettanut ja onnistunutkin aina kuukausiksi, mutta juodessa se aina alkoi. Lopettaminen ei ollut ongelma vaan uudelleen aloittaminen. Luin kirjan Stumppaa tähän ja samoin kävi, että jotenkin sen myötä vaan vapauduin siitä riippuvuudesta. Ei ole ollut ongelmia olla polttamatta edes juodessa. Joka sekin nyt jäin.
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://paihdelinkki.fi/testit-ja-laskurit/alkoholi/alkoholiriippuvuust…
Sait testistä 5 pistettä: Tämän testin mukaan alkoholiriippuvuutesi on lievää.
Pisteytksen tulkinta
0–9 pistettä: Lievä alkoholiriippuvuus.
10–19 pistettä: Kohtalainen alkoholiriippuvuus.
20 pistettä tai yli: Voimakas/vaikea alkoholiriippuvuus.
Tupakasta siirryin purkkaan ja siitä sähköröökiin, molemmat pahempia kuin alkuperäinen tuote. Käyttö lähti aivan lapasesta kun ei edes ulos tarvinnut enää mennä. Lopetin "kokonaan" kun tuntui, että kroppa käy kierroksilla ja pinna on koko ajan kireällä. Nykyisin ostan askin joskus ollessani viihteellä ja lopetan sen jälkeen ilman mitään suurempia ongelmia.
Alkon käytön lopettaminen on ollut mielessä jo pari vuotta mutta nyt se taisi sitten loppua kun tuli kihti jalkaan, niin kipeä oli ettei kävely onnistunut ilman kovia särkylääkkeitä, kohtaus meni ohi mutta jonnekkin meni myös tissuttelun halu. Olut on ykkössijalla kihdin aiheuttajista ja ei muukaan alkoholi syytön ole.
Jännä, että naiset ovat näin alttiita riippuvuuksille, ei ole miehillä vastaavaa😅😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se se kiltti poika, jota et nuorena kutsunut bileisiin?🥹 Ka kas, kun on roolit kääntyneet? Kukas nyt kadehtii ketä?
Karma seuraa lopun elämää.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että naiset ovat näin alttiita riippuvuuksille, ei ole miehillä vastaavaa😅😅
Alkoholismi on yleisempää miehillä kuin naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tuo on jännä ilmiö. Kai luulee jotenkin pönkittävän statustaan, en tiedä?
Tee ketju uniongelmista ja jonkun pitää sinnekin tulla kertomaan, miten ei ole koskaan ollut uniongelmia. Aha, okei?
Kyllä näitä on joka junaan. Työkaveri piti oman erinomaisuutensa merkkinä sitä, ettei käytännössä koskaan ollut kipeä, aivan kuin se olisi joku tietoinen valinta saako flunssan tai sairastuuko muuten.
Tupakan polton lopettamista alustin mielessäni vuoden ennen. Se ei ollut aikuisena enää coolia, vaan halveksittavaa ja luonteen heikkoutta osoittavaa. Kuvittelin itseni vanhana ja rumana wt-ämmänä röhisemässä tupakkayskää. Yläasteella olin nähnyt polttamisen jotenkin rohkeana tms. Laskin paljonko säästäisin ilman tupakkaa. Nikotiinitabletteja käytin ehkä vuoden, sitten vähentämällä lopetin nekin. Se oli viimeinen ja lopullinen lopettaminen.
Alkoholia, lasin viiniä join viime joulukuussa viimeksi. Se on vain jäänyt viimeisen kymmenen vuoden aikana. Eikä tee yhtään mielikään, niin miksi ihmeessä ostaisin edes.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Miehissähän ei tunnetusti ole lainkaan päihdeongelmaisia, eiku.. 😅😅
Lopetin polttamisen. "Mikä oli motivaattorisi??" Viisaudenhampaan poiston jälkeen piti olla polttamatta useita päiviä, joten oli hyvä syy lopettaa samalla kertaa. Polttaminen alkoi muutenkin tuntua tyhjänpäiväiseltä ja kuluneelta touhulta. "Millä sait korvattua nuo?" En millään. Kylmänä vaan lopetin, ei edes tullut erityisen kovia himoja jälkikäteen ja poltin 10-15 tupakkaa päivässä 11 vuoden ajan. "Millä kulutit aikasi?" Ei tullut lähes mitään vieroitusoireita, niin ei tarvinnut mitään erityistä tehdä sen takia. "Hyvät puolet?" En haise enää pahalle tupakalle. Sormeni eivät ole jatkuvasti tervan värjäämiä. Haistan ja maistan paremmin. "Huonot puolet?" Tylsä aukko, kun ei ole enää sitä kivaa pientä hetkeä jota odotti aina tunnin välein. "Jotain muuta mitä haluat sanoa noiden luopumisesta?" Miten hyödytöntä sekä terveyttä ja rahaa kuluttavaa tupakanpoltto loppujen lopuksi olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus vapauttaa kaikista päihteistä ja riippuvuuksista.
Jessehän oli kova lipittämään viiniä. Voisi tulla tännekin sillä vettä riittää!
Teki kuule miljoonia litroja viiniä vedestä, mikähän oli prosenttimäärä.?
Mikäköhän tossakin oli, että kansa ei olisi voinut vettä juoda? Varmaan tavoitteli suosiota.
Siellä ei vesi ollut juomakelpoista, käyminen poisti bakteereja juomasta.
Lopetin tupakoinnin, kun olin laskenut, kuinka paljon rahaa siihen kulutin. Olen todella saita ja motivoidun parhaiten, jos voin säästää jotain. Joten eräänä päivänä, kun savukkeet olivat loppuneet, en yksinkertaisesti ostanut uusia. Minulla ei ollut mitään erityistä, millä korvata tupakointia; muistaakseni join aluksi vain enemmän kahvia ja teetä. Olen kuullut, että yleensä tarvitaan useita päätöksiä, jos haluaa lopettaa tupakoinnin tai tehdä muita elämäntapamuutoksia, mutta minulla ei ollut lainkaan sellaista kokemusta. Se on ehkä erilainen asia ihmisestä toiseen.
Itse nautin virkistävästä kivennäisvedestä (viinilasista).