Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvasti vastamelukuulokkeet päässä kulkeminen on epäsosiaalista ja ylimielistä käytöstä.

Vierailija
23.08.2026 |

Nykyään kaupassa, bussissa, töissä ja jopa muiden ihmisten seurassa näkee jatkuvasti porukkaa kuulokkeet korvilla täysin omassa kuplassaan. Sitten ihmetellään, miksi ihmiset ovat yksinäisiä eikä tuntemattomille enää jutella.

Minusta kuulokkeet viestivät aika suoraan: älä puhu minulle, en halua kuulla sinua enkä ympäristöäni.

Ennen julkisissa tiloissa oltiin edes jollain tavalla läsnä muiden ihmisten kanssa. Nyt tuntuu, että normaali sosiaalinen kanssakäyminen koetaan häiriöksi, jolta pitää suojautua vastamelulla.

Kommentit (259)

Vierailija
121/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen autisti ja vastamelukuulokkeilla ainastaan pahensin ääniyliherkkyyksiäni, alussa vastamelu auttoi joo, mutta hiljaisuus oli korvilleni kuin huumetta ja annoksia piti nostaa pikku hiljaa ja salakavalasti. Vuotta myöhemmin edes paksut Peltorit eivät auttaneet. Yleinen stressitasojen pitäminen alhaalla että yliherkkyyksiä ei pääse syntymään alunperinkään, se on toimivaksi osoittautunut tapa. Akuutteihin tilanteisiin vastamelukuulokkeet voivat varmasti toimia, mutta pitkään käyttöön ei.

Vierailija
122/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jos joku haluaa kadulla tms jutella haluaa pummia vain jotain

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen autisti ja vastamelukuulokkeilla ainastaan pahensin ääniyliherkkyyksiäni, alussa vastamelu auttoi joo, mutta hiljaisuus oli korvilleni kuin huumetta ja annoksia piti nostaa pikku hiljaa ja salakavalasti. Vuotta myöhemmin edes paksut Peltorit eivät auttaneet. Yleinen stressitasojen pitäminen alhaalla että yliherkkyyksiä ei pääse syntymään alunperinkään, se on toimivaksi osoittautunut tapa. Akuutteihin tilanteisiin vastamelukuulokkeet voivat varmasti toimia, mutta pitkään käyttöön ei.

Useimmiten kai niitä käytetään vain just jossain ostoksilla käydessä tms., ei kotona. Silloin ei varmaan ongelmia synny. 

Vierailija
124/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä jokseenkin samaa mieltä. Ei tuo varsinaisesti häiritse, mutta viestii tietynlaisesta sosiaaliluokasta. Erityksesti jos kassallakaan ei ota kuulokkeita pois, ei katso myyjään päinkään eikä tervehdi. 

Sosiaaliluokasta? Mitä tekemistä kuulokkeilla on sosiaaliluokan kanssa?

Vain alin sosiaaliluokka jurmottaa kuulokkeiden alla tilanteissa, joissa odotetaan kontaktin ottoa, kuten kaupan kassalla. Ei tuollaista käytöstä näe missään hyväosaisten alueella.

Höpöhöpö. Kyllä niitä aistiyliherkkiä autisteja syntyy hyväosaisillekin. 

Mutta heidät laitetaan laitokseen, eikä annetta juosta vapaana.

Vierailija
125/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tuossa yksillä 70-vuotispäivillä. Siellä oli koko synttärit joku 40-vuotias mies isot kuppikuulokkeet päässä. En tiedä, mitä se oikein kuunteli. Jollakin kirjolla se oli. Eikö olisi kannattanut vain jättää synttärit väliin, eikä mielenosoituksellisesti kuullokkeet päässä olla?

Eihän se mitään mielenosoituksellista ole, jos autisti on kuulokkeet päässä! Sehän on hänen keinonsa kyetä osallistumaan. 

Noin autistinen olisi voinut vain jäädä kotiin. Kirjolla oleminen on nykyään aivan käsittämätön kortti, jota vilauttamalla sallitaan mitä huonoin käytös. 

Mitä ihmettä sä sekoilet? Sun mielestä siis autistit pitäisi jotenkin eristää muista ihmisistä ja normaalista elämästä? Eihän kuulokkeiden käyttäminen aistiärsyketulvan vähentämiseen ole millään mittarilla "mitä huonointa käytöstä", eihän se vahingoita toisia ihmisiä mitenkään, eikä aiheuta toisille mitään vaivaa. 

Todella kammottavaa ableismia tuollainen. 

Ihan kaikkialle ei kannattaisi silti ängetä. Kaikista vähiten iäkkään ihmisen syntymäpäiville herättämään pahennusta. 

Ängetä? Eiköhän hän ole ollut paikalla KUTSUTTUNA. Miten koko asia sulle kuuluu? 

Mahtoiko kutsun antajalla ollut edes tiedossa toisen käytösongelmat? Mitä mikään ylipäätään kuuluu kenellekään. Mitä se sinulle kuuluu, että koen nämä luuripäät aika vastenmielisinä moukkina?

Eiköhän autistin lähipiiri hänen autisminsa tiedä. Kyse ei ole käytösongelmasta. 

Sä olet ableistinen kiusaaja, kyllä mun mielestä kaikilla on velvollisuus huomauttaa sellaisesta. 

Ihan yhtälailla minulla on velvollisuus huomauttaa käytöstapojen vakavasta puutteesta.

Aivan sama on sen vetää sua pataan, kun menet huomauttelemaan asioista, jotka eivät sinulle kuulu. Kokoile sit itseäsi hetken aikaa.

Totta. Autistit voivat olla myös välivaltaisia, että todellakin on syytä eristää yhteiskunnasta omaan reservaattiinsa

Vierailija
126/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä jokseenkin samaa mieltä. Ei tuo varsinaisesti häiritse, mutta viestii tietynlaisesta sosiaaliluokasta. Erityksesti jos kassallakaan ei ota kuulokkeita pois, ei katso myyjään päinkään eikä tervehdi. 

Vain alin sosiaaliluokka jurmottaa kuulokkeiden alla tilanteissa, joissa odotetaan kontaktin ottoa, kuten kaupan kassalla. Ei tuollaista käytöstä näe missään hyväosaisten alueella.

Jos normikassaa käyttää, myös kuulokkeet korvilla olevat osaavat ottaa sen verran kontaktia kuin tarvitsee saadakseen asiansa hoidettua molempia miellyttävällä tavalla. Samoin muissa tilanteissa. Ne vastamelukuulokkeista kuuluva asia voidaan tarvittaessa hiljentää tai sammuttaa siksi aikaa kokonaan. Ehkä sinunkin pitäisi kokeilla sellaisia jos vaikka oivaltaisit, kuinka ne toimivat. 

Onko ihan liikaa pyydetty laittamaan ne kaulalle, ihan vain kohteliaana eleenä? 

Ei niitä tarvitse laittaa yhtään mihinkään. Ei silti estä kommunikoimasta kassan kanssa sen tarpeellisen kommunikaation ja riittää, että kassa huomaa asiakkaan kyllä kuulevan mitä puhutaan. Kaikki vastamelukuulokkeet eivät ole sangallisia vaan nappeja, eikä kukaan välttämättä edes huomaa jollain kuulokkeiden korvissa oloa. Miten vtussa tämä asia on joillekin täysin tuntemattomille tällainen koko elämäns murskaava asia? Eikö oma sosiaalisuus saa joka päivä tarvitsemaansa tyydytystä ja siihen tuntee hinkua saada sitten alistettua kaikki mahdolliset tutut ja tuntemattomat? 

Myötähäpeää tuo herättää ensisijaisesti. Kysymys ei ole mistään jaarittelusta vaan aivan perustason käytöstapojen puutteesta. 

Siinäpä häpeät tuntemattomien käytöstä, jotka eivät suo sinulle ajatustakaan.

Ei se mitään häpeä, kunhan trollaa ja provoilee.

Vierailija
127/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimilläkin on omat eleensä, joita käyttävät silloin kuin haluavat olla rauhassa. Ihmisillä on omat keinonsa viestiä muille. 

Kaikilla olennoilla pitää olla lupa saada rauhaa silloin kun sitä haluaa. 

Vierailija
128/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi sen olevan toisaalta myös jossain määrin vaarallista. Ihminen saa tietoa ympäristöstään myös kuuloaistin avulla. Näkevät ihmiset, joilla näköaisti on täysin dominoiva, eivät tätä aina tunnu ymmärtävän. Siksi heille saattaa olla yhdentekevää, ovatko kuulokkeet korvilla vai eivät. He eivät huomaa muuta eroa kuin sen, ettei musiikki tai joku podcast kuulu.

Samassa tilassa oleskeleva, auditiivisemmin maailmaan suhtautuva henkilö taas saattaa havaita runsaasti erilaisia asioita kuulonvaraisesti, sen lisäksi että hän näkee normaalisti. Hän siis huomaa paljon enemmän kuin kuulokkeet korvillaan oleva henkilö.

Vierailija
129/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse minua lainkaan. Voivat olla autisteja joilla ääniherkkyyksiä. Jätä ihmiset rauhaan. 

Vierailija
130/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mä kyllä muistan ajan, kun bussiin noustessa ensimmäisenä nappasi sieltä laatikosta Metro-lehden ja luki sitä matkan ajan. Niin teki suurin osa muistakin matkustajista. Joo, ei ollut vastamelkuulokkeita, mutta se lehti osoitti, että haluaa olla rauhassa.

Ei tuollaisia saa muistella. Nyt on tarkoitus haukkua ja nolata niitä jotka käyttävät vastamelukuulokkeita.

Ja veikkaan että aloittaja on noin 50-65 vuotias mies. Sellaiset usein haluavat vurovaikuttaa ympäristön naisten kanssa, ainakin minun. Ovat monet ymmärtääkseni oppineet että naiset ovat lempeitä ja auttavaisia, sellainen vaikutelma on tullut. Joskus melkein kadehdin heidän maailmankuvaansa. Itse autismikirjolla olevana mieluusti olisin rauhassa. Ei, en halua toimia hyväksyvänä hellyys- ja ymmärrysautomaattina tai edes ystävällisenä kanssakulkijan hymynä yhtään kellekään. Onko aloittaja kysynyt itseltään, mitä iloa nuo kuulokkeet päässä kulkevat itse saisivat hänen kanssaan puhumisesta?

Vierailija
131/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä vaarallista. Jää auton alle. 

Siksi kuurot eivät voi koskaan lähteä kotoaan.

Tiesitkö että silmätkin on keksitty?

Tässähän oli puhe korvien ja kuulon peittämisestä, ei näkemisestä tai silmistä. 

Eri

Vierailija
132/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet tulkinnut oikein. koiria viedessä on aina luurit päässä

Vierailija
133/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Kyllä niitä aistiyliherkkiä autisteja syntyy hyväosaisillekin. 

Mutta heidät laitetaan laitokseen, eikä annetta juosta vapaana.

Joo ei. Ei ole mitään laitoksia ei-kehitysvammaisille autisteille. 

Vierailija
134/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nappikuulokkeita harvoin edes erottaa ihmisen päästä. Kuulokkeita käyttää varmasti vielä paljon suurempi määrä ihmisiä kuin mitä kuvittelet. 

Vierailija
135/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Jos kirjon haasteille antaa liikaa periksi, käy just noin. Tämän takia en katso hyvällä sitä, että kirjolla olemista käytetään syynä kaikkeen mahdolliseen oiukkuiluun. 

Vierailija
136/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti. Minulla ei ole mitään velvollisuutta vielä työpäivän jälkeenkin osallistua jonnin joutavaan lörpöttelyyn tuntemattomien ihmisten kanssa.

Kaupassa haluan käydä anonyymisti ja rauhassa. Valitsen pikakassan jotten tarvitse puhua. 

Vierailija
137/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi sen olevan toisaalta myös jossain määrin vaarallista. Ihminen saa tietoa ympäristöstään myös kuuloaistin avulla. Näkevät ihmiset, joilla näköaisti on täysin dominoiva, eivät tätä aina tunnu ymmärtävän. Siksi heille saattaa olla yhdentekevää, ovatko kuulokkeet korvilla vai eivät. He eivät huomaa muuta eroa kuin sen, ettei musiikki tai joku podcast kuulu.

Samassa tilassa oleskeleva, auditiivisemmin maailmaan suhtautuva henkilö taas saattaa havaita runsaasti erilaisia asioita kuulonvaraisesti, sen lisäksi että hän näkee normaalisti. Hän siis huomaa paljon enemmän kuin kuulokkeet korvillaan oleva henkilö.

Oletko yksinkertainen? Koko homman juju nimenomaan on se, että blokkaa pois havaitsemistaan tarkoituksella. Ääni on yksi ärsyke aivoille muiden joukossa. Kuulokkeiden käyttäjä HALUAA blokata sen pois ja/tai päättää itse, mitä kuulee. 

Vierailija
138/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri aloittajan kaltaiset ihmiset ovat useimmiten syynä miksi ihmiset valitsevat mielummin kulkea julkisella paikallakin kuulokkeet korvillaan. Sitten on autistit ym, joille se on tärkeää voidakseen kulkea tuolla muiden joukossa. 

Vierailija
139/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

julkinen tila on niin täynnä möykkää että pakko pitää kuulokkeita oman järjen  ja mielenrauhan säilyttämisen vuoksi. Perus kauppareissulla en niitä käytä, mutta julkisissa kulkuneuvoissa ovat kyllä pakollisia. En kylläkään käytä vastamelukuulokkeita vain open ear mallia eli kuulen kyllä läpi jos jotakin hälyttävää alkaa tapahtumaan. Ja en kaipaa mitään kontaktinottoa huomionhakuisilta muilta matkustajilta.

Voin kertoa, ettei vastamelukuulokkeet blockaa sitä möykkää mitä jengi pitää julkisissa, kaupoissa ym. Vaan vaimentaa.

Sellanen apinatarha nykyään joka paikassa, ei oteta muita ollenkaan huimioon.

Toisaalta otan vastaan vinkkejä, jos on paremmista kuulokkeista. :)

Ap olet oikeassa, en halua kuulla sinun ääntäsi, joten ole ystävällinen ja ÄLÄ häiriköi muita ihmisiä.

Vierailija
140/259 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä esim. en pysty liikkumaan julkisilla paikoilla kuulokkeiden kanssa, vaikka olen ääniyliherkkä autisti. Mulla ei ole turvallinen olo ihmispaljoudessa, jos en pysty aistimaan ympäristöä myös kuulon avulla. Bussissa ja ulkona kävellessä, jos ympäristö ei ole keskustaa tms., kuuntelen kyllä musiikkia kuulokkeista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme