Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulo on oikeasti pieni

Vierailija
23.08.2026 |

Töitä siis haen ja olen työtön. Asumistuki + työttömyystuki alin ja sossusta sitten sen 300e päälle. Kuitenkin niin että se 596e jää käteen verojen ja vuokran jälkeen. Kerran käyn kaupassa / viikossa, joskus kaksi. Silti mitään sen kummempaa kivaa ei voi tehdä. Kuntosalikin on vähän niin ja näin välillä otan kuukauden. Sitten myös uimassa voin joskus käydä tai leffassa ehkä pari kertaa vuodessa. 

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö ap, että sillä pystyy kustantamaan saman elintason kuin pienituloinen 40h viikossa työssäkäyvä?

Vierailija
22/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollenkaan pieni. 

toimeentulo vaihtelee henkilöittäin. minun toimeentuloni on noin 6000 €/kk nettotulojen kokoinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä näköjään useampikin individille, jotka luulevat että toimeentulo ja toimeentulotuki ovat synonyymejä.. 

Vierailija
24/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömäksi kannattaa jäädä jos rakastaa sitä, että koko sun elämäsi kyylätään ja silti saat joka kuukausi pelätä sitä, että oletko 100%:sti tehnyt määrätyt jutut jotka voivatkin yllättäen olla muuttuneet ilman tiedottamista. No mikäs siinä jos tykkää stressistä. Lisäksi kaikkia tukia leikattu, ruoan hinta nousee nousemistaan (paskaruokaa kyllä tarjouksissa, mutta mikäli vähänkään haluaa elää terveellisesti, niin saat kyllä maksaa maltaita), jatkuva epävarmuus kaikesta. Itse olen eläkeläinen, saan tukineen 1300 käteen, asun vuokralla omakotitalossa, en saa toimeentulotukea vaan tuosta maksan kaikki kulut, vuokran, sähkölämmityksen, polttopuut takkaan ja saunaan, jätehuollon, jätekaivon tyhjennykset ja nuohouksen. Oma valintani, jäin tähän asumaan puolisoni kuoltua. Auton tarvitsen koska en pysty kävelemään kauppaan viittä kilometriä suuntaansa eikä mitään julkista liikennettä ole, ei myöskään kauppojen kotiinkuljetusta. Kuukaudessa käteen jää suunnilleen tuo toimeentulotuen perusosa ja sillä ei kyllä juhlita. Eli en ymmärrä työttömien kadehdintaa.

Vierailija
25/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen yrittäjänä n. 14h/päivässä eikä kää tollaisia rahoja käyttöön. Olen erittäin kateellinen toimeentulotuen saajille. Loäski saa lääkkkeet, pesukoneet yms harkinnanvaraisesti ilmaiseksi. Myös lasten harrastukset kuuluu tähän. Ymmärrän ettei haluta tehdä töitä kun rahaa tulee hyvin ilmankin.

Mikset lopeta yritystäsi ja ala työttömäksi? Kuinka yksinkertainen oikein olet?

Ei ole niin yksinkertaista. Mitään varastoa esim ei saa olla, ei mitään. Alasajo käynnissä koska toimeentulotuella jää enemmän rahaa käyttöön. Ei ole varaa tehdä töitä.

Kuinka paska firma pitää olla että toimeentulossa saa enemmän. Myytkö jäätä pingviineille? Jättäydy ihmeessä työttömäksi niin näät millasta herkkua se on

Kuten kerroin oli erittäin menestyvä firma vuosikymmeniä mutta ei enää. Koska toimeentulotuella tienaan saman niin tottakai jättäydyn pois töistä kun lomailemalla saan saman rahan. Pärjään oikein hyvin 600 eurolla. Se on valtava raha yhdelle ihmselle eikä tarvii murehtia jos menee pesukone tai mikä vaan rikki niin uuden saa harkinnanvaraisesti. Terveydenhuolto ja lääkkeet ilmaiset. Ei enää stressiä. Ei tarvitse varautua enää mihinkään. Todellista lomaa. Odotan että firman toiminnan saan mahd nopeasti lopetettua ja pääsen nauttimaan leppoisasta elosta.

Vierailija
26/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ollenkaan pieni. 

toimeentulo vaihtelee henkilöittäin. minun toimeentuloni on noin 6000 €/kk nettotulojen kokoinen. 

Vaikka avauksesta selviää, että kyse on toimeentulotuesta, myös minun mielestäni nämä pitää erotella selväsanaisesti. Toimeentulo ja toimeentulotuki siis.

Vierailija
27/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen yrittäjänä n. 14h/päivässä eikä kää tollaisia rahoja käyttöön. Olen erittäin kateellinen toimeentulotuen saajille. Loäski saa lääkkkeet, pesukoneet yms harkinnanvaraisesti ilmaiseksi. Myös lasten harrastukset kuuluu tähän. Ymmärrän ettei haluta tehdä töitä kun rahaa tulee hyvin ilmankin.

Ilmeisesti sulla on joko ihan uusi tai sitten kannattamaton yritys? Jos joudut elämään pienemmällä rahalla, mitä toimeentulotuki olisi, niin kannattaa harkita, onko yrittäminen järkevää ollenkaan. Toki josksu voi olla, että menee vuosi tai kaksi, ennen kuin voittoa alkaa tulla. Mutta on sinulla vähän väärinkäsityksiäkin, nimittäin mitään pesukoneita ei todellakaan saa toimeentulotukiasiakkaana. Ainoa poikkeus on, jos muuta pyykinpesumahdollisuutta ei ole, esim. taloyhtiön pesutupaa (joka useimmissa taloissa kyllä on). Lasten harrastuksiin voi saada rahaa tietyn summan verran /vuosi, ei siis rajattomasti.

Vierailija
28/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole niin yksinkertaista. Mitään varastoa esim ei saa olla, ei mitään. Alasajo käynnissä koska toimeentulotuella jää enemmän rahaa käyttöön. Ei ole varaa tehdä töitä.

Kuinka paska firma pitää olla että toimeentulossa saa enemmän. Myytkö jäätä pingviineille? Jättäydy ihmeessä työttömäksi niin näät millasta herkkua se on

Kuten kerroin oli erittäin menestyvä firma vuosikymmeniä mutta ei enää. Koska toimeentulotuella tienaan saman niin tottakai jättäydyn pois töistä kun lomailemalla saan saman rahan. Pärjään oikein hyvin 600 eurolla. Se on valtava raha yhdelle ihmselle eikä tarvii murehtia jos menee pesukone tai mikä vaan rikki niin uuden saa harkinnanvaraisesti. Terveydenhuolto ja lääkkeet ilmaiset. Ei enää stressiä. Ei tarvitse varautua enää mihinkään. Todellista lomaa. Odotan että firman toiminnan saan mahd nopeasti lopetettua ja pääsen nauttimaan leppoisasta elosta.

Hiukan hömärtynyt todellisuuskäsitys, jos kokee, että 600 eur /kk on "valtava määrä". Sehän on todella pieni summa.

Vierailija
29/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varaa tehdä töitä, mutta ei ehkä varaa pyörittää juuri tuota yritystä.

Vierailija
30/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo kuulostaa aika hyvältä rahalta, kun tosiaan lääkärin määräämät lääkkeet ja julkisen terveydenhoidon saa maksutta, ja oliko sähkö ja kotivakuutuskin, joita ei tarvitse tuosta maksaa. 

Kauheasti on oikeiston aivopesemiä, jotka luulevat pieniä rahoja isoiksi rahoiksi ja tyytyvät mielellään vähään. Normaalisti ihmisillä jää nelinumeroinen summa (työssäkäyvillä siis) ja ihan tavallista on, että se summa ei ala ykkösellä. Osa ihmisistä on vaan sumutettu kuvittelemaan, että 600 euroa on "huikea summa rahaa" ja että se elintaso olisi jotenkin hyvä. Ei ole. Se on surkea, niukka elintaso. Eli tuilla ei jää paljon käyttörahaa, vaan todella vähän. 

Vierailija
31/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukan hömärtynyt todellisuuskäsitys, jos kokee, että 600 eur /kk on "valtava määrä". Sehän on todella pieni summa.

Niinon ja lisäksi tuolla yrittäjällä aivan väärä käsitys harkinnanvaraisesta. Nykyään on todella vaikeaa saada mitään harkinnanvaraisia tukia yhtään mihinkään.

Vierailija
32/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo aloitus edes pidä paikkaansa, pelkkä provo ja sitä kadehdit. Haloo.

Vierailija
33/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap kuvittelee sossun maksavan? Huomaa, ettei tiedä, mistä puhuu.

Vierailija
34/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ollenkaan pieni. 

Vaikka avauksesta selviää, että kyse on toimeentulotuesta, myös minun mielestäni nämä pitää erotella selväsanaisesti. Toimeentulo ja toimeentulotuki siis.

Ap kertoo kyllä saavansa työttömyystukea ja oikeasti Kela maksaa toimeentulotuen. Sossu ei maksa kuin harkinnanvaraista josku erityistilanteissa. Tekaistu aloitus.

Vierailija
35/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saa toimeentulotukea. Saan nettona yleistukea ja asumistukea yhteensä kuukaudessa 900 €.

Tuolla saattaisi pärjätä, jos hinnat olisivat vielä vaikka kymmenen vuoden takaisella tasolla. Nyt se alkaa olla mahdotonta. Välillä pitää myös maksaa poikkeuksellisia laskuja ja vaikka niihin pyytää maksujärjestelyä niin saattaa olla kuukausia, kun rahaa jää ruokaan alle 50 €.

Vierailija
36/36 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saa toimeentulotukea. Saan nettona yleistukea ja asumistukea yhteensä kuukaudessa 900 €.

Tuolla saattaisi pärjätä, jos hinnat olisivat vielä vaikka kymmenen vuoden takaisella tasolla. Nyt se alkaa olla mahdotonta. Välillä pitää myös maksaa poikkeuksellisia laskuja ja vaikka niihin pyytää maksujärjestelyä niin saattaa olla kuukausia, kun rahaa jää ruokaan alle 50 €.

Alle 50€ ruokaan, ihan mahdotonta ja kamalaa, jos totta. Paljonko maksat vuokraa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi