Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on selvitetty syy sähköautovasraussudelle

Vierailija
23.08.2026 |

https://yle.fi/a/74-20240646. 

Kuka yllättyi? 

Eli Suomessa on kalliit autot ja köyhä kansa. 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kusematta tarvitsisi Lappiin päästä, niin silloin voisin sähköauton ostaa. Mutta nyt en voi.

Sama. 2003 käytiin Suomussalmella, eikä koskaan tiedä milloin jo seuraavaa Lapin reissua pukkaa.

Jos vaikka sen ensimmäisen lapinreissun tekisitte ensin, niin sen jälkeen voitte valmistautua seuraavaan.

Vierailija
22/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto kiihtyy kuin raketti. Kun sellaisen makuun on päässyt, ei vaihda enää mihinkään nykivään polttomoottoripaskaan.

Olen testannut kaverin Teslaa kun mietin ostamista. . Ei kuitenkaan aiheuttanut ostohaluja.  

Tesla on persaukisten "auto". Muovista rakennettu rämisevä kippo. Vanhat automerkit ovat ajaneet tekniikassakin ohi oikealta ja vasemmalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan koe hyötyväni merkittävästi sähköauton ostamisesta. Toki kiiihtyy  nopeammin kuin monet polttiikset mutta sillä ole merkittävästi  normaalin liikenteen seassa  merkitystä.

Samaan aikaan oltais perillä jos lähden vaikka 1.4 koneisella Corsalla Helsingistä Tampereelle ja samaan aikaan lähtee vaikka Tesla samasta paikasta Tampereelle.

Vierailija
24/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mille sudelle?

Ampua ne sellaiset sudet pitää.

Vierailija
25/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan koe hyötyväni merkittävästi sähköauton ostamisesta. Toki kiiihtyy  nopeammin kuin monet polttiikset mutta sillä ole merkittävästi  normaalin liikenteen seassa  merkitystä.

Samaan aikaan oltais perillä jos lähden vaikka 1.4 koneisella Corsalla Helsingistä Tampereelle ja samaan aikaan lähtee vaikka Tesla samasta paikasta Tampereelle.

*ei ole merkittävästi 

Vierailija
26/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto kiihtyy kuin raketti. Kun sellaisen makuun on päässyt, ei vaihda enää mihinkään nykivään polttomoottoripaskaan.

Olen testannut kaverin Teslaa kun mietin ostamista. . Ei kuitenkaan aiheuttanut ostohaluja.  

Tesla on persaukisten "auto". Muovista rakennettu rämisevä kippo. Vanhat automerkit ovat ajaneet tekniikassakin ohi oikealta ja vasemmalta.

Tiedän jokusen jotka ajelee esim. 100 000 Diesel Mersulla eivätkä aio ostaa sähköautoa koskaan.

Vierailija
27/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli dieselauto, joka kulutti keskimäärin 8l satasella. Jos laskee 2,2€/l hinnalla,  niin tuo matka maksaa 17,6€ pelkässä polttoainekulussa.

Vaihdoin sähköautoon, joka kuluttaa keskimäärin 20kwh/100km. Kotona lataan ja siirtomaksuineen kiinteällä sopparilla se maksaa alle 0,2€/kWh eli sata kilsaa on 4€.

Säästöä tästä 13,6€/100km, eli 0,136€/kilsa.

Koska ajan vuodessa vähintään 30tkm, säästöä tulee vuodessa reilu 4000€.

Vakuutukset saman hintaiset.

Veroissa sähkäri säästää 700€/v

Huolloissa sähkäri säästää 100€/v

Eli säästöä melkein 5000€/v, joka vuosi. Siinä kärsii jo arvonalennuksetkin maksaa mielellään.

Vierailija
28/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot on rumia.

Minä sanon niitä möhköfanteiksi.

Tosin tänä vuonna on tullut markkinoille sähköauto, josta minäkin olen innostunut, ihan ensimmäistä kertaa, koska se näyttää ihan oikealta autolta. Se on ID. Polo. 

Myös BMW i4 on kaunis sähköauto.

Vierailija
29/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitas korkki kiinni jo on taas sellaista mökellystä. 

Pakko sen nyt on juoda kun ilman viinaa kädet tärisee niin että sormet ei osu edes suunnilleen oikeille näppäimille.

Vierailija
30/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungeissa sähköautot pitäisi määrätä pakollisiksi. Sen verran meluttomia ja haluttomia ne on. 

Vierailija
31/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kusematta tarvitsisi Lappiin päästä, niin silloin voisin sähköauton ostaa. Mutta nyt en voi.

Sama. 2003 käytiin Suomussalmella, eikä koskaan tiedä milloin jo seuraavaa Lapin reissua pukkaa.

Suomussalmi ei ole Lapissa, vaan Kainuussa. Kainuun jälkeen tulee vielä Pohjois-Pohjanmaa ja sen jälkeen pääsee vasta Lappiin.

Meillä on nyt ollut sähköauto vuoden verran ja Lapissakin on käyty. Tosin ei kusematta, mutta ei kyllä ajettu kusematta polttomoottoriautollakaan. Samat tauot on pidetty kuin polttiksella. Ei ole ollut ikävä viimeisintä dieseliä, sillä dieselit pistettiin pilalle adblue-systeemillä. 

Vierailija
32/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy susiin? 

Vierailija
33/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kumpikin kiihdyttää maksimaalisesti tavoitenopeuteen, Tesla on aiemmin perillä.

Vierailija
34/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli dieselauto, joka kulutti keskimäärin 8l satasella. Jos laskee 2,2€/l hinnalla,  niin tuo matka maksaa 17,6€ pelkässä polttoainekulussa.

Vaihdoin sähköautoon, joka kuluttaa keskimäärin 20kwh/100km. Kotona lataan ja siirtomaksuineen kiinteällä sopparilla se maksaa alle 0,2€/kWh eli sata kilsaa on 4€.

Eli säästöä melkein 5000€/v, joka vuosi. Siinä kärsii jo arvonalennuksetkin maksaa mielellään.

Oliko rekka? Yksikään dieselauto ei meillä ole kuluttanut noin valtavasti polttoainetta. Nykyinenkin vie noin 4l/sadalla riippuen siitä onko nastarenkaat alla vai kesärenkaat 

Vierailija
35/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ikinä ostanut yli 14 000 euron autoa, enkä osta.

Vierailija
36/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt tuota sähköautojen kiihtyvyyden ihannointia. Mulla on kaksi sähköautoa, eikä niillä tarvitse kiihdytellä yhtään enempää kuin polttiksella. Mielestäni hirveän raskas sellainen repivä ajotyyli, se oli kivaa ehkä joskus mopoikäisenä.

Vierailija
37/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et maksanut tästä sähköautosta mitään? 

Minä ostan sähöauton heti, kun akkujen materiaalituotanto on sekä ympäristön, kestävän kehityksen että työolosuhteiden kannalta eettistä. Tätänykyä se ei sitä ole, siihen asti siis biokaasulla.

Vierailija
38/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olipa pska laskelma.

Ensinnäkin minun diesel-nuotio-autoni vie 4 litraa / 100 km. Tämän lisäksi ajan 10 000 vuodessa. Ja hankintahinta oli 11 000 eur,

Mitenkäs sinulla tuon hankintahinnan kanssa?

Vierailija
39/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot on rumia.

Ja täysiä paskoja.

Vierailija
40/40 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen katsellut uteliaisuudesta sähköautoja käytettynä, joilla olisi ajettu 15000 - 65000 km. Mielellään suht isolla akulla, eli toimintasäde siellä 450-550 km. Näissä on "ongelmana" hankintahinta, eli maksavat suht paljon. Myyntihinnat ovat yllättävän isot, jopa useamman vuoden ikäisellä autolla, jolla on jostain syystä takanaan vähän kilometrejä. Varmaankin tulee käytyä koeajamassa jotain ihan uteliaisuudesta, koska jonkinlainen tuntuma olisi hyvä etukäteen saada, ennen niiden ostohousujen jalkaan vetämistä. Tehoilla ei ole itselleni niinkään merkitystä, nykyisessä on 130 hv, ja ihan hyvin tuolla pääsee. En ole jäänyt jalkoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi