Suomalaiset on tunnetusti mökkikansaa. Mitä ihmettä ne muut, joilla ei oo mökkiä tekee? Vuokraavat mökin, purjehtivat vai matkustelevat?
Kommentit (58)
Kerrostalo. Kävely. Tuulella näkee puskasta pienen palan järveä. Tuulettomalla ja pimeällä tylsää. Kaupungeissa pitäsi olla pääsy lähemmäs vettä ja näköalapaikkoja. Vaikka luontoa säilytetään.
Me matkustellaan ja ollaan ihan vaan kotona myös. Avoautolla cruisaillaan kun huvittaa.
Olen vain kotona, istun takapihalla ottamassa aurinkoa ja luen yhden tai kaksi kirjaa kesän aikana. Sitten voin mennä kaupunkiin ostoksille ja kävellä vähän ympäriinsä. Ei mitään erityistä täällä. Joskus menen uimarannalle tai käyn kävelyllä metsässä.
Nimenomaan matkustelen. Sen sijaan, että viettäisin kaiket kesät samalla mökillä, voin tällä kertaa esimerkiksi majoittua hotellissa New Yorkin Times Squarella, seuraavalla kerralla vaellella Sveitsin vuoristossa, tunnelmoida riadissa Marrakeshissa, rentoutua rantahuvilalla Kreikan saaristossa tai yöpyä tunnelmallisessa boutique-hotellissa Pariisissa jne.
Jäi kertomatta aiemmassa kirjoituksessani että inhoan itikoita, paarmoja, muurahaisia, punkkeja, käärmeitä, metsähiiriä, rottia yms. Haluan elää asuen ilman em. haittatekijöitä, joista ei ole haittaa kerrostalossa asuessa. Muutenkin kaikki on iisimpää tilavassa kodissamme eläessämme pyykinpesusta lähtien. Myös ruon säilytystilat kodissamme kunnollisemmat kuin esim. sähköttömissä kesämökeissä.
Olen aikoinaan nuorempana saanut veneillä ja yöpyä veneessä/teltassa/ mökeillä meren ja järven saaristossa. Se oli mukavaa ja paljon huolettomampaa kuin mitä mökkeily on. Ei tarvinnut samoja maisemia tuijotella kuten mökillä.
Suuret ikäluokat olivat mökkeilykansaa. Nuorempaa väkeä kiinnostaa moinen paljon vähemmän.
Luovutin kesämökin erossa miehelle. Sen jälkeen olen matkustellut. Tosin minulla ei freelancerina ole kesälomaa, enkä muutenkaan pidä lämmöstä, joten mieluiten olen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat olivat mökkeilykansaa. Nuorempaa väkeä kiinnostaa moinen paljon vähemmän.
Kyllä ne joilla on varaa siihen.
Oman mökin omistajat ovat kesän mökkikauden jälkeen hirveesti lihonnneet. Tietenkin kun mökillä syödään enemmän grillattuja makkaroita ym. ja ryypätään alkoholijuomia mm. olutta pitkin kesää. Etenkin saaressa mökkinsä omistajissa olen havainnut tuon kesän aikana paksuuntumisen.
Vierailija kirjoitti:
Jotain on pielessä, jos ei viihdy kotona.
köyhyys?
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi kyllä varallisuutta hankkia omakin mökki, mutta minä en halua mökkeillä. Minulle riittää oma koti, ja sen kunnossa pitäminen kaikin puolin. Toisaalta Suomen kesä on lyhyt ja säät mitä milloinkin. Uintikausikin luomuvesissä on vain sen kolmisen kuukautta. Ja kylmävesiuintia emme harrasta puolisoni kanssa. Saunomista pitää terveydellisistä syistä rajoittaa jo kotonakin. Toisaalta meillä on käytössämme pientä maksua vastaan järvenrantasaunamökki, jonne voimme hurauttaa autollamme kodistamme noin viidessätoista minuutissa milloin tahansa. Olemme joskus yöpyneetkin siellä, mutta sitten pitää rahdata eineksiä enemmän kuin mitä päiväkäynnillä. Me haluamme tehdä kesäaikaan muutakin kuin olla mökillä. Haluamme matkustella ja nähdä muitakin paikkoja, maisemia ja tavata muita ihmisiä kesän aikana kuin nököttää mökin terassilla tai laiturilla sekä veneillä samalla järvellä.
Mökillä tehdään yleensä paljo muuta ku nökötetään. Mutta ehkä vuokramökissä näin.
Vuokraan mökkiäni jos en ole itse siellä. Nyt syyskuussa vuokra kalenteri on ihan täysi. Ja tienaan joku 5000 euroa. samoin lokakuu on aika täysi. Kesä ja heinäkuun olin itse mökillä. Tammi ja helmikuussakin mökkiäni vuokrataan aika paljon koska pilkkijät vuokraa sitä. Voi lähes pyytää mitä tahansa hintaa niin ihmiset vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Oman mökin omistajat ovat kesän mökkikauden jälkeen hirveesti lihonnneet. Tietenkin kun mökillä syödään enemmän grillattuja makkaroita ym. ja ryypätään alkoholijuomia mm. olutta pitkin kesää. Etenkin saaressa mökkinsä omistajissa olen havainnut tuon kesän aikana paksuuntumisen.
Kyllä ja talvella voi laihduttaa. Kyllä minä kesällä join aika paljon mökillä alkkoholia kavereiden kanssa.
Haluaisin kyllä mökin mutta ei mulla llity siihen mitään halua paeta johonkin lapsuuden lehmihakaan tai askeettisiin oloihin. Se mitä mökissä ihailen on mahdollisuus viettää tavallista arkea vesistön rannalla. En todellakaan kaipaa mitään isojen kuusten varjostamaa mökin pihaa vaan siististi leikatun nurmikon ja avaran maiseman. Jos haluan asua metsän keskellä voin lähteä retkelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi kyllä varallisuutta hankkia omakin mökki, mutta minä en halua mökkeillä. Minulle riittää oma koti, ja sen kunnossa pitäminen kaikin puolin. Toisaalta Suomen kesä on lyhyt ja säät mitä milloinkin. Uintikausikin luomuvesissä on vain sen kolmisen kuukautta. Ja kylmävesiuintia emme harrasta puolisoni kanssa. Saunomista pitää terveydellisistä syistä rajoittaa jo kotonakin. Toisaalta meillä on käytössämme pientä maksua vastaan järvenrantasaunamökki, jonne voimme hurauttaa autollamme kodistamme noin viidessätoista minuutissa milloin tahansa. Olemme joskus yöpyneetkin siellä, mutta sitten pitää rahdata eineksiä enemmän kuin mitä päiväkäynnillä. Me haluamme tehdä kesäaikaan muutakin kuin olla mökillä. Haluamme matkustella ja nähdä muitakin paikkoja, maisemia ja tavata muita ihmisiä kesän aikana kuin nököttää mökin terassilla tai laiturilla sekä veneillä samalla järvellä.
Mökillä tehdään yleensä paljo muuta ku nökötetään. Mutta ehkä vuokramökissä näin.
Juurikin emme kaipaa mökillä puuhastelua.
En keksi mitään syytä miksi ostaisin mökin. En todellakaan halua viettää jokaista kesääni samalla tavalla ja sitoa itseäni mökin ylläpitoon. Mökkeily on mielestäni loppupeleissä aika hemmetin tylsää, sellaisen viikon kesässä juuri ja juuri jaksaa mutta sitten tekee mieli jo pois. Ja tuon viikon takia vuokraan ihan mielelläni mökin, mikäli iskee himo päästä korpeen ötököiden ruuaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua lomallani puuhastella jonkun mökin ylläpidon parissa vaan rentoutua. Tästä syystä en myöskään ole hankkinut omakotitaloa, kaikenlainen talon ylläpitotyö on mielestäni hemmetin ikävystyttävää. Keksin kyllä vapaa-ajallani paljon mielekkäämpää tekemistä.
Me myytiin okt, muutettiin mökille asumaan ja ostettiin matkailuauto. Nyt on hyvä!
Nimenomaan matkustelen. Sen sijaan, että viettäisin kaiket kesät samalla mökillä, voin tällä kertaa esimerkiksi majoittua hotellissa New Yorkin Times Squarella, seuraavalla kerralla vaellella Sveitsin vuoristossa, tunnelmoida riadissa Marrakeshissa, rentoutua rantahuvilalla Kreikan saaristossa tai yöpyä tunnelmallisessa boutique-hotellissa Pariisissa jne.
No me matkustelimme 36 vuotta, n 100 matkaa tuossa ajassa. Mm kaikissa mainitsemissasi paikoissa:) Hotellit eivät ole meidän juttu ollenkaan.
Kun eläkeikä läheni totesimme että 25 000e vuodessa talon vuokraamiseen ympäri maailmaa on liian iso summa jote ostimme oman. Sieltä pääsee parissa tunnissa junalla tai autolla naapurimaihin, tunnissa laskettelemaan tai rannalle jne joten emme ole juuttuneet mihinkään. Koska sijoitus on velaton ja alueella missä hinnat ovat jo nousseet säästämme pelkästään majoituksessa yli 20 000e vuodessa!
Sama täällä. Lomat ollaan oltu kotona.