Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ottavat itsestään kuvia?

Vierailija
23.08.2026 |

Minun on aina ollut vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi nähdä itsestään valokuvaa. Moni tuntuu ottavan itsestään kuvia jopa päivittäin. Ehkä olen vain liian vanha - 33-vuotias - tällaisia asioita ymmärtääkseni. Itse en kestä nähdä edes omaa peilikuvaani. En halua, että olemassaolostani jää maailmaan minkäänlaista visuaalista todistusaineistoa. Miksi kukaan jättäisi sellaista vapaaehtoisesti? Ymmärrän kuvat merkittävistä tapahtumista, mutta muuten valokuvat ovat parhaimmillaan luonnon ikuistamisessa. Luonto on aina kaunis; ihminen ei koskaan.

Olen väsynyt yltiövisuaaliseen maailmaan. En kuulu tänne. Sivistysyhteiskunta on typistynyt sosiaalisen median karjamarkkinoiksi, eikä ketään enää kiinnosta katsoa ulos maailmaan. Täällä on orpoa elää.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä olet kateellinen kauniille nuorille! Ei ole heidän vikansa, että olet epäviehättävä.

Vierailija
42/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

😅 Eihän tuota samaa ole voivoteltu ja jauhettu vauviksella kuin viimeiset 15 vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saatan juhlissa tai baarissa ottaa porukalla yhteiskuvia, mut en kyllä pelkästään itestäni. Näitä jaetaan whatsapissa, harvoin tulee vaikka instaan laitettua. Kiva katella jälkeenpäin, enemmän on kyse muistoista.

Noi yhteiskuvat mahtuu munkin ymmärrykseen. Ne on muisto siitä kivasta illasta ystävien kanssa.

Mutta pelkkä oma naama? En ymmärrä.

Vierailija
44/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kiva katsella vanhoja valokuvia. Muistella eläimiä ja ihmisiä, joita ei enää ole tässä maailmassa. Voihan niitä muutenkin muistella, mutta kyllä valokuva tuo muistoja esiin helpommin. 

Tykkään myös historiallisista kaupunkikuvista. 

Joo, mutta nyt puhuttiin selfieistä. 

Vierailija
45/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luonto on aina kaunis; ihminen ei koskaan."

Kyllähän ihminenkin on osa luontoa, ja luomakunnan kruunu. 

Vierailija
46/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kaikki ole rumia sääliöitä niin ku sinä.

Sinä luulet olevasi paremman näköinen kuin olet, et ole.

Vierailija
47/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut itsestäni ehkä 5 selfietä koko elämäni aikana.   Olen ihan hyvännäköinen, joten turha tulla jankuttamaan minulle nyt syitä.  En muutenkaan kuvaa ihmisiä kuin aniharvoin, en edes perheenjäseniä tai ystäviä.  Voin ottaa kuvia erikoisista luontokohteista, matkoilla kauniista katukiveyksistä tai porteista. 

Vierailija
48/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli joku ottaa itsestään kuvan jossain tilanteessa, niin sillä ei ole sen ihmeempää/syvällisempää syytä. Henkilö vaan halusi ottaa sen kuvan. Ihmeellistä vänkäämistä asiasta, millä ei ole sen syvällisempää tarkoitusta. Muutaman kerran olen joutunut työhakemukseen liittämään kuvan itsestäni. Nykyisellä työpaikalla itsestäni on otettu kuva henkilökorttiin.

Vierailija
49/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kuvaan itseäni lähinnä juuri siksi, et ei tulisi tuollaista aapeen kuvaamaa pelkoa itseni näkemisestä. Ettei oma todellinen ulkonäkö irtautuisi liikaa omista mielikuvista, ja ettei ne kuvat, kun niitä väistämättä otetaan, yllättäisi, kauhistuttaisi tai ällöttäisi, vaan olisin selvillä siitä, mitä odottaa. Että pysyisin sinuina sen kanssa, miltä näytän.

Vähän samat jutut ja olikin järkytys kun peilistä ei näkynyt esim. ne kaularypyt mitä kamerakuvasta! Eli vanhentumista oli tapahtunut. Sekin on hyvä tiedostaa. Lisäksi olen laittanut joskus meikittömiä somekuvia. Se olen, jos jotakin ns. kiinnostaa. Eli siltä näytän oikeasti. Ota tai jätä.

Miksi ne vanhenemisesta aiheutuvat ulkonäkömuutokset on jotenkin erityisesti syytä tiedostaa? Mitä pahaa on pitää itseään nuoremman näköisenä kuin onkaan? Jokainen varmasti kuitenkin tietää, ettei viisikymppisenä näytä kaksikymppiseltä, mutta ihan hölmöä syynätä jotain kaularyppyjä tai muutakaan. On varmasti iloisempi ja rennompi koko ihminen, kun ei näe kaikkea sitä mitä muut ehkä näkevät. :) :) :) Ja miksi se oma vanheneva naama pitäisi jotenkin toisilla hyväksyttää jossain somessa? :D En tajua tuota ajatuksen juoksua ollenkaan, vaikka keski-ikäinen olen itsekin. En ikinä laita pällikuviani someen, koska kyllähän nyt herran jestas tutut tietää miltä näytän! :D Jos on päässyt unohtumaan, niin sitten on syytä pikaisesti ottaa yhteyttä ja sopia tapaaminen, jos se on se syy miksi haluaa nähdä. 

Vierailija
50/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, oikeastiko ajattelet ihmistä "luomakunnan kruununa"?? Tämä kyllä selittää sen itsekkyyden, millä tuhotaan jatkuvasti elinoloja muilta eliöiltä. 

Vierailija
51/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen niin nätti pakkohan se on ikuistaa kun joskus sit rupsahtaa

Vierailija
52/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli joku ottaa itsestään kuvan jossain tilanteessa, niin sillä ei ole sen ihmeempää/syvällisempää syytä. Henkilö vaan halusi ottaa sen kuvan. Ihmeellistä vänkäämistä asiasta, millä ei ole sen syvällisempää tarkoitusta. Muutaman kerran olen joutunut työhakemukseen liittämään kuvan itsestäni. Nykyisellä työpaikalla itsestäni on otettu kuva henkilökorttiin.

Puhut aivan eri aiheesta. Tuossa on selvä syy, miksi kuva on pitänyt ottaa. Mutta miksi otat kuvan naamastasi vaikka lenkillä? Miksi jaat sen kuvan someen? 

Vierailija
53/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistoksi. Harmittaa, kun itsestä on niin vähän kuvia. En koskaan halunnut olla kuvissa. 

Vierailija
54/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kuvaan itseäni lähinnä juuri siksi, et ei tulisi tuollaista aapeen kuvaamaa pelkoa itseni näkemisestä. Ettei oma todellinen ulkonäkö irtautuisi liikaa omista mielikuvista, ja ettei ne kuvat, kun niitä väistämättä otetaan, yllättäisi, kauhistuttaisi tai ällöttäisi, vaan olisin selvillä siitä, mitä odottaa. Että pysyisin sinuina sen kanssa, miltä näytän.

Vähän samat jutut ja olikin järkytys kun peilistä ei näkynyt esim. ne kaularypyt mitä kamerakuvasta! Eli vanhentumista oli tapahtunut. Sekin on hyvä tiedostaa. Lisäksi olen laittanut joskus meikittömiä somekuvia. Se olen, jos jotakin ns. kiinnostaa. Eli siltä näytän oikeasti. Ota tai jätä.

Miksi ne vanhenemisesta aiheutuvat ulkonäkömuutokset on jotenkin erityisesti syytä tiedostaa? Mitä pahaa on pitää itseään nuoremman näköisenä kuin onkaan? Jokainen varmasti kuitenkin tietää, ettei viisikymppisenä näytä kaksikymppiseltä, mutta ihan hölmöä syynätä jotain kaularyppyjä tai muutakaan. On varmasti iloisempi ja rennompi koko ihminen, kun ei näe kaikkea sitä mitä muut ehkä näkevät. :) :) :) Ja miksi se oma vanheneva naama pitäisi jotenkin toisilla hyväksyttää jossain somessa? :D En tajua tuota ajatuksen juoksua ollenkaan, vaikka keski-ikäinen olen itsekin. En ikinä laita pällikuviani someen, koska kyllähän nyt herran jestas tutut tietää miltä näytän! :D Jos on päässyt unohtumaan, niin sitten on syytä pikaisesti ottaa yhteyttä ja sopia tapaaminen, jos se on se syy miksi haluaa nähdä. 

Ai ei oma vanheneminen kiinnosta? Eli oman kehon muutoksista ei saa olla kiinnostunut? Minähän se oman kehoni omistan. En minä tiennyt kaularypyistäni. Ei näkynyt edes vessan kovassa valossa. Sitten kun otin selfien niin näkyivät. Huomasin että olen vanhentunut ja voihan noita pukeutumisella vähän korjata jos ne itseä häiritsee. Mitä se sulle kuuluu jos mä omaa kehoani ihmettelen ja sen muutoksia? Etkö itse katso koskaan peiliin tai tee huomioita itsestäsi??!

Vierailija
55/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on selkeästi oman itsetuntosi kanssa pahoja ongelmia. Itse olen välillä kuvannut videoclippiä itsestäni, kun olen ollut rullaluistelemassa. Puhunut jotain puhelimen etukameralle, ja sit kääntänyt takakameralle, kun olen vaikka mennyt loivaa pitkää alamäkeä tasaisen varmaa vauhtia.

En ole koskaan ajatellut, että minulla olisi huono itsetunto. Olen vain realisti puutteideni suhteen enkä halua joutua näkemään itseäni. Varmasti moni ajattelee samoin.

Ap

Toinen vaihtoehto on itsekritiikki,  liian korkea sekin. Koskee myös muita. Mutta ei jaksaisi häärätä aina oman naamansa kanssa tai mitä tuntee just  sillä ja sillä hetkellä. Eikö ole muuta ajattelemista? Mutta hyvähän tuo on että jotkut rakastaa edes itseään. 

Vierailija
56/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olen kyllä eri mieltä, ihmiset on usein kauniita. Pidän itseänikin kauniina joten miksi en ikuistasi itseäni. Ei musta tarvitse jäädä kuvallisia "todisteita" jälkipolville mutta haluan että itselleni jää muistoja itsestäni. On myös hauskaa katsoa vanhoja kuvia itsestään ja palata niihin hetkiin. Missään netissä en niitä tietenkään julkaise.

Vierailija
57/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itserakkaat ihmiset ottavat itsestään kuvia ja kaiken kukkuraksi julkaisevat niitä. 

Luontokuvat ja matkakuvat joissa itse ei olla pääosassa, ovat puolestaan fiksumpien hommaa.

Hyvä on ottaa kuvia myös ihmisistä. Ne on kivoja muistoja. Katselen nyt vanhoja kuvia ja kyllä tutuista otetut kuvat mukavampia kuin maisemakuvat. Kotialbumissa on myös tosi vanhoja kuvia suvusta.

Vierailija
58/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, oikeastiko ajattelet ihmistä "luomakunnan kruununa"?? Tämä kyllä selittää sen itsekkyyden, millä tuhotaan jatkuvasti elinoloja muilta eliöiltä. 

Ja ihminen kruunaa itsensä selfieillä 🤣🤣🤣 No yrittäähän se siinä olla kauniimpi kuin onkaan. Lentänyt turistiruuhkaan kruunailemaan itseään. 

Vierailija
59/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen kyllä eri mieltä, ihmiset on usein kauniita. Pidän itseänikin kauniina joten miksi en ikuistasi itseäni. Ei musta tarvitse jäädä kuvallisia "todisteita" jälkipolville mutta haluan että itselleni jää muistoja itsestäni. On myös hauskaa katsoa vanhoja kuvia itsestään ja palata niihin hetkiin. Missään netissä en niitä tietenkään julkaise.

Palaan vielä, ei ne omakuvatkaan ole aina kauniita. Oon myös tarkoituksellisesti ottanut itsestäni kuvia masentuneena ja sairaana jne. Jonkinlaista oman elämänkaaren dokumentointiahan se on, tekiväthän taitelijatkin omakuvia jo kauan ennen kameroita.

Vierailija
60/87 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itserakkaat ihmiset ottavat itsestään kuvia ja kaiken kukkuraksi julkaisevat niitä. 

Luontokuvat ja matkakuvat joissa itse ei olla pääosassa, ovat puolestaan fiksumpien hommaa.

Hyvä on ottaa kuvia myös ihmisistä. Ne on kivoja muistoja. Katselen nyt vanhoja kuvia ja kyllä tutuista otetut kuvat mukavampia kuin maisemakuvat. Kotialbumissa on myös tosi vanhoja kuvia suvusta.

Vanhat oikeat valokuvat onkin eri maata. Ne voi ottaa jo historiadokumentteina. Nämä naamakuvat ei ole sitä,  eikä onneksi säilykään. Tässä mulla oli vasta huulitäytteet, tässä jo poskitäytteekin. Olen niin kaunis!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme